Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (2 minutter siden):

Jeg har selvsagt ikke for mye greie på blodtrykk. Vet at overvekt og passivitet øker risiko. Samt sikkert noe genetiske sider, kosthold og what not..

Men, det er veldig mange blodtrykksregulerende medisiner å velge i blant mener jeg å tro ha hørt. Altså gitt at bivirkninger ikke gjør vondt verre, så ser jeg ingen grunn til at de skulle spare på bruken av det dersom det kan redde livet, i forbindelse med COVID-19 komplikasjoner. Men, det kan godt hende at de overser denne faktoren da det kanskje er mer prekære ting å fokusere på som åndedrett? Derfor jeg spør egentlig om nytteverdien evt. av å kanskje tenke på blodtrykksenkende, da det åpenbart rapporteres om høyere dødelighet blandt de med en høy blodtrykkstilstand.

Trange blodårer sier du, trodde det gikk litt i mindre elastiske blodårevegger med alderen eller andre ting som gjør disse mindre elastiske? Husker ikke, men trodde at kroppen selv regulerte det med NO nitrogenoksid ??

Det mange årsaker til lavt/høyt blodtrykk. Fysiske så vel som psykiske. Nok om det.

Blodtrykksmedisin har gjerne ikke effekt før etter en viss tid, alt fra et par uker til flere. 
Derfor ser jeg ikke hensikten

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, FranZe said:

Min datter spurte meg om hun kunne dra i bursdag selskap til fredag? Hva er det med foreldre som inviterer til slikt nå?

Det er tydelige ytterpunkter nå. Du har de som er ekstreme og fyller handlevogna med dopapir, såpe og alt mulig rart. Også har du de som gir totalt faen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Italia:
Flere medier melder i dag om italienske Luca Franzese, en MMA-trener og skuespiller som bla. spilte i "Gomorrah", prøvde å få ordnet begravelse for sin søster etter at hun skal ha dødd av COVID-19 hjemme. Han skal ha jobbet halvannen dag bare for å finne noen som var villig til å ta jobben.

Video av hans appell i artikkelen, med søsterens lik i bakgrunnen.

Italian actor Luca Franzese pleads for help in video showing dead sister
https://nypost.com/2020/03/12/italian-actor-luca-franzese-pleads-for-help-in-video-showing-dead-sister/
"An Italian actor who appeared in the TV drama “Gomorrah” has posted a heartbreaking video pleading for help as the body of his sister, who died of the coronavirus, is seen in the background.
Luca Franzese, a mixed martial arts trainer, was trapped in his Naples home with the decaying body of Teresa Franzese, who died of the illness on Saturday.
"

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På Södersjukhuset i Sverige antar man at over 70 ansatte har vært kontakt med en smittet person som ble behandlet der, før de innså at vedkommende hadde viruset.

Disse 70 ansatte er fremdeles i tjeneste ved intensivavdelingen, å tar i mot pasienter, etter råd fra Sveriges smitteverntjeneste, de vil ikke bli satt i karantene, men må utføre såkalt "egenkontroll", altså dersom de føler seg dårlig, må de si i fra ...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGmOxB/tva-personer-far-intensivvard-efter-coronavirus

Alt tyder på at personer som er smittet også er smittsomme før de får symptomer, slik at dette er fullstendig galskap.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4

Helsevesenet her oppe i nord er nå noe for seg selv, da. Det glipper fort både her og der.

Selvfølgelig ikke bra det som skjedde på Södersjukhuset der, men jeg vet ikke hvor mye det kommer til å bety i den store sammenhengen. Det går til helvete uansett. Kanskje de fremskyndet det med et par uker med den smellen der.

Ja, jeg er negativ. Jeg har ikke troa på at det her kommer til å gå bra i det hele tatt. Hverken her, i Sverige eller noe annet land vi liker å sammenlikne oss med.

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg Stiller meg helt bak Erna og Bent, enda Jeg ikke stemmer Høyre.

At alt ikke kan skje på en gang forstår jeg, og MODIG å stenge uteliv.

Se å gråt... Regn med at grensa til Sverige snart blir stengt.

At de trenger kritisk helsepersonell og må ha skole til deres barn, er en sak.

