Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Gavekort said:

Hvor har du det fra? F30 M3 er et halvt minutt raskere enn Model 3 Performance på Nordschliefe.

Og en Golf GTI er raskere enn Model 3 rundt en spesifikk Nascar bane. Men blir gruset på alle andre.

Nordschliefe har jo en ganske lang rettstrekke og. Der er det nok en fordel å ha 6 gir kontra 1 gir på Teslan.

Men Model 3 er jo ikke sportsbilen til Tesla. Må vente på Roadster før man får se skikkelige tall.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Og en Golf GTI er raskere enn Model 3 rundt en spesifikk Nascar bane. Men blir gruset på alle andre.

Nordschliefe har jo en ganske lang rettstrekke og. Der er det nok en fordel å ha 6 gir kontra 1 gir på Teslan.

Men Model 3 er jo ikke sportsbilen til Tesla. Må vente på Roadster før man får se skikkelige tall.

8giqjny5mlb51.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er få biler som er enklere å kjøre enn Teslaer. Og eksperter som har kjørt Model 3 er i all hovedsak svært imponerte.

Det kan være at du ikke liker at Model 3 er bedre på bane enn M3, men sånn er det nå.

Det gjør meg ingenting at svartsnegle er raskere enn brunsnegle, jeg har suzuki og spiller i en mye høyere liga.

Det som gjør meg noe, er at trynet til Elon løper rundt å er pretensiøs og skryter av ting han ikke lever opp til.

Jeg er en rettferdig mann, og når overtramp skjer så føler jeg naturlig for å stå ved offeret for overtrampet.

Teslas skryt og nedrakking av konkurrenter er et kontinuerlig overtramp av nærmest alle andre fabrikenter, og jeg forsvarer mot overtrampet fordi jeg er rettferdig. Og du som er nøytral, burde vel egentlig gjøre det samme?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Hvor har du det fra? F30 M3 er et halvt minutt raskere enn Model 3 Performance på Nordschliefe.

Model 3 vinner ikke på alle baner alltid. Og hvilke rekorder som er satt kommer mye an på sjåfør og eventuelle modifikasjoner. På Nurburgring har man også det at man må leie banen for å få kjørt uten alt mulig av sinker, og det har ikke Tesla gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Forøvrig synes jeg banekjøring og model 3 er søkt å diskutere. Den er ikke laget for dette, det er en liten familiebil med rå krefter og teknologi. Og selskapet gjør det veldig godt om dagen(ref denne artikkelen og motor.no sin hvor en ser hvor dårlig det går for "resten".) Men, det vill de aldri innrømme/forstå.

Tja, BMW 3-serie/M3 er også en liten familiebil. De er direkte konkurrenter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ble litt nysgjerrig på hvordan min egen Model X stiller seg i forhold til et par av de nærmeste konkurrentene, så jeg sjekket litt nærmere:

Tesla Model X: Dual wishbone foran, multilink bak

Volvo XC90: Dual wishbone foran, multilink bak

Audi e-tron:  Dual wishbone foran, multilink bak

Sjekket også i-Pace, som skal være relativt sporty, men som ikke er en direkte konkurrent:

Jaguar i-Pace: Dual wishbone foran, multilink bak

 

Men nå er det vel Tesla som løper rundt å skryter av at de er så mye bedre enn alle andre?
Da er vel dette er arument _mot_ Tesla, nemlig at prinsipielt er ikke understellet deres noe som helst bedre enn biler det er relevant å sammenligne med?

Snarere tvert om, Tesla underdimensjonerer jo understeler til det knekker sammen, i motsetning til disse andre.
Så ikke bare er understellet på Tesla, akkurat like simpelt som på en vanlig bil. Det er i tillegg underdimensjonert så grovt at det er en sikkerhetsrisiko.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men Model 3 er ikke noe sportsbil, og Model S er for gammel og utdatert til å gjøre det bra på bane (batteriet blir alt for varmt).

Enig. Hele poenget mitt er at den ikke slår en M3 på Nordschliefe, så vi må bestemme oss her. Jeg ønsker bare en faktabasert debatt og ikke at du supper sammen Model 3 og Roadsteren til 1,6 millioner.

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Model 3 vinner ikke på alle baner alltid. Og hvilke rekorder som er satt kommer mye an på sjåfør og eventuelle modifikasjoner. På Nurburgring har man også det at man må leie banen for å få kjørt uten alt mulig av sinker, og det har ikke Tesla gjort.

Nå flytter du bare på målstreken (no pun intended).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Tja, BMW 3-serie/M3 er også en liten familiebil. De er direkte konkurrenter.

Ja absolutt, jeg er ikke uenig med sammenligningen. Men verken tesla eller bmw sin er jo bane biler, de er laget for persontransport:) syns det er mye kjekkere å diskutere det aspektet av bilene. Men det er jo bare meg og min mening da:)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, BippeStankelbein said:

Det gjør meg ingenting at svartsnegle er raskere enn brunsnegle, jeg har suzuki og spiller i en mye høyere liga.

Ikke høyere liga. Annen liga. En helt irrelevant liga for min del. Like relevant som snøscooter.

4 minutes ago, BippeStankelbein said:

Teslas skryt og nedrakking av konkurrenter er et kontinuerlig overtramp av nærmest alle andre fabrikenter, og jeg forsvarer mot overtrampet fordi jeg er rettferdig. Og du som er nøytral, burde vel egentlig gjøre det samme?

Hvilken nedrakking? Hvilke overtramp?

