Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funderer på om dette med BCG-vaksine kan ha en betydning. Har ikke så mye tall, blir bare spekulering.

Fra FHI Rapport 2008: "Norge er det eneste nordiske landet som har BCGvaksinasjon av lavrisikogrupper som en del av det nasjonale barnevaksinasjonsprogrammet. Sverige sluttet med BCG-vaksinasjon for lavrisikogrupper i 1975, Danmark i 1985 og Finland i 2006".

Det er interessant å se land som Danmark klarer seg veldig bra med tanke på antall smittede & døde, selv i Norge gjør vi det bra. Sett i mott når BCG-programmet stoppet (Norge 2009).

Land som Italia, Nederland & Belgia har ikke hatt noe vaksineprogram kommer dårlig ut i denne pandemien...

Så har du land som Frankrike som stoppet vaksineprogrammet et sted mellom 2005-2007, men likevel opplever et høyt antall dødsfall, men andelen % er kanskje ikke så stort mot antall innbyggere (66 millioner...)

 

For historisk data på BCG-vaksineprogram benytt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw/2.0/html/tileshop_pmc/tileshop_pmc_inline.html?p=PMC3&id=3062527_pmed.1001012.g002.jpg

Legg merke til Italia som ikke har hatt vaksineprogram!


Tegnforklaring:

Sitat

A: The country currently has universal BCG vaccination program. B: The country used to recommend BCG vaccination for everyone, but currently does not. C : The country never had universal BCG vaccination programs.


NB! Bilde under viser hvilke land som utfører BCG vaksine per 2005.

MARS4.gif

Endret av Gjest
Edit: la til info om italia på kartet
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Da tar du grundig feil, de fleste vet at WHO gjorde massive feil hele veien


Nei, de fleste vet ikke det, selv om Trump hevder det.
Det er i så fall noe man må se etterpå, å se om det var muligheter for å varsle tidligere osv.

Har du lest avisen i dag, det finnes knapt et land, statsleder, lege eller annet som ikke støtter arbeidet WHO gjør, selv de fleste i USA, med unntak av Trump, støtter WHO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uavhengig av kva WHO har gjort feil så verkar det veldig rart å kutte økonomisk støtte i desse tider. Ja, WHO kunne gjort mykje betre og har kanskje bånd til Kina som er uheldige, men det er framleis ein stor og inflytelsesrik organisasjon som det er bruk for i desse tider. Ta gjerne oppvasken og legg fram kritikken som er berettiget, men ikkje midt oppi ein pandemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (8 minutter siden):

Liten tvil om at WHO har gjort mange feil og må svare for det, men de fleste velger å vente til rett tidspunkt som ikke er midt i en pandemi. 

Hva mener du spesifikt de kunne gjort annerledes?

For å hjelpe deg litt, her er en tidslinje over hva WHO selv mener de har gjort : https://www.who.int/news-room/detail/08-04-2020-who-timeline---covid-19

Her er hva Trump mener :
 


Og her er WHOs faktiske reiseråd fra februar : https://www.who.int/news-room/articles-detail/updated-who-recommendations-for-international-traffic-in-relation-to-covid-19-outbreak

 

?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (10 minutter siden):

Altfor tette bånd til Kina og ønsker ikke samarbeide med Taiwan. Tok alt fra Kina for god fisk de første ukene, selv om data viste noe helt annet.


Taiwan er knapt anerkjent av noe annet seriøst land, ikke en gang Norge, de anses ikke å oppfylle kravene som nasjon, og er derfor heller ikke medlem i FN eller WHO.

Flere land har ønsket at de skal få observasjonstatus i WHO, men både slik status og medlemskap har blitt blokkert av Kina, da de mener Taiwan tilhører Kina.

Igjen, det er en lang konflikt her som går hundre år tilbake i tid, det var ingen som klaget over at Taiwan ikke fikk være med i WHO når Gro var leder, det har plutselig kommet nå på hælene av Trumps tåpelige påstander om at WHO er for knyttet til Kina, som Trump bruker for å deflektere skyld bort fra sine egne feil, han avfeide jo hele viruset som en "scam" og "fake news" til langt ut i februar.

