Gå til innhold

Selger trakk seg - dekningskjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en vare fra en annen privatperson i påsken. Varen var annonsert til en god pris, så jeg slo til umiddelbart.

I dag fikk jeg tilbakeført summen jeg betalte, og beskjed om at kjøperen hadde forsøkt å sende pakken, men fått den i retur ettersom adressen skulle være feil.

Jeg tviler på dette av flere årsaker:

• Jeg sjekket adressen, og den er korrekt. Det er min folkeregistrerte adresse, og også min postadresse. Har aldri hatt problemer med levering av andre varer.

• Jeg er usikker på om posten ville rekke å returnere pakken så raskt. Kjøpsavtalen ble inngått i påsken, og det har ikke vært så mange virkedager siden kjøpet.

• Har ikke mottatt dokumentasjon på at varen har vært sendt, eller at posten har sendt den i retur til selger.

Det kan være at posten har gjort en feil, men jeg tror det er mer sannsynlig at selger har ombestemt seg og finner på et påskudd for å heve kjøpet. 

Har foreløpig tilbakeført pengene, og gitt beskjed om at adressen jeg tidligere hadde oppgitt er korrekt, og at selger trygt kan sende til den adressen. Håper derfor at alt ordner seg, og at jeg mottar varen i posten.

Dersom jeg fortsatt ikke mottar noe - har jeg rett til å gjøre et dekningskjøp?

Finner ikke den samme varen brukt, og dersom jeg skal kjøpe tilsvarende vare i butikk er prisdifferansen ganske stor...

Endret av Tirnanoir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar vel uansett 14 dager før posten sender den i retur, dersom det er en pakke med sporing som havner på postkontoret.
Bare spør etter sporingsnummeret så ser man jo "loggen" på pakken.

Når det er sagt så har dere jo avtalt et kjøp, så tror ikke han kan sno seg så lett unna :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko. skrev (26 minutter siden):

Tar vel uansett 14 dager før posten sender den i retur, dersom det er en pakke med sporing som havner på postkontoret.
Bare spør etter sporingsnummeret så ser man jo "loggen" på pakken.

Når det er sagt så har dere jo avtalt et kjøp, så tror ikke han kan sno seg så lett unna :)

Takk for svar!

Jeg antok at selger skulle sende med Helthjem (med sporing), men h*n sier at pakken ble sendt med vanlig post, og at den kom i retur på grunn av «ugyldig adresse». 

Tviler på at dette stemmer, da det bare var én virkedag mellom kjøpstidspunktet og at pakken skal ha kommet i retur. Har sett på adressen, og den er korrekt. Synes også at det er rart at jeg fikk tilbakeført pengene (og ikke noe spørsmål om jeg kan korrigere adressen).

Tipper at kjøper har ombestemt seg eller solgt for et bedre bud etter at kjøpsavtalen med meg var inngått. 

Ønsker helst at selger leverer varen som avtalt, dernest dekningskjøp. Er litt usikker på hva jeg kan forvente, her ?

Lenke til kommentar
Merko. skrev (40 minutter siden):

Når det er sagt så har dere jo avtalt et kjøp, så tror ikke han kan sno seg så lett unna :)

Problemet med dette man må jo ta tak i forbrukerrådet, det vil ta tid ofte 1 måned eller lengere, så må selgeren få en dom hvor avtalen fullburdes. Så er det godt brukt vare som er vanskelig å skaffe kan det bli vanskelig med dekningkjøp eller det blir alt for urimlig kostnad for selger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Problemet med dette man må jo ta tak i forbrukerrådet, det vil ta tid ofte 1 måned eller lengere, så må selgeren få en dom hvor avtalen fullburdes. Så er det godt brukt vare som er vanskelig å skaffe kan det bli vanskelig med dekningkjøp eller det blir alt for urimlig kostnad for selger.

Har ingen skrupler med å kontakte Forbrukerrådet i denne saken.

Ifølge annonsen var varen ubrukt, og jeg finner ingen alternativer på andre bruktkjøpsplattformer. Den er imidlertid å få kjøpt i butikk, men da koster den 8-9 ganger så mye som det jeg betalte.

