Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor logger dere metadata om deltakerne i forumet? Altså, slikt logges over en høy sko i dag uansett på steder hvor det absolutt ikke skulle vært behov for det.

Hvilke meta-data er det du sikter til?

Info om device, eller info om meg personlig? Kan ikke huske å ha lagt inn telefonnummer eller annen folkeregister-verifisert ID her ...

Med litt detektivarbeide er det helt sikkert mulig å finne ut av mitt egentlige navn, og på den måten koble mine innlegg mot meg som person. Men å kontinuerlig overvåke og samle inn posisjonen min - samt hvem jeg møter - er ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Gavekort said:

Jeg vet ikke hva du snakker om nå, men å registrere seg på ei nettside er ikke sammenlignbart med å sende nøyaktig posisjonsdata til en sentral database.

Snakker ikke om å registrere seg. Når man registrerer seg bør ingen data annet enn det brukeren selv oppgir logges. Jeg snakker om metadata et forum som dette logger om enhver som skriver et innlegg eller leser forumet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Snakker ikke om å registrere seg. Når man registrerer seg bør ingen data annet enn det brukeren selv oppgir logges. Jeg snakker om metadata et forum som dette logger om enhver som skriver et innlegg eller leser forumet.

Hva er det som logges her, da, bortsett fra IP-adresse?

Poenget er vel at FHI kunne utviklet en app som gjorde samme nytten "anonymt", og på den måten fått flere brukere.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
13 minutes ago, qualbeen said:

Hvilke meta-data er det du sikter til?

Info om device, eller info om meg personlig? Kan ikke huske å ha lagt inn telefonnummer eller annen folkeregister-verifisert ID her ...

Med litt detektivarbeide er det helt sikkert mulig å finne ut av mitt egentlige navn, og på den måten koble mine innlegg mot meg som person. Men å kontinuerlig overvåke og samle inn posisjonen min - samt hvem jeg møter - er ikke sammenlignbart.

Selvsagt er det sammenlignbart. Forskjellen er at SmitteStopp appen gjør det mer direkte og åpent (informerer deg om det). Men de fleste nettsteder gjør det for statistikk og andre formål uten å informere brukeren (kan finnes ut i detalj om man orker å grave) hva slags data de lagrer om ditt besøk.

Jeg sier ikke at det man lagrer av metadata om besøkende i et forum er likestilt med SmitteStopp appen, men det er i aller høyeste grad data som kan bidra til å identifisere en person og dens bevegelser i løpet av en ukes eller måneds tid eksempelvis. (veldig få sørger for å alltid avgi samme metadata eller på annen måte spoofe metadata for å beskytte identitet).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, frohmage said:

Hva er det som logges her, da, bortsett fra IP-adresse?

Poenget er vel at FHI kunne utviklet en app som gjorde samme nytten "anonymt", og på den måten fått flere brukere.

edit: Jeg forutsetter at du sletter cookies når du føler behov for det.

Det kan forumet best svare på, men selvfølgelig mer enn IP adresse, noe annet ville vært veldig uvanlig.

Det var uansett ikke poenget. Poenget er at metadata man logger om besøkende over tid fint kan bidra til å identifisere individ og bevegelsesmønster i stor grad.

Saken er at folk ofte er veldig kritiske når appen/tjenesten er veldig åpen om hva de lagrer og sporer (type in your face), men er ikke klar over hvor mye de legger fra seg over alt ellers og gjerne svare "jada" bare for å komme i gang med appen/tjenesten. Bare se på folks treningsapper.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Det kan forumet best svare på, men selvfølgelig mer enn IP adresse, noe annet ville vært veldig uvanlig.

Ja, det kunne være artig å vite, så rapporterer meg selv her i håp om svar.

Ellers mener jeg fortsatt FHI kunne gjort det bedre. Som sagt ville de fått flere brukere om flere stolte på appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Snakker ikke om å registrere seg. Når man registrerer seg bør ingen data annet enn det brukeren selv oppgir logges. Jeg snakker om metadata et forum som dette logger om enhver som skriver et innlegg eller leser forumet.

At de vet OS på telefonen min, skjermstørrelse og IP-adressen jeg har over 4G akkurat nå, er kanskje ikke nødvendig av diskusjon.no. Men det er heller ikke fatalt. Hva skal de utlede av infoen - ja rent bortsett fra hvilken mobil jeg har, da?

Ut over IP, har det ingen posisjonsdata på meg. De vet ikke hvilken radio-mast eller Wi-Fi-nett telefonen er koblet til. De vet ikke mine GPS-posisjoner. De vet ikke en gang om Bluetooth eksisterer på telefonen, langt derifra om andre enheter er i nærheten.

Forumet klarer ikke å gjette hvor jeg er. De vet ikke hvem jeg er sammen med, og hvor lenge. 

Forstår ikke at dette egentlig dras inn. Er da en helt annen diskusjon?! (Men ja, vedder skjorta på at også dette forumet samler inn mer info enn de strengt tatt behøver. Er jeg like redd for at dette kommer på avveie? Nei, finnes ikke kritisk i det hele tatt!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Ja, det kunne være artig å vite, så rapporterer meg selv her i håp om svar.

Ellers mener jeg fortsatt FHI kunne gjort det bedre. Som sagt ville de fått flere brukere om flere stolte på appen.

Ikke uenig i at det kunne vært gjort bedre. Noen som har sett en testartikkel om appen? Det burde jo vært ute samtidig som den ble lansert. Rart at ikke nettsider som digi.no har testet og skrevet om den? 