WHO har hele tiden tatt dette seriøst, men hva mener du de skulle gjort ovenfor Kina?
Taiwan hadde jo ingen tall eller noen som helst anelse hva som skjedde i Kina, det var ikke slik at Taiwan visste noe ingen andre visste om dette viruset, samme dag som Kina opplyste om at det fantes et virus.

Hvor mener du WHO skulle fått data fra, når smitten kun var i Wuhan, Kina?
Hvem andre enn kineserne kunne kommet med data om dette, og hvordan skulle WHO vite hvorvidt dataene stemte eller ikke, enten de kom fra Kina eller andre steder?

Mener du at de skal utlyse unntakstilstand og pandemi hver gang et titalls lungebetennelser oppdages?

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:


Taiwan er knapt anerkjent av noe annet seriøst land, ikke en gang Norge, de anses ikke å oppfylle kravene som nasjon, og er derfor heller ikke medlem i FN eller WHO.

Flere land har ønsket at de skal få observasjonstatus i WHO, men både slik status og medlemskap har blitt blokkert av Kina, da de mener Taiwan tilhører Kina.

Igjen, det er en lang konflikt her som går hundre år tilbake i tid, det var ingen som klaget over at Taiwan ikke fikk være med i WHO når Gro var leder, det har plutselig kommet nå på hælene av Trumps tåpelige påstander om at WHO er for knyttet til Kina, som Trump bruker for å deflektere skyld bort fra sine egne feil, han avfeide jo hele viruset som en "scam" og "fake news" til langt ut i februar.

WHO har hele tiden tatt dette seriøst, men hva mener du de skulle gjort ovenfor Kina?
Taiwan hadde jo ingen tall eller noen som helst anelse hva som skjedde i Kina, det var ikke slik at Taiwan visste noe ingen andre visste om dette viruset, samme dag som Kina opplyste om at det fantes et virus.

Hvor mener du WHO skulle fått data fra, når smitten kun var Wuhan, Kina ?
Mener du at de skal utlyse unntakstilstand og pandemi hver gang et titalls lungebetennelser oppdages?

 

WHO burde reorganiseres, og korrupsjonen og pampeveldet som brer seg der burde tas ved rota. Hva gjelder hva de har gjort galt i akkurat denne saken, kan i alle fall nevnes:

de hadde ikke et team i Kina før 10. februar (!)

de har hyllet Kina, og sagt de setter en ny standard i respons på epidemier/pandemier. Altså... Hæ? Ny respons i å kneble varslere? Ny respons i å drøye å sende ut informasjon i mange (potensielt dyrebare) dager? 

avdelingen som håndterer coronavirues i WHO er underfinansiert, hvor går alle pengene (hint: reising på første klasse)?

de pusher ikke hardt nok for å forby våtmarkeder - mat eller medisin er irrelevant, få det bort. Helt bort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Taiwan er knapt anerkjent av noe annet seriøst land, ikke en gang Norge, de anses ikke å oppfylle kravene som nasjon, og er derfor heller ikke medlem i FN eller WHO.

Flere land har ønsket at de skal få observasjonstatus i WHO, men både slik status og medlemskap har blitt blokkert av Kina, da de mener Taiwan tilhører Kina.

Igjen, det er en lang konflikt her som går hundre år tilbake i tid, det var ingen som klaget over at Taiwan ikke fikk være med i WHO når Gro var leder, det har plutselig kommet nå på hælene av Trumps tåpelige påstander om at WHO er for knyttet til Kina, som bruker for å deflektere skyld bort fra sine egne feil.

WHO har hele tiden tatt dette seriøst, men hva mener du de skulle gjort ovenfor Kina?
Taiwan hadde jo ingen tall eller noen som helst anelse hva som skjedde i Kina, det var ikke slik at Taiwan viste noe ingen andre viste.

Hvor mener du WHO skulle fått data fra, når smitten kun var Wuhan, Kina ?
Mener du at de skal utlyse unntakstilstand og pandemi hver gang et titalls lungebetennelser oppdages?

 

Derfor har ikke Taiwan noe verdi i dette og alt de gjorde riktig var jo bare flaks.

WHO og Kina sover i samme seng, og at USA velger påpeke dette er ikke rart.

Alle andre ledere i verden er livredde Kina.