Det er mulig at jeg er urimelig, men jeg har brukt så utrolig mye tid på useriøse kjøpere og selgere opp gjennom, er ordentlig lei. Føler at jeg for en gangs skyld vil gjøre noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (24 minutter siden):

Problemet med dette man må jo ta tak i forbrukerrådet, det vil ta tid ofte 1 måned eller lengere, så må selgeren få en dom hvor avtalen fullburdes. Så er det godt brukt vare som er vanskelig å skaffe kan det bli vanskelig med dekningkjøp eller det blir alt for urimlig kostnad for selger.

Uansett en prinsippsak hadde det vært meg. så om det hadde tatt 1mnd eller 3mnd hadde ikke gjort store forskjellen.

Men det kan jo tenkes at det er nok at man bare sender melding til personen og informerer han om avtalen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (23 minutter siden):

Problemet med dette man må jo ta tak i forbrukerrådet, det vil ta tid ofte 1 måned eller lengere, så må selgeren få en dom hvor avtalen fullburdes. Så er det godt brukt vare som er vanskelig å skaffe kan det bli vanskelig med dekningkjøp eller det blir alt for urimlig kostnad for selger.

Forbrukerrådet fungerer kun som et meklende organ, og kan ikke avsi dom. Du kan imidlertid ta saken inn for Forbrukerklageutvalget eller forliksrådet som kan avsi et rettskraftig krav, men du må først ha hatt saken inne hos forbrukerrådet. Det vil normalt ta mye lenger tid enn 1 måned før forbrukerrådet er ferdig med å forsøke å mekle.

Det kan være lurt å "true" selger med at du ønsker å benytte forbrukerrådet før du faktisk kontakter de. Det kan løse saken i seg selv.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (5 minutter siden):

Det kan være lurt å "true" selger med at du ønsker å benytte forbrukerrådet før du faktisk kontakter de. Det kan løse saken i seg selv.

Jeg har lite tro det nytter, har dårlig erfaringer med forbrukerrådet, de mener sikkert man har dårlig sak hvis selger ikke oppfyller den, godt mulig personen har dårlig økonomi også. Men er jo bare å prøve. Verste som kan skje er selger slipper unna.

Har lite tillit til ebay\aliexpress og finn etter de sluttet med finn betalingsgaranti så gidder ikke å kjøpe noe med mindre det er faktisk god kjøp. Men blir man lurt er nok pengene tapt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Jeg har lite tro det nytter, har dårlig erfaringer med forbrukerrådet, de mener sikkert man har dårlig sak hvis selger ikke oppfyller den, godt mulig personen har dårlig økonomi også. Men er jo bare å prøve. Verste som kan skje er selger slipper unna.

Har lite tillit til ebay\aliexpress og finn etter de sluttet med finn betalingsgaranti så gidder ikke å kjøpe noe med mindre det er faktisk god kjøp. Men blir man lurt er nok pengene tapt.

Som sagt så kan forbrukerrådet kun mekle. Om de mener at man har en dårlig sak, så er det kun deres mening (og de tar ofte feil). Hvis meklingen ikke fører noe sted, så kan man benytte Forbrukerklageutvalget eller forliksrådet som kan avsi rettskraftig dom.

Lenke til kommentar

Dermed er ebay bedre, ofte tar sakbehandlinger 1 uke før de vurderer om du kan bruke paypal money back warranty.

Men er noen ulemper også, moms blir ikke refudert, hvis du må sende varen varen i retur hvis det er feil på varen må du ta kostnaden for sporingsnummer som i norge er ganske dyrt 450 kr for sporingnummer for småting. Så forbrukerådet kommer nok dårligere ut her. Men alikevel er jeg skeptisk å handle på ebay fortiden ser alt for mye aldri rekker fristene på 2 måneder fra kina eller europa. Så det ender med jeg må søke money back på det grunnlaget.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Dermed er ebay bedre, ofte tar sakbehandlinger 1 uke før de vurderer om du kan bruke paypal money back warranty.

