Gå til innhold

Nå går de spennende bilene på strøm. Men nullmålet er fortsatt langt unna


Anbefalte innlegg

2025 er i tråd med nullutslipp visjonen for nysalg i bilparken som har vært kommunisert i mange år allerede. Ergo bør ingenting fjernes før den datoen og så får man ta en ny vurdering når det nærmer seg.

Å begynne å fjerne ting før dette (som de allerede har gjort) gjør det hele til en halvhjertet satsing folk mister troa på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Sturle S said:

Vel 10% av nye varebilar registrert i september var elektriske. Når vi tek omsyn til at mange varebilar er firmabilar med dei mva-fordelar på både bil og drivstoff det medfører, tykkjer eg ikkje 10% er spesielt dårleg. Utvalet vert stadig betre.

Absolutt ikke dårlig.

Lenke til kommentar
On 10/5/2020 at 2:21 PM, Roger Hansen said:

Er vel kanskje litt normalt dette.

Sett ett mål om nullutslipp før teknologien er på plass for å kunne nå målet. Hva annet er nytt i Norge mitt Norge?

Kva teknologi er det som ikkje er på plass, meiner du?

On 10/5/2020 at 2:21 PM, Roger Hansen said:

Nullutslipp i trafikken? Fint, flott, grønt og godt. Vent, har vi ikke skikkelig batteriteknologi for tungtransport og andre kommersielle aktører i trafikken?

Tungtransport er ikkje inkludert i målet, men teknologien er der.  Batteria er gode nok, men produksjonen er ikkje stor nok og utvalet av køyrety til langtransport er dårleg.  Dersom vi set eit mål for den òg, tenkjer eg vi kan generere den etterspurnaden som trengst for å få både utvalet på plass og produksjonen opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sturle S said:

Vel 10% av nye varebilar registrert i september var elektriske. Når vi tek omsyn til at mange varebilar er firmabilar med dei mva-fordelar på både bil og drivstoff det medfører, tykkjer eg ikkje 10% er spesielt dårleg. Utvalet vert stadig betre.

Hva var næringsandelen av disse? Mange private kjøper også en del kassebiler, det kan være de bare trenger 2/3 seter og av og til frakter større ting.

Lenke til kommentar
Blikken skrev (16 minutter siden):

Et annet moment er økningen i veitrafikken som et problem for å nå klimamålene. "Vi må klare å begrense veksten i antall biler – det er allmenn politisk enighet om at vi må vri transportmønsteret bort fra privatbilen. Dette har man snakket om i flere tiår. Forplilktelsene gjennom den internasjonale klimaavtalen gjør at vi også må gjøre noe med dette."

Nå som salget av elbiler øker vil utslippene fra personbilene gå ned, innen 2025 vil denne trenden bli mye tydeligere og utslippene fra privatbilismen vil over relativt kort tid etter 2025 nærme seg null (ref det vil da økonomisk være en no-brainer å kjøpe og kjøre en elbil). Privatbilismen vil da ikke lenger være et problem for å nå klimamålene så skjønner ikke bekymringen politikerne har til privatbilen.

Godt poeng! De som demoniserer bilisme generelt mister altså klima-argumentet sitt. Sikkert frustrerende for de. En glede for klimaet og oss andre. :) Andre typer utslipp fra eksosrørene forsvinner også. Da er det på høy tid å rette søkelyset mot utslipp fra piper på hus og andre bygg.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Godt poeng! De som demoniserer bilisme generelt mister altså klima-argumentet sitt. Sikkert frustrerende for de. En glede for klimaet og oss andre. :) Andre typer utslipp fra eksosrørene forsvinner også. Da er det på høy tid å rette søkelyset mot utslipp fra piper på hus og andre bygg.

Noen byer har nullvekstmål i trafikk. ALL økning i trafikk skal komme fra gange, sykkel og kollektivt. Hvis batteribiler er alt for gunstige vil det bli umulig å oppnå nullvekstmålet. Klarer man ikke målet må satsene settes opp, ellers ryker støtten fra staten til kollektiv og midler ellers.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

De som demoniserer bilisme generelt mister altså klima-argumentet sitt. Sikkert frustrerende for de. En glede for klimaet og oss andre.

