Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

knipsolini skrev (20 minutter siden):

Med forutsetning om at man får immunitet som varer minst 1-2 år etter å ha blitt friskmeldt. Er det noen som har gjort noen beregninger av hvor raskt man kan, i teorien, oppnå flokkimunitet uten å overbelaste helsevesenet? Dvs. få smittespredning raskt til et høyt nivå hvor man har fylt opp alle sykehus- og intesivplasser, og deretter holde reproduksjon på 1. I teorien kunne man vel startet med å smitte alle som man visste ville få lette symptomer og holdt alle man visste ville bli alvorlig syk isolert, om man var sikre på det, og oppnådd en relativt stor andel immunitet i løpet av noen uker.

Jeg skjønner at det ikke er realistisk, men spør av nysgjerrighet.

Om en har 1 millioner innbyggere og vil smitte 1/3 for å oppnå et bra nivå for immunitet.

Trenger da å smitte 333333, noe som tar 333 dager om en smitter 1000 per dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (8 minutter siden):

Om en har 1 millioner innbyggere og vil smitte 1/3 for å oppnå et bra nivå for immunitet.

Trenger da å smitte 333333, noe som tar 333 dager om en smitter 1000 per dag.

Greit, men det er jo et veldig simpelt regnestykke. Jeg lurer på hvor raskt man optimalt kan oppnå, f.eks., 50% immunitet uten å overbelaste helsevesenet. Tatt i betraktning antall sykeplasser og intensivplasser, og forventet andel smittede som behøver opphold på sykehus og potensielt må på intensiven. Skjønner at det både er usikkert hvor stor andel som blir alvorlig syke, at det vil svinge selv hvis man hadde klart å holde R på 1 fordi noen grupper blir mer syke enn andre, men regner uansett med at det er gjort noen estimater på det?

Lenke til kommentar
scuderia skrev (59 minutter siden):

Omvendt, politikere safer og lytter ikke til rådene fra fagpersoner. Når Erna knaller til så kan hun ikke få kritikk for å ha gjort for lite uansett utfall. Går det bra er det på grunn av tiltakene og går det dårlig så gjorde de alt de kunne. De safer.

 

Sitat

"– Hvis du lykkes med smitteverntiltak så framstår du som dum. Fordi det ser ut som at du overreagerte. Men det er jo en kostnad vi bare må ta."

Det er en fagperson som sa det jeg siterte, ikke en politiker. 

Jeg er glad vi heller safer enn å ta sjanser. De aller fleste land har gjort det, etter anbefaling fra fagpersoner i WHO.

Så at politikerne ikke lytter til fagpersoner er bare tull, det er bare forskjell på hvilke fagpersoner de lytter til. Som sagt har hele verden nesten uten unntak lyttet til WHO.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er viktig å ikke glemme verdien av tid! Siden dette er et nytt virus, lærer man masse for hver uke som går. Å utsette toppen handler jo ikke om å prokrastinere eller skyve på problemet, det handler om å lære mer om hvordan dette best kan løses før vi velger strategi.

Med det sagt virker det som at den tentative planen nå er å forsøke en strategi inspirert av Sør Korea.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (17 minutter siden):

Greit, men det er jo et veldig simpelt regnestykke. Jeg lurer på hvor raskt man optimalt kan oppnå, f.eks., 50% immunitet uten å overbelaste helsevesenet. Tatt i betraktning antall sykeplasser og intensivplasser, og forventet andel smittede som behøver opphold på sykehus og potensielt må på intensiven. 


Dersom man regner veldig enkelt på det, og for eksempel ser på Stockholm, så har de rundt 300 intensivplasser, hvor mange respiratorer de har vet ikke jeg, men sikkert en del færre.

Dersom gjennomsnittlig liggetid er 10 dager, så klarer Stockholm i beste fall 900 pasienter i måneden.

Dersom 5% krever sykehusinnleggelse, så kan 18000 smittes hver måned.

