Jump to content

Gjert Egil Johansen

Medlemmer
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 :)
  1. Elbil kjøper man hvis den er bra nok for deg selv. Grunnen til at mange ikke tør kjøpe elbil, er at de er usikre på hvordan en elbil fungerer. Av egen erfaring ser jeg at elbiler, gassbiler og sikkert også hydrogenbiler, er problematiske for offentlige virksomheter der det er mange brukere på samme bil. Mange setter seg ikke inn i hvordan man lader eller fyller gass, og når man skal bruke bilen står den med flatt batteri eller tom gasstank.
  2. Det forutsetter at det er strøm i nærheten av bilen. Ikke alle som har det på parkeringsplassen på hytta.
  3. Det tror jeg du har rett i. Jeg ville aldri hatt elbil uten å kunne lade den hjemme. Blir for upraktisk.
  4. Det gjenstår en stor utfordring for Tesla, og det er å tjene penger. Spørs hvor lenge aksjonærene vil bidra før de mister tålmodigheten. Det er vel ingen overraskende spådom, hvis jeg spår at Tesla er kjøpt opp eller nedlagt innen 5 år?
  5. Hvem oppdaterer gjennom iTunes!? Det er et program Apple sier selv de skal fase ut. Har du ikke WiFi? Sier seg selv at du ikke vil at 2 forskjellige enheter + en kabel som kan løsne, skal mellom oppdateringen, når du kun trenger telefonen. Som oftest er det den individuelle PC'en som forårsaker problemer med oppdatering. Blir for mange faktorer, alt fra hvordan internett/WiFi-signal PC'en mottar til hvordan PC'en klarer å behandle informasjon og prosesser, som må ut USB, og tjo og hei. Ikke vits i å gjøre det mer komplisert enn man må, er som oftest da det blir problemer. Har du WiFi og setter telefonen på automatisk oppdatering, går dette av seg selv i løpet av natten. Bare legg iPhonen på ladeplaten eller koble til strømkabel så ordner alt seg selv.
  6. Det tror jeg er ganske lite. Selv uten "fordelene" mange kaller det, er elbil langt mer økonomisk å eie. Drivstoffet får du for "knapper og glansbilder", så selv med full avgift osv vil de slå fossile biler på økonomi. Ikke minst er de i en helt egen liga hva kommer til ytelse og kjøreglede. Jeg kjørte en Octavia bensin med automat for noen uker siden og for meg oppleves den som en treg, gammel og kjedelig dieselbil. Selv med 180hk. Der tar du feil. Uten de fordelene elbilen har ville de knapt blitt solgt en elbil her i landet. Når de skylder på bompengebråket som årsak er den veldig tynn grunn. Nå er vel ventelistene på elbiler stort sett borte snart og da vil det bli andre tall på elbilsalget. Klart at når en har bestillingslister på elbilen som går over flere år vil det bli storsalg når den endelig dukker opp sånn som med Tesla 3. Nå ventelistene er borte vil også den slite med sitt salg. Særlig om fordelene blir innskrenket. Er jo syting bare noen foreslår halv moms på dem. Dagens elbiler ligger forsatt et hav bak "fossilbiler. De har forsatt en lang vei og gå. At de selges bra her i landet kommer jo ganske enkelt av de fordelene og at drivstoff er enormt avgiftbelagt her i landet. Resten av verden har ikke de muligheter eller råd til sånne tiltak derfor vil det ta mange tiår før de utgjør ett alternativ til fossilbiler. Har enda ikke kjørt en elbil som har bedre komfort en dieselbrakka min så også på det området ligger de etter.... Elbiler har fremdeles begrensninger pga manglende offentlige ladepunkter og lang ladetid. Dette gjør de mindre fleksible på langkjøring. Derimot har en del av de beste elbilene komfort i toppklasse, og fartsressurser som setter de fleste fosilbiler i skyggen. Dette oppveier ikke ulempene som en stor del potensielle kjøpere føler. Derfor må det lokkes med store gullerøtter, dersom målet om å fase ut salget av bensin og dieselbiler innen 2025 skal nås.
  7. Veldig dårlige nyheter fra Kia. Men det betyr nok ikke så mye for salget foreløpig så lenge det er leveringsproblemer.
  8. Jau kvest, ser du lever opp til nicket i alle fall. Uansett, hva folk vil og ikke vil kommer til å bli uvesentlig, forbrukeren vil i praksis snart ikke ha andre valg. Kravene til utslipp fra bilen blir stadig strengere, og det vil fortsette etter hvert som flere elektriske kommer på markedet. Også i EU og bilnasjonen Tyskland. Jepp, det blir ikke noe valg. Det vil bli stadig dyrere å kjøpe fosilbil, og usikkerheten rundt 2. håndsverdi vil drepe interessen for denne type bil. Dessuten vil man etter hvert begynne å fallby brukte bensin og dieselbiler til spotpriser..
  9. Du er sikkert en av dem som ikke trenger denne endringen eller skal vi si batteribeskyttelsen. Men her skjærer man muligens alle over en kam for å hindre de ladeglade og de med rekkeviddeangst å lade batteriet ihjel.
  10. Kan ikke se at noen forsvarer denne saken. Av oss som er rammet på den ene (redusert rekkevidde) og/eller andre (redusert SuC) måten, er dette selvsagt 100% uakseptabelt. Det bør rettes opp i rimelig kjapt. Dette blir selvfølgelig spekulasjoner, men når man vet at å lade helt opp hver gang vil slite mer på batteriet enn å holde seg under 90%, så er det mye som tilsier at fabrikken har opplevd dette med stadig fullading som et problem. Mange setter jo bilen på lading hver gang den står i garasjen, slik at man har 100% kapasitet til rådighet til enhver tid.
×
×
  • Create New...