Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JØI skrev (2 minutter siden):

Dukker opp flere og flere som melder om lignende når MCU'en til slutt går i sort. Enkelte har rapportert om at demperne "resetter" seg til den laveste posisjonen når det skjer, og det gjør tydeligvis noe med presset mot understellet i bruk. Tipper denne karen har senket bilen så lavt det går fra infotainmentsystemet, også knekker det. 

QA på høyt nivå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Dukker opp flere og flere som melder om lignende når MCU'en til slutt går i sort. Enkelte har rapportert om at demperne "resetter" seg til den laveste posisjonen når det skjer, og det gjør tydeligvis noe med presset mot understellet i bruk. Tipper denne karen har senket bilen så lavt det går fra infotainmentsystemet, også knekker det. 

QA på høyt nivå. 

Høres ekstremt usannsynlig ut. Det er nok enten en batch med dårlige deler (dette har skjedd tidligere). Eller så har bilen truffet en kant. Disse leddene skal knekke relativt lett for å dempe kollisjoner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Høres ekstremt usannsynlig ut. Det er nok enten en batch med dårlige deler (dette har skjedd tidligere). Eller så har bilen truffet en kant. Disse leddene skal knekke relativt lett for å dempe kollisjoner.

Det ligger for mange rapporter om dette ute nå, til at enhver av dem juger om beskrivelsen rundt dette. Har det vært en dårlig "batch" med deler, så er nok det forklaringen, og Tesla velger som vanlig å ikke tilbakekalle bilene med problemene. 

Dog det å sette en stopper for hvor langt ned demperne kan sitte, hadde nok også hjulpet endel, ettersom det er en gjenganger at demperne ellers på bilene står så lavt som mulig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Hvis det er en dårlig batch, så vil nok Tesla fikse alt på garanti, og så vil regningen sendes til underleverandøren.

En ny bil på garantien altså? Kjekt. De fleste havner jo på skrapen virker det som, ettersom det skjer i fart. 

Gode løsninger de bruker, de hos Tesla. Fremfor å tilbakekalle bilene, så gir dem nye biler til sine kunder - så snille... Såfremt man ikke har vært lur nok til å kjøpe forsikring hos bilprodusenten. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De tilfellene jeg har hørt om for noen år siden er i lav hastighet med mye rattutslag. Det samme ser ut til å være tilfelle på det linkede bildet. Som regel er det svært lite skader utover bærearmen. Kanskje 5000 kr for reperasjonen.

(Men når jeg ser litt nærmere mener jeg at jeg ser antydninger til ganske dype skader på dekket, som kan tyde på at det ikke er snakk om defekt del, men kollisjonsskade.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

De tilfellene jeg har hørt om for noen år siden er i lav hastighet med mye rattutslag. Det samme ser ut til å være tilfelle på det linkede bildet. Som regel er det svært lite skader utover bærearmen. Kanskje 5000 kr for reperasjonen.

image.png.0e6e9fca1dbc750aa8fbeacb80f6198b.png

Da ser du noe annet enn det jeg ser. Samt for de som har opplevd dette i fart, så fyker dekket inni der opp og ned og knuser alt i nærheten. Så det blir nok mer enn 5000 kr for reparasjoner, siden mange av bildene som kommer fra disse, er fra skrapen. 

Det at slikt kan skje innen 1 uke fra ny bil, samt det faktum at Tesla ikke tilbakekaller biler med disse defekte delene sier litt om mentaliteten. Dette kan potensielt være livsfarlig om det skjer i fart uten en midtrabbat mot motgående trafikk. Men hva skal man forvente? Tesla er jo kjent for å leke med prosentsjanser og liker å bruke mennesker som test-dukker. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg anser meg som ganske nøytral. Per i dag eier jeg 1 stk aksje i Tesla, men jeg har tidligere eid mye mer. Jeg tror aksjekursen skal sånn ca halvere seg i løpet av de neste 12 månedene, så om man sier at Tesla som selskap er overvurdert per i dag, så er jeg ikke egentlig uenig.

Men det skrives mye tullball om Tesla i kommentarfelt, og da tillater jeg meg å korrigere en del av feilene. Det er et ærlig forsøk på å få en mer balansert og faktabasert diskusjon.

Det har riktignok blitt bedre i kommentarfeltene over tid. Jeg hører f.eks ikke like mye om at Tesla skal gå konkurs, og faktisk hører jeg sjeldnere og sjeldnere argumentet med at elbiler kjører på kullkraft.

