Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest b6487...931

Invitere barnehagekompisen til ungen på besøk (og avlaste hans mor som AFAIK er singel men må på jobb i en kritisk jobb i kommunen). Bra eller la være? 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (28 minutter siden):

USA:
Antall smittede passert 1500.
Ifølge Dr. Fauci (CDC) feiler landet på testing. Det ventes høyere smittetall når testingen etterhvert rampes opp.

Top US health official says coronavirus testing system is ‘failing,’ cases now confirmed in 44 states
https://www.cnbc.com/2020/03/12/top-us-health-official-says-coronavirus-testing-system-is-failing.html
The system is not really geared to what we need right now, what you are asking for. That is a failing,” Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, told the House Oversight and Reform Committee on Thursday at a hearing on the nation’s preparedness for the outbreak.
“The idea of anybody getting it easily the way people in other countries are doing it, we’re not set up for that. Do I think we should be? Yes. But we’re not,” Fauci testified.
"

 

Bevaringssonen i New Rochelle ved NYC bemannes av heimevernet, oppe og går i dag.

National Guard enforces New Rochelle coronavirus ‘containment area’
https://nypost.com/2020/03/12/national-guard-enforces-new-rochelle-coronavirus-containment-area/
"The National Guard rolled into New Rochelle early Thursday, establishing a mile-radius coronavirus “containment area” within the hard-hit community.
The drastic measure will see large gathering spaces, like schools and houses of worship, shuttered for two weeks.
"

 

Flere sportsligaer suspenderer for sesongen, andre utsetter eller kjører for tomme tribuner.

Coronavirus: NBA, NHL, MLS suspend seasons, MLB delays start of 2020 campaign
https://www.bbc.com/sport/basketball/51847482
"All major sport in the United States has been suspended amid the coronavirus outbreak."

https://www.news5cleveland.com/news/continuing-coverage/coronavirus/ohio-department-of-health-says-100-000-ohioans-are-carrying-coronavirus

Relatert. De mener at det kan være 100 000 med viruset i Ohio, mens det bare er påvist 5 stykker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (2 minutter siden):

Invitere barnehagekompisen til ungen på besøk (og avlaste hans mor som AFAIK er singel men må på jobb i en kritisk jobb i kommunen). Bra eller la være? 

Anonymous poster hash: b6487...931

For å være helt sikker så synes jeg du skal spørre om råd i kommunen du bor i.

Jeg synes du er veldig flink som tilbyr hjelp, og jeg antar at så lenge det bare er noen barn så er det ok.

At besteforeldre passer barn er vel blitt frarådet.

Men spør kommunens barn/skole?avdeling på kommunens telefon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Satellittbilder ser ut til å vise det som kan være massegraver i Iran.

Det spekuleres nå i om utbruddet i Iran er langt større enn det iranske myndigheter har rapport inn, og at det graves massegraver for å bli kvitt de døde ettersom kremering er strengt forbudt i Islam.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/coronavirus-iran-mass-graves-qom

Norge har forøvrig nådd 800 med bekreftet smitte.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Satellittbilder ser ut til å vise det som kan være massegraver i Iran.

Det spekuleres nå i om utbruddet i Iran er langt større enn det iranske myndigheter har rapport inn, og at det graves massegraver for å bli kvitt de døde ettersom kremering er strengt forbudt i Islam.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/coronavirus-iran-mass-graves-qom

Det har også.lekket videoer tidligere som viser endeløse meter med veibredde grøfter hvor lik dumpes for massebegravelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (7 timer siden):

Det var endel folk som skrøt av Trump igår. Eller rettere sagt, trodde på hans løgner.

https://news.yahoo.com/cdc-tested-only-77-people-this-week-coronavirus-testing-slow-around-the-nation-153646616.html

Det ovenfor er sannheten. Kun 77 stykker testet på en hel uke. Norge har til sammenligning testet over 8000 sist gang jeg sjekket. Trump er en alvorlig fare for nasjonen USA.

Leste amerikanske forskere tilfeldig testet en random ungdoms-gutt på gata i Seattle....

Gjett hva, han hadde Corona viruset.

Etter flere positive tester kontaktet de myndighetene, og de ble... Sjokk nektet å teste flere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (7 timer siden):

Nei, det er jo nettopp slike unødvendige reiser vi er oppfordret til å unngå. Har du gjort dem oppmerksom på det? Her må alle bidra og ta ansvar, og de uansvarlige må tilsnakkes.

Om du drar i en bil, og bare er innom en butikk og kanskje polet, så ser jeg ikke problem.

Unngå storsenter og lange køer

Et sted og en gang må du jo uansett handle, og køer var det i hele Norge igår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Gouldfan skrev (26 minutter siden):

For å være helt sikker så synes jeg du skal spørre om råd i kommunen du bor i.

Jeg synes du er veldig flink som tilbyr hjelp, og jeg antar at så lenge det bare er noen barn så er det ok.

At besteforeldre passer barn er vel blitt frarådet.

Men spør kommunens barn/skole?avdeling på kommunens telefon.

Barnehagene må jo holde tilbud for de som må jobbe. Så kanskje det er unødvendig.

Egentlig synes jeg kanskje at rådene ikke er helt klare på hvor mye sosial omgang man bør ha. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Theo343 said:

Det har også.lekket videoer tidligere som viser endeløse meter med veibredde grøfter hvor lik dumpes for massebegravelser.

Massegraver i Iran:

Vi får håpe at Norges tiltak nå ikke er for sent....

Vi har allerede ganske store problemer med "community spread" og selv med de tiltakene som er gjort nå, blir det vanskelig å få kontroll på situasjonen.

