Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (1 minutt siden):

Kan viruset ha ulik effekt på forskjellig etnisitet? Er det genforskjellar eller anna som kan gjere enkelte folkegrupper/land meir utsett enn andre?

Det er uansett veldig vanskeleg å estimere dødelegheit med så mange variablar i spel.

Ja..

En liten vinkling fra Italia...

I førsten flåste folk drakk espresso og spøkte at det var som influensa. Nå ligger hele Italia i Respirator sies det.

https://www.tv2.no/a/11278548/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Just now, Zeph said:

Kan viruset ha ulik effekt på forskjellig etnisitet? Er det genforskjellar eller anna som kan gjere enkelte folkegrupper/land meir utsett enn andre?

Det er uansett veldig vanskeleg å estimere dødelegheit med så mange variablar i spel.

Ja, absolutt mulig, men jeg tipper at sosiale forskjeller, miljø (luftforurensning) og alderssammensetning spiller en mye viktigere rolle. Data vi får på etnisitet er neppe uten bias i denne retningen. For eksempel er folk fra Sør Korea yngre enn i Italia. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simkin said:

??

Jeg tror du bør ta en pause fra internett nå. For din egen del, og kanskje for andre som leser slikt tullball og blir skremt.

Du kan ikke benekte at prosentregningen er korrekt. Spørsmålet er jo mer om hvilken prosent vi havner på.

 

Quote
Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet med oppdatering på virussituasjonen i Norge
i dag kl 17:43av Kristian Havnes Klemetzen
 

277 er smittet av det nye koronaviruset i Norge, 85 nye siste døgn.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest 62882...685

Jeg er på et rehabiliteringsopplegg med noe jeg vil anta er 100-150 andre + ansatte, jeg er også i risikogruppen. Når burde jeg tenke at jeg muligens burde avbryte oppholdet og reise hjem?

Anonymous poster hash: 62882...685

Lenke til kommentar

Coronasmittet reiste med Sørtoget forrige uke:

En togpassasjer som reiste fra Kristiansand til Oslo 5. mars har fått påvist coronavirus. Togselskapet Go-Ahead etterlyser passasjerer som satt i samme vogn.

Passasjeren reiste med avgangen fra Kristiansand klokken 11.55 torsdag 5. mars. Vedkommende satt i vogn fire, og ifølge opplysninger fra Entur satt det åtte passasjerer i denne vognen, opplyser Go-Ahead i en pressemelding.

To av disse passasjerene er identifisert, og bydelslege i Oslo vil sørge for at disse er/blir informert. De øvrige fem passasjerene har togselskapet ikke kontaktopplysninger på. Passasjerer som vet at de reiste med denne avgangen og i denne vognen, oppfordres til å ta kontakt med helsemyndighetene, oppfordrer togselskapet. (NTB)

 

Ny fase ja.

Endret av Everket
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Du kan ikke benekte at prosentregningen er korrekt. Spørsmålet er jo mer om hvilken prosent vi havner på.

Joda, 0.9% av Norges befolkning utgjør det tallet du la frem. Men da må først å fremst hele Norge få viruset, og alder spiller jo en stor rolle her også. Så det tallet ditt er jo helt hinsides.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
kilik skrev (1 time siden):

 

Sitat

Smittevernoverlege i karantene:

Smittevernoverlegen på Universitetssykehuset i Nord-Norge er nå satt i karantene, etter å ha vært på ferie i Italia. Det melder Nordlys.

- Smittevernoverlege Torni Myrbakk var i forrige uke på ferie i Roma...

https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=28796

lol

Apropos smittevernoverlegen i Tromsø:

Kommunen har ikke oppdatert smittevernplanen på 17 år: – Så gammel at det nesten er grodd mose på den

Som om det var det eneste (Corona-relaterte) som var galt i Tromsø.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simkin said:

Joda, 0.9% av Norges befolkning utgjør det tallet du la frem. Men da må først å fremst hele Norge få viruset, og alder spiller jo en stor rolle her også. Så det tallet ditt er jo helt hinsides.