Jeg har ikke satt meg særlig inn i saken med Rich. Men jeg har skjønt det slik at han har hjulpet til med å jailbreake Teslaer, for å låse opp SW-blokkering på ytelse og slikt. Da er det bare å forvente at det er lite velvilje å hente hos Tesla.

Sier ikke at Tesla ikke kan bli bedre på å støtte opp om uavhengige verksteder og slikt, men samtidig skjønner jeg også at Tesla må f.eks være forsiktig med å tillate totalskadede Teslaer å lade på superladerne. De kan ha skjulte svakheter som ikke dukker opp før man kjører på med høy effekt over tid. Om en av bilene går opp i flammer, så vil ikke overskriften si "Rich Rebuilds negligence causes fire, damaging vital transportation infrastructure". Nei, det vil stå "Tesla exploded into flames while supercharging, causing wild blaze that was almost impossible to extinguish!"

Du sier forbausende mye positivt, til å være nøytral. Og apropos kullkraft, NVEs varedeklarasjon for elektrisk strøm sier da tydelig nok hvor mye kullkraft strømmen består av, det er ikke noe usaklig i det. Atomkraft er det også, bare for å dra det opp et lite hakk.

 

Er det bare å forvente "lite velvilje" hos Tesla, for å hjelpe kunder å trimme bilen? Hva? Dette er ikke lite velvilje, det er regelrett hevnaksjoner. Og ikke nok med det, det kompromitterer sikkerhet, når de nekter å utbedre airbager som de vet er en sikkerhetsrisiko.

Tesla er også den eneste bilprodusenten jeg har hørt om, som ikke _HJELPER_ kundene sine å trimme biler. Alle andre bilmerker jeg har rørt, vil i større eller mindre grad hjelpe meg med å trimme bilen. Jeg frasier meg selvsagt garanttien, men etter at vi tar hverandre i handa på det, så får jeg både teknisk support, software, deler, og hyggelige samtaler. Gjerne rabatter på medlemskap i relevante bilklubber også.

VW var bare fra seg av begeistring når jeg viste dem en 97 passat 1.8T med T3/T4 hybridturbo. Omtrent 450 hk.

Suzuki premierte meg med gratis software fra Subaru Technica International, og gratis teknisk support da jeg skulle fjerne plomberinga på sykkelen min. Fra 106hk til 186hk med å klippe ei ledning og noen få tastetrykk. Selvsagt sa de at nå er det "track only, not street legal". Noe jeg hånflirte til, de flirte med meg, og der bar det rett ut på gata.

Men Tesla? Nånei, hvis du trimmer bilen, så vil de aktivt sabotere for deg, og du synes det er greit? Det er den dårligste kundebehandlingen i universet, av en kunde som viser meget høy interesse for bilen, og ønsker å modifisere den. Hvilken kundebehandlng er det du sammenligner med, som synes at det er greit? Nazistenes behandling av "kunder" i konsentrasjonsleir?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Da ser du noe annet enn det jeg ser. Samt for de som har opplevd dette i fart, så fyker dekket inni der opp og ned og knuser alt i nærheten. Så det blir nok mer enn 5000 kr for reparasjoner, siden mange av bildene som kommer fra disse, er fra skrapen. 

Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det i fart, så du må komme med kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri hørt om noen som har opplevd det i fart, så du må komme med kilder.

Du fikk kilde nå nettopp med en ukes gammel bil? Hvis dette kan skje i lav fart, så kan det selvfølgelig skje i høy fart i tillegg. 

Men Whompywheels hashtaggen gir deg nok av resultater å kikke på. Første og siste jeg fant nå:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, JØI said:

Jesus, det er jo en vits! Jeg har aldri noensinne opplevd at bærebroer har røket. Ikke engang på biler jeg med vilje har prøvd å gjøre kål på, på siste reis til hoggern. Aldri har ei bærebro gitt seg. Før Elon lanserte Model X.... Det tok en uke!

Lenke til kommentar
39 minutes ago, oophus3do said:

Dukker opp flere og flere som melder om lignende når MCU'en til slutt går i sort. Enkelte har rapportert om at demperne "resetter" seg til den laveste posisjonen når det skjer, og det gjør tydeligvis noe med presset mot understellet i bruk. Tipper denne karen har senket bilen så lavt det går fra infotainmentsystemet, også knekker det. 

QA på høyt nivå. 

