Gå til innhold

Hybridbiler som denne gjør hydrogenbiler mindre attraktive


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (13 timer siden):

så da er det opp til deg å vise beregningen på at det ikke går

Klippet vekk en lang unødvendig forklaring, alt dette kan jeg fra før og det er ikke relevant for det jeg vil frem til.

Problemet er fortsatt at du ikke helt klarer å forstå at kjemi og oppbygging av den enkelte battericelle kan variere *mye* og dette påvirker omtrent *alt*. Den største forskjellen mellom hybridbatterier og vanlige elbilbatterier er at hybridbatterier må tåle langt flere ladesykluser. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Klippet vekk en lang unødvendig forklaring, alt dette kan jeg fra før og det er ikke relevant for det jeg vil frem til.

Problemet er fortsatt at du ikke helt klarer å forstå at kjemi og oppbygging av den enkelte battericelle kan variere *mye* og dette påvirker omtrent *alt*. Den største forskjellen mellom hybridbatterier og vanlige elbilbatterier er at hybridbatterier må tåle langt flere ladesykluser. 

 

Så det betyr at bruken ikke er viktig? At en el bil som går som taxi og fullades 4 ganger om dagen ikke kan bruke batteri fra en hybrid bil? Eller omvendt? 

Forstår over hode ikke hvor du vil her?

Hvorfor er det umulig å lage et 20kwh batteri til en hybrid bil? 

Hva er det du prøver å si. Først var det hybrid batterier som måtte være 4 ganger så tunge, nå er det utladningssykluser . Hvorfor skal et batteri vare 1,6millioner km (som musk påstår) når 99.9% av bilene ikke når 500 000km før de skrotes? 

Hvorfor skal jeg bry meg om kjemien når produsenten forteller meg nøyaktig det jeg trenger å vite om batteriet? Antall ladesykluser, indre motstand, utlading strøm, lade strøm og spenning. Kapasitet osv. Det er jo bare å lese data arket. Hvorfor må jeg kjenne til kjemien? Om det tar fyr?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Det var nå en kraftig komprimert graf. 217 år og avsluttet 3 år før nåtid. Se heller framover. TU hadde en artikkel jeg ikke finner tilbake til, men heldigvis lagret jeg grafen. NB. Årsaken til at jeg lagret den var fordi jeg ville fokusere på olje, gass og kull som faktisk vil synke fra 2025, og som jeg mente ikke sank fort nok. Jeg tror løsningen ligger i å ta ned det totale energiforbruket (energieffektivisere) slik at en større del av totalen dekkes av fornybart + atomkraft. Vi blir ikke kvitt olje, gass og kull helt, men vi klarer nok bedre enn det estimerte i grafen.

graf-01.jpg.16deedc7249b49c8d0b2d00cdf18efc7.jpg

 

 

Har lest artiklen selv for en stund siden, og vil leite den opp.

https://www.tu.no/artikler/greta-thunberg-tar-feil-vi-kan-vaere-generasjonen-som-snur-det/475103

Det er jo litt rått å påstå at forbruket i dag (2020) kunne vært redusert med  82% (til under 1/5 part) om kjent og «økonomisk» teknologi vart tatt i bruk i sin helhet. Økningen fra 27 til 49 er vel velstandsutvikling, og særlig i fattige områder.

Ned fra 20 000 kWh pr hode til 3 500 kWh (40 000 til 7 000 kWh om vi seier 1/2 parten har energi) i dag, og opp til 6 500 kWh når man rekner inn velstandsutvikling.

 

Her er det værtfall mange feller, saker skal produseres og vedlikeholdes. Brukte alle en varmepumpe nu i 2020 som gav 5 gangeren og alt forbruk gikk til dette ville vi vært dær, el-bil gjør neppe 3 gangeren i forhold til ICE (veger og asfalt har man okke som), noe industri treng høgtempratur og resirkulering er ikke gratis.

