Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

2 hours ago, henrikwl said:

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/korona/smittestopp-og-sikkerhet/

Quote

 

Datatilsynet har ikke på forhånd tatt stilling til om sikkerheten er god nok. Dette ansvaret ligger hos Folkehelseinstituttet (FHI) som er behandlingsansvarlig for løsningen.

Vi må per nå legge til grunn at det er gjort tilfredsstillende vurderinger i tråd med det regelverket krever, og at FHI har valgt trygge løsninger for dataene.

 

 

Flott, da var nok det  bare uteblitt fra tidligere siteringer og henvisninger. 

Ellers kan man jo si at "om sikkerheten er god nok" ikke nødvendigvis er det samme som at  designet i seg selv byr på personvermessige utfordringer i hvordan den er ment å fungere. Disse to momentene synes jeg sklir litt over i hverandre her.

Men bra at de har gitt en slik uttalelse og nå går til verks med arbeidet. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (2 timer siden):

Det hadde vært interessant å se hva slags involvering det har vært snakk om. Jeg brukte 10 minutter på å skumme gjennom designdokumentet men jeg håper Datatilsynet brukte litt mer tid og dermed fikk med seg flere av tingene som har blitt kritisert som statisk ID, sentral lagring kontra lagring på telefon osv? Det bør ikke komme som en overaskelse nå og at andre må påpeke at det kan være et personvern problem.

Ok så de var klar over personvern problemene men gikk likevel god for den? Så det var ikke nødvendig å undersøke nøyere før det kom kritikk utenfra?

Hva betyr da "vi vil følge nøye med", at man ser om andre er kritiske til personvern problemene de var klar over før man "undersøker nøyere"?

Absolutt interessant ja! De var jo klar over at det er en invaderende type app, men Datatilsynet ville nok vært mye mer kritiske i starten om de mente appen åpenbart var for utrygg personvernmessig. Det jeg siktet til i innlegget du siterer var at Datatilsynet var med på pressekonferanse sammen med FHI, at det ble sagt at de har bidratt om utviklingen for å sørge for at lovverk blir overholdt. Men FHI er vel de som har ansvaret, så må Datatilsynet være kontrollinstans. Husker ikke lenger, nyheter og saker endrer seg fort for tiden! Men at Datatilsynet ser på slikt med et kritisk blikk sier seg selv, og at de følger nøye med på dette er både naturlig og veldig bra. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Absolutt interessant ja! De var jo klar over at det er en invaderende type app, men Datatilsynet ville nok vært mye mer kritiske i starten om de mente appen var for utrygg personvernmessig. Det jeg siktet til i innlegget du siterer var at Datatilsynet var med på pressekonferanse sammen med FHI, at det ble sagt at de har samarbeidet om utviklingen for å sørge for at lovverk blir overholdt. Husker ikke lenger, nyheter og saker endrer seg fort for tiden! Men at Datatilsynet er involvert sier seg selv, og at de følger nøye med på dette er naturlig og veldig bra. 

Jepp, uansett bra at de nå starter etterkontroll/tilsyn.

Jeg er positiv til app, men skulle gjerne sett noen viktige endringer utført først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ang lagring i utlandet

https://www.abc.net.au/news/2020-04-28/covidsafe-tracing-app-data-may-not-be-protected-from-usa/12189372

 

Quote

Experts warn there are still legal ways the US could obtain COVIDSafe data

 

Spørsmålet er da om en amerikansk domstol kan kreve innsyn i smittestopp dataene, siden eieren av serverparken er amerikansk. 

 

Endret av Tallak Tveide
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...