Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Vi har store vidder og skogsområder uten folk ja, men det er jo irrelevant for hvor tett folk bor i byene. Byene i Norge er ikke spesielt mye tettere enn i Italia. Nordmenn passerer nok omtrent like mange personer på busser, trikker, butikker, arbeidsplasser hver dag som Italienere flest. Til sammenligning så har de jo landsbygder der også, men de har mye mindre ubebodde vidder og skoger enn oss.

Milano er omtrent 3 ganger så tett befolket som Oslo, selv når du tar bort skogen i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heiheihade skrev (12 timer siden):

Ja, det er nok likt. Men hvordan hindrer de da juks? 

Det tror jeg er lite interessant vis vi skulle få en så stor krise at slike tilltak må brukes:/

Det vil ikke være en prioritet i det heletatt, rett og slett. Og sånn må det nesten bli, vis man skal sette helse og liv først.. 

Endret av ScandiFlick
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Milano er omtrent 3 ganger så tett befolket som Oslo, selv når du tar bort skogen i Oslo.

Ja, du har rett, men 3x er mye lavere enn de 14x som først ble nevnt. Forflytningsmønstre har også mye å si. Men hittil er det lite som tyder på at vi har en annen R0 enn det Italia hadde før de begynte å stenge ned byer. Dersom vi også begynner å stenge ned i løpet av en 3-5 dager så vil nok vil også få en lavere R0 og dermed  følge Italias graf bedre enn den striplede trendlinjen (som kun er basert på Norske tall)

Singo skrev (3 minutter siden):

Ser vi går utifra litt ulikt datasett og litt ulike synkronisering. Hvor henter du tallene dine fra?

Italiensk tallkilde:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Norsk tallkilde:

https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Miri said:

Høie har talt, det blir ingen endring i strategien: "Hovedstrategien er å unngå den store smittetoppen, som vil sprenge sykehuskapasiteten, og spre smitten utover i tid. Helseminister Bent Høie anslår selv at smitten vil vare i ett års tid."

Hovedstrategien er altså å fortsette med det de har gjort hele tiden. For en gjeng udugelige fehoder.

Erna stemmer i: "Jeg forstår at folk er bekymret. Vi står i en alvorlig situasjon - først og fremst på grunn av at coronautrbduddet truer folks liv og helse. Derfor er jobb nummer én å  begrense spredningen av smitten."

Stikkordet fra statsministeren er begrense, ikke stoppe. Vi holder stø kurs på blindveien, beroliger Erna.

Ja, en merkelig strategi. Skulle tro plan A var å stoppe smitten, og så kunne plan B være å «unngå den store toppen» om det viste seg at vi ikke klarte å stoppe viruset. Men neida, her går vi rett på plan B og håper at det går fint. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Vi har store vidder og skogsområder uten folk ja, men det er jo irrelevant for hvor tett folk bor i byene. Byene i Norge er ikke spesielt mye tettere enn i Italia. De er mindre i areal og folketall ja, men ikke nevneverdig mindre tett i betydningen personer per kvadratkilometer. Nordmenn passerer nok omtrent like mange personer på busser, trikker, butikker, arbeidsplasser hver dag som Italienere flest. Til sammenligning så har de jo landsbyer og bygder der også, men de har mye mindre ubebodde vidder og skoger enn oss.

Jeg må nok si meg uenig.  Det bor jo over 4 millioner bare i Roma. Det må vel smitte raskere da? 

Lenke til kommentar
Miri skrev (17 minutter siden):

Høie har talt, det blir ingen endring i strategien: "Hovedstrategien er å unngå den store smittetoppen, som vil sprenge sykehuskapasiteten, og spre smitten utover i tid. Helseminister Bent Høie anslår selv at smitten vil vare i ett års tid."

Hovedstrategien er altså å fortsette med det de har gjort hele tiden. For en gjeng udugelige fehoder.

Erna stemmer i: "Jeg forstår at folk er bekymret. Vi står i en alvorlig situasjon - først og fremst på grunn av at coronautrbduddet truer folks liv og helse. Derfor er jobb nummer én å  begrense spredningen av smitten."

Stikkordet fra statsministeren er begrense, ikke stoppe. Vi holder stø kurs på blindveien, beroliger Erna.

 

M98kF1 skrev (6 minutter siden):

Ja, en merkelig strategi. Skulle tro plan A var å stoppe smitten, og så kunne plan B være å «unngå den store toppen» om det viste seg at vi ikke klarte å stoppe viruset. Men neida, her går vi rett på plan B og håper at det går fint. 

Min mening er at dette er en Høyre-regjering som er en faktor vi må ta hensyn til. De setter næringslivets interesser foran det som gagner folk flest. Mener da at de foretrekker en situasjon med mange smittede + noen døde (som deres prediksjon er) og en økonomi som går omtrent som før, fremfor store økonomiske tap med med reiserestriksjoner innført. Hun setter da folks liv på spill for økonomiske interesser.

Vet ikke helt hva jeg sier om denne taktikken, men det er som forventet. Det var også derfor regjeringen nektet å innføre de nødvendige tiltak før viruset kom.