Batteribil er moro, men varmepumpe for same pengene teller laaangt mer. Bare pompenge og parkerings gebyr fritak for el-bil utgjør 5 000 kWh strøm spart første år, 10 000 kWh pr år neste, 15 000 kWh pr år 3´de osv.... i alternativ bruk.

 

Joda, spennende graf Du refererer til. Kansje i 2050, og så har vi jo olje-gass-kull som ikke er redusert ned til 60% av dagens verdi i grafen innen 2050. Og utgjør gode 20% av totalen om 30 år, og 1/2 av det må.vel strengt tatt brukes til nød - spisslaster for å ikke dimensjonere resten for høgt.

 

Skin Sola 12 timer for dag å gir 200 W/m^2 på solcellene i 2050 og man har 20 200 km^2 solceller vil den gule delen av grafen stemme. Ca 2,66 m^2 solceller pr hode for å dekke 1/3 av energibehovet.

Tallet er litt optimistisk (sol skin ikkje i 12 timer for fult på solcellene og dekningen er ikke 100%), skal vi si vi treng ca 42 512 km^2 (for hele værden), som er arealet på Oslo + Viken + Vestfold og Telemark.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Kullkraft kommer nok til å domminerende en stund enda. Spesielt om vi utvikler biler som gir voldsom økning av etterspørsel etter strøm . Husk at i Tyskland bruker man i dag omtrent akkurat det samme i en husholdning som det en el bil bruker. Tviler på om husholdningen bruker mindre strøm om de anskaffer seg el bil. Om alle tyskere kjøper el bil vil nok strømforbruk øke dramatisk. 

Det geniale med el biler er jo nettop at de kan nyttegjøre seg det simpleste av simple brennstoff. Egentlig kan de gå på hvasomhelst. Fra kjernekraft, kullkraft, tungolje, solkraft, bensin, diesel, naturgass, propan og man kan hogge ned skog brenne den og lage strøm av dampen.

utrolig fleksibelt men jeg frykter for at hurtig elektrifisering vil revitalisere kullkraft. Jeg hadde håpt på at bensin ble dyrt og energiforbruk i transportbransjen hadde redusert seg selv pga dyrt drivstoff. Nå blir det tut og kjør. Det blir billigere å kjøre , da pendler folk lenger og vi trenger enda mere strøm.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Så det betyr at bruken ikke er viktig? At en el bil som går som taxi og fullades 4 ganger om dagen ikke kan bruke batteri fra en hybrid bil? Eller omvendt? 

Forstår over hode ikke hvor du vil her?

Hvorfor er det umulig å lage et 20kwh batteri til en hybrid bil? 

Hva er det du prøver å si. Først var det hybrid batterier som måtte være 4 ganger så tunge, nå er det utladningssykluser . Hvorfor skal et batteri vare 1,6millioner km (som musk påstår) når 99.9% av bilene ikke når 500 000km før de skrotes? 

Hvorfor skal jeg bry meg om kjemien når produsenten forteller meg nøyaktig det jeg trenger å vite om batteriet? Antall ladesykluser, indre motstand, utlading strøm, lade strøm og spenning. Kapasitet osv. Det er jo bare å lese data arket. Hvorfor må jeg kjenne til kjemien? Om det tar fyr?

Hvordan klarer du å lage så mye rot?

Det er *du* som hele tiden har hevdet at man i stedet for å lage elbiler med 100kWh batterier burde lage hybridbiler med 20kWh batterier. Fra de samme cellene. Skjønner du ikke at det krever forskjellige typer celler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (53 minutter siden):

Hvordan klarer du å lage så mye rot?

Det er *du* som hele tiden har hevdet at man i stedet for å lage elbiler med 100kWh batterier burde lage hybridbiler med 20kWh batterier. Fra de samme cellene. Skjønner du ikke at det krever forskjellige typer celler? 

Bare forklar hvorfor det ikke går på en måte en ingeniør forstår. Uansett hvordan jeg regner på det går det helt fint an å lage en brukbar batteripakke for hybridkjøretøy med 18650 batterier. Det finnes et utall varianter. Det er nesten umulig å ikke klare det.

