Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (2 timer siden):

Jeg merker også noe lignende med mintpastill/tyggegummi... Tårer i øynene, men det kan vel også gå via filteret??? 

Husk at luften oppfører seg annerledes enn fri pust, mine munnbind er helt sealet med stålbind rundt nesa/ansiktet... Mulig det ikke er like tett på sidene, men mest trolig at minten når øynene via filteret, det går til øynene fordi pusten går opp istedenfor rett ut....

Jeg syr tøymunnbind selv og prøver ut forskjellig design for å finne best passform. Men det blir ikke helt tett selv om jeg lager neseklype.

Heller ikke de medisinske munnbindene jeg har prøvd, siden brillene dugger. Da lurer jeg på om bakteriefiltreringseffekten blir det som står på pakken. Og om luften "renses" før den går ut av munnbindet igjen selv om det er lekket luft. Den får vel ikke så stor fart i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede en "kolleksjon" av forskjellige munnbindene :D Jeg spurte bestemor til å sy munnbind til meg, men synes jeg at det er ikke så godt som engangs munnbind. Jeg er litt skeptisk om vasking og alt. Det er jo mer miljøvennlig men ikke like hygenisk tror jeg.

 

IMG_5917 2.JPG

Endret av Ausra
Lenke til kommentar
Ausra skrev (15 timer siden):

Jeg har allerede en "kolleksjon" av forskjellige munnbindene :D Jeg spurte bestemor til å sy munnbind til meg, men synes jeg at det er ikke så godt som engangs munnbind. Jeg er litt skeptisk om vasking og alt. Det er jo mer miljøvennlig men ikke like hygenisk tror jeg.

Jeg syr også selv. Jeg legger inn metalltråd ved nesen for å få det til å sitte tett på ansiktet. Ev. å prøve ut tøymunnbindene på nettsidene som er anbefalt i tråden.

For at det skal bli hygienisk, legg munnbindet i lukket pose etter bruk. La det ligge i ca. 3-4 dager. Da skal bakteriene ha gått ut (ev. om noen kan vise til forskning på det). Vask munnbindene sammen med annet tøy/laken/håndklær for å oppretteholde vaskemaskinens mekaniske effekt. FHI anbefaler vask på 60 grader. Jeg vasker på 40 grader for å spare strøm og stryker tøymunnbindene etterpå. Da blir det godt over 60 grader.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Var nettopp innom Ark bokhandel hvor jeg fikk øye på disse:
 https://www.ark.no/boker/unknown-Munnbind-bomull-sort-4047445387248

Grossistens produktside: https://www.handysizenordic.no/product/hygiene/antibakteriell-beskyttelse-42/munnbind-421/munnbind-veryplus-sort-1220001799

Så jeg handlet etpar av disse, testet, og syns de er ganske lik de som er linket til tidligere i tråden fra woweffekt og hvitetenner, som jeg handlet tidlig i vår.
Når jeg sier ganske lik, så mener jeg kanskje hakket bedre kvalitet, samtidig som de virker litt lettere, og passet mitt ansikt bedre (ingen lekkasje rundt kantene når jeg testet, uten å måtte fikle).
Ved nærmere sammenligning så er de sydd i en ørlite annerledes form enn de jeg handlet tidligere nevnt over, så det er nok en litt annen passform på disse.

De er uten ventil. Det er lomme til PM2.5-filter på innsiden, og justerbare stropper. De har et lite PM2.5-label på utsiden av venstre side (hvit tekst på sort label), og vaskeinstruks-label på innsiden av høyre side. 

Tilgjengelig hos flere fysiske butikker, deriblant Staples og Ark. Merk: forskjellig pris.

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Subara said:

Jeg syr også selv. Jeg legger inn metalltråd ved nesen for å få det til å sitte tett på ansiktet. Ev. å prøve ut tøymunnbindene på nettsidene som er anbefalt i tråden.

For at det skal bli hygienisk, legg munnbindet i lukket pose etter bruk. La det ligge i ca. 3-4 dager. Da skal bakteriene ha gått ut (ev. om noen kan vise til forskning på det). Vask munnbindene sammen med annet tøy/laken/håndklær for å oppretteholde vaskemaskinens mekaniske effekt. FHI anbefaler vask på 60 grader. Jeg vasker på 40 grader for å spare strøm og stryker tøymunnbindene etterpå. Da blir det godt over 60 grader.

Takk for tips :)

Hvis du legger munnbindet i pose for 3-4 dagar, hvor mange stk du har i total og hvor ofte du bytte det om dagen? 1 stk for 1 dag eller? 