If the World Health Organisation (WHO) had “one speck of credibility or decency” it would tell China to abolish its wet markets, according to The Australian’s Greg Sheridan.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (46 minutter siden):

WHO burde reorganiseres, og korrupsjonen og pampeveldet som brer seg der burde tas ved rota.


Finnes det i det hele tatt noen holdbare korrupsjonsanklager mot WHO?

Jeg vet at de har blitt kritisert for mye reisevirksomhet og dyre hoteller, men kan ikke huske å sett noen korrupsjonsanklager med hold i, det er kun det vanlige oppgulpet fra "alternative" medier?

En av de store ulempene ved å jobbe i WHO er gjerne angitt å være den konstante reisevirksomheten til nye områder i krise, samt at lønnsnivået ikke er noe å skryte av heller.

WHO-lederen har vel et par millioner kroner i årslønn, som selvfølgelig ikke er dårlig, men er langt under hva lignende ledere vanligvis tjener, personer som Stoltenberg, Jagland og andre "internasjonale" ledere tjener langt mer.

Det er ikke så mange år siden Gro var leder av WHO i en del år, jeg er ingen stor fan av Gro, men kan ikke helt se for meg at hun er korrupt?
 

d'espresso skrev (46 minutter siden):

de hadde ikke et team i Kina før 10. februar (!)


WHO har eget kontor i Bejing, så de var på plass fra starten av. De første representantene var i Wuhan den 20. januar.
Dr. Tedros reiste personlig til Kina den 28. januar.

10. februar hadde man det såkalte "joint team", som besto av eksperter fra en rekke land, på bakken i Kina.

d'espresso skrev (46 minutter siden):

de har hyllet Kina, og sagt de setter en ny standard i respons på epidemier/pandemier. Altså... Hæ? Ny respons i å kneble varslere? Ny respons i å drøye å sende ut informasjon i mange (potensielt dyrebare) dager? 


Det er mulig de har det, men du er sikkert på at ikke det WHO mente var at Kina relativt raskt fikk kontroll på utbruddet, og gjorde svært mye for å kontrollere det. Jeg kan ikke tenke meg WHO tar noe standpunkt i forhold til knebling av varslere eller politiske agendaer?

d'espresso skrev (46 minutter siden):

avdelingen som håndterer coronavirues i WHO er underfinansiert, hvor går alle pengene (hint: reising på første klasse)?

de pusher ikke hardt nok for å forby våtmarkeder - mat eller medisin er irrelevant, få det bort. Helt bort.


Hele WHO har vært underfinansiert i en årrekke, det er ikke noe nytt.

Det er mulig de bruker for mye på reiser, det vet ikke jeg, men har registrert at dette har blitt kritisert av flere tidligere, samtidig så er dette en organisasjon som åpenbart driver langt mer reisevirksomhet enn de fleste byråkratiske organisasjoner som kan gjøre det meste fra et kontor i Brussel, for WHO er det nok mer påkrevd at de sender folk rundt i verden, hvorvidt det er med første klasse vet jeg heller ikke?

Jeg kan ikke tenke meg WHO har noen fullmakt til å forby våtmarkeder i Kina, de kan vel i beste fall kun anbefale det?

 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 0laf said:


Finnes det i det hele tatt noen holdbare korrupsjonsanklager mot WHO?

Jeg vet at de har blitt kritisert for mye reisevirksomhet og dyre hoteller, men kan ikke huske å sett noen korrupsjonsanklager med hold i, det er kun det vanlige oppgulpet fra "alternative" medier?

En av de store ulempene ved å jobbe i WHO er gjerne angitt å være den konstante reisevirksomheten til nye områder i krise, samt at lønnsnivået ikke er noe å skryte av heller.

WHO-lederen har vel et par millioner kroner i årslønn, som selvfølgelig ikke er dårlig, men er langt under hva lignende ledere vanligvis tjener, personer som Stoltenberg, Jagland og andre "internasjonale" ledere tjener langt mer.

Det er ikke så mange år siden Gro var leder av WHO i en del år, jeg er ingen stor fan av Gro, men kan ikke helt se for meg at hun er korrupt?
 