Så forklar hva som er så vanskelig med dette? Bilene finnes jo alle rede. Batterier finnes. Hva er problemet?

En tesla 3 har 75kwh og yter 480hk. Det betyr at man kan dele batteriet opp i 3 deler og hver av delene kan da gi 

160hk hver? Når man kobler opp 7500 10wh batterier kan man vel koble sammen 3x  2500 celler? Er det noe her jeg ikke forstår? En bil med et slikt batteri + en 40hk hjelpemotor ville gitt 200hk mere enn nok for de fleste. 

Endret av Trestein
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Bare forklar hvorfor det ikke går på en måte en ingeniør forstår. Uansett hvordan jeg regner på det går det helt fint an å lage en brukbar batteripakke for hybridkjøretøy med 18650 batterier. Det finnes et utall varianter. Det er nesten umulig å ikke klare det.

Så forklar hva som er så vanskelig med dette? Bilene finnes jo alle rede. Batterier finnes. Hva er problemet?

En tesla 3 har 75kwh og yter 480hk. Det betyr at man kan dele batteriet opp i 3 deler og hver av delene kan da gi 

160hk hver? Når man kobler opp 7500 10wh batterier kan man vel koble sammen 3x  2500 celler? Er det noe her jeg ikke forstår? En bil med et slikt batteri + en 40hk hjelpemotor ville gitt 200hk mere enn nok for de fleste. 

200 hk er nok til å holde fartsgrensa opp Strynefjellet og Dovre om du veg 10 000 kg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvordan klarer du å lage så mye rot?

Det er *du* som hele tiden har hevdet at man i stedet for å lage elbiler med 100kWh batterier burde lage hybridbiler med 20kWh batterier. Fra de samme cellene. Skjønner du ikke at det krever forskjellige typer celler? 

Det kreves ikke forskjellige celler for 20-40kWh? Er jo det han prøver å banke inn. Bevisene finner du overalt, og spesielt i mylderet av elbiler som har dukket opp i Kina. Som sagt har bilen med mest energitette celler og pakke 40kWh idag. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 3/19/2020 at 7:14 AM, Hanhijnn said:

Du ser da bort fra Norges desidert mest solgte ladbare hybrid Mitsubishi Outlander PHEV?

Ja, det er en fullstendig grufull og deprimerende bil i mine øyne. Den er i tillegg altfor trang inni til å kunne være aktuell for vår familie men selv om den hadde vært stor nok ville jeg aldri vurdert den.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (39 minutter siden):

Ja, det er en fullstendig grufull og deprimerende bil i mine øyne. Den er i tillegg altfor trang inni til å kunne være aktuell for vår familie men selv om den hadde vært stor nok ville jeg aldri vurdert den.

Wow, da har du en STOR familie, eller dere er STORE folk. Outlander er en relativt stor bil innvendig som utvendig. Den er i hvertfall mer enn nok til oss og våre to store tenåringer. Den er en stor og komfortabel familiefrakter som IKKE innbyr til "sportslig" kjøring.

Men neste år blir den byttet ut i en hel-elektrisk bil i samme størrelse omtrent. Da blir det helt slutt på å brenne fossilt drivstoff (annet enn på bajk'en). ?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/18/2020 at 4:28 PM, uname -l said:

Jeg henviste til TØI. Det er én kilde.

Eg har ikkje funne tala dine frå TØI og ba difor om ei lenkje.  Mellom anna for å kunne stadfeste at det dreier seg om bilkøyring.

Quote

Så har man SSB med gjennomsnittlig årlig kjørelengde og til slutt har man enkel logikk som tilsier at de fleste arbeidstagere verdsetter sin egen fritid såpass mye at de de ikke bor mer enn 100 km fra jobben.

Då er det interessant å setje dei to tala i samanheng.  For tala frå TØI (jobbreiser) og SSB (årleg køyrelengde) tilseier at meir enn 3/2 av køyringa ikkje er relatert til jobbreiser.  Du legg til grunn at folk køyrer til og frå jobb dagleg og det er det.

