Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, DjSlayer said:

Joda, "white supremacist patriarchy", var hva hun tweetet dette kom i fra en matteprofessor, "Abolish whiteness" kom fra en annen professor (Cambridge), All I want for Christmas is white genocide. Bare for å nevne noen vakre øyeblikk i moderne akademia. Jeg kan fortsette med flere eksempler hvis jeg hadde orket, men dette er en god indikasjon på hva akademia står for idag, så dere for tilgi meg om ikke jeg gir fem flate øre for statistikk som kommer fra den kanten (dette inkluderer også "journalister")

Hehe. Du skjønner ikke hva hun skriver du heller, nei.

De som faktisk leser hva hun skriver fremfor en dust som feiltolker hva hun skriver ser at det er holdningene til de som påstår at matematikk og data er nøytrale som lukter "white supremacist patriarchy". Premisset for disse påstandene er ganske enkelt og tydelig forklart blant annet her: https://www.mathwashing.com/

Jeg regner med de andre eksemplene du ville kommet med er like idiotiske med en gang man går dem litt etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (3 minutter siden):

Virkelig gode motargumenter du kommer med her i debatten.

Hvis du tar bare denne posten som det eneste bidraget jeg har gjort så er det ikke spesielt intligent, men 10 ganger bedre en hva mine meningsmotstandere har. Egentlig så er ditt bidrag heller ikke så veldig bra, jeg råder deg til å være konstruktiv.

Lenke til kommentar

La oss bare anta et øyeblikk at hvite faktisk er privilegerte.

Hva skulle man i så fall gjort med det?

Kan noen gi meg én reell løsning?

Hittil så har jeg bare sett folk bruke "white privilege" som en begrunnelse for syting og klaging. Det er vel kjekt å tro at en er et offer, men hva hjelper vel det? Kanskje de som syter og klager burde gå inn i seg selv og spørre hva de selv kan gjøre, i stedet for å forlange at andre bøyer seg etter dem.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (19 minutter siden):

Hvis du tar bare denne posten som det eneste bidraget jeg har gjort så er det ikke spesielt intligent, men 10 ganger bedre en hva mine meningsmotstandere har. Egentlig så er ditt bidrag heller ikke så veldig bra, jeg råder deg til å være konstruktiv.

...

Hvor mange kilometer har du flyttet målpostene, før du bare sprengte dem, og nektet å forholde deg til hva som kan dokumenteres..?

Hvilke beviser vil du akseptere for at white privilege / systemisk rasisme mot fargede er en reell ting i USA? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (2 timer siden):

Joda, "white supremacist patriarchy", var hva hun tweetet dette kom i fra en matteprofessor, "Abolish whiteness" kom fra en annen professor (Cambridge), All I want for Christmas is white genocide. Bare for å nevne noen vakre øyeblikk i moderne akademia. Jeg kan fortsette med flere eksempler hvis jeg hadde orket, men dette er en god indikasjon på hva akademia står for idag, så dere for tilgi meg om ikke jeg gir fem flate øre for statistikk som kommer fra den kanten (dette inkluderer også "journalister")

Du kan neppe være seriøs. 2 Professorer er nok til at du skal male heile det akademiske bildet. 

Seriøst. Det vitner om ein generell mangel på kritisk tankesett blant dei høgre vridde. Ein leiter etter eksempler som passer sin bekreftelsestendens, og totalt ignorerer dei mange millioner av akademikere, som faktisk ikkje kjem med tull og idioti. (Uten at eg gidd sette meg inn i dei du siterer, men lar tvilen komme deg til gode) Men du har funnet dine eksempler, og maler ditt bilde og forsvinner meir og meir inn i din "safespace"...

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

Relio skrev (9 minutter siden):

Men hvis det ikke finnes noen reell løsning så kan jo det tyde på at det ikke er noe reelt problem? Eller hva?

 


...men det er allerede postet lenker som beskriver deler av problemene, i detalj.
Flere ganger.

...

For å gjenta meg selv:

Fargede elever får dårligere karakterer om lærerene vet at det er den fargede eleven sin innlevering -- de scorer høyere på prøver om hvite lærere ikke får muligheten til å diskriminere.
Systemisk.
https://www.researchgate.net/publication/254419864_Ethnic_Discrimination_in_High_School_Grading_Evidence_from_a_Field_Experiment


De regnes som mer aggressive fra førskolen av, av hvite førskolelærere -- selv om de ikke har gjort noe galt.
https://www.theguardian.com/world/2016/oct/04/black-students-teachers-implicit-racial-bias-preschool-study

De regnes som og behandles som om de er 4-5 år eldre enn de faktisk er av lærere og andre voksne, sosialt, og hvite synes de ser mer agressive ut. Samtidig så regnes de som dummere, av samme mennesker.
Hvite politifolk synes fargede virker større og mer truende enn hvite, i samme situasjoner.
https://www.apa.org/news/press/releases/2014/03/black-boys-older

Fargede blir arrestert åtte til seksten ganger oftere for hva hvite slipper unna med.
Retten gir hvite betydelig bedre muligheter til å slitte tiltaler og dom, for samme forbrytelser.
Retten dømmer oftere fargede med svakere beviser.
Og forskjellsbehandlingen av politi og rettsvesen og samfunnet fortsetter og fortsetter og fortsetter:
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/opinions/systemic-racism-police-evidence-criminal-justice-system/

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Relio skrev (43 minutter siden):

Hva skulle man i så fall gjort med det?

Kan noen gi meg én reell løsning?

