Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 hours ago, 0laf said:

Ut i fra denne siden som anslår blant annet dødsfall av COVID-19 ut i fra tilgjengelig materiell i helsevesenet og tiltak innsatt, vil Norge ha 811 døde per 4. august.

Sverige anslås derimot å ha 18 322 døde på samme tidspunkt.

https://covid19.healthdata.org/sweden
https://covid19.healthdata.org/norway

For Norge har di 1. mai ca 435 døde med lågast 229 og høgast 957. For Sverige har di 1. mai ca 5 712 døde med lågast 2 662 og høgast 12 887. Syns hovedtrenden på 435 og 5 712 ligger for høgt for både Norge og Sverige.

Elles er det spesiellt at det heilt og holdent skal slutte å dø folk av corona-viruset i Norge den 17.06.2020 og i Sverige 01.07.2020. Muligens har corona-viruset opparbeida seg rettigheter til ein aldri så liten ferie, men sjansen for at di som knota ned desse modellane har røkt noko riktig spennande er meir sannsynlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (16 minutter siden):

Lurer på hva årsaken til den enorme veksten av dødsfall i Frankrike er. 

Isfjell-teorien og 1% dødelighet teorien virker mer og mer usannsynlig. For hver 1000 som dør skal det altså være 100k som ble smittet for 3 uker siden ca 

Jeg bare gjetter, men de har utrolig mange steder der folk bor tett.

Og i de samme stedene har lockdown vært vanskelig oppretholde samt flertallet er av kulturer der familiene bor sammen.

Ser litt samme trend i Oslo, Stovner som eks.

Noen snakker om BCG vaksinen vi har fått i Skandinavia som en faktor uten at jeg forstår hvorfor det skal ha noe si.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

1333333.png

Er dette totalen som er innrapportert?

Skulle hatt tre nuller bak.

0laf skrev (10 minutter siden):

Ber Norge anbefale munnbind:

Det europeiske smittevernbyrået ECDC anbefaler alle medlemslandene, deriblant Norge, å bruke munnbind i offentligheten.

De kan anbefale så mye de vil.

Handlet lunsj på en meny butikk i dag. Gamla i kassen brukte hansker, samme hanskene på minst 10 kunder mens jeg var der. Ufyselig.

 

Lenke til kommentar

Om munnbind blir anbefalt her til lands burde man hudflette FHI opp etter ørene. Da burde faktisk noen få sparken, gjerne de som har kommet med anbefalingen for å ikke bruke munnbind. Og spesielt de som har kjempet mot munnbind, som helt sikkert har bidratt til flere døde. At det ikke har vært en anbefaling fra dag en, er ren inkompetanse. 

Nå begynner de å skjønne at de som bruker munnbindet sprer mindre smitte om de er smittet, noe jeg sa ifra om i denne tråden allerede da FHI's anbefalinger ble kjente. 

Selv bruker jeg munnbind med "buff" over så folk ikke ser munnbindet. Dermed jeg slipper blikk på folksomme plasser. Takket være FHI.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Maabren skrev (48 minutter siden):

For Norge har di 1. mai ca 435 døde med lågast 229 og høgast 957. For Sverige har di 1. mai ca 5 712 døde med lågast 2 662 og høgast 12 887. Syns hovedtrenden på 435 og 5 712 ligger for høgt for både Norge og Sverige.

Elles er det spesiellt at det heilt og holdent skal slutte å dø folk av corona-viruset i Norge den 17.06.2020 og i Sverige 01.07.2020. Muligens har corona-viruset opparbeida seg rettigheter til ein aldri så liten ferie, men sjansen for at di som knota ned desse modellane har røkt noko riktig spennande er meir sannsynlig.

Det er noe av utfordringen med eksponensiell vekst, anslag av tall som ligger litt frem i tid ser fort underlig høye ut.
Et tilbakeblikk kan bidra til å illustrere dette. For ca. 30 dager siden hadde USA 100 døde. Nå har de passert 28 000. Om noen 17. mars hadde påstått at det ville vært 28 000 døde i dag, så ville det utvilsomt virket underlig høyt.
Uti 3. uken i mars døde det 100+ daglig, og nå 2000+ daglig. Det gikk helt til slutten av mars før det ble offentliggjort modeller med anslag av dødstall for pandemien på over 100 000 for USA, og det var en sjokkmelding som ga headlines i flere dager.

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ColdIce skrev (26 minutter siden):

For de som ikke har fått det med seg, legemiddel for bendelorm (Niklosamid) - dagensmedisin.no - 13.04.2020 skal testes mot Covid-19. Det er av samme type som Remdesivir.

Sitat

Ifølge forskerne er niklosamid 25 ganger mer potent enn klorokin og 40 ganger mer potent enn remdesivir, som er de to legemidlene som har vist seg mest lovende til behandling av Covid-19-pasienter og som også er med i en stor WHO-studie.

Sitat

Men teamet i USA har også identifisert et problem: Niklosamid absorberes dårlig oralt. Forskerteamet forsøker nå å overvinne denne begrensningen,

Veldig interessant. Blir vel en form for inhalasjonsløsning ala astmamedisin om de får det til? 

I følge Wikipedia har visst stoffet også effekt mot MRSA. Og fisk... 

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar
Golf'ern skrev (42 minutter siden):

Ikke så lett å anbefale munnbind når vi har ekstrem mangel på det. hvor skal man få tak i det?

- Be noen som jobber i helsevesnenet om å stjele det og dele med deg og andre?

</sarkasme> Det er ikke langt fra praktisk sannhet. Munnbind er en begrenset ressurs nå og desto flere friske som går rundt og bruker munnbind på privaten jo færre er det igjen til helsevesenet. Det vil svekke smittevernet mot sårbare grupper og mot folk i samfunnskrtiske jobber i helsevesenet. I sum er det et dårlig valg enn så lenge munnbind er en begrenset ressurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Noen snakker om BCG vaksinen vi har fått i Skandinavia som en faktor uten at jeg forstår hvorfor det skal ha noe si.

Jeg har heller ikke satt meg inn i det, har du forsøkt å gjøre det? Kan du forklare litt rundt vurderingene du har gjort?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

- Be noen som jobber i helsevesnenet om å stjele det og dele med deg og andre?

</sarkasme> Det er ikke langt fra praktisk sannhet. Munnbind er en begrenset ressurs nå og desto flere friske som går rundt og bruker munnbind på privaten jo færre er det igjen til helsevesenet. Det vil svekke smittevernet mot sårbare grupper og mot folk i samfunnskrtiske jobber i helsevesenet. I sum er det et dårlig valg enn så lenge munnbind er en begrenset ressurs.

Kan lage munnbind selv, eller bruke buff/skjerf.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Sexylubb1 said:

Man får tydeligvis en varig immunforsvarsboost av denne vaksinen også utover effekten mot tuberkulose. Det er det som er teorien, i alle fall. 

Ja, det leste jeg fra sitatene vi har sett i tråden på det.
Jeg trodde Dani lurte på hvorfor det hadde den effekten.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...