Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

DJViking skrev (58 minutter siden):

Det dukker opp meldinger på siden nesten hvert sekund om noen som har kjøpt den. En fra Oslo, En fra Minnesota, etc.

Var den behagelig å ha på seg? Føles det at den strekker i ørene?

Helt grei, jeg kjøpte McLaren sin versjon. Alle dem popupsene er vel berre en extention til shopify som bidrar til ytterlige salg, vet ikke om dem er reelle eller ikke.

 

Selve stoffet rundt filteret føles billig, litt for tynt. Men filteret føles bra ut og det virker like bra som 3M støvmaskene vi bruker på jobb.

Endret av Noxz
la til link
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (5 timer siden):

Man har vel kommet til at ventil er "ubrukelig" da det kun potensielt beskytter en vei?

Det er de som har ekstra filter på innsiden som også luften som går gjennom ventilen må passere. Og da vil luften slippe lettere ut med ventil, det er viktig da kraftig utpust lettere slipper ut rundt masken.

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • 3 uker senere...
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Kan lure på hvorfor de overhodet tester filtrering av partikler som er mye større enn de partikler man egentlig ønsker å filtrere bort.  Meningsløst. 

Det er ikke viruset man forsøker å filtrere, men mikrodråper viruset fraktes i. Stoppes disse, så stoppes viruset, omtrent på samme måte som når en buss stopper så stopper alle passasjerene i bussen. I denne sammenhengen er 3um akkurat passe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mange fortsatt ikke har forstått er at munnbind primært skal hindre den som bruker munnbindet fra å smitte andre.

Og risikoen for å smitte andre øker dramatisk når man kommer tetter inn på folk, og spesielt når de puster ut raskt og kraftig.

Ett host = ca 5 sekunder roping

Ett nys = ca 10 sekudner roping

Vil anbefale alle å flytte seg vekk fra de som snakker høyt på kollektivtransport. Det er langt mere effektivt enn å bruke munnbind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/2/2020 at 8:11 PM, tigerdyr said:

Verd å merke seg at for det siste tilfellet med 2 meters avstand vil risikoen være den samme med eller uten maske.



Virker rart, med tanke på at et nys ifra gjennomsnittspersonen kan sende dråpesmitte over 5 meter når det er vindstille og over 8 meter med medvind.

Endret av Thorny
Lenke til kommentar
Thorny skrev (6 timer siden):

Virker rart, med tanke på at et nys ifra gjennomsnittspersonen kan sende dråpesmitte over 5 meter når det er vindstille og over 8 meter med medvind.

Sannsynligheten for smitte blir aldri 0 på 8 meters avstand, men den er så liten i forhold til risiko på 1 meters avstand at man bør bry seg mere om å bli truffet av meteoritt eller lynnedslag.

Husk også at smitten kan spres på andre måter enn dråper i luft.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny pakke 50 IIr munnbind i Sverige. Prisen har redusert med 50% ca.

230kr hjem i posten fra apoteket.

Jeg orker ikke styre med tøybind, herk å vaske hver dag, og å få riktig type..

Man trenger iallefall 2-3 munnbind for å klare unna vasking..

Jeg synes de apotek munnbind er så behagelige, bruker de kun i butikker eller på apotek, Kollektivtrafikk osv.

Den gamle pakken som hele familien har brukt er det fortsatt litt igjen i, men den kostet 499, for 50.

Lenke til kommentar

Hvis du er ute blant folk mye og reiser kollektivt f.eks så lønner det seg absolutt å kjøpe noe gjenbrukbart. Bare sørg for at det har bra tykkelse og helst utskiftbare filtre som faktisk kan fange opp mikroskopiske molekyler.

Hovedinnfartsåren for Covid-19 er Ace-2 reseptorer i nesen.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (5 timer siden):

Hvis du er ute blant folk mye og reiser kollektivt f.eks så lønner det seg absolutt å kjøpe noe gjenbrukbart. Bare sørg for at det har bra tykkelse og helst utskiftbare filtre som faktisk kan fange opp mikroskopiske molekyler.

Hovedinnfartsåren for Covid-19 er Ace-2 reseptorer i nesen.

Ok men best godkjent er vel medisinske munnbind? Men det begynner kanskje å forandre seg med spesifikasjoner fordi det er så populært, stort behov?

Men bortsett fra dette, kan du si hvorfor gjenbruk er viktig? Pris (ser den om man reiser mye), effektiviteten eller miljø/forsøpling osv?

Lenke til kommentar
Subara skrev (6 timer siden):

Passform er også viktig.

Jeg legger merke til at brillene dugger når jeg går med munnbind, så det blir ikke helt tett.

Jeg merker også noe lignende med mintpastill/tyggegummi... Tårer i øynene, men det kan vel også gå via filteret??? 

Husk at luften oppfører seg annerledes enn fri pust, mine munnbind er helt sealet med stålbind rundt nesa/ansiktet... Mulig det ikke er like tett på sidene, men mest trolig at minten når øynene via filteret, det går til øynene fordi pusten går opp istedenfor rett ut....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 2.10.2020 den 11.07):

Norsk merkemunnbind svikter i ny test – holder ikke det de lover sier TV2 hjelper deg. Janus jobber med å teste munnbindet sitt på nytt.

https://www.tv2.no/v/1596178/

Sukk. Hvis de først skal teste munnbind, hvorfor ikke teste noen flere, som f.eks. Vistaprint, Zalando, osv.

Når det er sagt, så var den jo ikke så voldsomt dyr, denne trepakningen fra Levi's:

https://www.zalando.no/levis-reusable-bandana-face-covering-3-pack-munnbind-i-toey-bluepurpletopaz-le254b00d-k11.html

Når anmeldelser klager over at de er "litt tette" eller "for tette" så lover jo det bra :D

Synd de ikke-grelle fargene er utsolgt...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...