Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt elbilene er like gode eller ikke er da revnende likegyldig.

Poenget er ett nasjonalt mål om å fase ut fossil til fordel for nullutslippsbiler.

El-bil fordeler er utelukkende for å nå det målet.

Godene har INGENTING å gjøre med hvor mye bilen sliter på veien, hvor mye bilen skal bidra med i bompenger for diverse andre prosjekter rundt om i området.

Igjen, elbilfordeler eksisterer for å nå ett nasjonalt mål.

Hører stadig sutring fra fossilbil-eiere om "snyltebiler" og lignende. Ja da. Hvis du mener fossilbilen er for dyr å kjøre og du ønsker å bidra med å nå målet til staten så kjøp deg en en el-bil du også.

Alternativet er å fjerne elbil fordeler. Ja, det er sikkert lurt. Vekk med alle el-bil fordeler. Men så, kjære kort-tenkte fossilbil sympatisører; Norge har fortsatt ett mål om å gå over til 100% null utslippbiler.

Hvordan skal staten Norge nå dette målet hvis alle el-bil fordeler tas bort?

Joda, Norge løser dette med samme metode som Norge har brukt i flere tiår når man ønsker å få folket til å bruke ting mindre; MER avgifter.

Avgift på diesel og bensin? Øk avgiften med 200%

Avgift på import av fossile kjøretøy? Øk avgiften med 200%

Hvis folk er så utrolig blåøyde at de tror fjerning av el-bil fordelene vil gagne fossilbileiere, spesielt når verden er i en så "grønn modus" politisk sett som den er nå, ja da fortjener folk faktisk å måtte betale 40 kroner literen på bensin og diesel.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (47 minutter siden):

Avgift på diesel og bensin? Øk avgiften med 200%

Det er en smart ide om vi vil at norske transportører skal gå konkurs og at utenlandske med dårlige kjøretøy skal komme og ta alt 

Alle kommer til å kjøre til Sverige for å fylle drivstoff, og ta med bensin i kanner tilbake, som er livsfarlig 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Det er en smart ide om vi vil at norske transportører skal gå konkurs og at utenlandske med dårlige kjøretøy skal komme og ta alt 

Alle kommer til å kjøre til Sverige for å fylle drivstoff, og ta med bensin i kanner tilbake, som er livsfarlig 
 

Ergo er det mye bedre å beholde elbil-fordelene i stedet for å pøse på med eksosbil-avgifter. Alternativt så blir det en mellomting.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror 20 kroner literen er en psykologisk grense, så det kan potensielt være et mål for en mellomting-løsning.

Ellers så tror jeg ikke folk flest er så nedsnødd at de ikke klarer å veie kjøpesum mot driftskostnader. De fleste skjønner at det er verd å betale ekstra i kjøpsøyeblikket for å slippe å betale 20+ kr/l gjennom resten av bileierskapet. Nå kan folk selvsagt bli enda bedre informerte før sine valg, f.eks med lettere tilgjengelige besparelses-kalkulatorer som tilpasses indivuduelt behov, men jeg tror folk flest har en bestemt følelse for at bensin/diesel-biler er billigere i kjøp og dyrere i drift. Dette hovedbudskapet har nok gått inn hos folk selv om de ikke vet nøyaktig hvor mye det utgjør.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dubious said:

Det er en smart ide om vi vil at norske transportører skal gå konkurs og at utenlandske med dårlige kjøretøy skal komme og ta alt 

Alle kommer til å kjøre til Sverige for å fylle drivstoff, og ta med bensin i kanner tilbake, som er livsfarlig

Då gjer vi som Tyskland, som hadde det problemet med vogntog som kjem frå Polen og Tsjekkia.  Dei har kvote på kor mykje diesel tunge køyrety har lov til å ta med seg inn i landet.  Har dei meir må dei betale tyske avgifter for alt.  Prøver dei å snike seg over utan å deklarere, vert det bot og køyreforbod til bota er betalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/lav-andel-elbiler-i-statlige-selskaper-1.15072529

Hvorfor skal jeg kjøpe elbil, når elbil ikke er bra nok for staten?

