Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (11 minutter siden):

Synd eGolfen din ikke har Hold som alternativ, den er veldig fin. Kommer nok kanskje med ID :)

Trur vi blander ting her. Jeg blir ikke kicket ut av noen ting selv om jeg velger andre kjøre metoder. 

B = maks regenerasjon og coast med wattpedalen. 

D = 4 trinn regen med muligheten til å ha 0 fra watt pedalen, men den regenerer energi fra bremsepedalen som i Taycan. 

Adaptiv Cruise controll, lane assists osv er alltid på selv om man bytter kjøre metoder. Disse skrues på og av separat helt uavhengig kjøre metode. 

Det betyr at jeg kan velge helt selv. B for å styre fart og bremsing med kun 1 pedal. D for å kunne slippe pedalen helt og rulle hvor jeg feks justerer når regen slår inn for å holde feks 100 km/t om bilen starter å rulle kjappere enn dette. 

Holder bilen 50 km/t feks, så kan jeg justere mengden akselerasjon ved å justere cruise controllen på rattet. 60 vil gi en sakte økning opp til 60. Mens hvis du velger 100 så akselerere du kjappere, så kan du trykke "set" på 60 km/t også blir den der. Uten å røre wattpedalen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 minutter siden):

Hold er fantastisk ja. Får håpe ID3 får det.

Hold i Tesla er det samme som "set" hos VW. 

Sitat

Veldig kjekt med profiler da så man automatisk får de innstillingene man ønsker når man setter seg inn, så vi kan ha hver sin måte å kjøre bilen på uten å måtte endre noe.

Jeg foretrekker hvordan eGolfen gjør dette faktisk. Eneste som mangles er muligheten til å be bilen regenerere helt til full stopp. Det kommer i MEB. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Hold i Tesla er det samme som "set" hos VW. 

Så man kan aktivere det så regenerer bilen helt til den stopper og blir stående der? Bra i såfall.

På Teslan kan kan manuelt aktivere "Hold" om man har på andre kjøremodus også. Bare trykke en gang hardt på bremsepedalen og slippe den så holder bilen seg i ro helt til man trykker på gassen igjen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Så man kan aktivere det så regenerer bilen helt til den stopper og blir stående der? Bra i såfall.

Nei, da blander jeg funksjoner. Det er det som mangler i eGolf men som kommer i ID versjonene. 

 

Complexity skrev (10 minutter siden):

På Teslan kan kan manuelt aktivere "Hold" om man har på andre kjøremodus også. Bare trykke en gang hardt på bremsepedalen og slippe den så holder bilen seg i ro helt til man trykker på gassen igjen.

Ja, er "hold" hjelp for bakkestart? Det er på automatisk. Har du hatt en hastighet fremover og du stopper, så går det elektriske brekket på. Den frigir seg automatisk når man rører wattpedalen igjen. Den innstillingen justeres på selve brekket. Et trykk med slår av funksjonen, og det samme igjen for på. Da vises et lys på knappen. Manuelt håndbrekk er å dra den knappen mot oss. 

"Set" er det samme som å aktivere adaptive cruise, men den bruker jeg også for å stoppe akselerasjon, eller nedbremsning med regen. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Nei, da blander jeg funksjoner. Det er det som mangler i eGolf men som kommer i ID versjonene. 

 

Ja, er "hold" hjelp for bakkestart? Det er på automatisk. Har du hatt en hastighet fremover og du stopper, så går det elektriske brekket på. Den frigir seg automatisk når man rører wattpedalen igjen. 

"Set" er det samme som å aktivere adaptive cruise, men den bruker jeg også for å stoppe akselerasjon, eller nedbremsning med regen. 

Hold betyr bare at bilen holder seg i ro med å holde inne bremsa. Den regenererer til den stopper og tar da på bremsa så man skal slippe å holde inne pedalen. Men har man på andre moduser som f.eks at bilen skal trille fremover om man ikke trykker på noen pedaler (som med gammeldags automatgir) kan man alikevell aktivere Hold når man står å venter på grønt lys eller noe med å bare trø inn bremsa hardt en gang. Slipper å sette bilen i park for at den skal holde seg i ro. 

Er og litt kjekt at bilen setter seg automatisk i park om man åpner døra. Av å til er man litt stressa og bare hopper ut med bilen i gir. Antar dette er på alle elbiler dog.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Hold betyr bare at bilen holder seg i ro med å holde inne bremsa. Den regenererer til den stopper og tar da på bremsa så man skal slippe å holde inne pedalen. Men har man på andre moduser som f.eks at bilen skal trille fremover om man ikke trykker på noen pedaler (som med gammeldags automatgir) kan man alikevell aktivere Hold når man står å venter på grønt lys eller noe med å bare trø inn bremsa hardt en gang. Slipper å sette bilen i park for at den skal holde seg i ro. 

