Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

6 hours ago, ColdIce said:

Forøvrig, Tyskland var jo splittet i en god periode. Det medførte ulik praksis på BCG-vaksine.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-03-27-en.pdf?__blob=publicationFile

Smittede vest vs øst Tyskland:

germany.png

Øst Tyskland fikk BCG-I (Sovjetisk) vaksine og startet masse vaksinering i 1951. Vest Tyskland begynte i 1961 med en europeisk vaksine.

Det er en enklere forklaring til kartet.

Det bor mye flere folk i vest-tyskland enn det bor i øst-tyskland, og de bor tettere.

1280px-Population_density_in_Germany.png

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Mr.M said:

Er det et paradoks at antall innlagte på sykehus og i respirator synker, mens antallet smittede aldri har vært høyere? Det får meg til å mistenke at man har funnet ut at det kanskje er best å prøve komme seg gjennom det, hjemme? Hvordan kan det ellers forklares? :hmm:

Hva mener du? Tallet over bekreftet smittet er kummulativt - dvs alle som har blitt bekreftet smittet noen gang. Så lenge antall nysmittede er lavere enn innleggelsesraten så vil innleggelser synke. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (5 minutter siden):

Hva mener du? Tallet over bekreftet smittet er kummulativt - dvs alle som har blitt bekreftet smittet noen gang. Så lenge antall nysmittede er lavere enn innleggelsesraten så vil innleggelser synke. 

No er det vel berre ein viss prosent av dei smitta som vert lagde inn på sjukehus. Men så lenge talet på nye smitta går nedover vil også innleggingsraten gå ned, så resonnementet er rett.

Lenke til kommentar

Skulle til å poste det som Camlon gjorde, trodde helt ærlig først at det «vaksinekartet» mellom øst og vest-Tyskland var et befolkningskart. Bare 1/5 av tyskere bor i det tidligere øst. Er også fortsatt store økonomiske og sosiale forskjeller mellom delene av Tyskland, og en forskjell i reisevaner, nærhet til Frankrike, Italia, Belgia etc. 

Likevel interessant det med tidligere BCG-vaksinering, hadde vært kult å se mer data på det fra flere land hvis det eksisterer.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, torbjornen said:

No er det vel berre ein viss prosent av dei smitta som vert lagde inn på sjukehus. Men så lenge talet på nye smitta går nedover vil også innleggingsraten gå ned, så resonnementet er rett.

Utsagnet var dette: Er det et paradoks at antall innlagte på sykehus og i respirator synker, mens antallet smittede aldri har vært høyere?

Det henger jo ikke på greip i og med at antallet smittede alltid vil stige siden det er et kummulativt tall. 

Som jeg og du også sier: Så lenge antaller nysmittede går ned så vil jo også antallet innleggelser gå ned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Benbjo said:

Som jeg og du også sier: Så lenge antaller nysmittede går ned så vil jo også antallet innleggelser gå ned. 

Enig at det han sa ga ikke mening, men antall nysmittete har faktisk gått opp fra bunnen 12/13 april fra 60 - 70 til rundt 100. Om den ikke faller igjen, så betyr det at R0 gikk over 1 i starten av April.

Antall innleggelser har en forsinkelseeffekt på nesten en måned. Det kan ta 2 uker fra noen blir smittet til de havner på sykehus og når det begynner å øke så vil det bli kompansert for alle de som kommer ut av sykehusene.

Når vi endelig ser en økning i antall innleggelser så er det altfor sent, og det vil gå ut av kontroll igjen.

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Svært oppsving i mennesker som dør i hjemmene sine. Høyst trolig fordi de ikke har råd til å dra på sykehus i USA eller ikke var klar over at de hadde Covid-19, når de trodde at de hadde vanlig influensa.

https://www.propublica.org/article/theres-been-a-spike-in-people-dying-at-home-in-several-cities-that-suggests-coronavirus-deaths-are-higher-than-reported

Dødstallet i USA er nok i nærheten av 50 000 (som en følge av Covid-19). New York by oppjusterte tallet med 3700 for et par dager siden. Artikkelen peker på at de bare bruker tall fra døde på sykehus (ikke engang pleiehjem).

Lenke til kommentar
John-B skrev (7 minutter siden):

Er det jeg som misforstår, eller er det i USA nå vesentlig færre dødsfall enn før Corona?

Finnes det en oppdatert oversikt over hvor mange som dør ukentlig i Norge?

Står noe om dette under tabellen:

Sitat

 

NOTE: Number of deaths reported in this table are the total number of deaths received and coded as of the date of analysis and do not represent all deaths that occurred in that period.

*Data during this period are incomplete because of the lag in time between when the death occurred and when the death certificate is completed, submitted to NCHS and processed for reporting purposes. This delay can range from 1 week to 8 weeks or more, depending on the jurisdiction, age, and cause of death.

 

Samtidig vil jo sosial distansering, stenging av arbeidsplasser, færre folk ute i gatene, isolasjon etc. lede til mindre smitte av vanlig influensa, færre ulykker, skader og færre dødsfall relatert til andre ting.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg har laget en liten modell  hvor jeg fyller inn R0 for å kunne matche innlagt på sykehus. Jeg har lagt ved excelarket på bunn.

Med en gjennomsnitt på 7 dager mellom hver generasjon, så har jeg kommet frem til at R0 var på over 3 før Norge stengte ned, falt ned til 0.5 i midten av mars og så økte til nesten 1 på slutten av mars. 

I april så modellerer jeg at R0 øker sakte mot 1.4 og at den øker fort mot 1.8. Når antall innlagt begynner å øke fort, så blir økonomien stengt ned igjen. Her kan vi se hvordan det går. 

NorwayCovid.thumb.jpg.2ec606b9b90b5af29c701b84ac35a667.jpg

FlateUt.xlsx

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Camlon said:

Jeg har laget en liten modell  hvor jeg fyller inn R0 for å kunne matche innlagt på sykehus. Jeg har lagt ved excelarket på bunn.

Med en gjennomsnitt på 7 dager mellom hver generasjon, så har jeg kommet frem til at R0 var på over 3 før Norge stengte ned, falt ned til 0.5 i midten av mars og så økte til nesten 1 på slutten av mars. 

I april så modellerer jeg at R0 øker sakte mot 1.4 og at den øker fort mot 1.8. Når antall innlagt begynner å øke fort, så blir økonomien stengt ned igjen. Her kan vi se hvordan det går. 

NorwayCovid.thumb.jpg.2ec606b9b90b5af29c701b84ac35a667.jpg

FlateUt.xlsx 30.35 kB · 1 download

Hva skjer 9 juni? Ny lockdown? 

Lenke til kommentar

Her er antall smittede per fylke, og antall smittede per 1000

Oslo 2 031   2,93

Viken  1 872   1,51

Vestland  743   1,17

Innlandet   404   1,09

Jeg vil tro at det vil være et godt tiltak å gå med skjerf eller buff foran munn/nese når en går på plasser med mye folk. Spesielt i kommuner/fylker der en vet at det er en del smitte (som er flere plasser enn det nevnt over).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 minutter siden):

Kan ikke se at den vil ha noen praktisk effekt. Alle må ha den og alle må sende inn data 

Nei. Mener du også at meningsmålinger må spørre hele befolkninga for å gi god treffsikkerhet? Det gir god verdi selv om bare f.eks 50% velger å bruke den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...