Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

Malta has confirmed its fifth case of Covid-19, the Times of Malta reports, after an existing patient’s daughter tested positive for the coronavirus.

The 16-year-old was reported to be in good health. She and her father, 49, had been on a ski trip to Trentino Alto Adige in Italy between 23-27 February, returning via Treviso.

Her mother tested negative for the virus.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/10/coronavirus-update-latest-italy-shutdown-lockdown-who-pandemic-outbreak-quarantine-uk-cases-usa-america-australia-live-news-updates

 

Bergen, Norge

Quote

Bergen kommune strammer til  ønsker å kunne straffe brudd på karantenereglene

f4a7d963c5165b3a30c3826a2ce10b6e?t%5B%5D
FOTO: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Tirsdag ettermiddag holder Bergen kommune pressekonferanse med nye retningslinjer for å begrense koronasmitten:

- På utesteder og steder uten plasstildeling skal besøkende holde en meters avstand.

- Besøk til sårbare grupper på helseinstitusjoner skal begrenses til det nødvendige.

- Enmetersregelen gjelder ikke for kollektivtransport, men byrådet ber folk ta særlig hensyn når de reiser med buss eller bybane.

- Karantenereglene hjemles i smittevernloven. Kommunen mener det gir mulighet til å straffe de som bryter reglene.

- Det vurderes også tiltak inn mot cruisetrafikken. Her ønsker kommunen nasjonale råd og vedtak.

Dette melder Bergens Tidende.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

og enda mer utfyllende i VG

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Joy7MP/bergen-med-strengere-corona-tiltak-ber-utesteder-ta-grep-mot-trengsel

 

Smittet for andre gang?

Quote

alert.png Testing positive after being declared clear of the infection: a 31-year-old evacuee from the Diamond Princess cruise ship was first infected on Feb 18 while aboard, but later appeared to have recovered and tested negative on March 4 and 6 in Japan before returning to Hong Kong on March 7. On March 9, she was found to be still infected. Disease expert Dr Joseph Tsang Kay-yan said several reasons such as sampling error and “insufficiently sensitive” tests could have accounted for the woman’s “false negative” results in Japan. “Perhaps the swab was not done properly, or an antibody blood test was not done.” In any case she would have to be tested for a particular type of antibody 21 days after the diagnosis, before results can be conclusive that she was clear of the virus. He believes the woman was not reinfected as her antibodies upon recovering would give her immunity for a period of time [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Quote

Finnes det noen tall på hvor mange som er blitt testet i Norge? Hvis få er testet kan det jo være store mørke tall.Pål R

Hei!

De siste tallene over antallet testede er fra søndag. Da hadde laboratoriene meldt inn 1395 tester til Folkehelseinstituttet. Nye tall kan bli klare utover kvelden.

Kristian Havnes Klemetzen

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, Simen1 said:

Bare for å fyre opp litt til under den pre-apokalyptiske stemninga her så skal jeg komme med mine spådommer:

10.3.2020 - (i dag): 300 smittede i Norge

11.3.2020 - første dødsfall i Norge

12.3.2020 - 5 kritiske pasienter i Norge

13.3.2020 - 1000 smittede i Norge

14.3.2020 - 10 dødsfall i Norge

15.3.2020 - 2000 smittede i Norge

16.3.2020 - Unntakstilstand erklæres - alle flyplasser, universiteter, skoler og barnehager i landet stenges, arbeidsgivere får gi karantene-permisjoner uten lønn fra dag 3 - NAV betaler sykelønn ved karantene.

Det kan godt hende jeg bommer grovt for det er veldig mange usikre faktorer her, men vi får nå smøre oss med tålmodighet og se hva fasiten blir etter hvert. Antagelig bommer jeg med mange dager på flere av spådommene fra 14.3 og utover, mens verdiene ved månedsslutt i mars og april antagelig bommer innenfor en faktor 2.

Jeg tror din spådom er for aggressiv, og inkluderer ikke at Norge har testbegrensinger som gjør det umulig å komme til 1000 på 3 dager. Her er min prediksjon. 

10.3.2020 - 280 bekreftet smittet i Norge

11.3.2020 - 340 bekreftet smittet i Norge

12.3.2020 - 400 bekreftet smittet i Norge

13.3.2020 - 460 bekreftet smittet i Norge, 1 dødsfall

14.3.2020 - 520 bekreftet smittet i Norge, 1 dødsfall

15.3.2020 - 600 bekreftet smittet i Norge, 3 dødsfall

16.3.2020 - 700 bekreftet smittet i Norge, 5 dødsfall

Lenke til kommentar

Hellas

Quote

In Greece, the government has just announced that all the schools and universities in the whole country will shut down for the next 14 days.

All schools, universities, daycare centres and other educational establishments will close from tomorrow in the country, which has so far reported 89 confirmed cases of coronavirus but no deaths.