Lenke til kommentar

I folderen for korrekt bruk av munnbind fra FHI står det bytt til rent tøymunnbind dersom den blir fuktig eller om du tar den av for å spise e.l. Hvis du bruker tøymunnbind fram og tilbake til jobben blir det 2 munnbind per dag og da er du allerede opp 10 munnbind. Reiser man i helgen også blir det 14 + noen ekstra. Det høres mange ut 🤔 så kanskje noen andre på forumet har noen meninger.
Det blir et regnestykke, også i forhold til hvor ofte man vil la maskinen gå. Jeg synes det holder å vaske klær en dag i uken.

Jeg har ikke laget meg noen rutine selv. Tar ikke kollektivtransport, så behovet er ikke så stort.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Gjest d22ad...d01
On 10/10/2020 at 2:58 PM, Subara said:

For at det skal bli hygienisk, legg munnbindet i lukket pose etter bruk. La det ligge i ca. 3-4 dager.

Etter bruk er de fuktige, så hvis du lar dem ligge i flere dager i lukket pose kan det vokse muggsopp i dem. Vask dem heller snarest, eller legg dem til lufting slik at de tørker.

Engangsbind som ikke er ødelagt eller skitne kan brukes om igjen etter et par uker. Type II-munnbind filtrerer mye bedre enn de fleste tøymasker.

https://www.today.com/health/reusing-face-masks-how-remove-clean-store-safely-t180985

Anonymous poster hash: d22ad...d01

Lenke til kommentar
Gjest d22ad...d01 skrev (2 timer siden):

Etter bruk er de fuktige, så hvis du lar dem ligge i flere dager i lukket pose kan det vokse muggsopp i dem. Vask dem heller snarest, eller legg dem til lufting slik at de tørker.

Engangsbind som ikke er ødelagt eller skitne kan brukes om igjen etter et par uker. Type II-munnbind filtrerer mye bedre enn de fleste tøymasker.

https://www.today.com/health/reusing-face-masks-how-remove-clean-store-safely-t180985

Takk skal du ha! Jeg tenkte ikke på muggsoppen.

Lurt å la munnbindene ligge åpent i en beholder i adskilt miljø. Eller i papirposen fra lunsjen som virker vanlig i USA. Jeg tenkte en stund på tøypose istedenfor plastpose, men det var av miljøhensyn. (Og frakt av munnbind i tøypose under bruk når man tar det av, men det er kanskje ikke like hygienisk som i plastpose).

I USA er de opptatt av gjenbruk, men i Norge anbefales det å kaste engangsmunnbindene. Det er vel også økonomi med i bildet.

Enig i det du skriver om å bruke dem om igjen først etter et par uker, ettersom viruset antas å overleve på overflater lenger enn man tidligere har trodd. https://www.bbc.com/news/health-54500673  I artikkelen i Today fra mai måned, anbefales å lufte engangsmunnbind i bare 1-2 dager basert på at viruset overlever på papp i 24 - 48 timer. Jeg kan tenkte meg det fortsatt er ulike meninger om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Which? forbrukermagasin i UK har fått laboratorietestet en rekke munnbind og tøymasker som selges på det britiske markedet, og har nettopp publisert sin artikkel om dette. Det ble funnet forskjeller i filtreringsevne fra 7% til 99%, hvor masker med flere lag av helt eller delvis bomull scoret høyt, og masker med ett lag tekstil kan være lett å puste gjennom men scorer dårligst. 
Det ble fremhevet at passform er viktig, og beskrives også at tøymasker kan filtrere bedre etter vask (sammenlignet med ny uvasket, direkte fra fabrikk) pga. hvordan tekstilene påvirkes. Det ble også sett på pustbarhet, komfort og pris mm.

Which? face mask tests reveal huge differences in filtration
https://www.which.co.uk/news/2020/10/which-face-mask-tests-reveal-huge-differences-in-filtration/

 

NB: Terminologien i artikkelen kan være uklar/villedende, hvor det bla. snakkes om bakteriologiske partikler. Under et interview på BBC News i morges ble det forklart at den benyttede laboratorietesten skal være den samme som kirurgiske munnbind må bestå.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Munnbind "kan" muligens virke som en form for vaksine, lignet med "kopper rispe vaksinen". Ifølge forskere. Teori går på at mindre og begrenset utsettelse av virus som er typisk med munnbind beskyttelse, gir mild forløp og som bonus immunitet.. (kanskje også da flokk, spekulerer jeg. Teorien stemmer iallefall med at vi vet at sykdomsgrad avhenger av mengde mindre eller mer virus-smittestoffer man utsettes for.) 