Men er noen ulemper også, moms blir ikke refudert, hvis du må sende varen varen i retur hvis det er feil på varen må du ta kostnaden for sporingsnummer som i norge er ganske dyrt 450 kr for sporingnummer for småting. Så forbrukerådet kommer nok dårligere ut her. Men alikevel er jeg skeptisk å handle på ebay fortiden ser alt for mye aldri rekker fristene på 2 måneder fra kina eller europa. Så det ender med jeg må søke money back på det grunnlaget.

Du sporer litt av med innleggene dine. Jeg tror ikke dine erfaringer med Ebay, eller fraktiden fra Kina er relevant for det trådstarter er ute etter.

Trådstarter har gjort en avtale med selger angående kjøp. Dette er en bindende avtale som selger må følge opp.
Ja, selger kan sette seg på bakbeina slik at saken vil trekke godt ut i tid, men det er tilfelle for ganske mange situasjoner.
Trådstarter har retten på sin side her, ut ifra de opplysningene som ligger her.

Lenke til kommentar

Jeg ville bedt om å få bilde av pakken der posten har krysset over adressen din og stemplet den med ugyldig adresse eller liknende.

Å vise til avtaleloven og mulig utfall med dekningskjøp på en saklig måte ville jeg lagt fram for vedkommende. Typisk at det har kommet inn et bedre bud eller at noen kan hente produktet og at selger da bare ser bort ifra avtalen dere har.

Lenke til kommentar

Hvor mye penger er det egentlig snakk om?

Er det virkelig verdt å bruke så mye tid av livet, og irritere seg så mye, over en handel som ikke gikk som planlagt, selv om man vinner frem i en eller annen rettsinstans etter flere måneder?

Jeg kjøper og selger en hel del, også fra/til private.
Noen ganger går handler rett i vasken, folk trekker seg eller ting gikk ikke som planlagt.

Jeg er generelt enig i "prinsippsak"-argumentet, og at folk burde holde avtaler, men etter å ha holdt på med dette i flere år, har jeg kommet til at det ikke er verdt det for egen del, hver slik krangel forkorter sikkert livet, man vet aldri hva som skjer i forliksrådet (supperådet), og flere måneder med irritasjon er rett og slett ikke verdt det, move along, det dukker alltid opp noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tirnanoir skrev (9 timer siden):

Takk for svar!

Jeg antok at selger skulle sende med Helthjem (med sporing), men h*n sier at pakken ble sendt med vanlig post, og at den kom i retur på grunn av «ugyldig adresse». 

Tviler på at dette stemmer, da det bare var én virkedag mellom kjøpstidspunktet og at pakken skal ha kommet i retur. Har sett på adressen, og den er korrekt. Synes også at det er rart at jeg fikk tilbakeført pengene (og ikke noe spørsmål om jeg kan korrigere adressen).

Tipper at kjøper har ombestemt seg eller solgt for et bedre bud etter at kjøpsavtalen med meg var inngått. 

Ønsker helst at selger leverer varen som avtalt, dernest dekningskjøp. Er litt usikker på hva jeg kan forvente, her ?

Du antok at selger skulle sende pakken med sporing? Hadde dere ikke avtalt dette? Dette høres rart ut, siden det jo er kjøper som oftest betaler frakt, samtidig som du allerede hadde overført penger. Med andre ord, betalte du for Helthjem med sporing eller ikke? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:

Hvor mye penger er det egentlig snakk om?

Er det virkelig verdt å bruke så mye tid av livet, og irritere seg så mye, over en handel som ikke gikk som planlagt, selv om man vinner frem i en eller annen rettsinstans etter flere måneder?

Jeg kjøper og selger en hel del, også fra/til private.
Noen ganger går handler rett i vasken, folk trekker seg eller ting gikk ikke som planlagt.

Jeg er generelt enig i "prinsippsak"-argumentet, og at folk burde holde avtaler, men etter å ha holdt på med dette i flere år, har jeg kommet til at det ikke er verdt det for egen del, hver slik krangel forkorter sikkert livet, man vet aldri hva som skjer i forliksrådet (supperådet), og flere måneder med irritasjon er rett og slett ikke verdt det, move along, det dukker alltid opp noe annet.