Det bor omtrent 1 million mennesker i Stockholm, så det vil ta over 2 år å komme til 50% smittede, forutsatt at sykehusene skal henge med.

Men, så trengs det intensivplasser for andre pasienter, omtrent halvparten av de som ligger på intensiven er der for andre grunner enn COVID-19, i tillegg så klarer man ikke oppnå en slik jevn fordeling over tid, man må ligge minst 20% under fullt belegg for å ha noe å gå på osv.

Da tar det plutselig nærmere 7 år for å oppnå 50% smittede i Stockholm, og trolig opp mot 10 år for å smitte 70%.

For å regne på det litt annerledes, dersom halvparten av Stockholm skal være smittet i løpet av mai, om rundt en måned, så har man kapasitet til omtrent 1000 personer på intensiven.

500 000 mennesker skal smittes, 1000 skal på sykehus, dersom de får de tallene til å stemme, så er det kun 0.2% som ender opp på sykehus, noe som fremstår som veldig lavt antall alvorlig syke, de fleste har høyere andel døde enn 0.2%.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (31 minutter siden):

Greit, men det er jo et veldig simpelt regnestykke. Jeg lurer på hvor raskt man optimalt kan oppnå, f.eks., 50% immunitet uten å overbelaste helsevesenet. Tatt i betraktning antall sykeplasser og intensivplasser, og forventet andel smittede som behøver opphold på sykehus og potensielt må på intensiven. Skjønner at det både er usikkert hvor stor andel som blir alvorlig syke, at det vil svinge selv hvis man hadde klart å holde R på 1 fordi noen grupper blir mer syke enn andre, men regner uansett med at det er gjort noen estimater på det?

Jeg er har ikke tall på hvor fort de bygger opp immunitet, men her er noen land som ligger på grensen til å utnytte sykehusplasser maksimalt. Om 1% av de syke dør så vil 1000 syke gi 10 døde. Og det tar 500 dager med 1000 per dag for å nå 50% av innbyggerene.

 

daily-covid-deaths-per-million-7-day-average(1).thumb.png.131e698c39982afc166aa6420cd1ad81.png

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med immunitet er det vel i Sverige opplegget at folk som ikke er i risikogruppene tåler sykdommen godt. Så da er vel tankegangen at en ikke behøver å bremse smitten for den gruppen så mye, om en greier å skjerme de som er utsatt. Da kan en oppnå immunitet i deler av befolkningen fort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Windoge skrev (16 minutter siden):

Så da er Sverige forbi toppen?

Nei, ikke ifølge statsepidemiolog Anders Wallensten på dagens pressekonferanse: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-3

Husk at de har et stort etterslep i rapportering om dødsfall i Sverige. 

De har heller aldri rapportert om flere nye smittetilfeller (751) enn i dag under hele pandemien. Bare to dager tidligere har vært over 700, den 8. og 9. april.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Windoge skrev (14 minutter siden):

Så da er Sverige forbi toppen?

Èn dag med lavere tall enn den foregående er et svært usikkert, men positivt tegn. Men ikke legg for mye i det før vi ser en trend utvikle seg over mange dager og uker. Personlig tror jeg det bare skyldes naturlige tilfeldigheter i dødstidspunkter.

Lenke til kommentar

Etterslepet er enormt i Sverige, i dag er det kun innmeldt 3 døde, de andre som er innmeldt er fra tidligere, noe fra flere uker tilbake.

Det begynner å stabilisere seg litt for forrige uke og uken før det, hvor tallene nå er rundt 100 om dagen, men de stiger fremdeles hver dag. For siste uke skal tallene trolig mye mer opp, den nedgangen Tegnell snakket om i Sverige forrige uke er nå helt borte.

            dato                     døde

06.04.2020 91
07.04.2020 83
08.04.2020 111
09.04.2020 84
10.04.2020 89
11.04.2020 96
12.04.2020 95
13.04.2020 84
14.04.2020 89
15.04.2020 102
16.04.2020 99
17.04.2020 64
18.04.2020 63
19.04.2020 60
20.04.2020 54
21.04.2020 26
22.04.2020 26
23.04.2020 3
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

 

Det er en fagperson som sa det jeg siterte, ikke en politiker. 

