Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (10 minutter siden):

Kanskje du skulle hatt et valg for at "Lokasjons- og kontaktdata skal kun lagres lokalt".

Hvordan skulle det fungert da?

Om mobilen min vet hvor jeg har være og din vet hvor din har vært, hvordan skal du får vite at jeg har vært i nærheten av deg om jeg blir smittet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Veien til helvete er lagt med gode intensjoner". Jeg skjønner at folk ønsker å bidra med noe dem tror kan hjelpe, men visse grenser burde ikke krysses. Hvis stater verden rundt kan vende folket til slike apper, så kan dem ta dette til et nytt nivå senere, som f.eks å godta at vi blir filmet i våre hjem - noe som per i dag er helt utenkelig for de fleste.

Jeg takker nei til "Smittestopp" og bruker ytringsfriheten min mens jeg enda har den, uansett hvor dramatisk det måtte høres ut som.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Hvordan skulle det fungert da?

Andre land har valgt denne løsningen. Om jeg tester positivt på viruset klikker jeg på "sjuk" i appen min, som sender mine data til alle andre med appen. Da vil deres app fortelle om de har vært i kontakt med meg. Slett ikke umulig dette her.

Åpen kildekode ville selvfølgelig også vært positivt. Vi betaler Simula for koden uansett.

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (1 minutt siden):

Bra innlegg, folk løper rundt med sin iPhone, Huawei og Google. Er det noe vi vet er det at de overvåker "forbrukerne". Skal ikke mye googling til for å finne det, men herregud når det kommer en app der man kan spore smitte, så da skal man på død å liv ikke innstalere den. 


Det får en egen dimensjon når det kommer  fra myndighetene.  De bør ikke drive på det nivået. I det minste starte med å lufte det som et forslag og legge opp til en debattrunde, før man iverksetter det og trer det nedover oss med et pang. De bruker jo tid til å vurdere andre ting, så hvorfor ikke dette.

Lenke til kommentar

"Veien til helvete er lagt med gode intensjoner". Jeg skjønner at folk ønsker å bidra med noe dem tror kan hjelpe, men visse grenser burde ikke krysses. Hvis stater verden rundt kan vende folket til slike apper, så kan dem ta dette til et nytt nivå senere, som f.eks å godta at vi blir filmet i våre hjem - noe som per i dag er helt utenkelig for de fleste.

Jeg takker nei til "Smittestopp" og bruker ytringsfriheten min mens jeg enda har den, uansett hvor dramatisk det måtte høres ut som.

Endret av Betroz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Andre land har valgt denne løsningen. Om jeg tester positivt på viruset klikker jeg på "sjuk" i appen min, som sender mine data til alle andre med appen. Da vil deres app fortelle om de har vært i kontakt med meg. Slett ikke umulig dette her.

Litt av poenget er at myndighetene får tak i informasjonen sånn at de kan vite hvem de skal plassere i karantene.

Det blir vanskelig om de bare kan se informasjonen fra personen som er syk.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Andre land har valgt denne løsningen. Om jeg tester positivt på viruset klikker jeg på "sjuk" i appen min, som sender mine data til alle andre med appen. Da vil deres app fortelle om de har vært i kontakt med meg. Slett ikke umulig dette her.

Åpen kildekode ville selvfølgelig også vært positivt. Vi betaler Simula for koden uansett.

Altså sende all possisjonsdata til smittede rundt til alle brukere? Fint personvern det..

Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Altså sende all possisjonsdata til smittede rundt til alle brukere? Fint personvern det..

Eventuelt sender dine bevegelser de siste dagene før du fikk symptomer eller påvist sykdom. Betydelig bedre enn en sentral database med alle brukernes bevegelser, men for all del, hver sin smak.

Det vil jo ikke være linket opp til ditt navn/nr.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Dette var nytt for meg. Har du en kilde på det?

I sin fullt utviklede versjon skal appen sende en SMS til personer som har oppholdt seg for lenge innenfor en radius på to meter fra en smittet person. I tillegg vil de innsamlede dataene gjøre det lettere for FHI å spore hvem en smittet person har vært i kontakt med.

https://www.dagbladet.no/nyheter/lanserer-kontroversiell-smitte-app/72368476

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 minutter siden):

Eventuelt sender dine bevegelser de siste dagene før du fikk symptomer eller påvist sykdom. Betydelig bedre enn en sentral database med alle brukernes bevegelser, men for all del, hver sin smak.

Tenkte jo de siste 14 dagene, som vel er det som er relevant. Vet ikke hva som er verst, en database med info om alle som er forsøkt sikret så godt man klarer eller å spre possisjonsdata om smittede fritt rundt..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 minutter siden):

Jeg testet appen og den ser ut til å ha et godt design. Jrg ble imponert at de klarte å refusere nedlastingstørrelsen til 3 MB.

Hovedproblemet er at det krever 15 minutters kontakt på 2 meter avstand for at den skal reagere. Det gir en falsk trygghet når man kan bli smittet iløpet av sekunder.

Tror dessverre ikke at den appen vil oppdage mange flere enn manuell sporing på grunn av 15 minutter kravet.

 

Forstår heller ikke helt hvordan dette skal hjelpe noe som helst, jeg har ikke vært 15min sammen noen ukjente siden startet av dette og vet jeg ikke er alene der da det gjelder de fleste jeg kjenner.

Mulig dette er ment hjelpe folk som er i jobb der de som eks må hjelpe noen over lenger tid, synes fortsatt 15min er for lang tid.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så alle som vil kan trykke at de er syke, uten noen form for kontroll?

Jeg synes også det høres litt rart ut at det er et krav på 15 minutter. Noen som har forskningsrapporten som gir grunnlaget for dette høye kravet? 5 eller 10 minutter er ok?

For meg er kvalitetssikring viktig, og ting må være empirisk testet før man konkluderer med noe.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Hvorfor er det flere i denne tråden som gjør fallitterklæringer fordi de allerede har solgt sjelen sin til private selskaper? Jeg tror det er bedre å bare innrømme at privatlivet ditt er på avveie, og ta grep for å få kontroll igjen.

Det er så mange paranoide folk her inne. Men bruker Windows, Facebook, Instagram osv overalt hvor dere ferdes. Men en smittestopp app er dere redd for. Jeeezzz. 

Jeg bruker Google hver dag. Må vite hvor jeg skal kjøre når jeg skal møte opp et sted for arbeid. Abax kjørebok må jeg ha. 

Har ikke noe privatliv på nettet. Mitt privatliv er i den virkelige verden, prøv det en gang du også. Mobiltelefonene mine ligger på et skrivebord, den ligger ikke i lomma 24/7. De er i lomma mellom 07.00 og 15.00

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 minutt siden):

Det er så mange paranoide folk her inne. Men bruker Windows, Facebook, Instagram osv overalt hvor dere ferdes. Men en smittestopp app er dere redd for. Jeeezzz. 

Jeg bruker Google hver dag. Må vite hvor jeg skal kjøre når jeg skal møte opp et sted for arbeid. Abax kjørebok må jeg ha. 

Har ikke noe privatliv på nettet. Mitt privatliv er i den virkelige verden, prøv det en gang du også. Mobiltelefonene mine ligger på et skrivebord, den ligger ikke i lomma 24/7. De er i lomma mellom 07.00 og 15.00

Hvorfor sier du dette til meg? Hva vet du om hva jeg gjør for privatlivet mitt?

Som jeg nevnte tidligere så er ikke bruk av Google et argument for å også dele nøyaktig posisjon til en sentral database. Logikken her holder ikke vann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...