Utdrag: 

Sammenligner med kopper-bekjempelse

I sin artikkel sammenligner professorene munnbindbruken med en form for vaksinasjon som ble brukt for å bekjempe kopper, som er kalt variolasjon.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hvis-denne-munnbind-teorien-stemmer-kan-vi-fa-flere-korona-smittede-uten-symptomer/3424039615.html

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tirsdag kom CDC med en oppdatering av sine retningslinjer vedr. munnbind/masker. De inkluderer nå tekst om at bruk av masker også beskytter den som bærer dem, og noen anbefalinger vedr. tøymasker.

NY Times tirsdag kveld:

The C.D.C. updates its findings: Mask-wearing protects you, not just those around you.
https://www.nytimes.com/2020/11/10/world/covid-cdc-guidelines-masks.html

Sitat

Breaking from its tentative recommendations on mask use thus far, the Centers for Disease Control and Prevention said on Tuesday that using masks benefits wearers, which is a step beyond its previous declaration that said wearing masks would only protect those around them.

 

Fra CDC, publisert 10. november:

Sitat

Filtration for Personal Protection

Studies demonstrate that cloth mask materials can also reduce wearers’ exposure to infectious droplets through filtration, including filtration of fine droplets and particles less than 10 microns. The relative filtration effectiveness of various masks has varied widely across studies, in large part due to variation in experimental design and particle sizes analyzed. Multiple layers of cloth with higher thread counts have demonstrated superior performance compared to single layers of cloth with lower thread counts, in some cases filtering nearly 50% of fine particles less than 1 micron .14,17-29 Some materials (e.g., polypropylene) may enhance filtering effectiveness by generating triboelectric charge (a form of static electricity) that enhances capture of charged particles18,30 while others (e.g., silk) may help repel moist droplets31 and reduce fabric wetting and thus maintain breathability and comfort.

Kilde: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html

 

Det er kjent fra før at maskene også gir noe beskyttelse til de som bruker dem. Det nye her er at det nå kommer fra CDC, også ifbm. bruk av masker ute i befolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

VG-reporter: Flere av tøymunnbindene som selges er ikke merket som CWA-godkjent - Europeisk standard CWA 17533. Er det trygt å kjøpe dem? Det er viktig å tenke litt over hva slags munnbind man kjøper til flergangsbruk, hvor mange for å kunne bytte ut når de blir fuktige og rengjøring av dem, sier Nakstad, uten å virke for streng. Filtreringsevnen bør være rundt 70 %.

https://www.vgtv.no/208114?jwsource=cl

Tror han er opptatt av å ikke komplisere for å gjøre munnbind oppnåelig for alle, slik at påbudene bli fulgt. Alle stoffmunnbind hjelper i større eller mindre grad bortsett fra hals-munnbindene, har de vel kommet fra til. Ellers viktig at de passer i størrelsen for å sitte godt rundt ansiktet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Subara skrev (På 9.10.2020 den 0.15):

Jeg syr tøymunnbind selv og prøver ut forskjellig design for å finne best passform. Men det blir ikke helt tett selv om jeg lager neseklype.

Heller ikke de medisinske munnbindene jeg har prøvd, siden brillene dugger. Da lurer jeg på om bakteriefiltreringseffekten blir det som står på pakken. Og om luften "renses" før den går ut av munnbindet igjen selv om det er lekket luft. Den får vel ikke så stor fart i hvert fall.

Om brillene dugger er noe feil. For stram/slakk strikk over/under ørene, eller ikke riktig bøyd streng. Eller så har du brukt munnbindet for lenge. Det er ikke meningen at du skal blåse dine basselurker oppover, slik at de blir værende i luften enda lengre..

Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 minutter siden):

Neppe :) Du mener det skal gå an å puste 100% gjennom maska, både inn og ut. 

Ja. Men min erfaring etter å ha jobbet hos en kunde som krever maskebruk når man ikke kan holde 2-meters regelen, er at disse ikke er gode nok ved litt aktivitet. Litt "jobbing" og munnbindene må byttes etter 30-60 minutter. Enda litt hardere aktivitet, og munnbindene er ubrukelig. Jeg har dog astma, og reagerer på pustemotstand ved innpust.
Ved rolig arbeid fungerer munnbindene fint.

Lenke til kommentar

Tror det er veldig mye en vanesak. Har ingen problemer med å jobbe med medisinsk munnbind, og føler heller ikke jeg puster dårligere eller får noe pustemotstand. Nå har ikke jeg astma heller da. Er ikke så aktiv på jobb at jeg blir andpusten så ofte, men jeg går og står, bærer ting og er i aktivitet hele dagen. Det jeg misliker med det er at det presser bak ørene mot slutten av dagen, hver eneste dag.

Med tøymunnbind og filter derimot føler jeg det blir litt tettere og en anelse motstand. Har nå gått over til kun medisinke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...