Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Pedro Petrusjkin skrev (2 minutter siden):

en dansk undersøkelse,- leste på NRK tekst tv - viste at munnbinfd har svært liten virkning,- viruset kan sammenlignes med sigarettrøyk,- og ddet holder seg svevende i en halv time etter at en person med smittg har pustet det ut. Ja du leste rett,-det trengs ikke noe nysing,- det er jo i lungene.

Det kan være et tips å se hva som er dekket tidligere i tråden, ihvertfall de siste par sidene når man kommer inn som ny bruker. Dette er dekket relativt omfattende tidligere både her og i andre tråder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (1 time siden):

Om brillene dugger er noe feil. For stram/slakk strikk over/under ørene, eller ikke riktig bøyd streng. Eller så har du brukt munnbindet for lenge. Det er ikke meningen at du skal blåse dine basselurker oppover, slik at de blir værende i luften enda lengre..

Synes jeg får til å feste medisinske munnbind bedre nå, men litt dugging må man kanskje regne med? De hjemmesydde har jeg ikke brukt, fordi jeg synes de blir vanskelige å puste igjennom pga tykkelsen på materialene.

Folk har kanskje litt ulikt oksygenopptak uavhengig om de har astma eller ikke. En som spiller trompet har sikkert bedre kapasitet. Enkelte glemmer å puste med magen.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Synes jeg får til å feste medisinske munnbind bedre nå, men litt dugging må man kanskje regne med? De hjemmesydde har jeg ikke brukt, fordi jeg synes de blir vanskelige å puste igjennom pga tykkelsen på materialene.

Folk har kanskje litt ulikt oksygenopptak uavhengig om de har astma eller ikke. En som spiller trompet har sikkert bedre kapasitet. Enkelte glemmer å puste med magen.

Skal bare snakke for egen del, dugger det på brillene er noe feil. Som oftes sitter ikke munnbindet riktig på. Eller så er det blitt så fuktig at det må byttes. Dette tror jeg egentlig gjelder for de fleste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noen gode "øre-tips"? Bruker munnbind svært lenge hver dag og har nå begynt å slite med toppen av ørene. Er sår og rød, og får aldri tid nok uten munnbind i helgene til å hente meg inn slik at det leges. Har forsøkt kirurgisk tape og gnagsårplaster men dette er også ubehagelig. Jeg er nødt til å bruke medisinske munnbind. Får heller ikke lov å bruke en såkalt "ear saver" pga krav om hvordan munnbindet skal sitte. Så jeg er litt i villrede her!

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Noen som har noen gode "øre-tips"? Bruker munnbind svært lenge hver dag og har nå begynt å slite med toppen av ørene. Er sår og rød, og får aldri tid nok uten munnbind i helgene til å hente meg inn slik at det leges. Har forsøkt kirurgisk tape og gnagsårplaster men dette er også ubehagelig. Jeg er nødt til å bruke medisinske munnbind. Får heller ikke lov å bruke en såkalt "ear saver" pga krav om hvordan munnbindet skal sitte. Så jeg er litt i villrede her!

Da får du sende ansvarlige denne studien. Å bruke ear saver eller knyte masker fungerer bedre enn øre løkker. 

Sitat

The medical procedure masks with elastic ear loops tested in this study had a mean (SD) FFE of 38.5% (11.2%) (Figure 3A), which was lower than that of medical surgical masks with tie strings (71.5% [5.5%]; n = 4). Tying the ear loops and tucking in the corners of the procedure mask to minimize gaps in the sides of the mask increased the mean (SD) FFE to 60.3% (11.1%) (Figure 3B). The “fix-the-mask” 3–rubber band modification and the nylon hosiery sleeve modifications, which were also intended to reduce gaps between the mask and the wearer’s face, improved mean (SD) FFE to 78.2% (3.3%) and 80.2% (3.1%), respectively.

Modifications to improve the seal of the mask against the face by increasing the tension of the ear loops also improved FFE. Attaching the ear loops to the ear guards device using the center hooks (tightest option) increased procedure mask mean (SD) FFE to 61.7% (6.5%). Similarly, joining the ear loops behind the wearer’s head using a claw-style hair clip increased the procedure mask mean (SD) FFE to 64.8% (5.1%). None of the modifications tested enhanced procedure mask FFE to the level of an N95 respirator.

