Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Det gjør en jo med Tesla sin også? Begge kurvene er stort sett like så lenge de ikke er begrenset av feks kjølig batteri? Jeg ser virkelig ikke fordelen? 

 

Raskere i topp området? Fullt batteri over hardangervidden? De fleste jeg kjenner og meg selv som kjører elbil lader til en har nok til neste lader, pluss en margin. Lader en i topp området kaster en vekk tid. Men dette forstår en selvfølgelig ikke mye av når en er uerfaren. 

 

Ser på salget? Det nytter jo ikke å sammenligne model X salg i dag, e-tron er en ny bil. Sammenlign heller med salget til når model X kom? Og model X har jo en helt annen form for lading. Vi får se hvordan det går med model Y, slår den m3 i Mars? Audi er jo ikke i nærheten engang. 

 

Forøvrig sier jo salget lite om lading, det er ikke bare derfor folk kjøper bil... 

Jeg skjønner at det vi hadde moro med for 20 år siden er realitet i dag. En kollega kjøpe en bil som brukte 2,5liter på mila. Vi vitset med at han måtte plotte inn bensinstasjoner og finne en rute han kunne kjøre mellom dem.

Alle skjønner at når folk har stått i 2 år å ventet på at en bil skal bli produsert så blir statestikken høy når alle bilene kommer i løpet av 6 mnd. Ser man på biler som er eldre enn x så selger både i3 og golf forbausende bra i Q1 2020. Problemet er nok at e tron gir uendelig mye mere bil for pengene enn tesla x. 

Måten bilen lader på har betydning for folk flest. De aller fleste ønsker ikke å kjøre med 3-50% lading på bilen for å komme frem like hurtig som en e tron. Folk tenker ulykker, lange omkjøringsveier, endring i værforhold osv. De ønsker store marginer slik at de ikke mister 5 timer fordi bilen må slepes. Dette har nok betydning for folks valg av bil. Svært mange regner ikke ut bilens energiforbruk og mange har problemer med å regne ut hvor langt de kan kjøre på 15 liter bensin eller 17kwh. 

Bare vis regnestykket for å komme hurtigst mulig fra Oslo til Tromsø. Hva blir optimal hastighet, hvor lenge må du lade. Bruk en tesla sr som eksempel. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det vi hadde moro med for 20 år siden er realitet i dag. En kollega kjøpe en bil som brukte 2,5liter på mila. Vi vitset med at han måtte plotte inn bensinstasjoner og finne en rute han kunne kjøre mellom dem.

Alle skjønner at når folk har stått i 2 år å ventet på at en bil skal bli produsert så blir statestikken høy når alle bilene kommer i løpet av 6 mnd. Ser man på biler som er eldre enn x så selger både i3 og golf forbausende bra i Q1 2020. Problemet er nok at e tron gir uendelig mye mere bil for pengene enn tesla x. 

Måten bilen lader på har betydning for folk flest. De aller fleste ønsker ikke å kjøre med 3-50% lading på bilen for å komme frem like hurtig som en e tron. Folk tenker ulykker, lange omkjøringsveier, endring i værforhold osv. De ønsker store marginer slik at de ikke mister 5 timer fordi bilen må slepes. Dette har nok betydning for folks valg av bil. Svært mange regner ikke ut bilens energiforbruk og mange har problemer med å regne ut hvor langt de kan kjøre på 15 liter bensin eller 17kwh. 

Bare vis regnestykket for å komme hurtigst mulig fra Oslo til Tromsø. Hva blir optimal hastighet, hvor lenge må du lade. Bruk en tesla sr som eksempel. 

Ser ikke helt referansen? Biler er smarte i dag, de beregner slikt for deg så lenge en navigerer, min erfaring er at det beregnes ganske godt også. 

 

Ja, på samme måte som e-tron sin statistikk blir høy når folk har ventet på de lenge. 

 

Hva mer gir en e-tron? Jeg ser det ikke. Men, det er mange som er Tyski elskere i Norge, ingen tvil om det. Folk har jo ett sensuelt forhold til Audi, det ser en jo her inne også. Jeg var også slik Tyski elsker før(dog audi), men så kom Tesla og jeg så hvor gammelt og trått tyskerne egentlig var. Men det er bare min mening dog. 

Man trenger ikke lade 3-50% for å komme frem like hurtig som en e-tron? Lær deg å integrere. Det er ingen som sier at en må ligge på dette nivået, det er noe du har funnet på. Jeg sa til og med + margin når jeg prøvde å forklare deg hvordan folk somregel lader... Jeg ser jo at du har total mangel på å kjøre elbil, og det forspeiler seg godt når du prøver å lage teorier om hvordan folk tenker om lading. Det har forøvrig ingenting med saken vi diskuterer, e-tron er også latterlig treg over 80% som resten av bilmarkedet. 