Quote

Jeg vet ikke helt mer hva du skal ha, men det jeg vet helt sikkert er at det ikke finnes noen teoretisk grense for når kveruleringen din tar slutt.

Det er like sikkert som at det ikkje finst noka teoretisk grense for kor mykje graut du klarer å lage av eit tal.

Quote

Bil er frihet og det at man kan ta en lengre tur uten bry er en fordel. 20 kWh til det daglige og om man da har 10% totalt av kjøringen med bensin så vil det lønne seg framfor ytterligere 80 kWh for å dekke dette behovet. Pris for 80 kWh er 120 000. Om man da sparer 10% bensin over et livsløp så sparer man rundt 4-5 tonn CO2 til en kost av 24 000 kroner tonnet som er over 100 ganger kvoteprisen.

Utan bry!?  Det er jo masse bry med ein eksosmotor og drivverk og alt som går gale med det.  Trur du eg aldri har hatt ein bensin- eller dieselbil?

 

Eg trur ikkje eit sekund på påstanden din om at berre 10% av køyringa går på bensin.  Du klarer kanskje turane til og frå jobb, men kva med dei resterande 2/3 av køyringa?  Du har ikkje klart å gjere greie for mesteparten av køyringa.  Kan hende det fordeler seg på like mange kilometer kvar dag gjennom heile året, men er ikkje sannsynleg.  Det kan vere køyring rett etter middag, som gjer ladehybriden negativ for både miljø og økonomi dersom han ladar under middagstoppen.  Eller det kan vere ein eller to langturar i året som går minimalt på straum.  All tilgjengeleg statistikk tilseier at ladehybridar går mykje mindre på straum enn du legg til grunn.

 

Denne hybriden er 500 kg tyngre enn fossilvarianten.  Det er meir enn batteriet i ein Tesla Model 3 og tilseier at dei har lagt til ganske mykje meir enn 30 kWh batteri for å lage ein hybdridbil.  Eg trur ikkje du lurer nokon andre enn deg sjølv ved å late som om det berre er eit batteri som skil ein ladehybrid frå ein eksosbil.

Quote

Tar man med produksjonsutslipp for batteripakka så blir miljøgevinsten klart negativ. Tar man med at strømmen ikke er gullende ren så ser det enda verre ut.

Med dine sundkokte tal, kan du få til kva som helst, men det er null realisme i dei.  Ladehybriden din har dei same produksjonsuttsleppa som ein elbil (minus nokre battericeller) pluss alle utsleppa relatert til produksjon av tusenvis av ekstrakomponentar som trengst for eksosmotoren og det som høyrer til.  I tillegg er det ein dyrare bil å drive og vedlikehalde og vi kan rekne med kortare levetid enn for ein rein elbil.  Ikkje minst vert batteriet utslite lenge før, sidan det går med djupare syklusar.  OG ladehybriden vil gå med skitnare straum, sidan han er mindre fleksibel på lading dersom du har tenkt å nå målet ditt om 90% elektrisk køyring.  Straummiksen er reinast om natta og skitnast i 8-9-tida om morgonen og 16-18-tida om ettermiddagen.

Quote

For de som klarer seg med liten batteripakke til daglig og har sjeldne langturer så er det ren galskap å bruke samfunnets ressurser på å tvinge på dem en enorm batterikapasitet som sjelden brukes.

Ingen tvingar ein enorm batterikapasitet på nokon som helst.  Les innlegget til Dovreekspressen ein gong til.

 

For ikkje å snakke om at det er rein galskap å oppretthalde ein infrastruktur for eit drivstoff som sjeldan vert brukt.  Samfunnet kan spare mykje på å få lagt ned alle bensinstasjonar og transport av drivstoff langs norske vegar.  Hybridbilar berre utset nedlegging av skiten og aukar risikoen for andre trafikantar.  Sjå på parkeringshuset som brann på Sola.  Brannen hadde vorte langt mindre alvorleg dersom det ikkje hadde vore for alt drivstoffet som brann.