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2774266

 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (59 minutter siden):

Ja, ear saver fører jo til at munnbindet sitter strammere så det burde definitivt vært greit. Jobber dog under et amerikansk selskap som setter føringene for smittevern via vår lege og er nødt til å følge deres krav. Det er ganske teit. Må vel kanskje bare bite meg i det en uke til frem til juleferien.

Sånn off the top of my head, så mener jeg å ha sett noen tie-back masker med hurtiglås, som da festes med små klips ellerno bak der snorene møtes. Har desverre ingen link.

Edit: Et søk ga noen påminnelser, og det ser ut som det dreide seg om noen oppfinnsomme løsninger som ikke ser ut til å være standard. En av dem ser omtrent slik ut:
s-l300.png

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (9 minutter siden):

Sånn off the top of my head, så mener jeg å ha sett noen tie-back masker med hurtiglås, som da festes med små klips ellerno bak der snorene møtes. Har desverre ingen link.

Edit: Et søk ga noen påminnelser, og det ser ut som det dreide seg om noen oppfinnsomme løsninger som ikke ser ut til å være standard. En av dem ser omtrent slik ut:
s-l300.png

Et godt tips, men jeg er dessverre nødt til å bruke medisinske munnbind utdelt på jobb. Har laget meg en ear saver lignende den på bildet men det er ikke lov å "modifisere" munnbindet dessverre. Så må nok holde ut med tape og plaster foreløpig.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Et godt tips, men jeg er dessverre nødt til å bruke medisinske munnbind utdelt på jobb. Har laget meg en ear saver lignende den på bildet men det er ikke lov å "modifisere" munnbindet dessverre. Så må nok holde ut med tape og plaster foreløpig.

Her er en annen variant, hvor en bruker standard umodifisert munnbind, men istedenfor å henge på og belaste øret går snorene videre bakom til et avlastningsstykke som holder snorene.

Amazon link, finnes trolig flere alternativer til denne. 
 https://www.amazon.com/Shinkoda-Glasses-Sunglass-Eyeglasses-Children/dp/B07PH5JBWT

Amazon.com: Face Mask Holder Clip Extender Strap, 4-Level Adjustable Hook  for Elastic String Ear Looped Mask, Extra Lightweight, Relax & Protect Your  Ears - Pack of 10: Home Improvement
 

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Ja, det var en lignende ear saver jeg lenket til over. Dette har jeg, men vi får ikke lov å bruke det pga føringer fra amerikansk selskap vi jobber under som har ekstreme regler/krav. Hvis noe ikke er lov så er det fordi de ikke har godkjent det. Vi har for eksempel bare lov til å bruke én type vernebriller fordi selskapet har gjort tester og godkjent dette selv. Ganske meningsløst, jeg vet jo at intensivsykepleiere bruker sånt så at ikke vi skal få lov er bare regelrytteri. Typisk amerikansk, I guess.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (På 14.12.2020 den 3.22):

Si at du ikke kan utføre jobben din på grunn av kravene.

Da mister jeg jobben. Bedre å bite i seg litt vondt på ørene, det er ikke verdens undergang :) Jeg er allerede unntatt krav om å bruke vernebriller eller face shield fordi det ikke lar seg gjøre å ha på seg ifbm min jobb.

Vi har nå begynt med nye munnbind pga nye krav. Det er disse hvite "kaffefilter"-maskene:

Skjermbilde-2020-03-22-kl.-10.31.44.png

Ikke heeelt like som på bildet, men omtrent sånn, med vertikal søm og innebygget filter. Disse skal beskytte bæreren også i mye større grad enn de vanlige medisinske munnbindene. Bittelitt tyngre å puste i og de demper stemmen en del, men strikken er litt bedre for ørene så det er gode nyheter. De blir litt mindre fuktige og varer hele dagen, så vi slipper å bytte. Det kommer også litt mindre luft ut på toppen som hjelper veldig for de som sliter med tørre øyne av munnbind. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (56 minutter siden):

Vi har nå begynt med nye munnbind pga nye krav. Det er disse hvite "kaffefilter"-maskene:

Skjermbilde-2020-03-22-kl.-10.31.44.png

Ikke heeelt like som på bildet, men omtrent sånn, med vertikal søm og innebygget filter. Disse skal beskytte bæreren også i mye større grad enn de vanlige medisinske munnbindene. Bittelitt tyngre å puste i og de demper stemmen en del, men strikken er litt bedre for ørene så det er gode nyheter. De blir litt mindre fuktige og varer hele dagen, så vi slipper å bytte. Det kommer også litt mindre luft ut på toppen som hjelper veldig for de som sliter med tørre øyne av munnbind. 

