Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Pernicious Weed said:

Hva er en ufortjent fordel? At en familie jobber for å sikre barna sine sin fremtid? En ganske betydelig drivkraft i det økonomiske systemet.

 

 

En ufortjent fordel er en fordel du får fordi du er heldig, ikke Pga din Egen innsats. 
 

Quote

Og når det kommer til navn i Norge, så handler det mer om kultur enn etnisitet. Vi har nok alle noen fordommer om hvordan noen er basert på deres kulturelle bakgrunn. Samtidig er det mange innvandrere som lykkes veldig godt. Hva er det de gjør riktig som andre ikke gjør?

Det er etnisitet når du utelukker CV, bare pga ens etnisitet (CV sier ingenting om ens kultur)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (2 timer siden):

snip

Slutt, du har ikke noen som helst data som kan kalles gyldige forhold til dine påstander om hvites såkalte ufortjente privilegium. Alt du kommer med er viss vass og likner veldig på hva KKK kommer med. Faktiskt så ser jeg ingen forskjell mellom dagens akademia og KKK. Akademia hater hvite og den instutisjonen burde renses for ideologer og gjort arbeidsledige, det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg hører om en eller annen skandale fra den kanten, som f.eks. 2+2=4 er "white supremacist patriarchy" i fra en matteprofessor, eller en professor som risikerer å miste jobben sin fordi han nekter å delta på et seminar som ligner ideologisk programering. De priviligerte er de som slipper in uten de nødvendige kravene oppfylt.

Når folk finner det problematiskt med settningen "white lives matter" så er det nødvendig å si det. Det er en indikasjon på at noe er galt hvis folk blir redde for noe så uskyldig som "It's OK to be white".

P.S. BLM har ingen intensjon om å fikse problemene de svarte i USA står ovenfor

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (1 time siden):

Slutt, du har ikke noen som helst data som kan kalles gyldige forhold til dine påstander om hvites såkalte ufortjente privilegium. Alt du kommer med er viss vass og likner veldig på hva KKK kommer med. Faktiskt så ser jeg ingen forskjell mellom dagens akademia og KKK. Akademia hater hvite og den instutisjonen burde renses for ideologer og gjort arbeidsledige, det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg hører om en eller annen skandale fra den kanten, som f.eks. 2+2=4 er "white supremacist patriarchy" i fra en matteprofessor, eller en professor som risikerer å miste jobben sin fordi han nekter å delta på et seminar som ligner ideologisk programering. De priviligerte er de som slipper in uten de nødvendige kravene oppfylt.

Når folk finner det problematiskt med settningen "white lives matter" så er det nødvendig å si det. Det er en indikasjon på at noe er galt hvis folk blir redde for noe så uskyldig som "It's OK to be white".

P.S. BLM har ingen intensjon om å fikse problemene de svarte i USA står ovenfor

Seriøst.

Kilder som underbygger en eneste av påstandene dine..?
Enkelteksempler er ikke gjeldende for de titalls millioner av mennesker i akademia i USA alene.

...jeg er mer interessert i å se hvor du blir utsatt for propaganda, enn hva kildene sier for å være ærlig, for forståelsen din er ikke virkelighetsbasert eller basert på observasjoner fra objektive kilder.

---

For å være konkret, hva er kritikken din til undersøkelsene som er henvist til i denne tråden..?

Her er en ny undersøkelse du kan få lov til å kritisere:
https://www.nber.org/digest/sep03/w9873.html

Folk med vestlige navn ble inkalt til intervju 1 av 10  av jobbene de søkte på, afro-amerikanske navn ble innkalt til intervju 1 av 15 av jobbene de søkte på.

og en annen:
Hvite lærere tror at fargede barn er mer trøblete og trenger mer oppmerksomhet, selv for barnehagebarn:
https://www.theguardian.com/world/2016/oct/04/black-students-teachers-implicit-racial-bias-preschool-study

 

Og en tredje:
Hvite lærere gir fargede elever dårligere karakterer enn de ville får i blind prøvetaking:
https://www.theguardian.com/education/2010/apr/04/sats-marking-race-stereotypes
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, DjSlayer said:

Slutt, du har ikke noen som helst data som kan kalles gyldige forhold til dine påstander om hvites såkalte ufortjente privilegium. Alt du kommer med er viss vass og likner veldig på hva KKK kommer med. Faktiskt så ser jeg ingen forskjell mellom dagens akademia og KKK. Akademia hater hvite og den instutisjonen burde renses for ideologer og gjort arbeidsledige, det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg hører om en eller annen skandale fra den kanten, som f.eks. 2+2=4 er "white supremacist patriarchy" i fra en matteprofessor, eller en professor som risikerer å miste jobben sin fordi han nekter å delta på et seminar som ligner ideologisk programering. De priviligerte er de som slipper in uten de nødvendige kravene oppfylt.

Når folk finner det problematiskt med settningen "white lives matter" så er det nødvendig å si det. Det er en indikasjon på at noe er galt hvis folk blir redde for noe så uskyldig som "It's OK to be white".