Quote

OK, så fra å gjennom flere innlegg nekte på at man klarer mer enn 50% elektrisk kjøring med ladehybrid så er du nå plutselig på at motoren går i stykker fordi det går "måneder" mellom hver fylling. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av din notoriske useriøsitet i disse debattene.

Nei, eg skreiv at det ville vere konsekvensen  for din "gjennomsnittsbil" som nesten berre går til og frå jobb.  I motstetnad til ein faktik gjennomsnittsbil der 2/3 av køyringa ikkje er jobbrelatert.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må bare ta tak i noen ting. For mens jeg har prøvd å få frem prinsippene om at delektrifisering er en effektiv og samfunnsøkonomisk optimal måte å få ned utslippene fra bilparken på så har Sturle vært mest interessert i å veive med arma og trekke inn mest mulig irrelevante og absurde argumenter som at han har 150 mil til hytta si og at gjennomsnittlig reiseavstanden til jobb er kunstig lav fordi veldig mange har hjemmekontor. Det er et rent snøskred av tull bare for å spore av debatten.

 

Sturle S skrev (1 time siden):

Utan bry!?  Det er jo masse bry med ein eksosmotor og drivverk og alt som går gale med det.  Trur du eg aldri har hatt ein bensin- eller dieselbil?

Ja, jeg tror ikke en dritt på dine anekdoter. Er det forresten ikke du som har fått en oppdatering som ikke bare fullstendig har lobotomert drivlinjen på elbilen din, men på toppen av dette så har ikke en gang produsenten giddet å komme med noen forklaring? Hadde det skjedd meg så hadde jeg kontaktet advokat sporenstreks istedetfor å lage oppdiktede historier om eksosanlegg som hele tide må byttes og andre fantasier. Skal si Stockhomsyndromet gir seg merkelige utslag.

Sturle S skrev (1 time siden):

Eg trur ikkje eit sekund på påstanden din om at berre 10% av køyringa går på bensin.  Du klarer kanskje turane til og frå jobb, men kva med dei resterande 2/3 av køyringa?  Du har ikkje klart å gjere greie for mesteparten av køyringa.  Kan hende det fordeler seg på like mange kilometer kvar dag gjennom heile året, men er ikkje sannsynleg.  Det kan vere køyring rett etter middag, som gjer ladehybriden negativ for både miljø og økonomi dersom han ladar under middagstoppen. 

Hvor er det du kommer med disse 2/3 av kjøringa. Fra det samme mørke og illeluktende stedet du henter resten av argumentene dine fra? Som man forgjeves har prøvd å få presset inn i skallen din, batteriet dekker dagligkjøringen og man lader om natta. Rekkeviddeforlengeren brukes unntaksvis.

Jeg gir meg der. Det er grenser for mye man gidder å bruke tid på å slå i hjel uredelig argumentasjon fra en religiøs fanatiker.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Jeg må bare ta tak i noen ting. For mens jeg har prøvd å få frem prinsippene om at delektrifisering er en effektiv og samfunnsøkonomisk optimal måte å få ned utslippene fra bilparken på så har Sturle vært mest interessert i å veive med arma og trekke inn mest mulig irrelevante og absurde argumenter som at han har 150 mil til hytta si og at gjennomsnittlig reiseavstanden til jobb er kunstig lav fordi veldig mange har hjemmekontor. Det er et rent snøskred av tull bare for å spore av debatten.

Det var du som kom med tal for gjennomsnittleg reiseavstand til jobb.  Den tilseier at under 1/3 av den årlege køyrelengda til kvar bil vert brukt til og frå jobb, og då kan vi berre spekulere i kva resten går til, men det er ikkje usannsynleg at ein god del av det er langkøyring.  I alle fall om vi skal tru på det du legg til grunn, om at bilar ikkje vert brukt til anna enn køyring til og frå jobb i det daglege.

Quote

Ja, jeg tror ikke en dritt på dine anekdoter. Er det forresten ikke du som har fått en oppdatering som ikke bare fullstendig har lobotomert drivlinjen på elbilen din, men på toppen av dette så har ikke en gang produsenten giddet å komme med noen forklaring?