Jeg håper alle skjønner alvoret og holder seg hjemme inntil ting avklares litt med mindre det er helt nødvendig å gå ut. Kostnadene vi må ta nå er mange ganger høyere enn om vi hadde forberedt oss på det verste fra starten, men bedre sent enn aldri... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Belgia stenger alle skoler, barer og restauranter, og i helgen som kommer får kun butikker som selger mat, samt apotekene lov til å ha åpent.

https://www.brusselstimes.com/all-news/belgium-all-news/100097/coronavirus-doctors-will-be-paid-for-telephone-consultations-health-minister-says/


Fire byer i Spania settes i karantene. 66 000 innbyggere får ikke forlate området de bor i, og blir bedt om å holde seg mest mulig inne.

https://www.thelocal.es/20200312/coronavirus-lockdown-first-four-towns-quarantined-in-spain

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Hva kan hjelpe mot covid-19 viruset?

Jeg foreslår herved at det blir opprettet enheter med en blanding av soldater, politifolk og helsepersonell med test-kits for covid-19 og CT-scans. Disse har autoritet til å gå fra hus til hus og teste folk inne i husholdningene.

Samtidig bør det skapes spesialbygg for de med sykdommen hvor de kan gjennomgå en obligatorisk karantene og bli helbredet. På denne måten kan man få alle de syke ut av "sirkulasjon" hvor de kan smitte andre og inn i sikre rom hvor de kan få behandling. Dette vil medføre en del tvang og motstand fra de involverte, men må gjøres for å redde alle de som er i fare.

Dette er drastisk nå, men ettersom krisen blir større, så må det gjøres mener jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b6487...931 skrev (9 minutter siden):

Barnehagene må jo holde tilbud for de som må jobbe. Så kanskje det er unødvendig.

Egentlig synes jeg kanskje at rådene ikke er helt klare på hvor mye sosial omgang man bør ha. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Om man spør om lov av kommunen og om det bare gjelder deres barn så tror jeg det går...

Barnepass gjelder bare for de samfunnsnyttige, det sagt så er det nye som er samfunnsnyttig, alt fra gjenvinning, politi, brannvesen og helse blant annet

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (5 minutter siden):

 Hva kan hjelpe mot covid-19 viruset?

Jeg foreslår herved at det blir opprettet enheter med en blanding av soldater, politifolk og helsepersonell med test-kits for covid-19 og CT-scans. Disse har autoritet til å gå fra hus til hus og teste folk inne i husholdningene.

Samtidig bør det skapes spesialbygg for de med sykdommen hvor de kan gjennomgå en obligatorisk karantene og bli helbredet. På denne måten kan man få alle de syke ut av "sirkulasjon" hvor de kan smitte andre og inn i sikre rom hvor de kan få behandling. Dette vil medføre en del tvang og motstand fra de involverte, men må gjøres for å redde alle de som er i fare.

Dette er drastisk nå, men ettersom krisen blir større, så må det gjøres mener jeg.

Hvem tror du har råd til dette da i en fei???

Nå tenkte jeg at de rommene var råflotte sykerom..

Men så kom jeg på at kineserne gjorde dette.. slepte smittede inn i et hus og sveiset igjen døra....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Hvem tror du har råd til dette da i en fei???

Nå tenkte jeg at de rommene var råflotte sykerom..

Men så kom jeg på at kineserne gjorde dette.. slepte smittede inn i et hus og sveiset igjen døra....

Selvsagt skal man ikke sveise igjen dørene, og det gjorde nok ikke kineserne heller. Men de må ut av sirkulasjonen i samfunnet og må få hjelp. Det er viktig at de ikke sprer sykdommen slik at den blir ukontrollerbar.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (32 minutter siden):

 Hva kan hjelpe mot covid-19 viruset?


Nord-Korea har foreløpig ingen bekreftede tilfeller av viruset, så en gal diktator og stengte grenser, samt å totalt overse og underrapportere de tilfellene som finnes ser ut til å virke?

Svenskene har jo nå sluttet å teste, så der står tallene på stedet hvil, uansett hva som skjer, det funker jo forsåvidt også .. på papiret.

Det er Kina og Sør-Korea som ser ut til å ha hatt mest hell så langt, med litt forskjellige metoder.
Kina bruker makt og militæret til å iverksette karantener, det funker dårlig i et demokrati, men virker selvfølgelig bra i praksis.

Sør-Korea har testet så å si alle som har vært utenlands, alle som har vært i kontakt med noen som har vært utenlands, eller har den minste antydning til symptom.

De har satt opp "drive-throughs" hvor folk bare kjører inn i ene enden, blir testet, å kjører ut i andre enden, over 500 slike teststeder er satt opp.

Dette, sammen med teknologi for smittesporing fra alle de testede, har gjort at de har oppdaget spredningsveier veldig tidlig, å klart å kutte spredningsveiene, altså slik at de som er smittet oppdages raskest mulig, å ikke smitter særlig mange flere.

Det var for eksempel gjennom å bruke GPS-data at de fanget opp at mye av smitten kom fra en religiøs sekt.

De samme systemet varsler folk som har vært i nærheten av andre som har testet positivt.
Når noen er positive, går de altså gjennom GPS-data for telefonen til vedkommende, ser hvor de har vært, å identifiserer andre som har stått nærme den personen, å sender de en melding om at de kan være smittet, å må testes. Slik oppdager de tilfeller før folk viser symptomer.

Dette har gjort at reproduksjonstallet trolig har vært lavt i Sør-Korea, selv om mange har blitt smittet, det har også gjort at behandling gis tidlig, samtidig som Sør-Korea har økt beredskapen på sykehusene, og derfor har de hatt få dødsfall.

Så langt virker det som om utstrakt testing for å oppdage tilfeller tidlig, samt å begrense kontakten mellom mennesker mest mulig, er det som virker best.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...