Får man tak i dem i Norge? De holder seg nok tettere inntil ansiktet enn medisinske munnbind.

Lenke til kommentar
Subara skrev (37 minutter siden):

Får man tak i dem i Norge? De holder seg nok tettere inntil ansiktet enn medisinske munnbind.

Ja, man får sikkert kjøpt de i Norge men de er nok en del dyrere. Holder seg mye tettere ja, og det er ingen åpning på sidene.

EDIT: Fant den her: https://kolonial.no/produkter/31690-ansiktsmaske-kn95-egenbeskyttelse-4-lag/

224,- for 10 stk er ganske så dyrt ja!

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ja, man får sikkert kjøpt de i Norge men de er nok en del dyrere. Holder seg mye tettere ja, og det er ingen åpning på sidene.

EDIT: Fant den her: https://kolonial.no/produkter/31690-ansiktsmaske-kn95-egenbeskyttelse-4-lag/

224,- for 10 stk er ganske så dyrt ja!

Det er en kinesisk versjon av den relativt kjente N95, altså sertifisert etter en ca. tilsvarende standard i Kina.

Litt mer om dette:

Sitat

But how are N95 masks different from KN95 masks? The main difference lies in how the masks are certified. “In general,” says Sean Kelly, founder of New Jersey-based PPE of America, “N95 is the U.S. standard, and the KN95 is the China standard.” Because of this, only N95 masks are approved for health-care use in the United States, even though KN95 masks have many of the same protective properties.

Kilde: https://www.rollingstone.com/product-recommendations/lifestyle/n95-vs-kn95-masks-1044184/

 

Sitat

The difference between an N95 and a KN95 mask is where the mask is certified. Much like other industries, respirators/masks have different approval sources and names.

  • Australia/New Zealand- P2
  • Brazil- P2
  • China- KN95, KP95
  • Europe-FFP2
  • Japan-DS2, DL2
  • India-BIS P2
  • Korea- 1st class
  • US- NIOSH N95, R95, P95

Kilde: https://oklahoma.gov/covid19/what-you-should-know/kn95s.html

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Svein M skrev (5 minutter siden):

Ark har tøymunnbind til 100 kr med utskiftbart karbonfilter (2.5). Ser veldig greit ut.

https://www.ark.no/boker/unknown-Munnbind-bomull-sort-4047445387248

De er faktisk veldig grei, har brukt dem siden oktober.
Skrev en liten mini-review da:

xRun skrev (På 10.10.2020 den 16.34):

Var nettopp innom Ark bokhandel hvor jeg fikk øye på disse:
 https://www.ark.no/boker/unknown-Munnbind-bomull-sort-4047445387248

Grossistens produktside: https://www.handysizenordic.no/product/hygiene/antibakteriell-beskyttelse-42/munnbind-421/munnbind-veryplus-sort-1220001799

Så jeg handlet etpar av disse, testet, og syns de er ganske lik de som er linket til tidligere i tråden fra woweffekt og hvitetenner, som jeg handlet tidlig i vår.
Når jeg sier ganske lik, så mener jeg kanskje hakket bedre kvalitet, samtidig som de virker litt lettere, og passet mitt ansikt bedre (ingen lekkasje rundt kantene når jeg testet, uten å måtte fikle).
Ved nærmere sammenligning så er de sydd i en ørlite annerledes form enn de jeg handlet tidligere nevnt over, så det er nok en litt annen passform på disse.

De er uten ventil. Det er lomme til PM2.5-filter på innsiden, og justerbare stropper. De har et lite PM2.5-label på utsiden av venstre side (hvit tekst på sort label), og vaskeinstruks-label på innsiden av høyre side. 

Tilgjengelig hos flere fysiske butikker, deriblant Staples og Ark. Merk: forskjellig pris.

 

NB: Har ikke sjekket om det fortsatt er forskjellig pris. Linken til grossistens produktside ser forøvrig ut til å være utdatert nå.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...