Er og litt kjekt at bilen setter seg automatisk i park om man åpner døra. Av å til er man litt stressa og bare hopper ut med bilen i gir. Antar dette er på alle elbiler dog.

 

Ok, ja dette gjør eGolfen også. Den setter på automatisk elektrisk brekk når man stopper, og når man åpner døra for å gå ut. 

Den store forskjellen er ikke mulighet til full regen til 0, mens eGolfen er enklere å kjøre økonomisk med i fart pga hvor enkelt det er å justere regen og ikke minst 0 regen på wattpedalen. Da hopper regen til bremsepedalen istedenfor. Dette kan justeres med gjennom adaptive cruise feks. slik at man kan kjøre uten å røre pedalene. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, oophus3do said:

Ok, ja dette gjør eGolfen også. Den setter på automatisk elektrisk brekk når man stopper, og når man åpner døra for å gå ut. 

Den store forskjellen er ikke mulighet til full regen til 0, mens eGolfen er enklere å kjøre økonomisk med i fart pga hvor enkelt det er å justere regen og ikke minst 0 regen på wattpedalen. Da hopper regen til bremsepedalen istedenfor. Dette kan justeres med gjennom adaptive cruise feks. slik at man kan kjøre uten å røre pedalene. 

Ser fortsatt ikke helt hvordan det skal være enklere å kjøre økonomisk slik i forhold til å bare justere alt på gasspedalen. Vil tro det bare er enklere å ha på "feil" modus uten å tenke på det.

Med adaptive cruise fikser jo bilen det selv på alle biler? Gasser/regenererer/coaster automatisk for å opprettholde hastigheten man har satt, eller for å holde hastigheten til bilen fremfor. 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er og litt kjekt at bilen setter seg automatisk i park om man åpner døra. Av å til er man litt stressa og bare hopper ut med bilen i gir. Antar dette er på alle elbiler dog.

 

Dette skjer på min 8 år gamle bensinbil også! Tror ikke dette er spesielt for el biler

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ser fortsatt ikke helt hvordan det skal være enklere å kjøre økonomisk slik i forhold til å bare justere alt på gasspedalen. Vil tro det bare er enklere å ha på "feil" modus uten å tenke på det.

Kan du ikke bare prøve istedenfor da? Tesla har jo OTA muligheter, så hvis dere ønsker dere muligheten til enklere coasting fremfor å måtte holde foten på pedalen så burde det jo være mulig å implementere. 

Alternativet er jo bare at ID produktene får det siste VW mangler med regen til full stopp. 

Hva mener du med at man kan ha på feil modus? 

Complexity skrev (17 minutter siden):

Med adaptive cruise fikser jo bilen det selv på alle biler? Gasser/regenererer/coaster automatisk for å opprettholde hastigheten man har satt, eller for å holde hastigheten til bilen fremfor. 

Forskjellen ligger i at slikt er på uten at det skrues på og av som i en Tesla med spaken. Dette skrur seg på automatisk og fungerer som en fører-assist i en VW. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Dette skjer på min 8 år gamle bensinbil også! Tror ikke dette er spesielt for el biler

Nei vil tro det er rimelig vanlig på biler med elektronisk styrt girkasse. Men kjekt er det uansett. At dørene er låst når bilen er i gir er dog litt mere knotete når man skal plukke opp folk. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Kan du ikke bare prøve istedenfor da? Tesla har jo OTA muligheter, så hvis dere ønsker dere muligheten til enklere coasting fremfor å måtte holde foten på pedalen så burde det jo være mulig å implementere. 

Alternativet er jo bare at ID produktene får det siste VW mangler med regen til full stopp. 

Hva mener du med at man kan ha på feil modus? 

Forskjellen ligger i at slikt er på uten at det skrues på og av som i en Tesla med spaken. Dette skrur seg på automatisk og fungerer som en fører-assist i en VW. 

Så det er aktivert en slags cruisecontrol hele tiden? Er ikke det litt merkelig?

Tesla passer på at du ikke kjører i andre biler eller kjører i grøfta, men ellers er all hjelp avslått om man vil ha det avslått. (Og man kan slå av absolutt all hjelp og om man vil)

Man nok updates som gir flere valg om det er noe folk ønsker ja. Håper VW sin plattform blir like bra på dette. Nå for tiden går det mest i dashcam forbedringer og nye spill.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Så det er aktivert en slags cruisecontrol hele tiden? Er ikke det litt merkelig?