Announcing the move, Vassilis Kikilias, the country’s health minister, was quoted as saying by Reuters:

Now is the time for all Greeks to show personal responsibility. All schools will be closed for 14 days to help reduce the spread of coronavirus in the community.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/10/coronavirus-update-latest-italy-shutdown-lockdown-who-pandemic-outbreak-quarantine-uk-cases-usa-america-australia-live-news-updates

Lenke til kommentar

Ikke hør på ryktene om Kina. Det er propaganda skapt for å skape hat mot kommunistregimet der borte.

F.eks. var det tidlig anklager om at over 25000 mennesker hadde død bare i løpet av den første måneden. Dette var en anklage fra en kinesisk milliardær som hadde blitt sendt i eksil. Vi vet at CIA og Trump sin regjering fører en kampanje mot Kina.

WHO er nede med mange og de har kontroll på situasjonen. Kanskje er det flere enn vi trodde, men idag var Xi Jinping i Wuhan og han gikk rundt i gatene uten annet enn en maske.

Lenke til kommentar
Sitat

48.213 mennesker vil dø i Norge som mangler en sykdomstilstand som gjør dem ekstra utsatt. Altså blant friske folk.

??

Jeg tror du bør ta en pause fra internett nå. For din egen del, og kanskje for andre som leser slikt tullball og blir skremt.

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:
  Reveal hidden contents

 

Snakket med en kar fra Kina i går kveld, en jeg tidligere har spilt mye med og som jeg sånn sett kjenner fra tidligere. Han sa at antall smittede ikke går ned slik vi blir fortalt, men at de mer eller mindre har sluttet å teste folk der nå og derfor er det svært få som får påvist sykdom selv om de har det. Alle som har symptomer blir automatisk satt inn i karanteneområde med makt. Det har vært tilfeller der de har nektet å gå inn i disse områdene, noe som har resultert i at de har blitt stengt inn. Alt av dører/vinduer er boltret igjen slik at det er umulig å komme seg hverken inn eller ut.

I tillegg til Wuhan så er 9 andre byer i områdene rundt stengt helt av på samme måte. Skal en ut må en ha en svært god og gyldig grunn, som for eksempel å kjøre helsepersonell til jobb.

Han sa videre at de mer eller mindre nekter å ta i mot folk, de blir regelrett jaget hjem uavhengig av hvor syke de er, og på den måten får de ikke registrert inn nye smittetilfeller

3 "units" som jeg ikke helt vet hva han mente med (jeg skal spørre ham) har visstnok fått påvist ny smitte, men siden det ikke testes på nytt får de ikke bekreftet/avkreftet om dette gjelder Covid 19 eller ikke.

Dette kom fra hans personlige observasjoner, familien hans og sosiale medier.

 

Legger dette i spoiler siden jeg ikke har noen kilder å referere til annet enn en tidligere bekjent, men synes likevel det er verdt å dele da dette er en jeg stoler på.

Høres ut som rykter fra sosiale medier. Jeg bor i Kina, og jeg har ikke hørt om noen som har blitt nektet testing eller som har blitt syke. Alle vet at man kan dra til feberklinikken for å bli testet.

Nå har jeg ikke spesielt lyst til å dra ned til feberklinikken for å sjekke om han snakker sant, men jeg vil nok tro at da vil det komme undercover videoer som viser at folk blir nektet testing. En mer sannsynlig scenario er at statistikken blir pyntet på.

Selv med mindre ekstreme tiltak så har Sør Korea fått situasjonen under kontroll. Er det da så utenkelig at Kina har fått situasjonen under kontroll? 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Sør-Korea er beste statistikk nå ettersom de har testet veldig mange (200 000+) og smitten har vært der i snart 2 måneder. Dødsraten vs påviste smittede er på 0,76%. (58 døde i et land med over 50 mill. mennesker).

 

 

Endret av kilik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, kilik said:

Jeg tror nok Sør-Korea er beste statistikk nå ettersom de har testet veldig mange (200 000+) og smitten har vært der i snart 2 måneder. Dødsraten vs påviste smittede er på 0,76%. (58 døde i et land med over 50 mill. mennesker).

Riktig, men det er to ting vi bør huske på
1. Sør Korea har fortsatt situasjonen under kontroll. Dødsraten vil bli høyere om man ikke klarer å gi nødvendig helsehjelp.
2. Det kommer til å dø flere over de neste ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Hva med denne spådommen fra innlegget mitt ovenfor da?

Folketallet i Norge

5.357 million
2019
 
48.213 mennesker vil dø i Norge som mangler en sykdomstilstand som gjør dem ekstra utsatt. Altså blant friske folk.
 
Mens gjennomsnittlig så vil kun 123.211 dø av hele befolkningen
 
Mortality-rate__10mar2020.PNG.fde0fd505a

Syns vi er rimelig langt unna et scenario der 120k mennesker vil dø i Norge på grunn av SARS-Cov-2. Hvor stor prosentandel av Norges befolkning som vil bli smittet er selvsagt umulig å si, men det er vel rimelig å anta at det vil bli langt fra hele befolkningen. 

