Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (6 timer siden):

Selv vikingene skrev visst om svaner fra drømmetydning, som skulle tyde på store hendelser. Tror svanen fra den ene sagaen på Island var hvit da, vel og merke. Var det bare svært vanlig den gang, eller tror du vikingene hadde vært i Jorsalfar og lært av jødene med sine DGT-skrøner?

Faen vet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (6 minutter siden):

Kan noen forklare meg.

Vi stenger "alt" nå.

Så forventer myndighetene en smittetopp i mai?

Tror vi ikke at tiltakene vi gjør nå vil hjelpe noenting, eller hva er greia..?

Tiltakene, om de virker, vil kunne spre tilfellene litt mer ut i tid, slik at toppen ikke blir like høy når den først kommer. Dermed vil forhåpentligvis få eller ingen stå uten nødvendige behandlingstilbud. Da får man en lavere topp i mai, isteden for en høy topp i april.

Figuren her viser hva man prøver å oppnå:
epicurve-explanation-of-interventions.jp

Endret av xRun
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det har nok mest med oljepris krigen å gjøre og corona som dreper olje-etterspørsel.

Folk holder seg hjemme, er sjukmeldt eller i lockdown, bruker lite bensin. Og så begynner Saudi OPEC og Russland å krangle ned prisen.

Er mer viktig at Russland og Saudi får en avtale. Er jo maks typisk at avtalen gikk ut akkurat samtidig som Corona smalt..

Ellers tror jeg ikke kursen skal enda mere ned, men følg med på oljeprisen. Om den synker enda mer så tror jeg kronen synker mer.

Black Swan. Handelen på børsene blir suspendert så fort alle er enige.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Kan noen forklare meg.

Vi stenger "alt" nå.

Så forventer myndighetene en smittetopp i mai?

Tror vi ikke at tiltakene vi gjør nå vil hjelpe noenting, eller hva er greia..?

Du skal bli smittet, bare ikke på peak nivå.
Jo de tiltakene kommer til å hjelpe betydelig. Virus hopper ikke igjennom internet.

Endret av Szeth
Lenke til kommentar

Ny forskning på virusets levetid på forskjellige flater

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.09.20033217v1

 

Sitat

Overall, stability is very similar between HCoV-19 and SARS-CoV-1.
We found that viable virus could be detected in aerosols up to 3 hours post aerosolization, up to 4 hours on copper, up to 24 hours on cardboard and up to 2-3 days on plastic and stainless steel.

HCoV-19 and SARS-CoV-1 exhibited similar half-lives in aerosols, with median estimates around 2.7 hours.
Both viruses show relatively long viability on stainless steel and polypropylene compared to copper or cardboard: the median half-life estimate for HCoV-19 is around 13 hours on steel and around 16 hours on polypropylene.
Our results indicate that aerosol and fomite transmission of HCoV-19 is plausible, as the virus can remain viable in aerosols for multiple hours and on surfaces up to days.


I aerosoler, det menes vel da fine partikler i luften etter at noen for eksempel har hostet eller nyst, kan viruset overleve opptil 3 timer.
På rustfritt stål og plastikk, opp til 2-3 dager.
På kobber, opptil 4 timer.
På papp, opptil 24 timer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

LHL har et splitter nytt sykehus "Glittertind"(?) / "LHL Sykehuset Gardermoen" som de har tilbudt å gjøre tilgjengelig som et rent Corona sykehus. https://www.lhl.no/gardermoen/

De har henvendt seg til bla. ahus og regjeringen flere dager siden og de har ikke fått noe svar! Jeg ble sjokkert når jeg hørte det. Ahus har meget begrenset kapasitet til denne type pasienter som Corona vil representere.

Glittertind er i tillegg et sykehus som er spesialisert for lungesykdom og har alt nødvendig utstyr for å håndtere dette.

Hvorfor i alle dager får de ikke svar?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at folk fyller opp med litt ekstra mat i disse dager, men jeg så folk med handlevogna full med dasspapir! Hvem fader kjøper dasspapir for 3 måneder nå? Dasspapir er det siste du trenger når du er tom for mat. Det er også muligheter for å pynte opp bak i dusjen vis det blir krise!, ikke lekkert men fult mulig uten at du mister livet... 