Du kan aktivere den selv, men som du vet så har EU regler mot at lane assist kan fungere over X grader. Forskjellen er da at funksjonen - så lenge du har den "på" skrur seg på igjen etter en brå U-sving feks helt automatisk . Altså er funksjonen på hele tiden og fungerer som en assist. På den måten kjører man som normalt hele tiden med hendene på rattet, men bilen justerer deg om du kjører for langt ut mot kanten feks. 

Hovedforskjellen er at du ikke trenger skru på funksjonen hele tiden på svingete veier, slik du må I en Tesla. 

Complexity skrev (16 minutter siden):

Tesla passer på at du ikke kjører i andre biler eller kjører i grøfta, men ellers er all hjelp avslått om man vil ha det avslått. (Og man kan slå av absolutt all hjelp og om man vil)

Det kan du I en VW også. Ting styres separat fra hverandre. Har du lane assist på, så er den på hele tiden, selv etter den blir skrudd av pga en U-sving. Så kjapt bilen registrerer en vei som holder seg innenfor EU reglene for hvor krapp svingene kan være så går dette på igjen automatisk. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Du kan aktivere den selv, men som du vet så har EU regler mot at lane assist kan fungere over X grader. Forskjellen er da at funksjonen - så lenge du har den "på" skrur seg på igjen etter en brå U-sving feks helt automatisk . Altså er funksjonen på hele tiden og fungerer som en assist. På den måten kjører man som normalt hele tiden med hendene på rattet, men bilen justerer deg om du kjører for langt ut mot kanten feks. 

Hovedforskjellen er at du ikke trenger skru på funksjonen hele tiden på svingete veier, slik du må I en Tesla. 

Det kan du I en VW også. Ting styres separat fra hverandre. Har du lane assist på, så er den på hele tiden, selv etter den blir skrudd av pga en U-sving. Så kjapt bilen registrerer en vei som holder seg innenfor EU reglene for hvor krapp svingene kan være så går dette på igjen automatisk. 

Okei, da skjønner jeg litt mere hvordan det funker.

Trenger ikke skru på dette etter hver sving i Tesla forresten. Forhindring av grøftekjøring å slikt aktiverer man under innstillinger for kjøring og er da på hele tiden uavhengig om man bruker cruisecontrol/autopilot eller ingenting.

Obstacle-aware acceleration hindrer og at man kjører rett i en husvegg om man trør på feil pedal eller har bilen i feil gir. Det skjedde skremmende mange slike ulykker for Tesla la til den funksjonen så den var veldig nødvendig.

 

704x-.jpeg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke skru på dette etter hver sving i Tesla forresten.

Da har det blitt forandret siden jeg testet. Da gikk det av bare jeg svingte rattet manuelt? Etter det måtte jeg aktivere det igjen med stikka. 

 

Complexity skrev (3 minutter siden):

Forhindring av grøftekjøring å slikt aktiverer man under innstillinger for kjøring og er da på hele tiden uavhengig om man bruker cruisecontrol/autopilot eller ingenting.

Ja, nødbrems og slikt er på uansett. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Da har det blitt forandret siden jeg testet. Da gikk det av bare jeg svingte rattet manuelt? Etter det måtte jeg aktivere det igjen med stikka. 

 

Ja, nødbrems og slikt er på uansett. 

Blander ikke med autopilot da? Modusen hvor bilen kjører helt selv?

Der avbryter man hele funksjonen om man svinger manuelt med rattet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Blander ikke med autopilot da? Modusen hvor bilen kjører helt selv?

Nei, det er jo der den store forskjellen ligger. Selv AP skrur seg av i for krappe svinger eller om du justerer manuelt. 

 

Complexity skrev (16 minutter siden):

Der avbryter man hele funksjonen om man svinger manuelt med rattet.

Stemmer. I VW så går funksjonen på automatisk igjen. Jeg kan svinge så mye jeg vil I rattet og justere wattpedalen uten at jeg må manuelt skru på lane assist eller ACC igjen. De skrur seg av og på igjen av seg selv om funksjonen står som "påslått". 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Nei, det er jo der den store forskjellen ligger. Selv AP skrur seg av i for krappe svinger. 

 

Stemmer. I VW så går funksjonen på automatisk igjen. Jeg kan svinge så mye jeg vil I rattet og justere wattpedalen uten at jeg må manuelt skru på lane assist eller ACC igjen. De skrur seg av og på igjen av seg selv om funksjonen står som "påslått". 

