Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Comma Chameleon said:

Håper og tror at når dette blåser over så ser man hvor blåst ut av proposjonene dette er. Tar jo over hverdagen til absolutt alle.

Du får ta en titt på Italia nå, og tenke deg hvordan det hadde vært om man ikke "blåste ting ut av proporsjoner"

Alle sykehuser er fulle, så kan du tenke deg hva som hadde skjedd om tre ganger flere var syke...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (29 minutter siden):

Betyr det at de kan introdusere blodtrykksenkende medisin i behandlingsregime av disse? Eller er det ikke lov å spørre slike medisinske spørsmål i denne tråden her?

Vet faktisk ikke om det har skjedd. Men høyt blodtrykk skyldes vel at hjertet, som tar inn oksygenfattig blod og gjør det oksygenrikt som det så pumper ut igjen, må pumpe fortere fordi blodårene er for trange. Og lungene står da opp for selve opptaket av oksygen fra utverdenen. Så mindre respirasjon (åndedrett) medfører kanskje at hjertet må banke enda fortere og derav hjertesvikt? Så hvis du allerede har trange blodårer og får plutselig luftveisproblemer, så kan det tenkes at det overbelaster hjertet.

Men er selvsagt ikke lege, og det er mange av dem på dette forumet. De kan sikkert bekrefte eller avkreft. Til ditt spørsmål: kanskje det kan avlaste hjertet litt å bruke blodtrykksenkende medisiner...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tåkefyrste said:

Alle sykehus ville fortsatt vært fulle?

At alle andre uten coronavirus, uavhengig om det er sykdom eller pga skade/ulykke, også vil dø når der ikke er kapasitet til å ta imot de. I Italia har de til og med forbudt sykling for alle andre enn proffryttere, for om du falder og får eks. bruddskader eller hodeskader, kan du ikke få hjelp på noe hospital.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg Stiller meg helt bak Erna og Bent, enda Jeg ikke stemmer Høyre.

At alt ikke kan skje på en gang forstår jeg, og MODIG å stenge uteliv.

Se å gråt... Regn med at grensa til Sverige snart blir stengt.

At de trenger kritisk helsepersonell og må ha skole til deres barn, er en sak.

Men det er jo meningsløst!!! Når smitta flyr vilt i skolen og på byen, og derfor rammer nettopp leger og sykepleiere....

 

Sitat Expressen

Sverige: Friska barn ska gå i skolan

I Sverige var beskedet tidigare under dagen att friska barn ska gå i skolan, oavsett om de har rest i riskområden eller inte. 

”Enligt Folkhälsomyndighetens bedömning finns, ur ett smittskyddsperspektiv, i dagsläget ingen anledning att friska elever som återkommer från en resa ska stanna hemma från skolan. Samma sak gäller för personal, oavsett i vilka områden de har rest”

 

Slutt altså gjør ikkeno om du har vært i Kina, Italia eller Østerrike, bare du inte har symptom kann du fint jobba på sjukehuset eller gå på skolan.....

Jag är inte Sjuuuk, jag är bara svensk.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sandy Koufax said:

Vet faktisk ikke om det har skjedd. Men høyt blodtrykk skyldes vel at hjertet, som tar inn oksygenfattig blod og gjør det oksygenrikt som det så pumper ut igjen, må pumpe fortere fordi blodårene er for trange. Og lungene står da opp for selve opptaket av oksygen fra utverdenen. Så mindre respirasjon (åndedrett) medfører kanskje at hjertet må banke enda fortere og derav hjertesvikt? Så hvis du allerede har trange blodårer og får plutselig luftveisproblemer, så kan det tenkes at det overbelaster hjertet.

Men er selvsagt ikke lege, og det er mange av dem på dette forumet. De kan sikkert bekrefte eller avkreft. Til ditt spørsmål: kanskje det kan avlaste hjertet litt å bruke blodtrykksenkende medisiner...

Jeg har selvsagt ikke for mye greie på blodtrykk. Vet at overvekt og passivitet øker risiko. Samt sikkert noe genetiske sider, kosthold og what not..

Men, det er veldig mange blodtrykksregulerende medisiner å velge i blant mener jeg å tro ha hørt. Altså gitt at bivirkninger ikke gjør vondt verre, så ser jeg ingen grunn til at de skulle spare på bruken av det dersom det kan redde livet, i forbindelse med COVID-19 komplikasjoner. Men, det kan godt hende at de overser denne faktoren da det kanskje er mer prekære ting å fokusere på som åndedrett? Derfor jeg spør egentlig om nytteverdien evt. av å kanskje tenke på blodtrykksenkende, da det åpenbart rapporteres om høyere dødelighet blandt de med en høy blodtrykkstilstand.

Trange blodårer sier du, trodde det gikk litt i mindre elastiske blodårevegger med alderen eller andre ting som gjør disse mindre elastiske? Husker ikke, men trodde at kroppen selv regulerte det med NO nitrogenoksid ??

Eller at en kan spise f.eks. rødbeter som har NO, bananer som har kalium, og what not..

Endret av G
Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Nå har vi passert Japan i antall smittede. Men de har hvertfall over 120 friskmeldte, mens vi fremdeles bare har 1.

Og hvor mange har de testet? Norge har testet en god del, der har de i det minste gjort jobben sin. Noe unødvendig testing i og med at det hadde vært smartere å heller satt Italia-flyene i karantene. Men testingen i ettertid tror jeg Norge har vært ganske flinke. 

Lenke til kommentar

Ikke akkurat viktig i det store og det hele, og det er ikke helserelatert, men likevel. Har noen her noe formening om hvordan kronen blir mot andre valutaer? Mot DKK er det virkelig stygt, nå. Jeg merker studentlommeboka mi gråter, og den gråter hardt. Andre studenter i utlandet melder det samme. 
 

tl;dr: burde man ta ut NOK nå, eller vil det blir bedre, kanskje spesielt etter tiltakene i morgen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frankrike stenger alle landets skoler, og starter arbeidet med å øke sykehusenes kapasitet "enormt".

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8106403/Emmanuel-Macron-orders-closure-schools-France-control-coronavirus.html
 

Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Slutt altså gjør ikkeno om du har vært i Kina, Italia eller Østerrike, bare du inte har symptom kann du fint jobba på sjukehuset eller gå på skolan.....


Dette har vært Sveriges ståsted hele tiden, og det kommer fra statsepidemiologen Anders Tegnell, som tydeligvis er fullstendig gal.
Både voksne og barn som kommer fra steder som Kina, Italia osv. skal gå på jobb og skole, selv om de har symptomer.

Nå har de altså sluttet å teste svenskene, så ingen vet hvor mange som er syke, de som oppsøker sykehus blir sendt hjem igjen uten å testes, og uten karantene, med mindre det er svært alvorlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...