Hvorfor skal jeg regne for deg? Som sagt tidligere, lær deg å integrere. Eller bare hva dette betyr, kanskje det vill endre sinnet dit. Vill du ha optimale kjøre/laderuter, se til Tesla bjørn. Han har utrolig mye info og data. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Bare vis regnestykket for å komme hurtigst mulig fra Oslo til Tromsø. Hva blir optimal hastighet, hvor lenge må du lade. Bruk en tesla sr som eksempel. 

For eiere av Tesla trenger man ikke å regne ut slikt, for bilen regner det ut for deg.

Nå har jeg en Long Range utgave av Model 3, men har en screenshot fra tidligere når jeg plotta inn Oslo fra nesten Tromsø.

Kan det bli enklere å planlegge? Bilen vet hvor lenge du må stå på hver stasjon, og skulle det bli fult eller feil på en ladestasjon vil bilen omdirigere deg til en annen automatisk.

 

IMG_20200425_122834.jpg

Nå som det bygges ut 250kW ladere vil man kunne spare enda litt tid.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ser ikke helt referansen? Biler er smarte i dag, de beregner slikt for deg så lenge en navigerer, min erfaring er at det beregnes ganske godt også. 

 

Ja, på samme måte som e-tron sin statistikk blir høy når folk har ventet på de lenge. 

 

Hva mer gir en e-tron? Jeg ser det ikke. Men, det er mange som er Tyski elskere i Norge, ingen tvil om det. Folk har jo ett sensuelt forhold til Audi, det ser en jo her inne også. Jeg var også slik Tyski elsker før(dog audi), men så kom Tesla og jeg så hvor gammelt og trått tyskerne egentlig var. Men det er bare min mening dog. 

Man trenger ikke lade 3-50% for å komme frem like hurtig som en e-tron? Lær deg å integrere. Det er ingen som sier at en må ligge på dette nivået, det er noe du har funnet på. Jeg sa til og med + margin når jeg prøvde å forklare deg hvordan folk somregel lader... Jeg ser jo at du har total mangel på å kjøre elbil, og det forspeiler seg godt når du prøver å lage teorier om hvordan folk tenker om lading. Det har forøvrig ingenting med saken vi diskuterer, e-tron er også latterlig treg over 80% som resten av bilmarkedet. 

Hvorfor skal jeg regne for deg? Som sagt tidligere, lær deg å integrere. Eller bare hva dette betyr, kanskje det vill endre sinnet dit. Vill du ha optimale kjøre/laderuter, se til Tesla bjørn. Han har utrolig mye info og data. 

Folk flest har brukt batterier i 30-år nå i ulike sammenhenger. At batteriet som har vert i pcen din havner i en bil er ikke noe revlusjonerende. Våkner jeg opp med 12% på mobilen så lader jeg ikke 100% før jeg kjører på jobb. 

Skal jeg på tur i fjellet er det en helt annen sak.

Nå kan jeg integrere. Poenget er at teslas ladekurve ligner mere på en andregadsfunksjon enn en rett linje. Det er mye enklere å integrere en linje enn en 2 eller 3 grads funksjon for folk flest.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Folk flest har brukt batterier i 30-år nå i ulike sammenhenger. At batteriet som har vert i pcen din havner i en bil er ikke noe revlusjonerende. Våkner jeg opp med 12% på mobilen så lader jeg ikke 100% før jeg kjører på jobb. 

Ser virkelig ikke sammenhengen i noe av det vi har diskutert tidligere? Men, forstår det slik at du dropper videre diskusjon, sikkert like greit :)

 

Anbefaler å prøve elbil litt jeg, det vill kanskje gi ett nytt livssyn på elbilen. Det er ganske enkelt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

For eiere av Tesla trenger man ikke å regne ut slikt, for bilen regner det ut for deg.

Nå har jeg en Long Range utgave av Model 3, men har en screenshot fra tidligere når jeg plotta inn Oslo fra nesten Tromsø.

Kan det bli enklere å planlegge? Bilen vet hvor lenge du må stå på hver stasjon, og skulle det bli fult eller feil på en ladestasjon vil bilen omdirigere deg til en annen automatisk.

 

IMG_20200425_122834.jpg

Nå som det bygges ut 250kW ladere vil man kunne spare enda litt tid.

