Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Over til noe helt annet.


Underveis i tråden har det noen ganger vært nevnt at noen har blitt syke flere ganger? Stemmer det eller tenker man at de kan ha hatt influensa for 6 uker siden (siden de ikke testet utenfor kriteriene) og nå får covid infeksjonen om de blir syke igjen? Eller var det slik at man kunne bli syk av det flere ganger og ikke er immun etter første?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Theo343 said:

Over til noe helt annet.


Underveis i tråden har det noen ganger vært nevnt at noen har blitt syke flere ganger? Stemmer det eller tenker man at de kan ha hatt influensa for 6 uker siden (siden de ikke testet utenfor kriteriene) og nå får covid infeksjonen om de blir syke igjen? Eller var det slik at man kunne bli syk av det flere ganger og ikke er immun etter første?

Det er ulike teorier: viruset gjemmer seg i cellene og blusser opp igjen eller at det er false negative prøver.

Usikkert enda om man blir immun. WHO sier at det er usikkert om man blir immun, som for meg er en indikasjon på at man antagelig ikke blir det. I alle fall ikke long term. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Over til noe helt annet.


Underveis i tråden har det noen ganger vært nevnt at noen har blitt syke flere ganger? Stemmer det eller tenker man at de kan ha hatt influensa for 6 uker siden (siden de ikke testet utenfor kriteriene) og nå får covid infeksjonen om de blir syke igjen? Eller var det slik at man kunne bli syk av det flere ganger og ikke er immun etter første?

Virker som om det handler om testefeil. Viruset virker å forsvinne fra svelg/hals så testing kan gi mer falsk negativ om man ikke tester i lungene. Ref fra den norske kvinnen som fikk to negative prøver før de testet positivt i lungene. 

Ditt forslag er jo og mulig, men mange av de rapporterte sakene er jo fra Korea hvor jeg tviler på at de har unnlatt å teste ved innleggelse/mistanke om smitte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (4 minutter siden):

, som for meg er en indikasjon på at man antagelig ikke blir det. I alle fall ikke long term. 

Tror ikke du trenger å poengtere ditt negative syn. Vi går bare ut i fra det. :)

Det brukes antistoff hentet fra friskmeldt pasienter i behandling nå, så det store spørsmålet er hvorfor noen virker å ha mindre av det. Og hvor lenge det blir i kroppen. Det siste vet jeg ikke om det finnes kinesiske data på enda. 

Endret av Sexylubb1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At man kanskje ikke blir immun for varianter av viruset fra år til år (slik som man heller ikke blir for influensa) kan jeg forstå :) Så ikke det som negativt.

Men bra innspill fra dere begge.


 

Quote

 Det brukes antistoff hentet fra friskmeldt pasienter i behandling nå så det store spørsmålet er hvorfor noen virker å ha mindre av det. 

Hva tenker man rundt dette nå? Er det fordi man har hatt en mindre virusmengde i kroppen før man ble frisk?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

At man kanskje ikke blir immun for varianter av viruset fra år til år (slik som man heller ikke blir for influensa) kan jeg forstå :) 

Med unntak av H1N1 (svineinfluensa), hvor det ble funnet uvanlig immunrespons med bred immunitet, altså beskyttelse mot flere varianter. Jeg hadde forøvrig H1N1 i 2009 og har ikke hatt influensa siden.
Det er for tidlig å si noe sikkert ennå om hvordan dette stiller seg med SARS-CoV-2, altså hvilken immunitet man har i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, xRun said:

Med unntak av H1N1 (svineinfluensa), hvor det ble funnet uvanlig immunrespons med bred immunitet, altså beskyttelse mot flere varianter. Jeg hadde forøvrig H1N1 i 2009 og har ikke hatt influensa siden.
Det er for tidlig å si noe sikkert ennå om hvordan dette stiller seg med SARS-CoV-2, altså hvilken immunitet man har i ettertid.

Det skal sies at dersom man ikke blir immun så er det muligheter for at man ikke blir like syk ved runde nr 2 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Benbjo said:

Det er ulike teorier: viruset gjemmer seg i cellene og blusser opp igjen eller at det er false negative prøver.

Usikkert enda om man blir immun. WHO sier at det er usikkert om man blir immun, som for meg er en indikasjon på at man antagelig ikke blir det. I alle fall ikke long term. 

