Gå til innhold

En feil åpnet Tesla-ladere for alle elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fredriksen skrev (5 minutter siden):

Hvorfor har dette nyhetsverdi? Fordi det har en Telsa-logo?

Dette er jo faktisk litt interessant og finurlig sak. Det viser at Tesla kan dele sine ladere med andre, men har av strategiske grunner valgt å ikke gjøre det, og det viser at det kanskje ikke er lagt så mye tid i datasikkerhet på ladere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sant... Når man tenker sånn på det, så er det jo en interessant observasjon. Du har helt rett i at datasikkerhet i slike systemer er et vktig tema.

Lurer på hvor "dyptgripende" kommunikasjonen mellom bil og lader er. Mon tro om den kan brukes som en bakdør inn i "hjernen" til Teslaen? Laderen er sikkert ubevoktet store deler av døgnet, ellers er det vel ingen som stiller spørsmål ved om en mann med refleksvest begynner å plukke på den. Tipper det blir en ny artikkel i TU om en Tesla hadde finni ut at den ville "flakse litt med vingene" mens man ligger i 80 på motorveien...

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (32 minutter siden):

Dette er jo faktisk litt interessant og finurlig sak. Det viser at Tesla kan dele sine ladere med andre, men har av strategiske grunner valgt å ikke gjøre det, og det viser at det kanskje ikke er lagt så mye tid i datasikkerhet på ladere.

Jeg synes det er veldig interessant! Det betyr eksempelvis at om Tesla ønsker kan de enkelt gjøre endringer og selge strøm på sine ledige stasjoner i fremtiden. Det hadde åpenbart skapt rabalder nå i dag siden Tesla eiere betaler for å ikke stå i kø slik som de uten like mye grunker må.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Sampson said:

Jeg synes det er veldig interessant! Det betyr eksempelvis at om Tesla ønsker kan de enkelt gjøre endringer og selge strøm på sine ledige stasjoner i fremtiden. Det hadde åpenbart skapt rabalder nå i dag siden Tesla eiere betaler for å ikke stå i kø slik som de uten like mye grunker må.

Tror nok ikke det er så lett. Bilene må jo støtte kommunikasjon med laderen for å ordne fakturering. Er vel bare Taycan i dag av andre biler som støtter noe slikt og vet ikke om det er samme protokoll som Tesla benytter seg av.

Antar de som fikk benyttet seg av denne buggen fikk gratis strøm.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Offisielt var det altså en feil, men det er ikke 100% sikkert at det var uten intensjon. Jeg kan tenke meg noen uoffisielle grunner til at det kan ha blitt gjort med overlegg:

- Tesla kan ha gjort en bevisst betatesting av å åpne ladenettverket for andre merker.

- Tesla kan ha gamblet på at det ikke ble oppdaget og minimert sjansene for det ved å kun åpne opp v3 ladenettverket og "feilen" kan ha vært begrenset til en kort periode for å ytterligere minimere sjansen for at det skal bli oppdaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt at dette skulle være veldig problematisk i forhold til datasikkerhet. Mange ladere er satt opp slik at de lader gratis om de ikke har kontakt med server/betalingsløsning.

Antar dette var en feil i en slik sikkerhetsfunksjon, der tanken var at Teslaer som ikke ble riktig identifisert fikk lade uansett. De glemte nok bare å spesifisere at det skulle kun virke for Teslaer.

(Mulig det går an å få gratis lading med en Tesla om man bruker en jammer, som hindrer mobilkommunikasjon med serveren. Det er riktignok høyst ulovlig.)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Tror nok ikke det er så lett. Bilene må jo støtte kommunikasjon med laderen for å ordne fakturering. Er vel bare Taycan i dag av andre biler som støtter noe slikt og vet ikke om det er samme protokoll som Tesla benytter seg av.

Antar de som fikk benyttet seg av denne buggen fikk gratis strøm.

I denne omgangen ja, nå tenker jeg jo fremtidig som en mulig bi-inntektskilde for Tesla.