Jeg er glad vi heller safer enn å ta sjanser. De aller fleste land har gjort det, etter anbefaling fra fagpersoner i WHO.

Så at politikerne ikke lytter til fagpersoner er bare tull, det er bare forskjell på hvilke fagpersoner de lytter til. Som sagt har hele verden nesten uten unntak lyttet til WHO.

Det betyr da ingenting om hvem du siterer.

Jeg er ikke motstander av de tilltak som er gjennomført i Norge jeg kommenterer kun at de er politikerstyrt og ikke nødvendigvis etter råd fra fagpersoner. Vi vet at mange av de "strengeste" tiltakene er i mot FHI sin råd.

Ja, politkerne i Norge safer voldsomt og det kan komme til å koste oss dyrt men bare tiden vil vise. WHO har anbefalt masker til alle, kan ikke se at Erna har innført dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ex-minister vill ha nordisk vaccinfabrik

Quote

 

En vaccinfabrik i Norden och inhemsk produktion av skyddsmateriel till vården.

Det ska ex-minister Sven-Erik Bucht (S) driva i Gränshinderrådet.

– Vi kommer att stå sist i kön om det blir en global huggsexa, så vi måste säkerställa vår egen tillgång, säger han.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/y3dqme/ex-minister-vill-ha-nordisk-vaccinfabrik

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

 

Ja, politkerne i Norge safer voldsomt og det kan komme til å koste oss dyrt men bare tiden vil vise. WHO har anbefalt masker til alle, kan ikke se at Erna har innført dette. 

Jeg har brukt munnbind fra dag 1 og det angrer jeg ikke et skund på. Bent Høie skal hoste opp en meget god forklaring for å overbevise meg om at munnbind er ubrukelig og fører til større smittefare. I Sør-Korea bruker alle munnbind og bekjempelsen av viruset er der en suksesshistorie.

Hva er det å skryte av i Norge; landet som ikke en gang gidder å registrere friskmeldte slik at vi kan undersøke om folk er immune?

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (1 time siden):

God plan! De individuelle nasjoner har for små ressurser.

Forøvrig fra USA.

https://www.breitbart.com/health/2020/04/23/cdc-report-66-of-homeless-in-san-francisco-shelter-have-coronavirus/

En del av disse har allerede syke kropper som en følge av alkohol og narkotika misbruk gjennom flere år. Samt at det å sove ute tar på lungene. Forhåpentligvis vil amerikanerne gi dem en verdig behandling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (41 minutter siden):

Jeg har brukt munnbind fra dag 1 og det angrer jeg ikke et skund på. Bent Høie skal hoste opp en meget god forklaring for å overbevise meg om at munnbind er ubrukelig og fører til større smittefare. I Sør-Korea bruker alle munnbind og bekjempelsen av viruset er der en suksesshistorie.

Høie har ikke sagt at munnbind ikke hjelper, men at de ikke vil offisielt råde til det nå. Det sier seg selv at munnbind hjelper, så at du har hatt mulighet til å bruke det er bra! Vi hadde en del pakker med masker liggende på jobb, men ga de bort til Rikshospitalet.

Nå er det jo sånn at vi fortsatt rasjonerer på smittevernutstyr i helsevesenet, og det er omtrent klin umulig for hvermannsen å få tak i munnbind til noe annet enn vanvittige priser. Da gir det ikke mening å gå ut med krav eller anbefaling om bruk av munnbind. Hadde det vært en del av anbefalingen så ville svært få hatt muligheten til å etterleve anbefalingene og det kunne gått utover de som trenger det mest i helsevesenet.

Etterhvert som det blir mer tilgjengelig kan det fort bli et offisielt råd om munnbind til risikogrupper og i enkelte yrker hvor det er kundekontakt, men det gir jo ikke mening nå som det ikke er å få tak i og sykehusene fortsatt rasjonerer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...