Det er helt greit å påstå at man er bedre om man faktisk er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, BippeStankelbein said:

Men nå er det vel Tesla som løper rundt å skryter av at de er så mye bedre enn alle andre?
Da er vel dette er arument _mot_ Tesla, nemlig at prinsipielt er ikke understellet deres noe som helst bedre enn biler det er relevant å sammenligne med?

Det er vel ingen som har påstått at Tesla er mye bedre en konkurrentene på understell. De er noenlunde tilsvarende i det aspektet. På noen ting kanskje bedre, på andre ting dårligere.

Det er *du* som har påstått at Tesla er idioter for å ikke ha multilink foran. Som nøytral påpeker jeg da at ingen andre de sammenligner seg med har multilink foran.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 27.7.2020 den 16.01):

Her har vi litt premium sikkerhet levert fra Tesla. Andre enn meg som ville følt seg betydelig tryggere i en Volvo XC40?

https://insideevs.com/news/435978/tesla-model-y-concerning-front-seat-damage/

Tja, med tanke på at Tesla er kjent for å ha blant de sikreste bilene på veiene så er det nok ingen grunn til å føle seg utrygg. I den aktuelle artikkelen står det jo også at de i bilen kom fra det uten skader, noe som virker ganske utrolig med tanke på skadene vi ser der. Model Y er tydeligvis utrolig sikker når man slipper fra det der uten skader.

JØI skrev (På 29.7.2020 den 21.01):

Kanskje den som var involvert i ulykken bilen tilsynelatende var i før det skjedde?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Model 3 vinner ikke på alle baner alltid. Og hvilke rekorder som er satt kommer mye an på sjåfør og eventuelle modifikasjoner. På Nurburgring har man også det at man må leie banen for å få kjørt uten alt mulig av sinker, og det har ikke Tesla gjort.

Vel, de gjorde et forsøk men turte ikke offentliggjøre tiden. Siden det har Nordschleife strammet opp reglene for å kunne skryte på seg offisielle NS tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, 6RCURCGB said:

Vel, de gjorde et forsøk men turte ikke offentliggjøre tiden. Siden det har Nordschleife strammet opp reglene for å kunne skryte på seg offisielle NS tider.

Mener de kun kjørte med en prototype på Model S plaid.

 

Dagens Model S benytter induksjonsmotorer som blir varme ved banekjøring, og dermed egner den seg ikke spesielt bra til banekjøring. Model 3 byttet til motorer med permanentmagneter og er dermed betraktelig bedre på bane. Den oppdaterte Model S som er ikke veldig langt unna vil trolig benytte seg av 2-3 stk Model 3 motorer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Ja absolutt, jeg er ikke uenig med sammenligningen. Men verken tesla eller bmw sin er jo bane biler, de er laget for persontransport:) syns det er mye kjekkere å diskutere det aspektet av bilene. Men det er jo bare meg og min mening da:)

Når produsentene bruker ytelse som et salgsargument, så er det vel liten tvil om at bilenes ytelser er en del av poenget med bilen. De henvender seg jo direkte til kunder som søker nettopp dette. Og siden det ikke er helt politisk korrekt å sammenligne ytelser på landevi, så må vi på banen da.

Lenke til kommentar

Vant jo over BMW M3 i Top gear sin test i fjor.

Dette var jo før Tesla slapp Track Mode V2, og nye Track Package med bedre bremser.

Og hvis man tar med dette utsagnet fra denne artikkelen i betraktning, så burde man få ett bilde av hva man har i vente fremover:

The BMW M3 was born in 1986, and has been continuously developed and improved by BMW’s motor sport division ever since (over 3 decades now). It has long been viewed as offering the pinnacle of mid-sized sports sedan performance.

The Tesla Model 3 is the first full electric mid-sized sedan ever mass produced by any automaker, and the platform was developed for efficiency, zero emissions, autonomy, and technology (amongst other things), not primarily for performance.

https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2019/04/25/tesla-model-3-performance-crushes-fossil-bmw-m3-around-race-track/amp/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Den oppdaterte Model S som er ikke veldig langt unna vil trolig benytte seg av 2-3 stk Model 3 motorer.

Burde de ikke heller fornye Model S og dra den opp i premiumsegmentet framfor å forgjeves prøve å konkurrere med Porsche på bane? Det er liksom feil fokus som gjelder hele tiden hos Tesla.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (Akkurat nå):

Når produsentene bruker ytelse som et salgsargument, så er det vel liten tvil om at bilenes ytelser er en del av poenget med bilen. De henvender seg jo direkte til kunder som søker nettopp dette. Og siden det ikke er helt politisk korrekt å sammenligne ytelser på landevi, så må vi på banen da.

For all del, men for kjøperne er det jo lite relevant. Uten at jeg har tall på det tør jeg påstå at bilene i all hovedvekt befinner seg på vei igjennom bilens levetid og dette er altså viktig for kjøperne. De som befinner seg mest på bane bruker ikke serieproduserte biler uten modifikasjoner. 

 

Men diskuter gjerne bane dere, det er bare min mening dette:) vil dog oppfordre til å prøve model 3 på bane. Ganske morsomt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -l said:

Burde de ikke heller fornye Model S og dra den opp i premiumsegmentet framfor å forgjeves prøve å konkurrere med Porsche på bane? Det er liksom feil fokus som gjelder hele tiden hos Tesla.

Det er lettere sagt enn gjort. Tesla har rett og slett ikke erfaringen, tilstrekkelig kontroll på underleverandører osv. som skal til. Men jeg er enig at det er dit de burde bevege seg, de kommer aldri til å matche Porsche på ytelse og det er i massesegmentet pengene er.

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...