Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 hours ago, PingEnt said:

Ja, det er poenget mitt (om enn ikke så godt formulert). At det finnes alternativer til å "go full China", og at en skal se hvilke tiltak som faktisk nytter, og ikke bare tiltak fra dem som ikke liker folk som reiser. 

Helt enig i dette. SK går foran som et godt eksempel på tilstrekkelige og bra tiltak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Simen1 said:

Et innspill helt fra sidelinja her. Nå som "apokalypsen" er nær, kanskje flere ser poenget med å gjøre menneskeheten miltiplanetarisk? (Bosette oss på Mars for å redusere sårbarheten av å ha alle eggene i en kurv (alle menneskene på jordkloden))

https://www.spacex.com/mars

Er det nok mulighet for å utvinne oksygen der da, eller er en prisgitt første gjøk i reisefølge som ved et uhell eller som terror slipper ut 65 % av gruppens oksygentankbeholdning?

Lenke til kommentar
Gjest 9fbf3...cb4
Zeph skrev (20 minutter siden):

Les tips for å hindre smitte. Håndvask, hygiene, unngå folk, pass på at dei du ev. er i kontakt med heller ikkje er for mykje rundt.

Ja, føler at jeg gjør dette slavisk allerede. Men med barn i barnehage og avhengig av kollektivt til jobb så må jeg ut blant folk også. Det går ikke å mure seg inne, ikke med en liten unge hvertfall. Får bli mye skogturer framover..

Og jeg har jo null stress kontroll på hva vennene mine driver med. Kanskje greit jeg ikke er så veldig sosial av meg i utgangspunktet. Det blir neppe noe mer nå. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Guest 9fbf3...cb4 said:

Ja, føler at jeg gjør dette slavisk allerede. Men med barn i barnehage og avhengig av kollektivt til jobb så må jeg ut blant folk også. Det går ikke å mure seg inne, ikke med en liten unge hvertfall. Får bli mye skogturer framover..

Og jeg har jo null stress kontroll på hva vennene mine driver med. Kanskje greit jeg ikke er så veldig sosial av meg i utgangspunktet. Det blir neppe noe mer nå. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Bosetter du deg i skogen (under en stein)?

Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

Regnestykke: 100 / 304 * 77 = 25,33 % i løpet av siste døgn.

90 dager fram i tid så er 304 stykk blitt 203.339.868.293 er jo fader meg like langt som en IP-adresse, opp fra tre siffer til tolv. Kilde denne kalkulatoren med 304 på beløp, 25,33 % på rente og 90 år for å erstatte antall døgn, for å få det riktig.

203 milliarder ?

https://www.prosent.no/kalkulator/sparekalkulator/?calc_1_x=304&calc_1_y=25%2C33&calc_1_z=90&1_submit=#calc_1

https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat_and_chessboard_problem

Lenke til kommentar
19 minutes ago, pappkake said:

https://files.catbox.moe/3ns6c1.mp4

Dette er referert til i italiensk media, så det er ekte... det er ikke noe fullverdig "transcript" eller hele lydopptaket som er her dog.

image.thumb.png.398ef61e3a06e55fb58fb16485c208b6.png

Nettopp. Ingen en trygge. Helt bingo om man blir alvorlig syk eller ikke. Uansett alder og sykdomshistorie. 

Sier jo seg selv at det er slik egentlig når 55% blir innlagt og trenger behandling i Italia. Folk i alle aldere blir jo smittet. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

At Mars er en stor planet som er mulig å bosette seg på, er oppdiktet. 

Busser og tog er muligens gjort om til "killing fields" nå, utrivelige greier. Samtidig er det faktisk ingen i Norge som er døde av dette ennå, selv om jeg går ut i fra at første overskrift om det kommer om kort tid. 

Jeg har nok lite kontakt med andre mennesker i forhold til det som er vanlig, men bittelitt kontakt kan være nok til at det skjer en smitteoverføring. 

F.eks. hvis du gjør et stort nummer av å bosette deg i en gamme i skogen, kan den lille turen til butikken og "Post i butikk" være nok til å bli smittet. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

At Mars er en stor planet som er mulig å bosette seg på, er oppdiktet. 

Busser og tog er muligens gjort om til "killing fields" nå, utrivelige greier. Samtidig er det faktisk ingen i Norge som er døde av dette ennå, selv om jeg går ut i fra at første overskrift om det kommer om kort tid. 

Jeg har nok lite kontakt med andre mennesker i forhold til det som er vanlig, men bittelitt kontakt kan være nok til at det skjer en smitteoverføring. 

F.eks. hvis du gjør et stort nummer av å bosette deg i en gamme i skogen, kan den lille turen til butikken og "Post i butikk" være nok til å bli smittet. 

Ikke hvis du går med hazmat suit, bare ta normale forhåndsregler og kle deg godt så går det fint. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Guest 9fbf3...cb4 said:

Ja, føler at jeg gjør dette slavisk allerede. Men med barn i barnehage og avhengig av kollektivt til jobb så må jeg ut blant folk også. Det går ikke å mure seg inne, ikke med en liten unge hvertfall. Får bli mye skogturer framover..