Men det er jo meningsløst!!! Når smitta flyr vilt i skolen og på byen, og derfor rammer nettopp leger og sykepleiere....

Under andre verdenskrig så var det mange barn som ble sendt ut på landsbygda. Kan det være et grep for de mest kritiske arbeiderne montro?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, xRun said:

Italia:
Flere medier melder i dag om italienske Luca Franzese, en MMA-trener og skuespiller som bla. spilte i "Gomorrah", prøvde å få ordnet begravelse for sin søster etter at hun skal ha dødd av COVID-19 hjemme. Han skal ha jobbet halvannen dag bare for å finne noen som var villig til å ta jobben.

Video av hans appell i artikkelen, med søsterens lik i bakgrunnen.

Italian actor Luca Franzese pleads for help in video showing dead sister
https://nypost.com/2020/03/12/italian-actor-luca-franzese-pleads-for-help-in-video-showing-dead-sister/
"An Italian actor who appeared in the TV drama “Gomorrah” has posted a heartbreaking video pleading for help as the body of his sister, who died of the coronavirus, is seen in the background.
Luca Franzese, a mixed martial arts trainer, was trapped in his Naples home with the decaying body of Teresa Franzese, who died of the illness on Saturday.
"

Dette er noen dager siden nå, fæl historie, men da videoen kom var det ikke bekreftet lungepest.

Han sier at han prøvde munn til munn også, så ikke mye håp for at han ikke er smittet...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (7 minutter siden):

Færre døde i Italia i dag enn i går. Er toppen nådd?

Etter at jeg leste om en Italiensk dame som var fastlåst i sitt hjem med sin avdøde mann så er det vanskelig å si imo. 
Kapasiteten der er mest sannsynlig sprengt, for alt vi vet ligger det mange døde i sine egne hjem

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Barneskoletrinnet får allerede tilsendt lekser digitalt av og til, linker som skal følges etc så det er bare å skru opp takten på det.

Jo, samme gjelder oss på VGS. Eller vi skal få til sendt arbeidsplaner osv i morgen. Har jo prøver nå til uka, flere faktisk, spendt på hvordan det skal gjøres.

Lenke til kommentar

Sagn fra tida etter Svartedauen: To jegere er i skogen. Den ene skyter en pil, og hører et "klang". De går videre, og det viser seg å være en kirkeklokke som han traff. Og inne i kirka treffer de på en bjørn. 

Jaja. Selv om 1000 eller 2000 italienere er mange, må det da likevel være mange millioner igjen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gadden said:

Kanskje alle i denne tråden viser seg å ha mindre peiling enn FHI alikevel. 

Uten å ha peiling svarte jeg før i dag på at siden det kan ta 1-2d å få resultater og 6000 av totalt 8000 var testet siste døgn så kan det ta tid før vi får neste pulje med bekreftelser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 minutter siden):

Kjedebrev har eksistert i flere tiår. Folk lærer aldri.

"Flere tiår" - er du så ung da? Kjedebrev ble sendt på 80-tallet, håndskrevne og med trussel nederst om at det ville hende deg noe forferdelig om du ikke lagde sju nye eksemplarer av brevet og sendte videre til nye mottagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (1 time siden):

Ikke akkurat viktig i det store og det hele, og det er ikke helserelatert, men likevel. Har noen her noe formening om hvordan kronen blir mot andre valutaer? Mot DKK er det virkelig stygt, nå. Jeg merker studentlommeboka mi gråter, og den gråter hardt. Andre studenter i utlandet melder det samme. 
 

tl;dr: burde man ta ut NOK nå, eller vil det blir bedre, kanskje spesielt etter tiltakene i morgen? 

Det har nok mest med oljepris krigen å gjøre og corona som dreper olje-etterspørsel.

Folk holder seg hjemme, er sjukmeldt eller i lockdown, bruker lite bensin. Og så begynner Saudi OPEC og Russland å krangle ned prisen.

Er mer viktig at Russland og Saudi får en avtale. Er jo maks typisk at avtalen gikk ut akkurat samtidig som Corona smalt..

Ellers tror jeg ikke kursen skal enda mere ned, men følg med på oljeprisen. Om den synker enda mer så tror jeg kronen synker mer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...