Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, henrikwl said:

Jeg avventer å installere denne til Datatilsynet har kommet med sin vurdering. Personvernrådet i EU er skeptiske til den, så Datatilsynets vurdering med norske forhold tatt med i betraktningen vil nok være utslagsgivende for min del.

Og så forventer jeg at man skriver den om til å bruke det globale API-et til Google og Apple når det foreligger.

Jeg ville blitt mer skeptisk om ikke EU var skeptisk. Den er laget på kort tid og man har nok tatt mange snarveier for å komme dit. EU bør selvsagt stille krav man ikke kan ivareta på så kort tid.

Men som jeg har nevnt tidligere, er man redd for å bli "sporet" som du i grunn er store deler av hverdagen din uansett (av selskaper som har store komersielle interesser i ditt privatliv - bør være en større bekymring), så er det bare å legge igjen telefonen når du føler du vil ha litt privatliv.

Folk er ikke klar over hvor "sellouts" de er på privatlivet i halvparten av det de har på telefonen og tjenester de benytter seg av i hverdagen.  Selv folk som ikke har tilgang til noe av data fra wifi, gps, bt, banktransaksjoner, mobiltårn, ip-adresser, alexa, bomstasjoner, Rfid/NFC lyttere osv. kan jo spore folk i stor grad bare ved å følge dem på de forskjellige sosiale plattformene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
DiskusDød skrev (6 timer siden):

Skeptisk til hva?

Jeg vil tro at personvernet ditt er ivaretatt når PST går god for at Erna kan installere appen. 

Meh, jeg prøver å unngå konspirasjonsteorier og sånt, men noe (ganske mye egentlig) sier meg at Erna ikke får lov å installere denne appen. PST er ikke såå naive.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, JØI said:

Laster ikke ned noe fra det offentlige som ikke er basert på fri og åpen kildekode. Jeg forventer også at staten disker opp med en statlig sky der alle data det offentlige forvalte blir liggende. I Norge! Alt basert på fri og åpen kode. 

Er man sikre på at dette er Azure og ikke Azure Stack? Det er trist at det offentlige (så mye som de bruker dyre konsulenthus) ikke har fått til Azure Stack i sine hypermoderne og dyre datasentre ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (6 timer siden):

Lastet ned og er aktiv.

Jobber 7-15 som elektriker. Møter kunder, kollegaer, andre håndverkere, stikker innom diverse butikker og fra mandag har jeg to unger i barnehage.

Har ikke Facebook, insta, snap, messenger, whats app e.l.

Flaut at ikke flere er villig til å laste ned appen. Dere går sikkert rundt med munnbind og latex hansker :nei:

Basert på det du beskriver og virkemåten til appen, vil den nok dessverre ha begrenset effekt, siden kontakt først regnes etter 15 minutter med mindre enn to meters avstand. Det er nok i praksis kun kollega og familie du vil knyttes til, og de kjenner du jo uansett til ifm eventuell smitte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Varis skrev (2 timer siden):

Så hvis man ikke oppnår disse kravene så antar den at du ikke har hatt kontakt med smittede? Det er jo helt på trynet evt. De må jo si ifra om ALL kontakt med smittede, samme om det er 1 min eller 15 min!

Helt korrekt,  selv de som jobber med mennesker så er man ofte ikke i direkte kontakt med noen mer en 5min.

Og det holder med 1min med en som er smittet for selv bli smittet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
failern skrev (7 minutter siden):

Meh, jeg prøver å unngå konspirasjonsteorier og sånt, men noe (ganske mye egentlig) sier meg at Erna ikke får lov å installere denne appen. PST er ikke såå naive.

Erna har flere telefoner, dette blir på den "private", som brukes til spill og uoffisielle samtaler, må vi tro. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, failern said:

Meh, jeg prøver å unngå konspirasjonsteorier og sånt, men noe (ganske mye egentlig) sier meg at Erna ikke får lov å installere denne appen. PST er ikke såå naive.

Men spill installerer de ...

Catch 'em all! Norwegian PM caught playing Pokemon Go in parliament

https://www.deccanchronicle.com/world/europe/061016/catch-em-all-norwegian-pm-caught-playing-pokemon-go-in-parliament.html

 

Lenke til kommentar
failern skrev (12 minutter siden):

Meh, jeg prøver å unngå konspirasjonsteorier og sånt, men noe (ganske mye egentlig) sier meg at Erna ikke får lov å installere denne appen. PST er ikke såå naive.

Og hun er statsminister så tror de har ganske kontroll på hvem hun omgås med, er vel litt av det kjipe med jobben som politiker nå om dagen.

Mulig hun lastet ned appen, eller gjorde nok det, men den ble nok aldri aktivert , heller slettet vil jeg tro.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
5 hours ago, Camlon said:

Jeg testet appen og den ser ut til å ha et godt design. Jrg ble imponert at de klarte å refusere nedlastingstørrelsen til 3 MB.

Hovedproblemet er at det krever 15 minutters kontakt på 2 meter avstand for at den skal reagere. Det gir en falsk trygghet når man kan bli smittet iløpet av sekunder.

Tror dessverre ikke at den appen vil oppdage mange flere enn manuell sporing på grunn av 15 minutter kravet.

 

Dette kan være pga. utfordringer med hvor ofte den synker data men jeg kan også tro at det kan ha med å gjøre ift. privatlivhensyn og at de som har laget den har forsøkt å også ta slike hensyn.

Er det noen som har foretatt en review av appen? Det forundrer meg litt at jeg ikke har sett noen store nettaviser gjøre det i en så viktig situasjon? "Slik er appen når du installerer den og dette gjør den".

Lenke til kommentar

Det som kunne vært interessant å måle er i hvilke aldersgrupper de som ikke installerer den er. 