Problemet er at dette kan fort eskalere. Sykdommen kan mutere, og hvis vi får flere tilfeller enn det vi tror, så får vi fort ikke nok sykesenger og da vil mange pasienter ikke bli behandlet og dødstallene bli skutt i været.

Kineserne lagde 16 sykehus kun for bekjempelse av viruset. Det fungerte såvidt.

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Nok et eksempel på resultatet av Ernas "hovedstrategi":

En pasient som kom akutt syk inn til Akuttmottak på Haukeland sykehus mandag ettermiddag, har testet positivt på corona-viruset, melder Helse Bergen i en pressemelding.

- Pasienten oppfylte ikke kriteriene for mistanke om coronasmitte og ble derfor ikke isolert ved innleggelse, ifølge sykehuset.

- Etter hvert fikk vi mistanke om at dette likevel kunne være coronasmitte, og pasienten ble lagt på isolat og nødvendige smitteverntiltak satt i verk, melder Helse Bergen.

Ifølge sykehuset har pasienten vært i kontakt med ansatte fra flere avdelinger før mistanken om koronasmitte oppsto.

- Disse ansatte kontakter vi nå, og de vil få hjemmekarantene i 14 dager, etter anbefalingene fra Folkehelseinstituttet, ifølge sykehuset.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gadden skrev (3 minutter siden):

Jeg må nok si meg uenig.  Det bor jo over 4 millioner bare i Roma. Det må vel smitte raskere da? 

Jeg googlet bare kjapt og fant ut at Oslo har 1600 innbyggere per kvadratkilometer. Roma har 2100 og Wuhan 1400.

Roma er forsåvidt veldig lite rammet ennå fordi "startskuddet" skjedde senere der enn i Milano. Men det kommer nok dit også etter hvert og med sterke tiltak allerede fra en fase det er få rammede i Roma så vil nok R0 (stigningsraten) bli lavere der enn i Milano.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Miri said:

Høie har talt, det blir ingen endring i strategien: "Hovedstrategien er å unngå den store smittetoppen, som vil sprenge sykehuskapasiteten, og spre smitten utover i tid. Helseminister Bent Høie anslår selv at smitten vil vare i ett års tid."

Hovedstrategien er altså å fortsette med det de har gjort hele tiden. For en gjeng udugelige fehoder.

Erna stemmer i: "Jeg forstår at folk er bekymret. Vi står i en alvorlig situasjon - først og fremst på grunn av at coronautrbduddet truer folks liv og helse. Derfor er jobb nummer én å  begrense spredningen av smitten."

Stikkordet fra statsministeren er begrense, ikke stoppe. Vi holder stø kurs på blindveien, beroliger Erna.

Det er på grensen til at jeg har smått begynt å angre på at jeg ga min stemme til Høyre ved valget. Smått, fordi det knappt finnes vettuge nok politikere på alle saker samtidig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324
DårligNavn skrev (2 minutter siden):

Min største frykt er ikke selve viruset, men mangelen på lederskap og kompetanse som vi ser i Norge akkurat nå. Dette kan bli kaotisk..

Ja :(

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Slik:

 

Corona i Norge 1.png

Edit: Jeg har ikke fått fyllt ut friskmeldt-kolonnene ennå, men det er uansett små tall.

Helt usaklig.

Igjen Italia hadde skjult smitte ingen pasient Zero....

Da får smitta fritt jobbe og kanskje bare de kritiske går på sykehuset. Befolkning og uteliv er også en faktor.

Feks blir det værre i byer enn andre steder av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Simen1 said:

Jeg googlet bare kjapt og fant ut at Oslo har 1600 innbyggere per kvadratkilometer. Roma har 2100 og Wuhan 1400.

Litt misvisende tall for Wuhan. Den tettest befolka bydelen i Wuhan har en tetthet på 20 445 (og 683 492 innbyggere). Totalt bor 3.6 millioner mennesker i områder med tetthet større enn 10 000 innbyggere (faktisk større enn 13 000) per km^2. 

Til sammenlikning har den tettest befolka bydelen i Oslo, Sagene, en befolkningstetthet på 11 600, og kun 85 000 bor i områder med høyere befolkningstetthet enn 10 000 per km^2 (hhv. Sagene og Grünerløkka)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg googlet bare kjapt og fant ut at Oslo har 1600 innbyggere per kvadratkilometer. Roma har 2100 og Wuhan 1400.

Roma er forsåvidt veldig lite rammet ennå fordi "startskuddet" skjedde senere der enn i Milano. Men det kommer nok dit også etter hvert og med sterke tiltak allerede fra en fase det er få rammede i Roma så vil nok R0 (stigningsraten) bli lavere der enn i Milano.

Jeg forstår. Kan alikevel ikke la vær å tenke at siden det er mange ganger flere innbyggere i samme by så er det jo potensielt mange ganger så mange som vil/kan bli smittet.  

Lenke til kommentar

Finalen i Junior-VM i alpint kansellert i hjembyen min Narvik, 2 utøvere satt i karantene. Sikkert italienere. At de i det hele tatt avholdt arrangementet irriterer meg litt, selv om det ikke har vært noe utbrudd eller noen smittede her. Jævla mye turister her generelt, kinesere hele året. Og italienere og franskmenn som reiser hit for å stå på ski. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...