Spanskesyken: I Norge kan halvparten av en befolkning på 2,6 millioner ha vært smittet, og av disse døde 15 000 (Mamelund 1998a). Dette gir en letalitet på litt over 1 prosent.

Benbjo skrev (56 minutter siden):

6% er antallet smittet som har dødd så langt, men det er veldig mange som ikke har rukket å dø enda. 

Når helsesystemene kollapser vil også dødeligheten eksplodere 

De seneste ryktene fra Kina er også svært bekymringsverdige. 

Tenk på hvor mange som har vært smittet og blitt friske som ikke har blitt fanget opp. For ikke å snakke alle de som er smittet nå som ikke har blitt fanget opp og som ikke vil bli det heller.

At det er Italia som har havnet mest i uføret av landene i Europa er heller ingen overraskelse med tanke på hvordan styre og stell er i Italia.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pakker og tøy fra Kina var litt i tema når Kina Corona stod på. Altså smittefare.

Nå stanser Ringnes pga virus frykt...

Antageligvis av hygieniske forhold....

Hva med italiensk mat, skinker, salami, og grønnsaker osv og vin.

Noen farer? Vinen er vel tappet annet sted i 2018 kanskje. Men tomater osv?

Lenke til kommentar

USA:
Guvernør Andrew Cuomo i New York kaller ut heimevernet til arbeid med en testpost og karantenesone i samarbeid med statens helsedept. i New Rochelle, et forsted til NYC.
Dette er området hvor en av de første smittede i NYC, en advokat som dagpendler inn til byen, ble påvist for etpar uker siden, og spredningen i området har fortsatt.
 

NY to Deploy National Guard to New Rochelle, Set Up Containment Area; Tri-State Cases Nearly Quadruple in Days
https://www.nbcnewyork.com/news/local/nyc-adds-5-new-covid-19-cases-tri-state-total-more-than-triples-in-days/2319688/
"Gov. Andrew Cuomo announced a slate of sweeping new directives Tuesday for Westchester County's New Rochelle, which he described as the "most significant cluster in the country" and accounts for the lion's share of the tri-state's surging caseload.
Those measures include deploying National Guard troops to a Health Department command post and setting up a satellite testing facility and one-mile containment area in the city. To date, Westchester County has seen 108 confirmed COVID-19 cases; that's 58 percent of all tri-state cases.
New Rochelle is home to the midtown Manhattan lawyer who has been linked to dozens of cases across multiple states. He was the second confirmed case in the state and its first instance of community spread.
There have since been fresh instances of community spread, including in New York City, which Cuomo said added more than a dozen new cases overnight. Overall, the state of New York sits at 173 confirmed cases, trailing only Washington state (179) as America's most impacted state.
"

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Camlon said:

Riktig, men det er to ting vi bør huske på
1. Sør Korea har fortsatt situasjonen under kontroll. Dødsraten vil bli høyere om man ikke klarer å gi nødvendig helsehjelp.
2. Det kommer til å dø flere over de neste ukene.

Jeg kan også legge til at Sør-Korea har en annen "strain" enn den vi har i Europa og vesten.

Jeg så et "kart" som viser alle variantene, og den Sør-Korea har skiller seg fra den vi har veldig tidlig. Hvor mye effekt det har er vanskelig å si ennå. Jeg lagret dessverre ikke grafikken, som viser over 200 forskjellige gensekvenser i et tre...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, pappkake said:

Jeg kan også legge til at Sør-Korea har en annen "strain" enn den vi har i Europa og vesten.

Jeg så et "kart" som viser alle variantene, og den Sør-Korea har skiller seg fra den vi har veldig tidlig. Hvor mye effekt det har er vanskelig å si ennå. Jeg lagret dessverre ikke grafikken, som viser over 200 forskjellige gensekvenser i et tre...

Ja, vi har vel den veldig aggressive varianten 

Lenke til kommentar

277 smitte til nå, her går det unna.

Nå er 277 personer smittet av viruset i Norge. Det er 85 flere enn i går.

- Jeg vet at mange har stilt spørsmål ved hvorfor vi ikke har kommet med mer inngripende tiltak tidligere, sier Høie.

- Det er basert på råd fra helsemyndighetene, sier Høie.

Det er nå kommet tilfeller av smitter som ikke kan spores.

 

8stk uten kjent smittekilde.

Endret av Everket
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, pappkake said:

Jeg kan også legge til at Sør-Korea har en annen "strain" enn den vi har i Europa og vesten.

Jeg så et "kart" som viser alle variantene, og den Sør-Korea har skiller seg fra den vi har veldig tidlig. Hvor mye effekt det har er vanskelig å si ennå. Jeg lagret dessverre ikke grafikken, som viser over 200 forskjellige gensekvenser i et tre...

Det visste jeg ikke, interessant.

Har du en kilde som du kan gi til oss? 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...