Jump to content

Dr. Bombay

Medlemmer
  • Content Count

    757
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1049 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

2103 profile views
  1. Jeg ser humoren i at Apple har gått til rettsvesenet for å sørge for at et Samsung-produkt ikke skal bli brukt uatorisert 🤣
  2. Jeg tror ikke du forstår (eller vil innrømme at du forstår) hvordan dette henger sammen. MG står nå for det tullete navnet Modern Gentleman: https://www.motorauthority.com/news/1028119_mg-is-now-modern-gentleman Grunnen til at de kjøpte MG, er ikke fordi de skal fortsette å produsere og sette sammen biler i England. Derfor fungerer heller ikke sammenligningen din med Volvo. Volvo er svensk og har kinesiske hovedaksjonærer som tar ut utbytte, men Volvoen du kan kjøpe kommer fra Sverige (i de fleste tilfeller). Volvo hadde ikke blitt norsk dersom oljefondet hadde gått inn som største aksjonær heller. Modern Gentleman som du nå kan kjøpe, har derimot ingen ting med MG å gjøre annet enn logoen. Kineserne kjøpte rettighetene til å bruke en kjent europeisk merkevare på deres egne produkter. Det er en helt annen selskapsstruktur. Selvfølgelig står de da oppført på Wikipedia som eiere, siden det er de som nå eier logoen. Modern Gentleman kopierte, i kjent kinesisk stil, en eldre Mazda, slang på en ny logo og selger det nå som sin egen merkevare i Europa. At de har kontorer i flere land endrer ikke på det. MG er like engelsk som Coca Cola er norsk. Og som det påpekes av flere: du hjelper ikke merket ved å påstå at det er britisk. Britiske biler for folk flest har aldri vært synonymt med kvalitet.
  3. Så lenge det tilbys elbiler til samme pris som fossilbiler, så spiller det egentlig ikke noen rolle hvilke avgifter som eksisterer. Staten skal uansett tjene penger på "luksusgodet" bilen er, så de kan like gjerne starte nå. Vi som kjører elbil vil ofte bytte ut elbilen med en ny elbil. Hvorfor skal vi gidde å bry oss om en gjeng fossilentusiaster som nekter å gi slipp på eksoslukt, skraping av vinduer og alltid komme til en bil som enten er for varm eller for kald? La de kjøre de bilene de vil, så kan vi kjøre bilene vi vil. Hele miljøpoenget med elbil kan vi bare avblåse. Verden stod stille i over en måned med minimalt med utslipp og det hadde absolutt ingen effekt. Om det da tar 10 eller 15 år før de fleste kjøper elbil spiller tydeligvis ingen som helst rolle for miljøet.
  4. Veldig mye snakk om hvor farlig Huawei er, men hvor er bevisene? Det eneste jeg leser i media er gjentakelser om at USA er livredde for Huawei, uten at mediene begrunner frykten med konkrete bevis om hvordan Huawei skal kunne utføre alle disse handlingene på vegne av Kina.
  5. MG anno 2020 står for Modern Gentleman. Ikke akkurat det samme som britiske Morris Garages. At de har avdelinger i andre land og kjøpt rettighetene til å bruke logoen endrer ikke på det faktum at Modern Gentleman er kinesisk. Grunnen til at de kjøpte rettighetene har de vært helt ærlige på: de ønsker at det tradisjonelle navnet skal gi dem et forsprang, siden navnet allerede er kjent. Det er lettere å selge en bil som kan spille på et tradisjonsrikt navn, enn å selge biler fra Xiangchondingdang. Du må forresten Google Mazda CX-3. For MG har på ingen som helst måte designet bilen du påstår er engelsk. Det er en tro kinakopi av en asiatisk bilprodusent som allerede finnes på det norske markedet.
  6. Britiske MG finnes ikke lenger og ZS ble designet av Mazda. Til og med forkortelsen MG har skiftet betydning.
  7. BMW i3 sier hei og velkommen til glattkjøring. Regenerering i kombinasjon med is og bakhjulsdrift er ikke noe farlig det, så lenge du kjøper bil fra en ordentlig bilprodusent. At dette er et problem for kinesiske bilprodusenter bekrefter bare antakelsen om at de er billige fordi de er dårlige.
  8. Munro burde kanskje holde seg til det han kan, som er å skru på biler. For maken til svada om hva bedrifter burde gjøre og mangel på historiekunnskap har jeg aldri lest. Her blandes det god kunnskap om hvordan biler settes sammen, med antakelser om hva som er feil med Tesla. F.eks. lakkverkstedet som han tror er fult av støv. Mye mulig det er noe støv der og at det finnes enkelte biler med nupper i lakken, men støv lager ikke appelsinhud, så det han snakker om å rense hele lakkverkstedet vil ikke hjelpe en dritt på den hjemmelagede lakkutførelsen på Tesla sine modeller. Eventuelle nupper pga støv er marginalt og helt uvesentlig sammenlignet med at jobben generelt er dårlig utført. Eller tanken hans om at i3 har billige materialer innvendig. Er han senil, eller glemmer han at det er den bilen han, da i3 ble lansert, mente var en av de mest avanserte bilene han noen gang hadde sett? Hele poenget med i3 var å vise bilbransjen at BMW var best på å lage avanserte elbiler som var miljøvennlige. At PET, ull og hamp er billig er fullstendig uvesentlig. Poenget er at bilen er nesten 100% resirkulerbar, benytter en kombinasjon av resirkulerte og miljøvennlige