Bruker kun autopilot på lange strekningen eller når jeg står i kø så merker veldig lite til problematikken med for skarpe svinger, men hender jeg bare deaktiverer det manuelt rett før en knapp sving (er jo bare å flikke på spaken bak rattet) og slår det på igjen etterpå.

På svingete veier liker jeg best å kjøre helt manuelt, med servoen på tyngste instilling så man kjenner veien best.

Wattpedalen kan man bruke hele tiden, og det trengtes for den akselerer utrolig tregt til tider med autopilot så man må kunne hjelpe litt til.

Men Tesla lover jo full selvkjøring så de tenker vel at manuell kontroll ikke skal være nødvendig. Er vel kun lovverket som gjør at man må gripe inn selv i knappe svinger nå.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Bruker kun autopilot på lange strekningen eller når jeg står i kø så merker veldig lite til problematikken med for skarpe svinger, men hender jeg bare deaktiverer det manuelt rett før en knapp sving (er jo bare å flikke på spaken bak rattet) og slår det på igjen etterpå.

Den oppførselen er jo påtvunget da. Mens Tesla systemet "leker" autonomi, så er VW systemet en rekke assists. Det er poenget at man holder i rattet selv om bilen "hjelper" med å holde deg i midten av fila. Jeg kan ta over og kjøre forbi en camping bil på landeveien og være direkte i samme oppførsel etterpå med at assists skrur seg på igjen automatisk. 

 

Complexity skrev (19 minutter siden):

Wattpedalen kan man bruke hele tiden, og det trengtes for den akselerer utrolig tregt til tider med autopilot så man må kunne hjelpe litt til.

Akselerasjonen avhenger av differansen mellom hvor man er i fart og hvor man ønsker å være gjennom ACC. Ønsker jeg kjapp automatisk akselerasjon, så kan det stilles gjennom å sette farten til 120 km/t feks fra 60. Det samme gjelder mengden regenerasjon. Uten foten på wattpedalen så stilles det sakte om du justerer 10km/t under der du er, mens det går maks på om du justerer kjapt nedover. 

Det å coaste blir enklere å gjøre på langtur siden alt slikt kan stilles på uten å hele tiden måtte skru på ACC mellom hver justering. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Akselerasjonen avhenger av differansen mellom hvor man er i fart og hvor man ønsker å være gjennom ACC. Ønsker jeg kjapp automatisk akselerasjon, så kan det stilles gjennom å sette farten til 120 km/t feks fra 60. Det samme gjelder mengden regenerasjon. Uten foten på wattpedalen så stilles det sakte om du justerer 10km/t under der du er, mens det går maks på om du justerer kjapt nedover. 

Det å coaste blir enklere å gjøre på langtur siden alt slikt kan stilles på uten å hele tiden måtte skru på ACC mellom hver justering. 

Ja under vanlig kjøring funker det bra. Om jeg flikker med tommelen for å øke farten på cruisecontrol så akselererer den raskt nok. Eller om jeg trykker på fartsgrensen så den velger det som ny hastighet.

Men om bilen fremfor stopper opp og kjører av veien tar det lang tid før bilen min tør å gi på igjen etterpå. Venter til bilen fremfor er helt av veien før den tør å gi gass og da er det greit å kunne gi på selv for å få mere flyt i kjøringen.

Å vente til man er helt sikker er jo noe bilen antagelig gjør for å unngå å kjøre i idioter som dette da: 

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Men om bilen fremfor stopper opp og kjører av veien tar det lang tid før bilen min tør å gi på igjen etterpå. Venter til bilen fremfor er helt av veien før den tør å gi gass og da er det greit å kunne gi på selv for å få mere flyt i kjøringen.

Ja, men derfor er det jo en fordel at nivå 2 og nivå 2+ funksjoner faktisk tillater at vi er sjåfører uten å skru slikt av. Jeg kan som sagt fint ta over wattpedalen og kjøre forbi uten at verken LA eller ACC blir slått av. De er der når jeg lar pedalen være igjen etterpå samt når jeg nærmer meg midten av fila igjen. Det er jo litt der jeg har gitt kritikk til Tesla tidligere. De "later" som om assists skal være noe annet enn assists. Der blir du "bedt" om å ha hendene av fatet mer eller mindre, mens i VW så gjør det ingenting om du styrer og holder på. Systemene er uansett påslått i tillegg til alle de underliggende nødbrems/styre systemene. 

Dermed er det også enklere å styre med coasting, siden det rett og slett ikke betyr at du hele tiden må skru av og på systemer hele tiden på svingete veier. 

Angående filmen: Hehe! En gammal lastebilsjåfør som glemte hva han kjørte? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...