P.S. BLM har ingen intensjon om å fikse problemene de svarte i USA står ovenfor

Og her har vi et godt eksempel på "white fragility"…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, jjkoggan said:

En ufortjent fordel er en fordel du får fordi du er heldig, ikke Pga din Egen innsats. 

Hardt arbeid er ikke flaks. Om du har foreldre som jobber hardt og vil sende penger til sitt barn, så er ikke det flaks eller ufortjent for foreldrenes del. 
Hvorfor skal ikke foreldre kunne gi penger til sine barn om de vil det? 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, debattklovn said:

Hardt arbeid er ikke flaks. Om du har foreldre som jobber hardt og vil sende penger til sitt barn, så er ikke det flaks eller ufortjent for foreldrenes del. 
Hvorfor skal ikke foreldre kunne gi penger til sine barn om de vil det? 

Jeg har ingen problem med det men det er en ufortjent fordel uansett OG loven diskriminerer imot disse folk som arver mer enn andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

Seriøst.

Kilder som underbygger en eneste av påstandene dine..?
Enkelteksempler er ikke gjeldende for de titalls millioner av mennesker i akademia i USA alene.

...jeg er mer interessert i å se hvor du blir utsatt for propaganda, enn hva kildene sier for å være ærlig, for forståelsen din er ikke virkelighetsbasert eller basert på observasjoner fra objektive kilder.

Kan du finne en kilde som viser hva relevansen er mellom hvor mye penger en person har og et argument (ref. den andre tråden ang. white privilege) kanskje jeg legger godviljen til og legger til kilder for påstandene mine. Ellers er du noe spesielt relevant for meg.

ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Og her har vi et godt eksempel på "white fragility"…

Meh, hudfargen min er ikke min identitet.

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Edgy... og samtidig noe av det mer underholdende jeg har lest på dette forumet!

https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_race_theory

Tenk litt på den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (32 minutter siden):

Hardt arbeid er ikke flaks. Om du har foreldre som jobber hardt og vil sende penger til sitt barn, så er ikke det flaks eller ufortjent for foreldrenes del. 
Hvorfor skal ikke foreldre kunne gi penger til sine barn om de vil det? 

...hardt arbeid er ikke lønnsomt.
Å jobbe hardt for å sørge for at andre mennesker sitt harde arbeid fører til at du får nyte størstedelen av overskuddet fra deres arbeid er hva som skaper profitt og overskudd.

Verden er full av mennesker som jobber hardt for minstelønn, og problemet er ikke at de ikke jobber smart -- men at hardt arbeid ikke lønner seg like mye som kynisk utnyttelse av andre mennesker.

...videre så har kunnskaper lite å si i dagens post-kapitalistiske samfunn:
Smarte mennesker tjener mindre penger og har lavere odds for å lykkes enn dummere mennesker som simpelthen fikk en formue i hendene gjennom arv:
https://www.cnbc.com/2019/05/29/study-to-succeed-in-america-its-better-to-be-born-rich-than-smart.html
 

DjSlayer skrev (3 minutter siden):

Kan du finne en kilde som viser hva relevansen er mellom hvor mye penger en person har og et argument (ref. den andre tråden ang. white privilege) kanskje jeg legger godviljen til og legger til kilder for påstandene mine. Ellers er du noe spesielt relevant for meg.

...igjen..?
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

...hardt arbeid er ikke lønnsomt.

Spørs hva man gjør selvsagt. De som jobber hardest og flest timer er ofte de som tjener mest. 

Quote

Å jobbe hardt for å sørge for at andre mennesker sitt harde arbeid fører til at du får nyte størstedelen av overskuddet fra deres arbeid er hva som skaper profitt og overskudd.

Høres ut som at du prøver å beskrive arbeidsgivere, som tilbyr gode jobber til mange som kan bruke disse til å forsørge seg selv og familiene sine og leve gode liv. 

Quote

...videre så har kunnskaper lite å si i dagens post-kapitalistiske samfunn:
Smarte mennesker tjener mindre penger og har lavere odds for å lykkes enn dummere mennesker som simpelthen fikk en formue i hendene gjennom arv:
https://www.cnbc.com/2019/05/29/study-to-succeed-in-america-its-better-to-be-born-rich-than-smart.html


Specifically, the study found that a kindergarten student from the bottom 25% of socioeconomic status with test scores from the top 25% of students has a 31% chance of earning a college education and working a job that pays at least $35,000 by the time they are 25, and at least $45,000 by the time they are 35.

A kindergarten student from the top 25% of socioeconomic status with test scores from the bottom 25% of students had a 71% chance of achieving the same milestones.

Det er jo interessant nok, men sier lite om hvilke valg studentene tar i livet sitt som gjør at utfallene blir annerledes.
Jeg ser ingen argumenter her for at foreldre som har jobbet hardt og tjent penger som er skattet av ikke skal få lov til å donere disse til sitt avkom om de føler for det. 
 