En annen teori (lurer på om det var Dr Fauci som sa det) er at den første diagnosen kan ha vært satt uten test, men var egentlig noe annet. Ved sykdomsrunde to (første og eneste covid-runde) blir vedkommende testet og det virker som man har hatt det to ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

USA:
Under dagens coronabriefing fra WH (over) understreker landbruksminister Sonny Perdue flere ganger veldig sterkt at landets matforsyning er i god behold.
Det har vært endel nyhetsdekning de siste dagene om at flere kjøttfabrikker for både svinekjøtt og storfe hadde mange COVID-19 smittede arbeidere og noen dødsfall, og at enkelte fabrikker stengte inntil videre.
Landbruksministerens sterke forsikringer om at det ikke er noe som helst problem med matforsyningen kan potensielt føre til at folk oppfatter dette som et tidlig varsel på at ikke alt er i orden, og hamstrer mer enn hittil.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
30 minutes ago, xRun said:

Med unntak av H1N1 (svineinfluensa), hvor det ble funnet uvanlig immunrespons med bred immunitet, altså beskyttelse mot flere varianter. Jeg hadde forøvrig H1N1 i 2009 og har ikke hatt influensa siden.
Det er for tidlig å si noe sikkert ennå om hvordan dette stiller seg med SARS-CoV-2, altså hvilken immunitet man har i ettertid.

Interessant og bra at H1N1 skapte bred immunitet. Ja for tidlig ang. SARS-CoV-2. Håper det blir slik at man ikke kan risikere å bli syk hvert år eller flere ganger samme år.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg har heller ikke satt meg inn i det, har du forsøkt å gjøre det? Kan du forklare litt rundt vurderingene du har gjort?

https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/bacille-calmette-gu%C3%A9rin-(bcg)-vaccination-and-covid-19

Fewer coronavirus deaths seen in countries that mandate tuberculosis vaccine

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/04/09/world/science-health-world/fewer-coronavirus-deaths-seen-countries-mandate-tuberculosis-vaccine/#.XpeN99MzZ24

 

Veldig usikker, WHO sier de ikke ser noen sammenheng.

Lenke til kommentar

@DaniNichi leste den rapporten fra WHO selv tidligere i dag. Interessant, men selv har jeg annet syn på det og det er at BCG vaksinen kan ha ha effekt mot Covid-19.

Tidligere post fra meg for noen sider tilbake.

Ønsker i den forbindelse å peke ut at Sverige sluttet i 1975 med BCG vaksine (bcgatlas.org) hvilket betyr at mennesker født etter 1975 kan ha høyere sjanse for alvorlige symptomer. 

Tyskland stoppet f.eks vaksinering i 1998 (Sjekk bcgatalas.org) og gjør det veldig bra under denne pandemien. Så har vi land som Mexico og Usa hvor først nevnte fortsatt har pågående BCG-vaksinering for alle, men USA har ikke det (eller ei hatt!)
 

United Mexican States United States of America
Population 119,530,753 324,894,500 

(kilde Google)

Antall bekreftet smittede Mexico: 5,399
Antall bekreftet smittede USA: 641,813

(Kilde på begge er Worldometer: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/)

Kom til å tenke på en ting, antall bekreftet smittede kan jo selvfølgelig også komme an på holdningen til mennesker i landet, mulighet for testing og restriksjoner pålagt av myndighetene. Det betyr i prinsippet at selv vi Norge kan ha passert 20 000 smittede for lengst...

 

Forøvrig, hvis noen vil kaste bort litt tid på lese studie (som enda ikke har fagfellevurdering) fra 29. mars:

Correlation between universal BCG vaccination policy and reduced morbidity and mortality for COVID-19: an epidemiological study

---

Forøvrig, Tyskland var jo splittet i en god periode. Det medførte ulik praksis på BCG-vaksine.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-03-27-en.pdf?__blob=publicationFile

Smittede vest vs øst Tyskland:

germany.png

Øst Tyskland fikk BCG-I (Sovjetisk) vaksine og startet masse vaksinering i 1951. Vest Tyskland begynte i 1961 med en europeisk vaksine.

---

Hvilke deler av verden har fått hvilken vaksine?

https://twitter.com/io302/status/1243441971709894657/photo/1

 

Blir bare spekulering, men syns det er interessant å se at land som har godt vaksineprogram ser ut til klare seg greit, ut i fra statistikken

 

Endret av Gjest
Kilder... og artikkel! Og Tyskland... Og mer bilde av bcg vaksine på kart...
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Interessant og bra at H1N1 skapte bred immunitet. Ja for tidlig ang. SARS-CoV-2. Håper det blir slik at man ikke kan risikere å bli syk hvert år eller flere ganger samme år.

