Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

Lastet ned og er aktiv.

Jobber 7-15 som elektriker. Møter kunder, kollegaer, andre håndverkere, stikker innom diverse butikker og fra mandag har jeg to unger i barnehage.

Har ikke Facebook, insta, snap, messenger, whats app e.l.

Flaut at ikke flere er villig til å laste ned appen. Dere går sikkert rundt med munnbind og latex hansker :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, helsten2 said:

Ser at folk sier de er redde for å bli overvåket. Men hvis myndighetene virkelig vil overvåke deg så gjør de det - uten denne appen.

Problemet er hacking. Jo fler apper du gir tilgang til denne type data, jo større sannsynlighet er det for at en av disse blir hacket og lekker dataene. En haste-laget norsk app havner VELDIG langt ned på listen over apper jeg stoler på at har tilfredsstillende sikkerhet i app og serverene sine.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Dagens myndigheter er sjeldent problemet. Det er datainnbrudd og fremtidens myndigheter du skal frykte.

Forsåvidt enig i det. Men da er det ikke mye du kan gjøre i dagens samfunn. Du legger igjen spor overalt: Mobil, betalingskort, bonuskort, bil, bompengebrikke, overvåkningskamera i byene, facebook, instagram, ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, John-B said:

Problemet er hacking. Jo fler apper du gir tilgang til denne type data, jo større sannsynlighet er det for at en av disse blir hacket og lekker dataene. En en haste-laget norsk app havner VELDIG langt ned på listen over apper jeg stoler på at har tilfredsstillende sikkerhet på serverene sine.

Det er vel ikke verre enn at du nekter appen å følge lokasjonsdata om det kommer frem at den blir hacket? Tipper det er større fokus på det enn på andre apper nå.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Hjelper lite om ondsinnede har fått tilgang til alle nordmenns personinfo og vaner siste 30 dager..

Det har jo allerede Google og en del andre apper mange ukritisk klikker "Ja" for ved installasjon. Men det er begrenset med persondata og mest lokasjonsdata.

Vaner siste 30 dager er heller ikke så representativt for utenom denne situasjonen. Alle har jo endret vanene sine pga. situasjonen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (Akkurat nå):

Forsåvidt enig i det. Men da er det ikke mye du kan gjøre i dagens samfunn. Du legger igjen spor overalt: Mobil, betalingskort, bonuskort, bil, bompengebrikke, overvåkningskamera i byene, facebook, instagram, ...

Sporing i bomstasjoner og overvåkningskamera er jeg sterk motstander av. Jeg aksepterer heller ikke Facebook sitt misbruk av folks data.

Uansett så er poenget her aksept og kultur. At vi allerede er på avveie når det kommer til personvern ser jeg på som et grunnlag til å ta tiltak for å stramme inn personvernet, ikke skape en kultur der det er akseptabelt å ukritisk sende posisjonsdata til myndighetene sin sentrale database.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen gang blitt hacket? Er dette noe som er normalt i din hverdag?

Eneste forskjellen jeg kan se før og etter aktivering av appen er at GPS er konstant på. Bluetooth er på uansett hos meg.

En "smittestopp" logo vises, drar jeg ned menyen kan åpne eller stoppe appen. 

Åpner jeg appen kan jeg slå av Bluetooth og GPS.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Det er vel ikke verre enn at du nekter appen å følge lokasjonsdata om det kommer frem at den blir hacket? Tipper det er større fokus på det enn på andre apper nå.

For det første så er jo data allerede på avveie om den blir hacket, så det hjelper jo ikke å skru av da, annet enn å hindre fremtidige data i å lekkes også.

Men viktigere - det er jo absolutt ikke sikkert at  FHI finner ut om de har blitt hacket. Det er fullt mulig at alle data kontinuerlig stjeles, uten at FHI i det hele tatt merker det, før etter flere år f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (2 minutter siden):

Har du noen gang blitt hacket? Er dette noe som er normalt i din hverdag?

Jeg tror ikke du forstår problemstillingen. Du som privatperson er ikke et point of interest for målrettede datainnbrudd. F.eks. for en internasjonal bedrift så er angrepene i hopetall, og da sjeldent på hasteimplementerte og sentrale systemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Det har jo allerede Google og en del andre apper mange ukritisk klikker "Ja" for ved installasjon. Men det er begrenset med persondata og mest lokasjonsdata.

Vaner siste 30 dager er heller ikke så representativt for utenom denne situasjonen. Alle har jo endret vanene sine pga. situasjonen.

Stoler litt mer på Google sine sikkerhetsfolk som har jobbet med sikkerhet i 20 år og er klodens beste og blitt utsatt for forsøk på angrep i like mange år.. 

Det er mer enn nok representativt til å si veldig mye om personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Sporing i bomstasjoner og overvåkningskamera er jeg sterk motstander av. Jeg aksepterer heller ikke Facebook sitt misbruk av folks data.

Uansett så er poenget her aksept og kultur. At vi allerede er på avveie når det kommer til personvern ser jeg på som et grunnlag til å ta tiltak for å stramme inn personvernet, ikke skape en kultur der det er akseptabelt å ukritisk sende posisjonsdata til myndighetene sin sentrale database.

Jeg kan forstå skepsis i befolkningen. Men skepsis fra folk som får betalt lønn fra våre skattekroner (myndigheters lønnsmottakere) blir jo bare litt rart.

Lenke til kommentar
Just now, kim_InnleggNO said:

Stoler litt mer på Google sine sikkerhetsfolk som har jobbet med sikkerhet i 20 år og er klodens beste og blitt utsatt for forsøk på angrep i like mange år.. 

Det er mer enn nok representativt til å si veldig mye om personen.

Du sier at du stoler på at google ikke blir hacket, men du stoler på alle i Google?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, John-B said:

For det første så er jo data allerede på avveie om den blir hacket, så det hjelper jo ikke å skru av da, annet enn å hindre fremtidige data i å lekkes også.

Men viktigere - det er jo absolutt ikke sikkert at  FHI finner ut om de har blitt hacket. Det er fullt mulig at alle data kontinuerlig stjeles, uten at FHI i det hele tatt merker det, før etter flere år f.eks.

Nei, men poenget er at dine lokasjonsvaner nå er lite relevant for dine lokasjonsvaner utenfor denne situasjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 hours ago, DiskusDød said:

Blir databasen hacket vet de hvor jeg har vært. Det vet Google og Abax allerede.

 

Noen som trur firmaer vil kreve at ansatte har denne appen?

Betales lønn av skattekroner bør det være et krav, er min mening. Om ikke annet for å bidra til å legimitere bruken av dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Zeph said:

Skal den tvinge deg til å legge inn nødvendig informasjon óg? Tvinge lokasjon på? Tvinge telefonen påslått? Tvinge deg å ha telefonen i lomma til ei kvar tid?

En Android telefon  logger det meste uansett hva du slår av likevel. Så lenge tårnene har sett deg vil data logges. Det samme er vist med GPS lokalisering. Ift. BT og Wifi er jeg mer usikker.

Legge igjen telefonen hjemme klarer jo nesten ingen i dag uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...