Elbil kjøper man hvis den er bra nok for deg selv. Grunnen til at mange ikke tør kjøpe elbil, er at de er usikre på hvordan en elbil fungerer.

Av egen erfaring ser jeg at elbiler, gassbiler og sikkert også hydrogenbiler, er problematiske for offentlige virksomheter der det er mange brukere på samme bil. Mange setter seg ikke inn i hvordan man lader eller fyller gass, og når man skal bruke bilen står den med flatt batteri eller tom gasstank. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjert Egil Johansen skrev (1 minutt siden):

Elbil kjøper man hvis den er bra nok for deg selv. Grunnen til at mange ikke tør kjøpe elbil, er at de er usikre på hvordan en elbil fungerer.

Av egen erfaring ser jeg at elbiler, gassbiler og sikkert også hydrogenbiler, er problematiske for offentlige virksomheter der det er mange brukere på samme bil. Mange setter seg ikke inn i hvordan man lader eller fyller gass, og når man skal bruke bilen står den med flatt batteri eller tom gasstank. 

Det siste problemet bør kunne løses med trådløs lading. Alt du må passe på da er å parkere bilen på riktig plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Kahuna said:

Det siste problemet bør kunne løses med trådløs lading. Alt du må passe på da er å parkere bilen på riktig plass.

For enkle QI-ladere for mobiltelefoner er det absolutt ikke enkelt. ?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Det siste problemet bør kunne løses med trådløs lading. Alt du må passe på da er å parkere bilen på riktig plass.

.. og investere i trådløse ladestasjoner, tilhørende mottaker på/under bilen osv. Det er nok langt enklere å investere en halvtime på internopplæring av bruk av kablet lader. Video-demo, spørsmålsrunde og praktisk forsøk.

 

Det bør nok også gjøres noe med innkjøpsrutinene.

NRK: Flaue over statens bilparker: Dårligere på elbil enn Ola Nordmann

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

.. og investere i trådløse ladestasjoner, tilhørende mottaker på/under bilen osv. Det er nok langt enklere å investere en halvtime på internopplæring av bruk av kablet lader. Video-demo, spørsmålsrunde og praktisk forsøk.

Ladestasjon må man ha uansett. Jeg kan ikke se annet enn at trådløst lading blir *stort* for flåteoperatører.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Kjempeflott for taxi, men for 08-16 jobber vil nok kablet være foretrukket pga billigere investeringer.

Nå er trådløst lading ganske umodent men jeg ser ikke helt hvorfor det på sikt skal bli vesentlig dyrere. Jeg tror uansett det vil veies opp av at bilene får høyere oppetid siden du eliminerer vise typer brukerfeil(glemme/ikke gidde å koble til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Roger Hansen said:

Poenget er ett nasjonalt mål om å fase ut fossil til fordel for nullutslippsbiler.

(...)

Hvis folk er så utrolig blåøyde at de tror fjerning av el-bil fordelene vil gagne fossilbileiere, spesielt når verden er i en så "grønn modus" politisk sett som den er nå, ja da fortjener folk faktisk å måtte betale 40 kroner literen på bensin og diesel.

Det er nok heller at de blir grønnøyde monstre enn at de har blå. Det er nok en god del psykologi i motstanden mot elbil-fordeler. En ting er at bilen for mange er en del av identiteten. Fordi mange identifiserer seg som (fossil-) bileier, og ikke ser på det som en mulighet til fordeler, men som fordeler som gis til andre og mens de gis bakdeler. Dermed trigger det en urettferdighetsfølelse. Den vil bare bli enda sterkere over tid, og både gulrot og pisk vil forverre denne følelsen. En annen ting er at motstanden vil føre til at politikerne vil slakke på tiltakene heller enn å oppnå målene, og spesielt økt pisk vil øke opprøret. A la bompengeopprøret. 