Hadde også influensa over en uke i 2009 og har ikke hatt noe siden da. Fikk også en halsbetennelse med påfølgende tørrhoste i flere uker samme år. Aldri hatt en forkjølelse, halsbetennelse eller sykdom som varer mer enn en halv dag siden 2009. 

Lenke til kommentar
ColdIce skrev (2 timer siden):

@DaniNichi leste den rapporten fra WHO selv tidligere i dag. Interessant, men selv har jeg annet syn på det og det er at BCG vaksinen kan ha ha effekt mot Covid-19.

Blir bare spekulering, men syns det er interessant å se at land som har godt vaksineprogram ser ut til klare seg greit, ut i fra statistikken

 

Ja så posten din, var derfor jeg nevnte det også.

Har lest alt du linker til og ser hvor du går med dette, utrolig intressant.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
6 hours ago, ColdIce said:

@DaniNichi leste den rapporten fra WHO selv tidligere i dag. Interessant, men selv har jeg annet syn på det og det er at BCG vaksinen kan ha ha effekt mot Covid-19.

Tidligere post fra meg for noen sider tilbake.

Ønsker i den forbindelse å peke ut at Sverige sluttet i 1975 med BCG vaksine (bcgatlas.org) hvilket betyr at mennesker født etter 1975 kan ha høyere sjanse for alvorlige symptomer. 

Tyskland stoppet f.eks vaksinering i 1998 (Sjekk bcgatalas.org) og gjør det veldig bra under denne pandemien. Så har vi land som Mexico og Usa hvor først nevnte fortsatt har pågående BCG-vaksinering for alle, men USA har ikke det (eller ei hatt!)
 

United Mexican States United States of America
Population 119,530,753 324,894,500 

(kilde Google)

Antall bekreftet smittede Mexico: 5,399
Antall bekreftet smittede USA: 641,813

(Kilde på begge er Worldometer: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/)

Kom til å tenke på en ting, antall bekreftet smittede kan jo selvfølgelig også komme an på holdningen til mennesker i landet, mulighet for testing og restriksjoner pålagt av myndighetene. Det betyr i prinsippet at selv vi Norge kan ha passert 20 000 smittede for lengst...

 

Forøvrig, hvis noen vil kaste bort litt tid på lese studie (som enda ikke har fagfellevurdering) fra 29. mars:

Correlation between universal BCG vaccination policy and reduced morbidity and mortality for COVID-19: an epidemiological study

---

Forøvrig, Tyskland var jo splittet i en god periode. Det medførte ulik praksis på BCG-vaksine.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-03-27-en.pdf?__blob=publicationFile

Smittede vest vs øst Tyskland:

germany.png

Øst Tyskland fikk BCG-I (Sovjetisk) vaksine og startet masse vaksinering i 1951. Vest Tyskland begynte i 1961 med en europeisk vaksine.

---

Hvilke deler av verden har fått hvilken vaksine?

https://twitter.com/io302/status/1243441971709894657/photo/1

 

Blir bare spekulering, men syns det er interessant å se at land som har godt vaksineprogram ser ut til klare seg greit, ut i fra statistikken

 

Er det ikke denne vaksinen vi i Norge får?

Lenke til kommentar

Er det et paradoks at antall innlagte på sykehus og i respirator synker, mens antallet smittede aldri har vært høyere? Det får meg til å mistenke at man har funnet ut at det kanskje er best å prøve komme seg gjennom det, hjemme? Hvordan kan det ellers forklares? :hmm:

Lenke til kommentar
6 hours ago, ColdIce said:


Forøvrig, Tyskland var jo splittet i en god periode. Det medførte ulik praksis på BCG-vaksine.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-03-27-en.pdf?__blob=publicationFile

Smittede vest vs øst Tyskland:

germany.png

Øst Tyskland fikk BCG-I (Sovjetisk) vaksine og startet masse vaksinering i 1951. Vest Tyskland begynte i 1961 med en europeisk vaksine.

Husk på at det er veldig mye annet enn hvilket år de fikk hvilken vaksine som er forskjellig mellom gamle DDR og BRD. Alt fra hvilke land innvandrer kommer fra, kosthold, alder og røykevaner til om folk er rike nok til å dra på skiferie å bli smittet. 
edit: kan lage sånn kart over Norge også, tror ikke de fikk en annen vaksine i Viken og Hordaland enn Helgeland og nordover. 

 

110F6B41-32DA-4F5A-8F4A-6AF938696679.jpeg

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...