Og i disse pandemi-tider så BØR man holde seg unna kollektivtrafikk sålangt det er mulig. Hva skulle vi gjort uten privatbilen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, kremt said:

2020 ble sagt å være året da batterier skulle være billige nok. Det har fortsatt ikke skjedd. En batteribil er fortsatt 50-100 % dyrere enn en vanlig bil med tilsvarende størrelse. Så nå er 2025 det nye året, hvorfor akkurat det året? Det kan fort være vi trenger vesentlige subsidier i enda 10-15 år for at dette skal gå mot 100 % andel.

Korleis har du egentlig vurdert dette? Det virker som du henter den konklusjonen ut av tomme luften.

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

2020 ble sagt å være året da batterier skulle være billige nok. Det har fortsatt ikke skjedd. En batteribil er fortsatt 50-100 % dyrere enn en vanlig bil med tilsvarende størrelse. Så nå er 2025 det nye året, hvorfor akkurat det året? Det kan fort være vi trenger vesentlige subsidier i enda 10-15 år for at dette skal gå mot 100 % andel.

 

 

Slik er forstår har batteriprisen pasert $ 100 / kWt grensen.

 

En Polo på bensin er bare 5 000,- dyrere enn en e-Upp om vi legg MVA også på den. Så ditt utsagn får eg ikke til å stemme.

Med andre ord sparer man 145 000,- i lavere energiutgifter på å kjøpe batteriutgaven om også denne har MVA (gitt 300 000 km). Andre fordeler kommer i tilegg.

 

Joda, dei tjener nok svært gode penger på enkelte batteribiler :

Seier vi at kjøpsprisen for en batteribil i (størrelsesorden 1 liter på mila) er den samme som for fosilvarianten vil den ekstra forteneste være en 300 - 500 000,- i norge.

CO2 avgift er der ikke, bare det utgjør 300 000 i engangsavgift, MVA fritak og forskjellig kommer oppatte på. Og så kommer selvsagt batteripakken til 100 000 til fratrekk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Noen byer har nullvekstmål i trafikk. ALL økning i trafikk skal komme fra gange, sykkel og kollektivt. Hvis batteribiler er alt for gunstige vil det bli umulig å oppnå nullvekstmålet. Klarer man ikke målet må satsene settes opp, ellers ryker støtten fra staten til kollektiv og midler ellers.

Nettopp! Klimaargumentet forsvinner. Ett færre argument mot bilisme. De bykommunene som har slike mål må altså støtte seg på de gjenværende argumentene mot bilisme og målrette tiltak deretter.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, kremt said:

Noen byer har nullvekstmål i trafikk. ALL økning i trafikk skal komme fra gange, sykkel og kollektivt. Hvis batteribiler er alt for gunstige vil det bli umulig å oppnå nullvekstmålet. Klarer man ikke målet må satsene settes opp, ellers ryker støtten fra staten til kollektiv og midler ellers.

Man har allerede rasert Oslo flitting ift. elbiler og er langt fra ferdig. Nå er forøvrig Oslo en by det ikke er praktisk for alle å sykle til jobb hele året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Se på globale salg blant annet. Hvor stor andel batteribiler tror du fins i SE-Asia, Sør-Amerika og Afrika f.eks? Det er fortsatt en nisje for rike land som har råd til å subsidiere dette kalaset (ironisk nok subsidieres det med oljepenger).

Det er jo nesten ikkje sal av nye bilar i dei marknadane.  Nesten alle nye bilar vert selde i Kina, Nord-Amerika, Europa og nokre få industrialiserte land i Asia.  Afrika kjøper nesten berre bruktbilar frå Europa, Sør-Amerika frå Nord-Amerika og resten av Asia frå Kina, Japan, Korea osb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Se på globale salg blant annet. Hvor stor andel batteribiler tror du fins i SE-Asia, Sør-Amerika og Afrika f.eks? Det er fortsatt en nisje for rike land som har råd til å subsidiere dette kalaset (ironisk nok subsidieres det med oljepenger).