Spiller litt rolle, men ligger folk i 30-årene og 40-årene i respirator uten bakenforliggende sykdom 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ^fmj said:

Syns vi er rimelig langt unna et scenario der 120k mennesker vil dø i Norge på grunn av SARS-Cov-2. Hvor stor prosentandel av Norges befolkning som vil bli smittet er selvsagt umulig å si, men det er vel rimelig å anta at det vil bli langt fra hele befolkningen. 

 

Regnestykke: 100 / 304 * 77 = 25,33 % i løpet av siste døgn.

90 dager fram i tid så er 304 stykk blitt 203.339.868.293 er jo fader meg like langt som en IP-adresse, opp fra tre siffer til tolv. Kilde denne kalkulatoren med 304 på beløp, 25,33 % på rente og 90 år for å erstatte antall døgn, for å få det riktig.

203 milliarder ?

https://www.prosent.no/kalkulator/sparekalkulator/?calc_1_x=304&calc_1_y=25%2C33&calc_1_z=90&1_submit=#calc_1

Endret av G
Lenke til kommentar

Sør-Korea hadde veldig høye tall tidlig fordi det var snakk om en kristen sekt som pleide å ha sine møter inne i Wuhan. De har en leder som de ser på nesten som en gud. De testet mange av disse og isolerte dem (hovedsakelig i byen Daegu). Det var derfor de hadde så høye verdier.

Tror ikke at det skyldes at de har mer kontroll enn andre steder. Tror det er mer at sekten ikke blir testet lenger. Kilde: Yonhap.

Ellers positive tall fra Italia. Halvert antall smittede, men fortsatt mange døde.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, mistenker jeg å ha blitt smittet av viruset, av noen som hadde reist kollektivt. Og det begynte å bli litt truende, fordi det ble vanskeligere å puste. Ble verre dagen etter jeg hadde vært i matbutikken, ..ser ut til at en blir hardt straffet for å anstrenge seg litt. Så det kan være en ide å bestille mat på døra. Oppfatter det slik at Gud helbredet lungene mine, så det er lettere å puste nå! Men er sliten i dag, etter å ha anstrengt meg litt igår igjen. Svetter mye i dag, og hoster opp litt slim. Trenger mye hvile.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Som sagt tidligere, mistenker jeg å ha blitt smittet av viruset, av noen som hadde reist kollektivt. Og det begynte å bli litt truende, fordi det ble vanskeligere å puste. Ble verre dagen etter jeg hadde vært i matbutikken, ..ser ut til at en blir hardt straffet for å anstrenge seg litt. Så det kan være en ide å bestille mat på døra. Oppfatter det slik at Gud helbredet lungene mine, så det er lettere å puste nå! Men er sliten i dag, etter å ha anstrengt meg litt igår igjen. Svetter mye i dag, og hoster opp litt slim. Trenger mye hvile.

Har du vært til legen? Høres ut som om du kan ha lungebetennelse og derav covid-19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Budeia said:

Som sagt tidligere, mistenker jeg å ha blitt smittet av viruset, av noen som hadde reist kollektivt. Og det begynte å bli litt truende, fordi det ble vanskeligere å puste. Ble verre dagen etter jeg hadde vært i matbutikken, ..ser ut til at en blir hardt straffet for å anstrenge seg litt. Så det kan være en ide å bestille mat på døra. Oppfatter det slik at Gud helbredet lungene mine, så det er lettere å puste nå! Men er sliten i dag, etter å ha anstrengt meg litt igår igjen. Svetter mye i dag, og hoster opp litt slim. Trenger mye hvile.

F

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sandy Koufax said:

Ellers positive tall fra Italia. Halvert antall smittede, men fortsatt mange døde.

Tallene fra Italia indikerer at de har gitt opp testing, ikke at situasjonen er under kontroll.

166 døde er dobbelt så mye som Wuhan hadde per dag. Italia har derfor minst 100,000 syke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...