Og jeg har jo null stress kontroll på hva vennene mine driver med. Kanskje greit jeg ikke er så veldig sosial av meg i utgangspunktet. Det blir neppe noe mer nå. 

Anonymous poster hash: 9fbf3...cb4

Er i samme situasjon med sterkt svekket immunforsvar. Jeg har tatt noen forholdsregler:

  • Avtale med skole og barnehage om umiddelbar varsling ved smitte eller mistanke om smitte
  • Holde 1 meters avstand til andre mennesker 
  • Unngår samlinger med mer enn 50 mennesker
  • Vaske seg godt på hendene før mat, etter å ha vært i butikken osv. Unngå å ta seg i ansiktet osv. Har med sprit i lomma hvorenn jeg går.
  • Pneumokokkvaksine er tatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Noen som har vurdert å rømme til hytta?

Jeg har tenkt 2 sekunder på saken, men kom fram til at jeg måtte hatt med meg kjøleskapet, fryseren, kjøkkenskapene og en hel del annet bare for å komme opp på beredskapsnivå med å bli hjemme. Jeg forskanser meg heller hjemme da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

Noen som har vurdert å rømme til hytta?

Nå bor jeg ikke i Norge lenger, men familien har en hytte på fjellet som er langt unna andre folk. Jeg ville seriøst vurdert å dra opp på hytta og bli der til situasjonen blir bedre.

? montro om han her er reist til sitt trygge møtested for å møte preppergruppa si enda? Altså hvor hissig skal det bli før slike folk går all-in?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/klar-for-dommedag-1.14276897

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Noen som har vurdert å rømme til hytta?

Nå bor jeg ikke i Norge lenger, men familien har en hytte på fjellet som er langt unna andre folk. Jeg ville seriøst vurdert å dra opp på hytta og bli der til situasjonen blir bedre.

Hva er forskjellen på hjemme og hytta? Sett at målet er å ikke møte på folk.

Lenke til kommentar
Just now, djgudleif said:

Hva er forskjellen på hjemme og hytta? Sett at målet er å ikke møte på folk.

Forskjellen er enorm. I byen må du ha på deg maske når du er ute og alltid være forsiktig hva du tar på. Barna må holdes inne fordi de er ikke forsiktige nok. Du vil føle deg innestengt.

På hytta så kan du slappe av og ikke tenke på viruset, utenom de få gangene du drar til butikken for å handle varer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, djgudleif said:

Hva er forskjellen på hjemme og hytta? Sett at målet er å ikke møte på folk.

Dersom du ser videodokumentaren i sin helhet som ligger i lenke i det forrige innlegget. Så vil du forstå at det går mer på slike redsler som om at folk tyr til anarkistisk oppførsel. Slike preppere er redd for at du skal komme å forsyne seg av matlageret deres.

Jeg kommer nok til å forsøke å ri dette av meg ved å oppføre meg etter helsemyndighetenes håndvaskanbefaling og det å unngå store grupper mennesker i den utstrekning som er overkommelig å få til. Da hjelper jeg samfunnet å få kjøpt nødvendig forberedelsestid.

Dette kan vi gjøre i fellesskap:

Quote

 

Var da svært så mange som dør i Italia da.

De må vel gå tom for eldre folk som kan dø en gang vel? Om det er kun eldre folk som dør av dette da?

Quote

alert.png 977 new cases and 168 new deaths in Italy, bringing total cases to over 10,000 [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Quote

Ny fase i Norge – kan ikke spore smitten

De fem tilfellene som ikke kan spores, er registrert i fylkene Vestfold og Telemark, Vestland og Oslo.

Quote

Anbefaler hjemmekontor

– Store arbeidsgivere og andre som har mulighet, anbefales å innføre hjemmekontor, sier helsedirektør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Quote

Local media in the Democratic Republic of Congo have reported the first case of Coronavirus in the vast central African state, Jason Burke, the Guardian’s Africa correspondent, reports.

A foreigner who flew into Kinshasa, the capital, from Belgium tested positive on arrival and has since been isolated. Officials say that measures were being taken to identify and test anyone who had been in contact with the traveller, with potential quarantine if necessary. The male traveller had not shown any symptoms on leaving Europe, it was reported.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/10/coronavirus-update-latest-italy-shutdown-lockdown-who-pandemic-outbreak-quarantine-uk-cases-usa-america-australia-live-news-updates

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kraftig økning i antall smittede i Danmark

i dag kl 18:43av Kristian Havnes Klemetzen

DEL

Antall personer med bekreftet koronasmitte i Danmark ble tirsdag nesten tredoblet til 262.

Bare én dag tidligere var tallet 90. Flere ganger i løpet av tirsdagen ble antallet hevet på nettsiden til Styrelsen for Patientsikkerhed.

For å bremse koronaviruset har danske myndigheter anbefalt at alle arrangementer med flere enn 1.000 mennesker avlyses. I Norge anbefaler Folkehelseinstituttet at alle arrangementer med over 500 deltakere skrinlegges.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...