materialer i i interiøret og bygges på fornybar energi, samtidig som det ikke er noen som helst endringer for eierne mtp bilhold. Fremdeles i dag, 7-8 år etter lanseringen, sliter konkurrenter (også Tesla) med å produsere noe tilsvarende. Og det er først mot midten av 2020-tallet de andre bilprodusentene skal lansere fabrikker som går på fornybar energi. Bilen var aldri ment for masseproduksjon heller, men siden studiebilen ble så godt mottatt over hele verden, så begynte BMW å tjene penger på "verdens mest teknologisk avanserte elbil". Det vil være komplett idioti å slutte å selge en bilmodell de tjener penger på, når de ikke har en arvtaker i modellporteføljen. Så at bilen er stygg er det vel i grunn bare å drite i for blårussen, for folk vil tydeligvis ha den. For ikke å snakke om at han tror at bilbransjen gjør noe dumt ved å lansere felles plattformer for både elbiler og bensinbiler. Det har ikke gått opp for han at det er en billig måte å investere i teknologien og lære seg den? At det er slik man investerer i ny teknologi og at ingen investorer med hodet på rett plass ville tillatt at de store bilprodusentene tapte like mye penger som Tesla? VW har et forsprang fordi de har brukt erfaringene fra Egolf og Eup til å lage ID-serien. På samme måte som at BMW hadde elektriske 3-serier (som han er sitert på at ikke eksisterer) med i3-teknologi til salgs før i3 ble lansert. At han mener det er en dårlig idé er vel fullstendig irrelevant når produsentene tjener penger på bilene og de samtidig får lært hvordan teknologien fungerer over tid. Det er akkurat det samme Tesla gjør, bare at de forbedrer teknologien fortløpende i stedet for å bygge en ny bil. For han mener vel ikke at Audi A5-kopien Tesla Model S ikke er formet som en bil med forbrenningsmotor? Uvanlig svakt portrettintervju av en boomer, som ikke er faktasjekket for fem øre.
  9. Batteripakke fra Samsung SDI? For dette minner unektelig om testrapportene og påstandene til Samsung om batteriene som befinner seg i BMW i3.
  10. Til å være Audi, var denne ganske kul. Bare synd at rekkevidden er så formidabelt ræva, så bruktprisene vil synke som Titanic når neste generasjon kommer. Generasjon 2 av de tyske elbilene kan rett og slett ikke ha +50% dårligere rekkevidde enn en startup fra hamburgerland som styres av en junkie.
  11. Det spørsmålet ble ganske dårlig besvart av Volvo. Har Google tilgang til alt i bilen, eller ikke? For har de tilgang til alt, men foreløpig ikke støtter å styre alt, så tar det ikke lang tid før kriminelle bygger støtte for å fjernstyre bilen.
  12. Vet ikke hvordan ståa er i Capa consulting, men det ansvaret det beskrives her, forventes det av samtlige kunder jeg noen gang har vært hos. Det har alltid vært en forventning om at vi er den profesjonelle parten, med ansvar for suksess (og rådgi dersom vi mener beslutningstakere hos kunden tar et uklokt valg). Hvis dette ikke er normen hos Capa, så kanskje daglig leder skal ta en titt i speilet? Et vesentlig større problem, er at timeprisen for en IT-konsulent ikke har vært i nærheten av å følge KPI ila de siste ~10 årene. Altså at det var mer lønnsomt før enn nå å være IT-konsulent. Det har ingen ting med Covid-19 å gjøre, men at konkurransen er meget sterk og internasjonal. Dette er forhold de andre nevnte yrkene er beskyttet for. Hvordan løser vi det?
  13. Endelig en som er våken i denne tråden! På lik linje som at man ikke kjøper en ny motor til en 15 år gammel dieselbil med motorhavari, så kjøper man ikke ny batteripakke til en 15 år gammel elbil. Man bytter defekte celler med brukte celler fra et vraket kjøretøy. Det koster omtrent ingen ting sammenlignet med en helt ny batteripakke. Helt utrolig at ingen før siterte taler er oppegående nok til å skjønne det.
  14. T.O. Det du beskriver er et ganske vanlig forbruk på helt vanlige bensinbiler når hastighetene går over 130 km/t. Det er ikke hastigheten alene som gjør det, men at man sjelden ligger i jevn hastighet på de motorveiene. Alle de små ekstra akselerasjonene bidrar. En vanlig familiebil med ca 50 liter tank har ca 500 km rekkevidde på europeiske motorveier i 130-150 km/t. I underkant av en halvliter på mila i norske forhold er også helt vanlig på bensinbiler Så motorsykkelen til onkelen din bruker ikke så voldsomt mye bensin som du gir inntrykk av.
  15. Hurtigladenettverket må selvfølgelig utvides i takt med antall biler på veien, men er det et reelt problem i dag? Ladeoperatørene er ganske åpne på at det aldri vil være mulig å bygge seg ut av køene som oppstår på kjente utfartsdager. Det kan vi altså ikke vente på. Med unntak av i og rundt storbyene, så virker det som at det er ganske lite trykk på hurtigladerne. Jeg tror selv at dette vil løsne så snart det slippes et bredt utvalg av folkelige bilmodeller med tilstrekkelig rekkevidde (tilstrekkelig = å kunne kjøre til hytta på vinteren uten ladestopp). Så vil du sikkert ha de særingene som nekter å kjøpe elbil bare fordi de liker å ha noe å være sure på.
×
×
  • Create New...