Slik funksjon har alle el biler. Selv BMW sin activeE som ble laget i 2008 hadde dette. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Bare vis regnestykket for å komme hurtigst mulig fra Oslo til Tromsø. Hva blir optimal hastighet, hvor lenge må du lade. Bruk en tesla sr som eksempel. 

Oslo-Tromsø blir litt kort så jeg finner frem en tabell jeg laget før påske. Jeg har valgt ruten Mandal-Steinkjer-Honningsvåg og sjekket med abetterrouteplanner for et lite knippe elbiler. 

bilmodell-distanse-kjøretid-ladetid(antall ladestopp)

TM3 LRAWD-2423km - 35h17m - 2h38m(8)

etron55-2426km - 35h19 - 7h32(10)

Taycan4S(93kwh)-2471km - 35h30m - 7h16m(9)

leaf 62kWh-2427km - 35h33 - 8h54m(12)

kona 60kWh-2426km - 35h10m - 7h50m(8)
 

Dette er en litt kjip distanse for Tesla siden den egentlig ender utenfor superladenettverkets dekningsområde. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ser virkelig ikke sammenhengen i noe av det vi har diskutert tidligere? Men, forstår det slik at du dropper videre diskusjon, sikkert like greit :)

 

Anbefaler å prøve elbil litt jeg, det vill kanskje gi ett nytt livssyn på elbilen. Det er ganske enkelt. 

Poenget er at folk flest har dingser med batterier. El bil er bare en ekstra dings med batteri. Alle vet at å gå tom for strøm er noe dritt enten det er mobiltelefon, PC eller bil. De aller fleste vet at de må lade når batteriet nermer seg tomt. 

Poenget er at folk ikke bryr seg så veldig. Folk kjøper ikke telefonen med lengst levetid og størst batteri. De kjøper noe de liker. Om telefonen lader 10% raskere eller seinere eller om du kan surfe i 55min eller 60min ser ikke ut til å bety mye.

Nå har jeg plenty med kollegaer som har el bil. Trenger ikke å prøve å nå en ferge over Sognefjorden med el bil for å se hvordan det er.

syntes el biler er helt greit men det er ikke laget noen el bil jeg har lyst på. Jeg kan kjøpe alle de elbiler som er på markedet uten å spørre banken min. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Trestein said:

Slik funksjon har alle el biler. Selv BMW sin activeE som ble laget i 2008 hadde dette. 

Ja kan tro det var vanskelig å programmere inn de 3 laderne som fantes da...

Og jeg er rimelig sikker på at den ikke viste om det var ledig eller ikke heller.

Er vel bare Tesla (og kansje Taycan) som viser status på laderne sine? Så man slipper å komme frem og bli overrasket.

Og er faktisk ikke alle elbiler som har bra ladekart i dag. Eldre Leaf har vel ikke fått nytt kart i bilen siden 2016 så er nok temmelig utdatert det som er der. Det er problemet med biler som ikke er online.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Oslo-Tromsø blir litt kort så jeg finner frem en tabell jeg laget før påske. Jeg har valgt ruten Mandal-Steinkjer-Honningsvåg og sjekket med abetterrouteplanner for et lite knippe elbiler. 

bilmodell-distanse-kjøretid-ladetid(antall ladestopp)

TM3 LRAWD-2423km - 35h17m - 2h38m(8)

etron55-2426km - 35h19 - 7h32(10)

Taycan4S(93kwh)-2471km - 35h30m - 7h16m(9)

leaf 62kWh-2427km - 35h33 - 8h54m(12)

kona 60kWh-2426km - 35h10m - 7h50m(8)
 

Dette er en litt kjip distanse for Tesla siden den egentlig ender utenfor superladenettverkets dekningsområde. 

Hvilket forbruk har du brukt for de ulike modellene? Vltp?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

abbetterrouteplanner.com har liggende data for en hel haug med biler. Aner ikke hvor de henter sine data fra men det jeg har sjekket og har mulighet for å mene noe om ser riktig ut.

Og disse tallene kan man stole på om bilen er fullastet -20 grader og 5cm snø over Saltfjellet.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Det er mange fordeler med Audi sitt konsept. Man vet hvor mye den har ladet når man har ventet i 15 min.

Eg kan ikkje sjå ein einaste fordel med det.  "Bilen ladar berre med 2 kW, men det får du heile vegen frå 0% til 100%."  Nei, då er det betre å lade veldig fort når det er lite att.  Dei fleste nøyer seg med å lade nok til at dei kjem fram der dei skal, so set dei bilen til lading der over natta i staden.  Spesielt med det sinnsvake prisnivået til Ionity.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...