Eg trur ikkje ein dritt på dine heller, for tala dine heng ikkje saman på ein flekk.  Eg kjenner ingen som har fått lobotomert drivlinja på elbilen sin.  Det var i alle fall ikkje min.

Quote

Hadde det skjedd meg så hadde jeg kontaktet advokat sporenstreks istedetfor å lage oppdiktede historier om eksosanlegg som hele tide må byttes og andre fantasier. Skal si Stockhomsyndromet gir seg merkelige utslag.

Har du eksosbil. :grin:

 

Eg har hatt seks eksosbilar og har skifta eksosanlegg på fem av dei.  To gonger på den eg hadde lengst.  Eg har skifta olje på alle saman òg.

Quote

Hvor er det du kommer med disse 2/3 av kjøringa. Fra det samme mørke og illeluktende stedet du henter resten av argumentene dine fra? Som man forgjeves har prøvd å få presset inn i skallen din, batteriet dekker dagligkjøringen og man lader om natta. Rekkeviddeforlengeren brukes unntaksvis.

I fylgje dei tala du har gravd fram reiser nordmenn i gjennomsnitt 16,7 km om til og frå jobb, som vert 83,5 km i veka og ca 4.000 km i året.  I fylgje SSB jøyrer ein ny bil i gjennomsnitt ca 14.120 km i året (meir i byane).  Då må meir enn 2/3 av køyringa vere noko anna enn køyring til og frå jobb.  Sjølv om du doblar jobb-køyringa vil berre vel halvparten av køyringa vere transport til og frå jobb.

 

So må du få pressa inn i skallen din at absolutt ingen bilprodusentar – og då snakkar vi tal som produsentane sjølve rår over og har interesse av å gjere best mogeleg – rapporterer om at noko i nærleiken av 90% av køyringa er elektrisk.  Med so lite av køyringa på eksosmotor ville det sjølvsagt vere heilt vekkasta å ha eksosmotor i bilen.

Quote

Jeg gir meg der. Det er grenser for mye man gidder å bruke tid på å slå i hjel uredelig argumentasjon fra en religiøs fanatiker.

Prøv å lese innlegga i staden for å misforstå med vilje eller å prøve å slå ihel argumentasjon med oppdikta og urealistiske tal.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (54 minutter siden):

Det var du som kom med tal for gjennomsnittleg reiseavstand til jobb.  Den tilseier at under 1/3 av den årlege køyrelengda til kvar bil vert brukt til og frå jobb, og då kan vi berre spekulere i kva resten går til, men det er ikkje usannsynleg at ein god del av det er langkøyring.  I alle fall om vi skal tru på det du legg til grunn, om at bilar ikkje vert brukt til anna enn køyring til og frå jobb i det daglege.

Eg trur ikkje ein dritt på dine heller, for tala dine heng ikkje saman på ein flekk.  Eg kjenner ingen som har fått lobotomert drivlinja på elbilen sin.  Det var i alle fall ikkje min.

Har du eksosbil. :grin:

 

Eg har hatt seks eksosbilar og har skifta eksosanlegg på fem av dei.  To gonger på den eg hadde lengst.  Eg har skifta olje på alle saman òg.

I fylgje dei tala du har gravd fram reiser nordmenn i gjennomsnitt 16,7 km om til og frå jobb, som vert 83,5 km i veka og ca 4.000 km i året.  I fylgje SSB jøyrer ein ny bil i gjennomsnitt ca 14.120 km i året (meir i byane).  Då må meir enn 2/3 av køyringa vere noko anna enn køyring til og frå jobb.  Sjølv om du doblar jobb-køyringa vil berre vel halvparten av køyringa vere transport til og frå jobb.

 

So må du få pressa inn i skallen din at absolutt ingen bilprodusentar – og då snakkar vi tal som produsentane sjølve rår over og har interesse av å gjere best mogeleg – rapporterer om at noko i nærleiken av 90% av køyringa er elektrisk.  Med so lite av køyringa på eksosmotor ville det sjølvsagt vere heilt vekkasta å ha eksosmotor i bilen.

