Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

Ser ikkje poenget med denne appen. Har ikkje vore så nær folk i 15 min på over 2 mnd. Di eg omgås holder eg meg minst 3-4 meter fra. Vanligvis når eg handler holder eg meg minst 2-3 meter fra andre. Og handlinga er stort sett unnagjort på maks 10 min. Hadde appen registrert at man var 2 meter eller mindre fra kvarandre i 10 sekunder eller meir kunne den faktisk vore til hjelp. Dette blir ein falsk trygghet som igjen vil medføre at mange blir smitta utan at appen er til hjelp. Steik kor bortkasta når di først skulle lage til ein app.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (23 minutter siden):

En Android telefon  logger det meste uansett hva du slår av likevel. Så lenge tårnene har sett deg vil data logges. Det samme er vist med GPS lokalisering.

Rart at myndighetene trenger en app i det hele tatt, da.

Morsomt at FrP er imot appen, de som alltid har tatt til orde for strengere overvåkning av alle innbyggere.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Arbeidsgiver vil ikke kreve sporing 24/7. Det kan myndigheter gjøre av alle som har appen. Arbeidsgiver kan kreve eller få mandat til å kreve (hvis noen gjør seg vanskelig) at appen installeres.

Da er det jo arbeidsgiver som krever det da, ikke at arbeidsgiver sporer, men krever at noen andre kan spore seg..

Men nei, det skjer ikke med tvang nei, da blir det i så fall alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Rart at myndighetene trenger en app i det hele tatt, da.

Vanlig telefonbruk registrerer ikke noen bruker som smittefarlige. 

Appen vil ha en del svakheter, da den er avhengig av at de smittefarlige er registrerte, og for det andre at disse trolig ikke blir fjernet som "røde" når de på de egentlig blir regnet som friske igjen. Så det kan være at du skynder deg vekk fra en person som hadde korona for ganske lenge siden. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Handler nok mye om å legitimere det og gjøre det "lovlig".

Myndighetene har ingen mulighet for innblikk i folks bevegelser uten rettslig kjennelse. Bare noen iHuga Apple-fans som tror det.

Nå derimot, med egen app, er det selvfølgelig større muligheter for misbruk.

Lenke til kommentar

At det vill kunne bli tvangsinstallert av en arbeidsgiver for ansatte som har benyttet mobiltelefon ordningen er absolutt et sannsynlig scenario, da under "managed devices" reglementet. Men det tar nok litt tid før det skjer, det må flere ting på plass først. Akkurat nå er det "frivillig".

Arbeidsgiver: "Vi velger å følge myndighetenes og FHIs oppfordring om at alle våre ansatte får installert SmitteStopp på sin jobbtelefon i denne krevende situasjonen vi nå er i. Vi ønsker i solidaritetens navn å bidra til å det beste for samfunnet. installasjon vil automatisk rulles ut via InTune (eller andre løsninger) denne uken og du trenger ikke selv å foreta deg noe".
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
21 minutes ago, frohmage said:

Myndighetene har ingen mulighet for innblikk i folks bevegelser uten rettslig kjennelse. Bare noen iHuga Apple-fans som tror det.

Nå derimot, med egen app, er det selvfølgelig større muligheter for misbruk.

Uhm ok la oss si det. Jeg snakker om Android.

Men med app i en situasjon som dette kan det i tillegg legitimeres og over tid enklere lovfestes etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Er mer bekymra for Facebook, Google osv når det gjelder personvern enn denne appen. Opplever at Regjeringen, Datatilsynet og FHI har vært veldig åpne

Har aldri fattet at der finnes folk som stoler mer på stater enn bedrifter og ekstra morsomt du sier de er åpne når de ikke vil vise oss kildekoden.  hmm at være åpen om å være lukket.  Gir mening...

Det er ren og skjer idioti å innstallere den app'en.  Kina ler nok godt nå for heretter kan vi aldri tillate oss å kritisere deres overvåking av innbyggerne når vi nå har blitt enda værre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

4 minutes ago, frohmage said:

Jeg skjønte det. Hvordan bruker myndighetene i Norge Android for å overvåke folk her, og hvorfor kan de ikke gjøre det samme med iPhone?

Da snakket vi nok forbi hverandre. Jeg sa at Android i grunn logger mye mer enn brukeren tror de har slått på og sender dette til Google. Myndighetene kan i stor grad følge våre bevegelser allerede uten tilgang til disse dataene fra google.

Ellers kan jeg selvf. ikke uttalte meg om hva våre overvåkningstjenester evt. faktisk gjør. 

Jeg nevner ikke iPhone fordi jeg ikke vet og da blir det bare dumt å snakke om det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Stem i meningsmålingen og/eller skriv din mening i fritekst i tråden

Meningsmålingen er åpen til 1.5.2020 og det er meningen at jeg skal ta tempen da og starte ny meningsmåling senere, slik at vi kan se om det er noen endring i meningsmålingen etter hvert som folk får erfaring med appen og den endres.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Da snakket vi nok forbi hverandre. Jeg sa at Android i grunn logger mye mer enn brukeren tror de har slått på og sender dette til Google. Myndighetene kan i stor grad følge våre bevegelser allerede uten tilgang til disse dataene fra google.

Amerikanske myndigheter har nok en bakdør, men ikke norske myndigheter. 

Norske myndigheter må sende en søknad til Google for å få utlevert informasjon og det er for mye jobb.

Og bluetooth kommunikasjonen er helt nytt og eksisterer ikke i noen tidligere overvåkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet appen og den ser ut til å ha et godt design. Jrg ble imponert at de klarte å refusere nedlastingstørrelsen til 3 MB.

Hovedproblemet er at det krever 15 minutters kontakt på 2 meter avstand for at den skal reagere. Det gir en falsk trygghet når man kan bli smittet iløpet av sekunder.

Tror dessverre ikke at den appen vil oppdage mange flere enn manuell sporing på grunn av 15 minutter kravet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Har allerede lastet ned appen og den er aktiv.

Er mer bekymra for Facebook, Google osv når det gjelder personvern enn denne appen. Opplever at Regjeringen, Datatilsynet og FHI har vært veldig åpne og tydelige rundt personvern-problematikken her. Har full tiltro til at dataene ikke vil misbrukes.

Tenker at fordelene og samfunnsnytten knuser ulempene her og håper flest mulig vil være med å bidra.

De aller fleste har vel på 4G hele tiden uansett og å lade litt oftere er vel en ok pris å betale?

Bra innlegg, folk løper rundt med sin iPhone, Huawei og Google. Er det noe vi vet er det at de overvåker "forbrukerne". Skal ikke mye googling til for å finne det, men herregud når det kommer en app der man kan spore smitte, så da skal man på død å liv ikke innstalere den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...