"Hvis du ikke installerer appen og bruker den, hvilken aldersgruppe tilhører du?"
1. 10-20
2. 20-35
3. 35-50
4. 50-60
6. Over 60
"
Evt. også en for "Under 10 år". Det er uansett foresatte som installerer appen for sine barn. I dag har nesten alle skolebarn en smartmobil.

Hvis man reagerer på at jeg mener man bør inkludere barn og de under 18:

Det er like relevant å vite om barn som er registrert som asymptomatiske bærere av SARS-CoV-2 har vært i nærheten av deg når du er i en risikogruppe. I tillegg vil nå barneskoler, barnehager og SFO åpnes til uken og disse som asymptomatiske smittebærere vil komme ut i samfunnet igjen.

Skal man ikke gjøre dette ordentlig når man først gjør det begynner det å miste mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 hours ago, Gavekort said:

Hva er så rart med det? Jeg synes det er et forskrekkende kulturskifte at folk frivillig deler sensitiv data til myndighetene.

 

Hvorfor er det flere i denne tråden som gjør fallitterklæringer fordi de allerede har solgt sjelen sin til private selskaper? Jeg tror det er bedre å bare innrømme at privatlivet ditt er på avveie, og ta grep for å få kontroll igjen.

Hvorfor logger dere metadata om deltakerne i forumet? Altså, slikt logges over en høy sko i dag uansett på steder hvor det absolutt ikke skulle vært behov for det.

Lenke til kommentar
6 hours ago, John-B said:

Jeg stiller meg for øvrig meget skeptisk til hvordan de har tenkt å unngå å sende ut enorme mengder falske positive varsler. Teknologien er ikke god nok til at dette kan varsles om, med en god nok sikkerhet.

F.eks om har vært i leiligheten ved siden av noen som var smittet, eller stod i bilkø og fyren i bilen foran var smittet - da dumper det vel inn en skrekk-melding etter noen dager om at du har vært i nærheten av noen smittede...  Jeg tror en slik melding vil oppleves som skremmende for mange, spesielt eldre som ikke skjønner nøyaktig rent teknisk hvordan dette fungerer. Derfor er det viktig at en slik melding kun sendes om det faktisk er en reell fare for at du kan ha blitt smittet, noe som ikke er mulig å avgjøre ved hjelp av kun GPS/Bluetooth. 

Edit: Ellers så skjønner jeg heller ikke hvorfor de trenger telefonnummer? Hvorfor ikke bare sende pushvarsel? Den kunne jo faktisk vært anonym, men ved å innføre telefonnummeret blir jo alle data direkte knyttet til en person.

Jeg har ikke testet appen ennå. Men er den basert på at du selv sier "jeg er bekreftet positiv". Da stiller jeg meg sterkt undrende til hvor mye nytte den vil gjøre. Vi vet allerede at folk gjerne skjuler slikt (gikk på gymmen når de var smittet osv.).

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Mener du at metadata er sammenlignbart med nøyaktig posisjonsdata?

"Geotagging, or GeoTagging, is the process of adding geographical identification metadata"

Alle data som lagres og som kan bidra til å identifisere en person bør man være like kritiske til når man først er kritisk til dette. Logger man unødige data om sine brukere virker det noe dobbeltmoralskt å være kritisk til dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor logger dere metadata om deltakerne i forumet?

Nå kan ikke jeg svare for det, men det er nødvendig med en viss form for logging for å kunne blokkere spam. f.eks. Det finnes regler for hvor mye innholdsleverandører har lov til å loggføre, og hvor lenge. Metadata inneholder ikke nødvendigvis posisjon, forresten.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Har aldri fattet at der finnes folk som stoler mer på stater enn bedrifter og ekstra morsomt du sier de er åpne når de ikke vil vise oss kildekoden.  hmm at være åpen om å være lukket.  Gir mening...

Det er ren og skjer idioti å innstallere den app'en.  Kina ler nok godt nå for heretter kan vi aldri tillate oss å kritisere deres overvåking av innbyggerne når vi nå har blitt enda værre. 

Du fjernet jo det jeg skrev etter «åpne» for at det skulle se ut som jeg skrev noe annet? Jeg skrev «åpne og tydelige om personvernproblematikken». 
 

Du siterte: 

Sitat

... Opplever at Regjeringen, Datatilsynet og FHI har vært veldig åpne

Men hele setningen i innlegget mitt var: 

Sitat

... Opplever at Regjeringen, Datatilsynet og FHI har vært veldig åpne og tydelige rundt personvern-problematikken her.

... noe de har vært fra dag én. De har snakket om og anerkjent problemene med dette, kommunisert det tydelig til befolkningen og understreket at det er frivillig.

Men for all del, bare fortsett å fjerne deler av hva folk skriver så det ser ut som en helt annen mening. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, frohmage said:

Nå kan ikke jeg svare for det, men det er nødvendig med en viss form for logging for å kunne blokkere spam. f.eks. Det finnes regler for hvor mye innholdsleverandører har lov til å loggføre, og hvor lenge. Metadata inneholder ikke nødvendigvis posisjon, forresten.

Jeg vet jo hvorfor man sier man gjør det, men det er ikke nødvendigvis like nødvendig av den grunn. Poenget er at mange ofte logger data som kan bidra til personidentifisering, helt unødvendig.

Lokasjsonsdata er også innenfor kategorien metadata. Bare geolokasjon basert på noe så enkelt som IP adresser fra dine enheter i løpet av en dag med bevegelser, en uke eller en måned kan bidra til å identifisere person samt kartlegge store deler av vanene til individet.

Når det gjelder å kunne moderere brukere trenger man på ingen måte å logge særlig metadata fra brukeren for å gjøre det. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...