Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

1 minute ago, oophus3do said:

Jeg har heller ikke justert autoinstillingene på lenge, men det er ingen unnskyldning for å ha disse innstillingene gjemt. Jeg har aldri justert dem før eller etter at jeg er ferdig å kjøre. Dette er en instilling man ønsker å justere når bilen er i fart, og oftest i sjeldne situasjoner. 

Leste du kilden? Eller kommenterte du kun min kommentar til kilden? 

Nei, jeg kommenterer noe jeg sa at garantert ville forekomme for 2-3 år siden. Og jeg hadde rett. 

Kilden var på tysk så skjønte ganske lite. Men snakker bare av egen erfaring og det er ikke lenger ett stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, oophus3do said:

Google translate. 

Les kilden og forstå hva temaet er. 

Fikk bare oversatt til Norsk i chrome av en eller annen grunn og ikke Engelsk som før.
Blir mye tøv av slikt.
Men forsto det slik at Tyskerne vil bannlyse touch skjermen for styring av basic ting som Vindusviskere?
Og at det bunner i en sak fra i fjor?

Hjelper fortsatt ikke at jeg sier at det er mye bedre nå? Og at vedkommende som kræsjet heller burde fulgt med på veien og eventuelt brukt knappen til å styre viskerne istede for skjermen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men forsto det slik at Tyskerne vil bannlyse touch skjermen for styring av basic ting som Vindusviskere?
Og at det bunner i en sak fra i fjor?

Dette blir altså noe Tesla må forandre på ja. På samme måte som at Tesla vil slite etter 01.01.2021 pga nye regulasjoner for overvåkningen av oss. En moment sensor vil ikke være godkjent for ADAS lignende funksjoner. 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Hjelper fortsatt ikke at jeg sier at det er mye bedre nå?

Nei, fordi det gjør ting faktisk verre. Jo sjeldnere du gjør noe jo mer kaotisk blir det når du må gjøre det mens bilen er i fart. 

Complexity skrev (4 minutter siden):

Og at vedkommende som kræsjet heller burde fulgt med på veien og eventuelt brukt knappen til å styre viskerne istede for skjermen?

Eller så burde Tesla designe dette på korrekt måte fra start? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Dette blir altså noe Tesla må forandre på ja. På samme måte som at Tesla vil slite etter 01.01.2021 pga nye regulasjoner for overvåkningen av oss. En moment sensor vil ikke være godkjent for ADAS lignende funksjoner. 

Nei, fordi det gjør ting faktisk verre. Jo sjeldnere du gjør noe jo mer kaotisk blir det når du må gjøre det mens bilen er i fart. 

Eller så burde Tesla designe dette på korrekt måte fra start? 

Hmm.. tro hva denne knappen gjør.. er jo ikke noe på den som viser det.. og det er jo tusen andre knapper i bilen..

Rullehjulet på rattet stiller nok intervall manuelt i neste oppdatering så problemer er løst, selv om jeg ikke føler det er noe problem

IMG_20200801_001902.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hmm.. tro hva denne knappen gjør.. er jo ikke noe på den som viser det.. og det er jo tusen andre knapper i bilen..

Rullehjulet på rattet stiller nok intervall manuelt i neste oppdatering så problemer er løst, selv om jeg ikke føler det er noe problem

Ja, om de fikser dette slik at spaken kan brukes så er vi der de skulle ha vært for mange år siden om denne saken. 

Hvor mye vil det koste å installere ny HW på samtlige EU + Asia biler da for å være klar til forandringene som slår i kraft 01.01.2021? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Ja, om de fikser dette slik at spaken kan brukes så er vi der de skulle ha vært for mange år siden om denne saken. 

Hvor mye vil det koste å installere ny HW på samtlige EU + Asia biler da for å være klar til forandringene som slår i kraft 01.01.2021? 

Tipper Tesla heller vil slutte å selge biler i de landene hvor de absolutt skal tviholde på gammel teknologi.

Er for dumt å sette krav om at vindusviskerne skal kunne justere manuelt med en spake i 2020.
Om noen år så har ingen biler den spaken lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:

Han kan godt inneta en rolle, men all makt må taes bort fra han. La han drømme og innoverte som han vil, men folk må sette ned foten for enkelte ting. Han burde ikke få sende ut uferdige biler feks. som ikke er klare ennå. Gjør han den feilen på Cybertruck og Semi, så møter han en gruppe folk som vil rope mye høyere om feil og mangler enn noen andre. Og han vil møte folk med kontakter. Du selger ikke en Semi flåte til Coca-Cola med service og kvalitet ala dagens Tesla. 

Det er gøy å se hva eventyrlysten kapital har fått til for Musk men han har vist symptomer på CEO Disease en stund nå.