Det tredje tiltaket utover insentiver og reguleringer er holdningsendrende tiltak som gjør at disse folka faktisk føler deres bidrag er verd noe, men når de først har blitt anti vil neppe å dytte på dem holdninger hjelpe det spøtt. Jeg synes slike motbevegelser er vanskelige nøtter. 

1 hour ago, Dubious said:

Det er en smart ide om vi vil at norske transportører skal gå konkurs og at utenlandske med dårlige kjøretøy skal komme og ta alt 

Alle kommer til å kjøre til Sverige for å fylle drivstoff, og ta med bensin i kanner tilbake, som er livsfarlig 
 

Det er derfor personlige eller lokale tiltak har liten til ingen verdi, mens regionale eller globale tiltak har større verdi. EU har så langt vist seg å være ganske villige til å innføre miljøtiltak og beveger seg jevnt mot utfasing av fossile biler. Det er altså ikke gitt at bensinen vil være billig i Sverige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (18 timer siden):

Trendlinjen i grafen er naturligvis veldig spekulativ. Tror nok det snart vi gå bratt oppover med andelen elbiler, når importørene klarer å leve nok populære elbiler og nå som en stort antall nye biler med priser de fleste kan forholde seg, kommer. Variasjonen i biltyper begynner også til å bli bra og masse nye SUV'er kommer. Elbiler vil videre bli billigere år for år.

 

Trendlinjen er dagens vekst i prosentpoeng framskrevet. Så kan det skje ting framover som kan endre bildet, både de faktorene du nevner, eller for eksempel at momsfritaket fjernes. Så hvor bratt eller slakt det blir, får vi se. Men om vi skal vurdere hvor langt vi har kommet, synes jeg det er vanskelig for eksempel å forutsette at VW ID3 eller Tesla Model Y vil føre til forbedringer. Vi har jo allerede vært gjennom to-tre år med vesentlige forbedringer i bilkvalitet og ikke minst antall tilgjengelige modeller. Men det blir spennende å se. Uansett er vi inne i en kritisk fase, og da er det naturlig å sjekke: Hva forteller tallene oss akkurat nå.

Lenke til kommentar

Salget av fossilbiler, og elbiler, fikser seg selv den dagen de setter ned forbud mot eksos i sentrum

Skal de nå målet i 2025, så må de forby eksos i byer/sentrum allerede fra 2022, for personbiler
Fra 2023 så blir det varebiler, som allerede har gode alternativer 
Fra 2024 lastebiler, med forbehold da det ikke har kommet noe som er bra ennå

Man blir ikke kvitt fossilbilene på denne måten, men det blir ihvertfall ren luft der de plages med det
Eksos er ikke noe problem utenfor byer/sentrum

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, sverreb said:

Hvorfor er det egentlig en målsetning om å ha mest mulig batterier i en bil? Vi har vært over dette regnestykket før. De første 20-30km elektrisk rekkevidde er det som gir mest miljøgevinst. Nytten faller dramatisk med hver kWh man legger til utover å nå det.

Det reknestykkjet er basert på tvilsame føresetnader.  M.a. at ladehybridar ladar mykje oftare enn elbilar.  Dersom du har so god tilgang til lading, gjev det meir meining å gå for ein rein elbil.

 

For min del er 20-50% av den årlege køyrelengda i ferien.  Då kan vi normalt ikkje lade over natta eller kvar dag, men det hindrar oss ikkje veldig.  Når vi er på hytta i Berlin kan vi til dømes ta ein tur på kino og lade bilen heilt opp utan å betale meir enn for parkeringa.  Då kjem vi oss til Hamburg.  Med ein ladehybrid hadde vi kanskje klart å komme oss ut av den ytre ringen rundt Berlin med same lading.  Er det då eit poeng?  Vi kan ta ei utflukt og lade der.  Til dømes til Schloss Sanssouci utanfor Potsdam.  Eit fantastisk slott vel tre mil frå Berlin.  Same ordning med vanleg betaling for parkering.  Med elbil får vi då nok til dagevis med lokal køyring og langt avgårde når vi skal vidare.  Ein ladehybrid vil ha brukt opp alt han lada før han har returnert til Berlin.