Stort sett er det kanskje ikke det, men av og til får man nok, og da kan det være mindre bry å rett og slett ta den kampen. Det kan jo bli flere måneder med irritasjon av å la være. Denne saken virker ganske enkel og grei. Helt ubrukelig oppførsel, og TS gjør verden en tjeneste.

Er ingen jussekspert, men her kan det kanskje være snakk om underslag også, hvis selger har tatt en ting som ikke lenger er hans og solgt den til noen andre.

Uansett hvor langt han har tenkt å ta kampen, har TS alt å vinne på å ta et alvorsord med selgeren. I beste fall har han fortsatt varen, og det ordner seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (10 timer siden):

Trådstarter har gjort en avtale med selger angående kjøp. Dette er en bindende avtale som selger må følge opp.
Ja, selger kan sette seg på bakbeina slik at saken vil trekke godt ut i tid, men det er tilfelle for ganske mange situasjoner.
Trådstarter har retten på sin side her, ut ifra de opplysningene som ligger her.

Kommer bare med eksempler, eller andre alterntiver, på grunn av corna krisen er mange fly kansert, fremdeles må selger bevise at personen faktisk har sendt, for saken skal være god for selges sider, kan jo alltid håpe selgeren ikke gidder å bruke tid på forbrukerrådet, ellers må trådstarter se for seg en lang og tung kamp mot selgeren. Det er ikke alltid den som har retten på sin side snakker om ligdene på ebay\aliexpress generielt, samme problemet er også der. I noen tilfeller er det ganske tilfeldig hvem som vinner til slutt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

... fremdeles må selger bevise at personen faktisk har sendt, for saken skal være god for selges sider, 


Nå har jo selger allerede en gang betalt tilbake til pengene, så nei, selger trenger ikke bevise at noe er sendt.

I og med at det ikke virker som om det er avtalt noe spesifikt om frakt, kan selger legge frem en kvittering på noen frimerker, å hevde at varen er sendt uten sporing, og dersom den ikke kom frem, så er det kjøpers problem, ettersom det alltid er kjøper som er ansvarlig for frakten i kjøp mellom private, dermed kan selger også beholde pengene, uavhengig av hva som skjer.

Selger har hevdet at varen kom i retur på grunn av feil adresse, kjøper har ikke oppgitt noen ny adresse, det er rimelig å anta at selger kan avlyse kjøpet på grunnlag av at adressen er feil, å selge til noen andre.
Det er ikke slik at selger skal behøve å betale frakt gjentatte ganger for noe som ikke kommer frem, ei heller at selger skal måtte legge frem bevis for alt mulig, pengene er tross alt betalt tilbake.

Det virker også som om prisen var urimelig lav, og at selger hadde gjort en feil, urimelige avtaler er ugyldige, og må ikke overholdes.

Det er kjipt å bli svindlet, altså når noen tar pengene å ikke sender noe, her har ikke det skjedd, trådstarter har fått tilbake pengene, men ønsker nå å stå på sin rett til å kjøpe til avtalt pris, enten av selger, eller ved dekningskjøp, den retten har man generelt, men jeg kan se for meg en rekke scenarioer hvor selger ville vunnet denne saken i en rettsinstans.

Det er ikke alltid så enkelt som man tror å være "vanskelig", men det får være opp til hver enkelt, vil man bruke tid og penger på å dra en slik fillesak ut i all evighet, i stedet for å bare kjøpe samme varen et annet sted, selv om prisen blir høyere, så kjør på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettet er fullt av folk som selger ting de aldri sender, varer som er i en langt dårligere tilstand enn de påstod, fake varer++ Der folk faktisk blir svindlet.

Du har gått glipp av et godt kjøp. Selger tilbakeførte pengene uoppfordret og raskt, ja det er bittert og du må gjerne prøve å presse selger til å stå ved avtalen, men ikke belast det offentlige med en slik fillesak. De må fokusere all tid og resurser på folk som svindler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...