PS.
Nå har jeg ikke sjekket om det er reviews rundt om kring men regner med at brukere her ville nevnt det om så var.

Lenke til kommentar
1 minute ago, qualbeen said:

At de vet OS på telefonen min, skjermstørrelse og IP-adressen jeg har over 4G akkurat nå, er kanskje ikke nødvendig av diskusjon.no. Men det er heller ikke fatalt. Hva skal de utlede av infoen - ja rent bortsett fra hvilken mobil jeg har, da?

Ut over IP, har det ingen posisjonsdata på meg. De vet ikke hvilken radio-mast eller Wi-Fi-nett telefonen er koblet til. De vet ikke mine GPS-posisjoner. De vet ikke en gang om Bluetooth eksisterer på telefonen, langt derifra om andre enheter er i nærheten.

Forumet klarer ikke å gjette hvor jeg er. De vet ikke hvem jeg er sammen med, og hvor lenge. 

Forstår ikke at dette egentlig dras inn. Er da en helt annen diskusjon?! (Men ja, vedder skjorta på at også dette forumet samler inn mer info enn de strengt tatt behøver. Er jeg like redd for at dette kommer på avveie? Nei, finnes ikke kritisk i det hele tatt!)

Dette kan bli en veldig lang diskusjon jeg ikke kommer til å bruke tid på nå.

Ingen har sagt at SmitteStopp appen ikke gjør det enklere å spore deg, det er hele poenget med appen. Men ikke vær så naiv og tro at metadata du legger fra deg hele tiden hver dag ikke gjør det. Det er en årsak til at dette er et fag i seg selv.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 minutter siden):

At de vet OS på telefonen min, skjermstørrelse og IP-adressen jeg har over 4G akkurat nå, er kanskje ikke nødvendig av diskusjon.no. Men det er heller ikke fatalt. Hva skal de utlede av infoen - ja rent bortsett fra hvilken mobil jeg har, da?

Det er vel stort sett det de kan se, ja, men det kunne jo være artig å vite om de logga det, og hvor lenge. 

Lenke til kommentar

Neida, men det kan som du sier være greit å være oppmerksom på likevel.

Jeg synes det er rart å se hvordan mange firer på krava sine med en gang det oppstår en situasjon. Mange ville ha dødsstraff for ABB, og flere syntes IS-krigere burde bli dømt uten rettssak. Nå er det noen her inne som argumenterer for at man ikke burde få kjøpe dagligvarer i butikken om man ikke installerer denne appen fra myndighetene.

For meg er det ikke opplagt å ville dele data med FHI bare fordi man gjør det med Pokemon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, frohmage said:

Neida, men det kan som du sier være greit å være oppmerksom på likevel.

Jeg synes det er rart å se hvordan mange firer på krava sine med en gang det oppstår en situasjon. Mange ville ha dødsstraff for ABB, og flere syntes IS-krigere burde bli dømt uten rettssak. Nå er det noen her inne som argumenterer for at man ikke burde få kjøpe dagligvarer i butikken om man ikke installerer denne appen fra myndighetene.

For meg er det ikke opplagt å ville dele data med FHI bare fordi man gjør det med Pokemon.

Jeg synes det er mer skremmende hvor mange som firer på krava hver gang de skal installere en app, sette opp alexa hjemme osv.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Du fjernet jo det jeg skrev etter «åpne» for at det skulle se ut som jeg skrev noe annet? Jeg skrev «åpne og tydelige om personvernproblematikken». 

Jeg bare fjernet det der var irrelevant, men for al del:

De er lukket og utydelige på hva applikasjonen gjør når vi ikke faktisk får se hva applikasjonen gjør.  Så tydelig kan det sies.

Klarte også du å forstå det nå?

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Kan du utdype?

Det var snakk om at basert på appens data og om du hadde vært eksponert for en påvist smittet person om at du da skulle kunne bli pålagt karantene. Og jeg har verken sett de bekrefte eller avkrefte dette. Det i seg selv er et rødt flagg, siden det ble diskutert så bør det iallefall gjøres klart at det IKKE er tilfelle ved lansering om det faktisk er slik det er. Men jeg har ingen tillit til at de følger egne rettinglinjer og har absolutt ikke tvil om at de er åpen for forandring ettersom situasjonen utvikler seg.

Etter at de begynte å sende SMS til folk som krysser mange kommunegrenser med trusler om de planlegger en "covert" operasjon til hytta heller jeg heller mot å putte telefonen min i en faraday cage når jeg er ute å går enn å installer spyware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde problemer med å få lastet ned appen da jeg måtte laste den ned på en telefon med norsk playstore region. Jeg og alle mine venner har utenlandsk playstore region så blir mye knot med å få tak i apk filen for manuell installasjon. Veldig mye arbeid og så er vel nytten svært lav da den ikke engang varsler om korona smitte hvis man tungekysser 14 minutter med en smittet, men hvis man har gjort det i 15 minutter eller lenger så blir man jo varslet siden man da har man plutselig stor sjanse for å være smittet. Den burde nok bytte navn fra smittestopp til smittetopp

Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Jeg har ikke sagt at norske myndigheter har tilgang til Googles data? BT kommunikasjon på mobiltelefoner er vel ikke akkurat helt nytt.

Bluetooth kommunikasjon er ikke nytt, men at mobiltelefonene kommuniserer med hverandre med bluetooth og deler info til en server er helt nytt.

For to måneder siden nevnte jeg at bluetooth kan bli brukt til å finne ut hvem som har vært i kontakt med hverandre. Ser ut som noen andre hadde samme tanke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...