Jump to content

Dr. Bombay

Medlemmer
  • Content Count

    729
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

983 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

1971 profile views
  1. Har BMW enerett på batterier fra Samsung SDI? Samsung har beviselig klart å levere svært holdbare batteripakker til BMW i3 uten at det er antydning til kapasitetsmangel. Hvorfor er det da så mange som bruker LG Chem, som over tid ikke har klart å levere, i følge mediene?
  2. Dette har vi vel hørt noen ganger nå, men en setning som var veldig interessant var at bensinbiler har færrest skader. Bensinbiler har de senere traktorårene vært forbeholdt bybiler (som statistisk sett kolliderer ofte) og motorsterke entusiastbiler (som kolliderer sjelden). Hvis det hadde vært mange småbiler med bensinmotor, så ville skadestatistikken økt for bensinmotoren fordi de er bulkebiler i byene. Vi vet også at det selges rekordmange bensinbiler av de kraftige og luksuriøse typene. Motorsterke biler påstås det i artikkelen er negativt for skadestatiatikken, men åpenbart er ikke kraftig motor hovedårsaken siden skadestatistikken går nedover for bensinbiler i en tid hvor salget går opp. Betyr det at sportsbiler med kraftig bensinmotor bør bli billigere å forsikre fremover? Dette er tross alt biler som kjøpes av folk som har interesse for bilkjøring og som man må forvente kan håndtere litt krefter.
  3. BMW 1-serie var ikke et forsøk på å selge 1-serie som elbil. Det var leasingbiler til utvalgte kunder for å teste teknologien som i dag finnes i BMW i3 60Ah. De kundene som leaset 1-serien med eldrivlinje, fikk mulighet til å kjøpe egne Electronaut-versjoner av i3 (bildet nedenfor). Så vidt jeg vet, finnes det ikke noen elektriske Electronaut 1-serie i privat eierskap lenger.
  4. Det er den merkeligste sammenligningen jeg har sett på lenge. Hvorfor skal man ikke like W10 hvis man ikke likte W8? W10 er W7 med vesentlig kraftigere motor og penere lakk. Det kan ikke sammenlignes med nettbrett-OSet W8.
  5. Det er straffen for å kjøpe billigste PC på Elkjøp. Det er en grunn til at den er billig og den grunnen heter reklame som betaler HP og andre maskinvareprodusenter. Kjøper du Windows følger det med 0 forhåndsinstallerte apper som ikke er fra Microsoft.
  6. Jo, det gjør de. Det er noe så helt ekstremt heftig også. Det er enorme mengder energi som brått slippes løs når et batteri tar fyr. Bensin ligger der og bensingassen brenner rolig. Det eksploderer ikke som på film. Det slukkes også enkelt ved å ta ut flammen med skum. Batterier spyr derimot ut meterlange flammer og må, som brannsjefen sier, brenne ut. Det eneste de kan gjøre er å forhindre at brannen sprer seg ved å kjøle ned nærliggende batterier med store mengder vann.
  7. Han burde ta seg en titt i speilet. Som det står i artikkelen, så harseleres det mye med offentlige ansatte. Det er allmenn viten at skal man tjene mest, så må man jobbe i det private og de beste motiveres ikke av minst lønn. Det er konkurranse om de beste hodene i det private og da øker lønningene. Nå skal det sies at det er litt offentlig sektor-stil i enkelte private bedrifter som har vokst seg for store også. Det er rett og slett for enkelt å gjemme seg i mengden. Ingen røyk uten ild og dermed en grunn til at det harseleres med det offentlige? I tillegg legger det offentlige opp til dette kjøret selv. De har veldig lett for å gå til media og kreve oppreisning m.m. når en underleverandør ikke gjør jobben sin. Underleverandørene svarer med å hekte på flere profesjonelle når kontraktene skal skrives og løsningsbeskrivelsene skal utarbeides. Det finnes vel ikke en edru person i dette landet (kanskje med unntak av han i Trondheim) som tror en lokalt IT-ansatt som har gått IKT-linjen på den lokale videregående skolen i en liten norsk kommune uten seriøs IT-avdeling er bedre på å skrive kontrakter og løsningsbeskrivelser