Laderen vil kunne avgjøre hvor mye strøm som er trekt. Jeg regner også med at Teslas ladere vil kunne gjenkjenne sine 'egne' biler, siden de allerede har kunder som betaler for lading og kunder som ikke gjør dette. De som ikke har Tesla vil da måtte bruke en app for å starte lading eksempelvis.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sampson said:

I denne omgangen ja, nå tenker jeg jo fremtidig som en mulig bi-inntektskilde for Tesla.

Laderen vil kunne avgjøre hvor mye strøm som er trekt. Jeg regner også med at Teslas ladere vil kunne gjenkjenne sine 'egne' biler, siden de allerede har kunder som betaler for lading og kunder som ikke gjør dette. De som ikke har Tesla vil da måtte bruke en app for å starte lading eksempelvis.

Det må nok utvikles en app da ja, som kan håndtere betaling og.

Men det er jo ett steg i litt feil rettning.. En stor fordel med Tesla sine ladere er jo at man bare plugger i og ferdig med det. Er jo en kjekk knapp på laderne som åpner ladeluken og låser den ut når du er ferdig som ikke andre får benyttet heller med mindre de implementerer samme løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Det må nok utvikles en app da ja, som kan håndtere betaling og.

Men det er jo ett steg i litt feil rettning.. En stor fordel med Tesla sine ladere er jo at man bare plugger i og ferdig med det. Er jo en kjekk knapp på laderne som åpner ladeluken og låser den ut når du er ferdig som ikke andre får benyttet heller med mindre de implementerer samme løsningen.

Hvorfor skal de måtte endre på nåværende funksjonalitet for eksisterende Tesla modeller? Jeg ser ingen grunner til at det skal være nødvendig, det var heller ikke noe problem nå som denne CCS buggen eksisterte, eneste som mangler er en betaling og identifiseringsmetode. Dette er et stort steg i riktig retning for EL-dekningen generelt, særlig siden vi åpenbart ikke er i nærheten med å holde tritt med antall ladere og dekningsgrad. De eneste dette er et tilbakesteg for er Tesla eiere som ville opplevd en nedgang i kvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg legger legger merke til en del sammentreff:

  • Tesla har alltid vært åpen for å slippe inn andre på ladenettverket
  • Volkswagen - den av de gamle produsenter som bekjenner seg mest til e-mobilitet - begynner nå å utlevere ID.x i store kvanta
  • Tesla og VAG har en ganske god relasjon på toppnivå
  • Elon Musk er i Tyskland og møter VAGs toppsjef - har bare testkjørt ID ??
  • Ladenettverket - i alle fall den fremtidsrettede delen av det - kan ved en feil i en kort periode brukes av ikke-tesla-biler
  • Generalforsamling og batteryday er nært forstående og skal komme med 'exciting news'
  • Jeg synes det lukter liksom at SuC-nettverket åpnes for VAG-produkter (hvor Tesla-biler beholder en prioritet)
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (6 minutter siden):

eneste som mangler er en betaling og identifiseringsmetode. 

Det høres så enkelt ut men det ligger nok mye arbeid bak å få dette til å fungere. Espens forslag er det beste så langt, dette er nok funksjonalitet som skal sørge for at folk skal få lade selv om nettverket er nede, de glemte bare å lukke for ikke-Teslaer.

Tesla har litt av en vei å gå om de skal åpne opp for alle. Den vanskeligste biten er hvordan de skal utforme dette så de ikke blir saksøkt av Tesla-eiere, myndigheter eller ladekonkurrenter. :p

 

 

Lenke til kommentar

I videoen frå Nextmove vart det kommentert ved lading av VW iD3, at denne vart registrert i live-oversikta på tilgjengelege ladarar. Dette kan jo tyde på at kommunikasjonen med nettverket var operativ.

Andre bilar som vart lada var Opel Ampera, Kia e-Niro og Porsche Taycan. Det vart også kommentert at det var fleire Renault Zoe som hadde lada.

Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det lukter liksom at SuC-nettverket åpnes for VAG-produkter (hvor Tesla-biler beholder en prioritet)

Legg til punktet: Tesla har de siste årene gått over til CCS-plugg i Europa, en plugg som gjør de fysisk kompatible med nesten alle elbiler.

Enig i at det er mange signaler om at flere får benytte ladenettverket til Tesla snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...