Lenke til kommentar

Det som sies er at de smarteste menneskene har 31% sjanse for å havne i posisjonene samfunnet trenger dem i -- om de ikke har rike nok foreldre, samtidig som at 70% av menneskene som burde jobbet på McDonalds, men har rike foreldre, får jobbene som den første gruppen burde hatt -- om samfunnet belønnet intelligens, evner og hardt arbeid.

Det er ganske dramatisk hvor lite kunnskap og intelligens har å si for hvorvidt noen lykkes, og hvor langt dumme mennesker kan nå med penger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, DjSlayer said:

Jeg antar du mener det står noe problematisk der…

Quote

Critical race theory (CRT)[1] is a theoretical framework in the social sciences, developed out of epistemic philosophy, that uses critical theory to examine society and culture as they relate to categorizations of race, law, and power.

Kan ikke helt se hva dette skulle ha med KKK å gjøre ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen tar ikke hensyn til andre livsvalg disse smarte 31% tar. De kommer fra fattige husholdninger, som gjør at de mye mer sannsynlig er involvert i kriminalitet enn de andre. Har de fått lange rulleblad på seg? Hvilke andre livsvalg tar de? 
Dette er svært vitalt men tas ikke hensyn til i artikkelen. Den er derfor av relativt liten viktighet. 

McDonalds-ansatt er forøvrig ikke nødvendigvis et dårlig karrierevalg - er man flink og klarer å bli en franchiseeier så ligger gjennomsnittslønnen på 150,000$ per år eller ca. så mye som Erna Solberg får i lønn som statsminister. 

 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):


 

...igjen..?
 

Igjen, hva er relasjonen mellom å ha mye penger og et argument eller referere til historiske fakta, det er du som har gjort dette så du må vise relevansen (igjen referer jeg til "white privilege" tråden) hvis ikke du greier å vise relevansen  så er ingenting du sier relevant.

ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Jeg antar du mener det står noe problematisk der…

Det var ikke orginal poenget mitt, den linken var bare der for å vise at "Critical Race Theory" som kurs eksisterer på universitetene, det er Wikipedia så man må ta mye av det som står der med en klype med salt. Så du ser fremdeles ikke likheten mellom rasefikserte KKK og det rasefikserte universitetene?

Men:

ism_InnleggNO skrev (2 timer siden):

Critical race theory (CRT)[1] is a theoretical framework in the social sciences, developed out of epistemic philosophy, that uses critical theory to examine society and culture as they relate to categorizations of race, law, and power.

Det er noe skremmende som står i mellom linjene da.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, DjSlayer said:

Det var ikke orginal poenget mitt, den linken var bare der for å vise at "Critical Race Theory" som kurs eksisterer på universitetene, det er Wikipedia så man må ta mye av det som står der med en klype med salt. Så du ser fremdeles ikke likheten mellom rasefikserte KKK og det rasefikserte universitetene?

Nei det er ingen likheter. Universiteter har som oppgave å undersøke samfunnet og når rasebegrepet er så sentralt i det amerikanske samfunnet som det er må de selvsagt undersøke dette. Å kalle universitetene rasefikserte er grunnleggende feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (19 minutter siden):

Nei det er ingen likheter. Universiteter har som oppgave å undersøke samfunnet og når rasebegrepet er så sentralt i det amerikanske samfunnet som det er må de selvsagt undersøke dette. Å kalle universitetene rasefikserte er grunnleggende feil.

Du kan stikke fingrene i ørene og skrike lalala så høyt du kan, men i realiteten så er de like fiksert på rase som KKK.

Forøvrig matte er rasistisk.

https://www.hoover.org/research/seattle-schools-propose-teach-math-education-racist-will-california-be-far-behindseattle

https://www.washingtonexaminer.com/news/math-professor-claims-equation-2-2-4-reeks-of-white-supremacist-patriarchy

Endret av DjSlayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jallajall said:

hard work = White Male Culture.

National Nuclear Lab's Employees Sent to Seminar That Claimed 'Rugged Individualism' and 'Hard Work' Are 'White Male Culture'

the white male employees must expose the “roots of white male culture,” which consists of “rugged individualism,” “a can-do attitude,” “hard work,” and “striving towards success”

Forstår du ikke begrepet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, DjSlayer said:

Du kan stikke fingrene i ørene og skrike lalala så høyt du kan, men i realiteten så er de like fiksert på rase som KKK.

Forøvrig matte er rasistisk.

https://www.hoover.org/research/seattle-schools-propose-teach-math-education-racist-will-california-be-far-behindseattle

https://www.washingtonexaminer.com/news/math-professor-claims-equation-2-2-4-reeks-of-white-supremacist-patriarchy

Nåja, jeg gir ikke mye for din realitetsforståelse…

Ingen av "artiklene" du viser til ser ut til å forstå eller ha gjort det minste forsøk på å sette seg inn i det de skriver om så de gidder jeg heller ikke bruke tid på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...