Det er mange flinke folk hos Tesla Auto og jeg håper de får mer frihet (og tid) til å gjøre ting ordentlig fremover. Hvis Musk og ledelsen fortsetter med håpløse beslutninger som for eks. kommandere solcellepanelmontører til å stå ved produksjonslinjen til model 3. Fortsetter de å skremme vekk ingeniører og andre arbeidere tror jeg det vil gå dem svært dårlig med mindre de andre produktsegmentene som solkraft og smart grid tar seg opp kraftig...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Tipper Tesla heller vil slutte å selge biler i de landene hvor de absolutt skal tviholde på gammel teknologi

Ja, da får jeg rett da også. Tesla har et marked i USA men ikke resten. 

Ny teknologi kan ikke gå på bekostning av sikkerhet, og der har de feilet flere ganger allerede der EU er først ute med å tvinge frem forandringer. 

Som feks det at det er tullete å tillate autonomi på nivå 2 å være påslått uten kontroll på mennesket i 19 minutter. Det krevde menneskeliv. 

Complexity skrev (7 minutter siden):

Er for dumt å sette krav om at vindusviskerne skal kunne justere manuelt med en spake i 2020.
Om noen år så har ingen biler den spaken lenger.

Bevis at teknologien er god nok med spake først, så fjern den etter at det er bevist unødig. Ikke gjør slik som Tesla, der de kaster ut funksjonalitet og argumenterer for at det er slik fordi vi vil være der om X år. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Hvis Musk og ledelsen fortsetter med håpløse beslutninger

Det er jo problemet. Det finnes ingen ledelse, det er Musk og Musks "ja Musk menn". 

Når ansatte Tesla noen respekterte ledere sist? De alle har jo forlatt opplegget, og de som er igjen er "Ja folk" som har rykket opp internt i systemet, etterhvert som folk med egne stemmer har fått sparken, eller sluttet. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Tipper Tesla heller vil slutte å selge biler i de landene hvor de absolutt skal tviholde på gammel teknologi.

Er for dumt å sette krav om at vindusviskerne skal kunne justere manuelt med en spake i 2020.
Om noen år så har ingen biler den spaken lenger.

Umiddelbar betjening av vindusviskerene må man ha av åpenbare grunner. Foreløpig er det ingen som har kommersalisert en god regnsensor som kan ta over den jobben på en trygg måte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Det er jo problemet. Det finnes ingen ledelse, det er Musk og Musks "ja Musk menn". 

Når ansatte Tesla noen respekterte ledere sist? De alle har jo forlatt opplegget, og de som er igjen er "Ja folk" som har rykket opp internt i systemet, etterhvert som folk med egne stemmer har fått sparken, eller sluttet. 

Det hjelper ikke å ansette gode folk hvis man har en giftig bedriftskultur. Jeg lurer på hvordan det er å jobbe i Tesla når Tesla fans har fått besøksforbud etter å ha truet og forfulgt Tesla kritikere osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, 6RCURCGB said:

Umiddelbar betjening av vindusviskerene må man ha av åpenbare grunner. Foreløpig er det ingen som har kommersalisert en god regnsensor som kan ta over den jobben på en trygg måte.

Og da må jeg henvise til bildet over igjen.

Det er en knapp der som starter viskeren. Ett trykk og de går en gang. To trykk og de går to ganger osv. Kan styre viskerne helt manuelt her om ønskelig med å bare sitte å trykke.

Dette vil fungere i nød om auto ikke skulle fungere. For en del måneder siden måtte jeg av å til trykke på denne knappen men nå fungerer Auto så bra at jeg slipper.

Noen må pushe litt for at man skal komme seg frem her i verden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Og da må jeg henvise til bildet over igjen.

Det er en knapp der som starter viskeren. Ett trykk og de går en gang. To trykk og de går to ganger osv. Kan styre viskerne helt manuelt her om ønskelig med å bare sitte å trykke.

Dette vil fungere i nød om auto ikke skulle fungere. For en del måneder siden måtte jeg av å til trykke på denne knappen men nå fungerer Auto så bra at jeg slipper.

Ja dette er ett ikke problem. Om det skulle bli påbudt så kan de implementere det "mange" plasser i bilen. Det er jo det som er så genialt med tesla, en oppdatering og det er ordnet. 3 klikk på knappen for manuell lav fart, fire for høy feks. Problem solved. Nødvendig? Neppe. Bruker den så og si aldri lengre. Auto er veldig bra nå. Kan ikke huske sist jeg hadde på manuell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ja dette er ett ikke problem. Om det skulle bli påbudt så kan de implementere det "mange" plasser i bilen. Det er jo det som er så genialt med tesla, en oppdatering og det er ordnet. 3 klikk på knappen for manuell lav fart, fire for høy feks. Problem solved. Nødvendig? Neppe. Bruker den så og si aldri lengre. Auto er veldig bra nå. Kan ikke huske sist jeg hadde på manuell.