 

Hurtiglading på anna enn superladarar er som regel dyrare enn bensin, so med ein ladehybrid hadde vi nok aldri hurtiglada.  Og so har vi alle firmabilane der arbeidsgjevar betaler bensinen.  Kor ofte trur du dei ladar?

 

Med elbilar veit vi at vi får miljøgevinsten.  Med ladehybridar veit vi ikkje det.  I Tyskland snakkar dei om "hybridgate", fordi ladehybridar truleg har mykje høgare reelle utslepp enn dei har offisielt (WLTP).  Produsentane har data, men ynskjer ikkje å analysere eller dele.  Kvifor ikkje?  Sjå til dømes: https://theenergymix.com/2020/06/28/germany-risks-hybridgate-scandal-as-subsidized-cars-run-with-batteries-empty/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (38 minutter siden):

Med elbilar veit vi at vi får miljøgevinsten.  Med ladehybridar veit vi ikkje det.  I Tyskland snakkar dei om "hybridgate", fordi ladehybridar truleg har mykje høgare reelle utslepp enn dei har offisielt (WLTP).  Produsentane har data, men ynskjer ikkje å analysere eller dele.  Kvifor ikkje?  Sjå til dømes: https://theenergymix.com/2020/06/28/germany-risks-hybridgate-scandal-as-subsidized-cars-run-with-batteries-empty/

Dette er jo veldig enkelt å fikse. For jeg trur de fleste er enige at hybride produkter med bensinmotor på 350hk og 10kWh batteripakke ikke gjør særlig for klimaet, og må bli plassert utenfor subsidier. Dog, det er ingenting i den linken som sikter til produkter som er laget på en bedre måte ikke vil være en kjappere vei i kutt for klimagassutslipp. Dette er heller et angrep mot eldre PHEV produkter som ble laget for å treffe diverse subsidier her og der, og alle er nok enige at de ikke er løsnigen. 

Kanskje det er på tide å omtale løsningen man snakker om som xBEV, eller REBEV for "Range-Extended-Battery-Electric-Vehicle", ettersom det er dette man ser flere og flere havner ved. Batterier som er store nok til at folk faktisk vil plugge dem inn hver "dag", samt store nok til å få unna all matpakkekjøringa. 

Folk som jobber i konstruksjon og tar arbeid på anbud har null sjanse til å idag kjøpe en BEV, uten å ha flere biler til privat bruk og til arbeid. 

 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (54 minutter siden):

For min del er 20-50% av den årlege køyrelengda i ferien.  Då kan vi normalt ikkje lade over natta eller kvar dag, men det hindrar oss ikkje veldig.  Når vi er på hytta i Berlin kan vi til dømes ta ein tur på kino og lade bilen heilt opp utan å betale meir enn for parkeringa.  Då kjem vi oss til Hamburg.  Med ein ladehybrid hadde vi kanskje klart å komme oss ut av den ytre ringen rundt Berlin med same lading.  Er det då eit poeng?  Vi kan ta ei utflukt og lade der.  Til dømes til Schloss Sanssouci utanfor Potsdam.

Ok, så passer elbil for deg da. Det er ingen som påstår at PHEV er optimalt for ethvert nisjebehov og fullstendig dekker alle disse påfunnene dine.

Det blir spennende med Toyota RAV4 Prime som har 18,8 kWh batterikapasitet og 75 km WLTP-rekkevidde. Den får også uttak for 220V som høres veldig praktisk ut. Det er vel ikke alle elbiler som har det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...