enn de internasjonale konsulenthusene som opererer i Norge? De samme konsulenthusene som har kontrakter i mange hundremillionersklassen internasjonalt. Det er en grunn til at konsulenthusene gjør det så godt. De er (som regel) ekspertene og de vet det. Dermed blir de kontraktsfestede løsningsbeskrivelsene svært detaljerte og alt han dårlig betalte IT-lederen, som ikke fikk jobb i det private, glemte å involvere av intern kompetanse når kravene skulle dokumenteres, det må kommunen betale ekstra for å få implementert og det forsinker leveransen. For ikke å snakke om at det i enhver offentlig etat sitter minst 3-4 konger på hver sin haug som skal diskutere opp og ned i mente om hver minste endring, fordi ingen har mandat, kunnskap eller viljestyrke til å ta en sjefsavgjørelse! Det må da snart gå opp for dem at dette ikke fungerer? Jeg har vært der. Jeg har sett det med egne øyne. Det er en grunn til at mange offentlige anskaffelser feiler. Det er ikke fordi konsulentbransjen er så dårlig, for å si det pent ... Man kan selvsagt argumentere for at konsulenthusene er den profesjonelle part og skal rådgi (noe de også gjør), men det er bare bestiller som vet hva bestiller vil ha. Det kan ikke konsulenthusene gjette seg til. Det verste er at dette kommer til å fortsette inn i det neste tiåret også. Uten gode ledere med riktig kompetanse i det offentlige, så vil historien gjenta seg. Millioner av skattebetalernes penger som sløses på prosjekter som aldri burde blitt satt i gang.
  8. Dette er et megadilemma. Jeg forstår at man ønsker å forby det fordi Ola Nordmann (eller Åke Svenske osv.) er fullstendig tett mellom ørene og evner ikke å koble risikoen mellom alkoholforbruk og eksplosiver. De aller fleste på planeten oppfører seg som en håpløs idiot en eller annen gang og i stor grad når alkohol innblandes. Samtidig forstår jeg motstanden, for et forbud vil medføre at alle utenfor storbyene vil slippe å se fyrverkeri. Hva med et sertifikat som er mulig å oppnå for sivile som ikle jobber med pyroteknikk? Et kurs og du får lisens til å kjøpe fyrverkeri. En hvilken som helst hendelse medfører livsvarig tap av lisensen. Da vil de som er opptatt av fyrverkeri få lov til å kjøpe, samt at man enkelt kan miste muligheten til å kjøpe så fort noe skjer. Det vil selvsagt alltid være noen i indre innavl som beskytter sine egne og dermed unngår loven, men slik er det i dag også hvor bønder skyter med skarpt opp i luften.
  9. Så Facebook melder at de ikke har tillit til andre i 2019 - året hvor verdenssamfunnet så til de grader har mistet tillit til dem. Oh, the irony...
  10. Elbil tauer dieselgodstog med vogner. Hvor er dieselguden din nå?
  11. På hvilken måte er Airpods og Iwatch viktige? Airpods feilet jo maksimalt og nå får du kjøpt ledning for å gjøre de trådløse øredobbene kablet igjen. Iwatch (og andre smartklokker) bruker "ingen". Det er ting som er gøy å ha, men tiårets viktigste gadgets? Hell no!
  12. Nei, noen av de største og mest innflytelsesrike landene i Europa har nok ikke så mye å si ...
  13. Hvis han som var medansvarlig for PT Cruiser, en av verdens styggeste biler i følge bilpressen, sier en bil er kul eller tøff, så er den i praksis det sikk motsatte. Det blir som når foreldrene dine sier du har kule klær ...
  14. Regner med vi ser samme overskrift om IOS i morgen? Som kjent var Windows på mobil større enn IOS i flere markeder.
  15. Det kommer helt an på hva husholdningen bruker kapasiteten til. I tillegg må vi være litt fremtidsrettet. 4K-streaming i dag koster vel i området 20-25 for én TV. Si at foreldrene ser på TV i stuen og de to podene streamer sine favorittprogram på hvert sitt rom. Da er vi oppe i 60-75 bare for å se TV. Gjør man litt andre ting i bakgrunnen i tillegg da (oppdateringer, synkronisering av data til skyløsninger osv), så nærmer vi oss fort et reelt behov som peaker på 100.
×
×
  • Create New...