 

Oppfordrer til å hoste på folk med vognafull av kun dasspapir! 

 

Vi andre vil også tørke oss bak! 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
1 minute ago, ScandiFlick said:

Jeg kan forstå at folk fyller opp med litt ekstra mat i disse dager, men jeg så folk med handlevogna full med dasspapir! Hvem fader kjøper dasspapir for 3 måneder nå? Dasspapir er det siste du trenger når du er tom for mat. Det er også muligheter for å pynte opp bak i dusjen vis det blir krise!, ikke lekkert men fult mulig uten at du mister livet... 

 

Oppfordrer til å hoste på folk med vognafull av kun dasspapir! 

 

Vi andre vil også tørke oss bak! 

 

 

Ja hva slags kosthold har folk når de driter så mye at de trenger 3 dassruller om dagen for 5 liter vann?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (5 minutter siden):

Vi andre vil også tørke oss bak! 

Hvis det var på Obs, så har det lenge vært vanlig å se folk komme ut med handlevogner fulle av doruller. Fordi det har vært tilbud på Lambi, eller no'sånn. (de er for snobbete til å bruke X-tra-dopapiret). Hvis det var i en mindre butikk, kan det faktisk ha vært hamstring, ja...

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Hvis det var på Obs, så har det lenge vært vanlig å se folk komme ut med handlevogner fulle av doruller. Fordi det har vært tilbud på Lambi, eller no'sånn. (de er for snobbete til å bruke X-tra-dopapiret). Hvis det var i en mindre butikk, kan det faktisk ha vært hamstring, ja...

De som kjøper lambi har tydeligvis en sart bakende for lambi gir ikke god nok friksjon og lager bare bremsespor men er den løs nok duger det.
Kanskje de planlegger å overleve på bare suppe.

Lenke til kommentar
ScandiFlick skrev (10 minutter siden):

Jeg kan forstå at folk fyller opp med litt ekstra mat i disse dager, men jeg så folk med handlevogna full med dasspapir! Hvem fader kjøper dasspapir for 3 måneder nå? Dasspapir er det siste du trenger når du er tom for mat. Det er også muligheter for å pynte opp bak i dusjen vis det blir krise!, ikke lekkert men fult mulig uten at du mister livet... 

 

Oppfordrer til å hoste på folk med vognafull av kun dasspapir! 

 

Vi andre vil også tørke oss bak! 

 

 

Måtte glise når jeg så denne, men folk er helt spinnville :)

Men dette er jo ganske alvorlig så en skal egentlig ikke le av det, men kunne ikke bare la vær. Men hva i alle dager er poenget med slikt? Dauer sikkert i neste uke like vel....

Lenke til kommentar

USA:
Antall smittede passert 1500.
Ifølge Dr. Fauci (CDC) feiler landet på testing. Det ventes høyere smittetall når testingen etterhvert rampes opp.

Top US health official says coronavirus testing system is ‘failing,’ cases now confirmed in 44 states
https://www.cnbc.com/2020/03/12/top-us-health-official-says-coronavirus-testing-system-is-failing.html
The system is not really geared to what we need right now, what you are asking for. That is a failing,” Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, told the House Oversight and Reform Committee on Thursday at a hearing on the nation’s preparedness for the outbreak.
“The idea of anybody getting it easily the way people in other countries are doing it, we’re not set up for that. Do I think we should be? Yes. But we’re not,” Fauci testified.
"

 

Bevaringssonen i New Rochelle ved NYC bemannes av heimevernet, oppe og går i dag.

National Guard enforces New Rochelle coronavirus ‘containment area’
https://nypost.com/2020/03/12/national-guard-enforces-new-rochelle-coronavirus-containment-area/
"The National Guard rolled into New Rochelle early Thursday, establishing a mile-radius coronavirus “containment area” within the hard-hit community.
The drastic measure will see large gathering spaces, like schools and houses of worship, shuttered for two weeks.
"

 

Flere sportsligaer suspenderer for sesongen, andre utsetter eller kjører for tomme tribuner.

Coronavirus: NBA, NHL, MLS suspend seasons, MLB delays start of 2020 campaign
https://www.bbc.com/sport/basketball/51847482
"All major sport in the United States has been suspended amid the coronavirus outbreak."

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...