Jepp, de kan sikkert implementere det med å trykke flere ganger, eller med at man trykker en gang og beveger spaken opp eller ned litt. Den blinklysspaken er jo og softwarestyrt så den kan jo brukes som de vil. Eller så kan de ordne det slik at man selv velger hvordan dette skal gjøres på en meny i skjermen og profilene vil huske preferansen til forskjellige sjofører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Complexity said:

Plutselig styrtreng så trykker man på knappen på siden av rattet så viskeren går? Samme knappen bringer opp menyen på skjermen for å styre viskerne manuelt om nødvendig.

På blinklyshendelen er det en knapp som starter viskeren, og trykker du den hardt så spyler du ruten.

Har forøvrig opplevd en del lokale regnbyger i sommer, og aldri måtte røre knappen fordi Auto har respondert lynkjapt. Samme når en lastebil kjører i sølepytt i motsatt felt og spruter ned ruten din. Responderer umiddelbart automatisk.

Nå leter du bare etter noe å krangle om. Dette var ett problem før, men nå har systemet lært såppas at det fungerer bra. Og det fortsetter å lære.

Løsningen er uansett høyst ukonvensjonell, og det er en sikkerhetsrisiko i seg selv. I de tilfelle der man opererer en flåte med biler, typisk en arbeidsgiver, og folk må kjøre flere forskjellige biler, typisk en ansatt.

Da er det et veldig reelt problem, at det som er blinklyset på vanlige biler, er girstanga på Mercedes, og på Tesla må man google for å engang forstå hva spaken er......

Nå er ikke Tesla alene om dette, jeg nevner også Mercedes som synder mot idiotløsninger i grensesnittet mot føreren. Men det at Tesla ikke er alene, unnskylder likevel ikke synden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bisiwaw said:

Løsningen er uansett høyst ukonvensjonell, og det er en sikkerhetsrisiko i seg selv. I de tilfelle der man opererer en flåte med biler, typisk en arbeidsgiver, og folk må kjøre flere forskjellige biler, typisk en ansatt.

Da er det et veldig reelt problem, at det som er blinklyset på vanlige biler, er girstanga på Mercedes, og på Tesla må man google for å engang forstå hva spaken er......

Nå er ikke Tesla alene om dette, jeg nevner også Mercedes som synder mot idiotløsninger i grensesnittet mot føreren. Men det at Tesla ikke er alene, unnskylder likevel ikke synden.

Jeg kjører 5 forsjellige biler i hverdagen min via jobb. En har automatiske viskere som fungerer, en har automatiske viskere som ikke fungerer så må styres manuelt, to har kun manuell styring av viskere og så har du Teslan min som har Automatisk + knapp.

Finnes ikke problemer å bytte mellom disse..

Teslan har to spaker og ikke noe mer, selv om man ikke har kjørt en slik bil før går det lynkjapt å forstå hvordan det funker

Alle bilene untatt Teslan har forøvrig manuell girkasse. Å styre med viskere og blinklys mens man må gire i en rundkjøring er nok mere forstyrrende.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Tipper Tesla heller vil slutte å selge biler i de landene hvor de absolutt skal tviholde på gammel teknologi.

Er for dumt å sette krav om at vindusviskerne skal kunne justere manuelt med en spake i 2020.
Om noen år så har ingen biler den spaken lenger.

Alt som er gammelt, er ikke godt, og alt som er nytt, er ikke nyttig.
Påskudd til å fikle med en skjerm, mens man kjører bil, er definitivt ikke nyttig. Det er en grunn til at mobilfikling straffes med bøter som ofte er strengere enn voldsforbrytelser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bisiwaw said:

Alt som er gammelt, er ikke godt, og alt som er nytt, er ikke nyttig.
Påskudd til å fikle med en skjerm, mens man kjører bil, er definitivt ikke nyttig. Det er en grunn til at mobilfikling straffes med bøter som ofte er strengere enn voldsforbrytelser.

At noen enda må fikle er jo bare midlertidig. Planen på sikt er jo at man aldri skal måtte styre med dette selv. Slik som man ikke må styre lys lenger selv f.eks.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Det hjelper ikke å ansette gode folk hvis man har en giftig bedriftskultur. Jeg lurer på hvordan det er å jobbe i Tesla når Tesla fans har fått besøksforbud etter å ha truet og forfulgt Tesla kritikere osv.

Samtidig som kritikerne blir anklaget for å kalle dette fanatisme, husk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...