Ein kan jo starte med å skattelegge dei rikeste i landet på normalt nivå. Ikkje sende landet i astronomisk gjeld, fordi Trump og vennene hans skal bli endå rikere, og heller bruke statlige midler på fattigdom, ghettoer, og universal helsevesen. Ein kan heve minstelønna, for alle som faktisk jobber på "gulvet". Ein rask løysing er det neppe, men vil nok løfte mange som ikkje har hatt samme privilegier som kvite dei siste 100 åra, litt opp og fram.

Endrer ein levestandard, for samfunn/ghettoer som har vært rammet av fattigdom dei siste 100 åra, vil ein kunne jevne ut forskjellene mellom etnisiteter på lengre sikt.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DOJ threatens lawsuit if Yale doesn't end ‘illegal discrimination’ against Asian and white applicants
The Justice Department has concluded Yale University illgally discriminates against Asian American and white undergraduate applicants, threatening to sue the school if it doesn’t end all of its race-based admissions decisions.

Yale rejects scores of Asian American and white applicants each year based on their race, whom it otherwise would admit.

Yale grants substantial, and often determinative, preferences based on race to certain racially-favored applicants and relatively and significantly disfavors other applicants because of their race.

For example, the likelihood of admission for Asian American and White applicants who have similar academic credentials is significantly lower than for African American and Hispanic applicants to Yale College. For the great majority of applicants, Asian American and White applicants have only one-tenth to one-fourth of the likelihood of admission as African American applicants with comparable academic credentials

data produced by Yale show that Asian American applicants have a much lower chance of admission than do members of Yale’s preferred racial groups, even when those Asian Americans have much higher academic qualifications and comparable ratings by Yale’s admissions officers.

Lenke til kommentar

Og der er problemet med å bruke kilder som lyger, som Washington Examiner:

Vi kan ikke ta noe av hva de rapporterer seriøst, fordi de kan forsøke å villede deg med hva de sier.

Associated Press har en bedre artikkel:

https://apnews.com/e97f08eb935989840bda430bb7a32e15

Det er altså trolig at høyesterett velger å forkaste DoJ, som har fått trump-supportere i ledende posisjoner, sine anklager.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Fargede elever får dårligere karakterer om lærerene vet at det er den fargede eleven sin innlevering -- de scorer høyere på prøver om hvite lærere ikke får muligheten til å diskriminere.
Systemisk.

Og siden du kaller dette white privilege, betyr det at du mener at problemet er at hvite får for gode karakterer?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Relio said:

Men hvis det ikke finnes noen reell løsning så kan jo det tyde på at det ikke er noe reelt problem? Eller hva?

Løsningen må jo være å behandle alle på like premisser og stille samme krav uansett hvilken hudfarge personen har. Kanskje slutte å ha sånt enormt fokus på hudfarge, kultur eller hvem som har mest privilegier.
Mulig det kan hjelpe å slutte å dyrke 'victimhood' som et slags Nirvana, heller legge fokus på dyrking av individet og motivere folk til å bli ambisiøse og tilfreds.

En nærstående har forklart til meg etter å ha blitt ansatt som et mangfolds-alibi at det fantes en slags kvelende og nedlatende velvilje som var værre enn om noen hadde slengt en rasistisk kommentar. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pallehysa said:

Ein kan jo starte med å skattelegge dei rikeste i landet på normalt nivå. Ikkje sende landet i astronomisk gjeld, fordi Trump og vennene hans skal bli endå rikere, og heller bruke statlige midler på fattigdom, ghettoer, og universal helsevesen. Ein kan heve minstelønna, for alle som faktisk jobber på "gulvet". Ein løysing er det neppe, men vil nok løfte mange som ikkje har hatt samme privilegier som kvite dei siste 100 åra, litt opp og fram.

Endrer ein levestandard, for samfunn/ghettoer som har vært rammet av fattigdom dei siste 100 åra, vil ein kunne jevne ut forskjellene mellom etnisiteter på lengre sikt.

Det har jo ingenting med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Åsgårdsreia skrev (8 minutter siden):

Og siden du kaller dette white privilege, betyr det at du mener at problemet er at hvite får for gode karakterer?

...de blir ikke diskriminert, og deler dermed ikke erfaringene til de som blir det.

...og ironisk nok, ja -- hvite lærere overvurderer også hvite elever i en statistisk signifikant grad, samtidig som at de undervurderer fargede elever.
https://phys.org/news/2017-05-teacher-racial-bias-students.html

---

Løsningen er å lære hvite lærere opp til å ikke diskriminere, eller å få prøver til å bli rettet av andre lærere, anonymisert, slik at de ikke får gi bedre karakterer til hvite elever, og dårligere til fargede.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Relio skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal økt skattelegging av de rike liksom minke fordommer mot svarte mennesker?

White privilege handler om forskjeller mellom kvite og mørkhudete. Forskjellene strekker seg lengre enn fordommer. Det handler også om kordan ein kan få bedre likestilling i samfunnet. Dei kvite i Amerika har hatt store fordeler som svarte ikkje har hatt, i over 200 år. Lovene er nylig endret, men effekten av diskrimineringen er gjennomsyret i samfunnet. Eg foreslo kun ein potensiell løysing for å innskrenke forskjellene i samfunnet, mellom etniske samfunn, og innskrenke forskjellen mellom fattige og rike. Som igjen vil gi eit stort løft til dei samfunn som har oppstått og holdt nede, på bakgrunn av segregering og "white privelege".

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...