Jeg har også hatt Citroen CX, og Citroen XM. De har også kenguru-fjæring. Citroen hadde kenguru-fjæring lenge før disse to modellene også. Dette er 60 år gammel teknologi. Hva er vanskelig? Hvorfor får ikke Tesla til, det som Citroen fikk til for 60 år siden?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
13 minutes ago, BippeStankelbein said:

Du sier forbausende mye positivt, til å være nøytral. Og apropos kullkraft, NVEs varedeklarasjon for elektrisk strøm sier da tydelig nok hvor mye kullkraft strømmen består av, det er ikke noe usaklig i det. Atomkraft er det også, bare for å dra det opp et lite hakk.

Det er mye å være positiv til.

Og varedeklarasjonen er ikke den faktiske miksen. Det er den papirmessige miksen. Den reelle kraften man mottar er omkring 94% vannkraft, 4% vindkraft og 2% annet.

(Jeg er for atomkraft, bare så det er nevnt - så papirmessig tar jeg gjerne i mot all atomkraften.)

13 minutes ago, BippeStankelbein said:

Er det bare å forvente "lite velvilje" hos Tesla, for å hjelpe kunder å trimme bilen? Hva? Dette er ikke lite velvilje, det er regelrett hevnaksjoner. Og ikke nok med det, det kompromitterer sikkerhet, når de nekter å utbedre airbager som de vet er en sikkerhetsrisiko.

Tesla er også den eneste bilprodusenten jeg har hørt om, som ikke _HJELPER_ kundene sine å trimme biler. Alle andre bilmerker jeg har rørt, vil i større eller mindre grad hjelpe meg med å trimme bilen. Jeg frasier meg selvsagt garanttien, men etter at vi tar hverandre i handa på det, så får jeg både teknisk support, software, deler, og hyggelige samtaler. Gjerne rabatter på medlemskap i relevante bilklubber også.

VW var bare fra seg av begeistring når jeg viste dem en 97 passat 1.8T med T3/T4 hybridturbo. Omtrent 450 hk.

Suzuki premierte meg med gratis software fra Subaru Technica International, og gratis teknisk support da jeg skulle fjerne plomberinga på sykkelen min. Fra 106hk til 186hk med å klippe ei ledning og noen få tastetrykk. Selvsagt sa de at nå er det "track only, not street legal". Noe jeg hånflirte til, de flirte med meg, og der bar det rett ut på gata.

Men Tesla? Nånei, hvis du trimmer bilen, så vil de aktivt sabotere for deg, og du synes det er greit? Det er den dårligste kundebehandlingen i universet, av en kunde som viser meget høy interesse for bilen, og ønsker å modifisere den. Hvilken kundebehandlng er det du sammenligner med, som synes at det er greit? Nazistenes behandling av "kunder" i konsentrasjonsleir?

Tesla kunne nok hjulpet til større grad. Men syns ikke episodene du trekker frem er positive. Jeg er glad for at Tesla bryr seg om sikkerhet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Du fikk kilde nå nettopp med en ukes gammel bil? Hvis dette kan skje i lav fart, så kan det selvfølgelig skje i høy fart i tillegg. 

Men Whompywheels hashtaggen gir deg nok av resultater å kikke på. Første og siste jeg fant nå:

Jeg har da aldri benektet at det skjer ulykker. Kanskje sjåføren sovnet? Uansett har det ingenting med defekte deler å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Kan trimme Teslan min på lovlig vis. Må dog betale Tesla en del for dette.

Dette kan jo og ha noe grunn for at de stopper hjemmetrimming. Pluss at det å tukle med softwaren på bilen kan gå ut over sikkerhet.

 

Screenshot_20200729-213322.jpg

 

18 høvdinger for å bruke knapt dobbel så lang tid på 0-100, som Suzuki leverte gratis, pluss gratis software... Jeg er ikke ensidig imponert. Og disse 18 høvdingene har ingenting med avgifter å gjøre, bilen var avgiftsfri i utgangspunktet. Dette er 18 høvdinger rett i Elons lomme, kun fordi han er en grådig baby.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg har da aldri benektet at det skjer ulykker. Kanskje sjåføren sovnet? Uansett har det ingenting med defekte deler å gjøre.

image.thumb.png.43a46ecfb09fbf1e4a74dc391579b74d.png

Jeg gav deg en hashtag å lese deg opp på. Du klarer ikke å bortforklare dem alle sammen, som alle sammen viser lignende skader og forløp. Dette er et problem som har eksistert i alt for mange år nå, og Tesla er nå kjent for å bruke dårlige metaller for enkelte oppgaver. Det samme så vi jo med batteripakke skandalen også, som hadde materiale som ble analysert av en tredjepart med konklusjoner som skulle stoppet enhver bil å bli lansert. Den ble alikavell lansert, med ord som "or we're fucked!" fra Elon i en mail-samtale. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...