Prøv å lese innlegga i staden for å misforstå med vilje eller å prøve å slå ihel argumentasjon med oppdikta og urealistiske tal.

Dette er helt meningsløst. En hybrid bil med 25kwh batteri vil dekke en svært stor del av vanlige folks behov. Svært mange bruker bilen til og fra jobb. Så skal man handle, kjøre barna på trening, besøke familien osv. Svært få har hytte 750km vekke som de pendler til hver helg. Om man tegner en sirkel rundt Oslo og Bergen vil mange kunne kjøre mesteparten av helgeturen til hytta på batteri om man har 25kwh batteri. Man vil også ha et valg om det står 6biler i kø på ladestasjonen man hadde planlagt å stoppe på. Man vil også være mye bedre rustet om man må vente 4 timer på kolonne eller må rekke en kolonne over fjellet. I dag bruker folk elbiler for å komme gjennom bomringer gratis og for å kunne kjøre i kollektiv felt. SUVen blir brukt på lengre turer. Jeg bor langs europaveien og kan garantere at el bil prosenten er lavere fredags ettermiddag og søndag kveld enn mandags morgen inn til Bergen. 

En svært stor del av bergensernes hytter ligger nærmere enn 150km fra Bergen sentrum. Kvamskogen og Voss når man med et 25kwh batteri uten stress.Muligens mørkdalen også.130km.(forutsetter 0,2kwh PR km). For folk som skal lenger kan de stoppe på Voss 30min og komme seg helt til Lærdal. Lader de i lærdal kommer de seg helt til Hemsedal uten å bruke bensin. Eller de kan velge å bruke en rekkeviddeforlenger til en høyere kost.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

I fylgje dei tala du har gravd fram reiser nordmenn i gjennomsnitt 16,7 km om til og frå jobb, som vert 83,5 km i veka og ca 4.000 km i året.  I fylgje SSB jøyrer ein ny bil i gjennomsnitt ca 14.120 km i året (meir i byane).  Då må meir enn 2/3 av køyringa vere noko anna enn køyring til og frå jobb.  Sjølv om du doblar jobb-køyringa vil berre vel halvparten av køyringa vere transport til og frå jobb.

De 16,7 km i reiseavstand sier noe om hvordan folk bor i forhold til der de jobber. Ja, tar man kjøreavstand så er det sikkert høyere siden de fleste som bor 5 meter unna jobben går. Men poenget er at 100 km el-rekkevidde vil være nok for veldig, veldig mange. uansett hvor mange hytter akkurat du har som er flere hundre mil unna der du bor.

Sturle S skrev (1 time siden):

So må du få pressa inn i skallen din at absolutt ingen bilprodusentar – og då snakkar vi tal som produsentane sjølve rår over og har interesse av å gjere best mogeleg – rapporterer om at noko i nærleiken av 90% av køyringa er elektrisk.  

Det jeg sa var 80% noe som er fullt mulig for veldig mange. Og igjen så må jeg vel presisiere at når jeg sier for veldig mange så kan det hende at en håndfull personer har flere hundre mil til jobb og jevnlig drar på bilferie til Gobi-ørkenen. Så du trenger ikke nevne disse tingene igjen.

Sturle S skrev (1 time siden):

Med so lite av køyringa på eksosmotor ville det sjølvsagt vere heilt vekkasta å ha eksosmotor i bilen.

Ja, og bruker man hytta si mindre enn 10% av året så kan man kvitte seg med hytta. På samme måte som man kan kvitte seg med rekkeviddeforlengeren for det er ikke noe vits i å ha en bil som man kjøre til en hytte som man ikke har.

Sturle S skrev (1 time siden):

Prøv å lese innlegga i staden for å misforstå med vilje eller å prøve å slå ihel argumentasjon med oppdikta og urealistiske tal.