Forutsigbarhet hadde vært ønskelig men norske bilavgifter har vært preget av en snart endeløs rekke av korttenkte og idiotiske beslutninger. Norsk el-bil politikk er best egnet som utstillingsvindu hvor norske politikere kan sole seg i fokuset fra andre politikere og statsledere. At man i praksis driver med storstilt omfordeling til fordel for økt privatbilisme er det best at vi ser vekk ifra. Forurensingsmessig hadde vi vært tjent med en hurtigere utskiftning av dieselbiler til fordel for bensin. Innføringen av elektriske biler går så fort det lar seg gjøre og bestemmes av markedet og tilbud. Med mindre vi skal innføre bilrasjonering da...

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Og i disse pandemi-tider så BØR man holde seg unna kollektivtrafikk sålangt det er mulig. Hva skulle vi gjort uten privatbilen?

Håndtverkerne kunne kanskje vært hjemme og spikket brødfjøler til julegaver. Helsevesenet kunne tatt seg et studieår, butikkarbeidere, renholdere, sjåfører, fabrikkarbeidere osv kunne hatt hjemmekontor.

</En viss fare for sarkasme her..>

Samfunnet er mer avhengig av bil enn det mange idealister er klar over. Målet kan ikke være å helle sand i samfunnets tannhjul, men å smøre de og gjøre de mest mulig smidig med minst mulig klimabelastning. Elbilisme er en stor del av løsningen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
23 minutes ago, Simen1 said:

Nettopp! Klimaargumentet forsvinner. Ett færre argument mot bilisme. De bykommunene som har slike mål må altså støtte seg på de gjenværende argumentene mot bilisme og målrette tiltak deretter.

Det har vel aldri vært klima som har vært høyeste prioritet for å minske andelen biler i sentrum.

Biler tar ekstremt mye plass, støyer mye uavhengig av fremdrift, og sliper opp veiene og skaper veistøv og gummirester fra dekkene (som har vist gir færre avkom hos fisk)

For å sette det litt i perspektiv, finnes det bilkryss i USA like store som landsbyer i Italiaed 20 000 innbyggere. Det er ikke greit a beslaglegge så mye plass

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (27 minutter siden):

Det har vel aldri vært klima som har vært høyeste prioritet for å minske andelen biler i sentrum.

Biler tar ekstremt mye plass, støyer mye uavhengig av fremdrift, og sliper opp veiene og skaper veistøv og gummirester fra dekkene (som har vist gir færre avkom hos fisk)

For å sette det litt i perspektiv, finnes det bilkryss i USA like store som landsbyer i Italiaed 20 000 innbyggere. Det er ikke greit a beslaglegge så mye plass

Gode poenger.

 

Eg tror deise batteri-bil fantaster gjør seg selv og andre en bjørnetjeneste ved å messe på budskapet «0 - utslipp»

 

Litt realisme kreves i alle debatter og gjøremål. Dog ser radikalisme og stemmekveg ut til å være en nødvendighet, noe følgende snutt forklarer:

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Håndtverkerne kunne kanskje vært hjemme og spikket brødfjøler til julegaver. Helsevesenet kunne tatt seg et studieår, butikkarbeidere, renholdere, sjåfører, fabrikkarbeidere osv kunne hatt hjemmekontor.

</En viss fare for sarkasme her..>

Samfunnet er mer avhengig av bil enn det mange idealister er klar over. Målet kan ikke være å helle sand i samfunnets tannhjul, men å smøre de og gjøre de mest mulig smidig med minst mulig klimabelastning. Elbilisme er en stor del av løsningen.

Og på distriktene i ENDA større grad enn på sentrale strøk på østlandet. Avstandene er større, det er lenger vei til alt, og kollektivtrafikken er pint ned til et minimum p.g.a. fylkeskommunale budsjettbegrensninger. Nei, tenker vi må være langt på vei sjølhjulpne når det kommer til transport. Og da helst med elbil selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...