Du er direkte uærlig og jeg er ikke den eneste som reagerer. Du bør skjerpe deg for det synes som om denne galskapen din tar mer og mer overhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Bare forklar hvorfor det ikke går på en måte en ingeniør forstår. Uansett hvordan jeg regner på det går det helt fint an å lage en brukbar batteripakke for hybridkjøretøy med 18650 batterier. Det finnes et utall varianter. Det er nesten umulig å ikke klare det.

Så forklar hva som er så vanskelig med dette? Bilene finnes jo alle rede. Batterier finnes. Hva er problemet?

En tesla 3 har 75kwh og yter 480hk. Det betyr at man kan dele batteriet opp i 3 deler og hver av delene kan da gi 

160hk hver? Når man kobler opp 7500 10wh batterier kan man vel koble sammen 3x  2500 celler? Er det noe her jeg ikke forstår? En bil med et slikt batteri + en 40hk hjelpemotor ville gitt 200hk mere enn nok for de fleste. 

For Nte gang. Det er forskjell på batterier. Batteriene i en TM3 er forskjellige fra de i en Prius, selv batteriene i en BMWi3 er forskjellige fra de i en i8.

Hvor mange ladesykluser tåler de 18650-batteriene du viser til før de dør? Batteriene i en TM3 skal tåle 1500 sykluser. For modellen med 75kWh batteri tilsvarer det 750000km, for 55kWh modellen 550000km. Hadde samme batteriene stått i en Prius (8,8kWh) hadde batteriene dødd etter 90000 elektriske km. Ikke veldig imponerende? Derfor har Toyota brukt batterier i Prius som tåler vesentlig flere oppladinger, de har da også endt opp med et batteri som har vesentlig lavere energitetthet enn det som står i en TM3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

For Nte gang. Det er forskjell på batterier. Batteriene i en TM3 er forskjellige fra de i en Prius, selv batteriene i en BMWi3 er forskjellige fra de i en i8.

Hvor mange ladesykluser tåler de 18650-batteriene du viser til før de dør? Batteriene i en TM3 skal tåle 1500 sykluser. For modellen med 75kWh batteri tilsvarer det 750000km, for 55kWh modellen 550000km. Hadde samme batteriene stått i en Prius (8,8kWh) hadde batteriene dødd etter 90000 elektriske km. Ikke veldig imponerende? Derfor har Toyota brukt batterier i Prius som tåler vesentlig flere oppladinger, de har da også endt opp med et batteri som har vesentlig lavere energitetthet enn det som står i en TM3.

Hva er problemet? Om batteriet holder 250 000km er vel det helt OK. 1500sykluser med fulle sykluser holder i massevis. 

Det er helt idiotisk å lage batterier som tåler 3 -4 ganger bilens forventede levetid. Dessuten har man mye penger (70 000 som man sparte når man kjøpte bilen)  igjen når bilen er 15 år og har kjørt 200 000 km. Er bilen i god stand kan man kjøpe nytt til en vesentlig lavere pris (om batteriprisen fortsetter å falle) Eller et brukt fra en krasjet. 

Som sagt dette er lommelykt batterier med datablad som forteller alt du trenger for å bygge batteri. Helt ukomplisert.

Jeg kan montere en 400kilos lastebil motor inn i bilen min som kan gå 2 000 000km uten å overhales. Bilen hadde blitt 400kg tyngre, kostet 300tusen mere og brukt 20% mere drivstoff. Spørsmålet er hva er poenget? Helt meningsløst. Jeg trenger en motor som går 250000km. Noe mere er unødvendig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Hva er problemet? Om batteriet holder 250 000km er vel det helt OK. 1500sykluser med fulle sykluser holder i massevis. 

 

Nå spørs det jo litt hva de mener med "holder". Om batteriet ikke har fått total cellekollaps men bare har 20% kapasitet igjen så har det jo i teorien "holdt". Men er jo ubrukelig fordet.

Greit å ha en del å gå på isåfall.

(Og mange vil nok kjøre langt mer en 250 000km med bilene sine)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...