WHO har eget kontor i Bejing, så de var på plass fra starten av. De første representantene var i Wuhan den 20. januar.
Dr. Tedros reiste personlig til Kina den 28. januar.

10. februar hadde man det såkalte "joint team", som besto av eksperter fra en rekke land, på bakken i Kina.


Det er mulig de har de, men du er sikkert på at ikke det WHO mente var at Kina relativt raskt fikk kontroll på utbruddet, og gjorde svært mye for å kontrollere det. Jeg kan ikke tenke meg WHO tar noe standpunkt i forhold til knebling av varslere eller politiske agendaer?


Hele WHO har vært i underfinansiert i en årrekke, det er ikke noe nytt.

Det er mulig de bruker for mye reise, det vet ikke jeg, men har registrert at dette har blitt kritisert av flere tidligere, samtidig så er dette en organisasjon som åpenbart driver langt mer reisevirksomhet enn de fleste byråkratiske organisasjoner som kan gjøre det meste fra et kontor i Brussel, for WHO er det nok mer påkrevd at de sender folk rundt i verden, hvorvidt det er med første klasse vet jeg heller ikke?

Jeg kan ikke tenke meg WHO har noen fullmakt til å forby våtmarkeder i Kina, de kan vel i beste fall kun anbefale det?

 

Ja - og hvor er den anbefalingen? De burde pushe hardere.

 

Det er noen bånd til Kina som er særdeles uheldige (spesielt da mellom Kina og Tedros) som aldri burde eksistert. At Gro ikke var shady for over femten år siden, sier lite om situasjonen i dag.

 

At hele WHO er underfinansiert er en ting. At man bruker snaue halve årsbudsjettet på first class og 5-stjerners er en annen.

Edit: For å ha det klart: jeg mener ikke nå nødvendigvis er tiden for å kutte finansieringen av WHO, men jeg skjønner at USA stiller spørsmål, og jeg skjønner at den største bidragsyteren til organisasjonen vil ha litt mer value for money. Det fremstår noe shady og pampete, spør du meg.

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse tingene med pampevelde eller andre problemer gjelder vel det meste enten det er WHO, FN, IOC, FIFA, IMF, WWF eller andre store internasjonale organisasjoner.

Å kutte støtten til WHO har i allefall ingen annen effekt enn å være et politisk  krumspring myntet på egne velgere nå. Et blamegame for å kunne peke på noen andre enn seg selv og feilene. Det vil ikke hjelpe på pandemien hverken i eget hjemland eller internasjonalt. Snarere tvert imot.

Verden er avhengig av at WHO fortsetter å gjøre jobben sin, for det er det de har gjort i det store og det hele selv om det sikkert er flere ting man kan peke på som er gjort feil. Da hjelper det ikke å bygge det ned, men å bygge det opp.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (21 minutter siden):

Ja - og hvor er den anbefalingen? De burde pushe hardere.

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/coronavirus-china-cases-deaths-who-wet-market-wuhan-a9462286.html

WHO har faktisk anbefalt at våtmarkedene stenges, eller at det eventuelt selges mat på en tryggere måte, mer slik vi gjør i vesten.
Noe mer enn det kan ikke WHO gjøre, de har ingen autoritet over Kina.

d'espresso skrev (21 minutter siden):

Det er noen bånd til Kina som er særdeles uheldige (spesielt da mellom Kina og Tedros) som aldri burde eksistert. 


Hvilke bånd er det, og hvilket grunnlag har du for å tro at det finnes noen bånd mellom Tedros og Kina?

Nå er det slik at WHO holder møter hvor det stemmes, det er en demokratisk organisasjon med 194 medlemsstater, selv om Tedros er lederen utad.
 

d'espresso skrev (21 minutter siden):

Edit: For å ha det klart: jeg mener ikke nå nødvendigvis er tiden for å kutte finansieringen av WHO, men jeg skjønner at USA stiller spørsmål, og jeg skjønner at den største bidragsyteren til organisasjonen vil ha litt mer value for money. Det fremstår noe shady og pampete, spør du meg.


Jeg vet ikke hvordan de reiser, men jeg kan forestille meg at lederne i WHO reiser som ledere i andre slike organisasjoner?
Lederen for FN, NATO eller Europarådet, og sikkert også statsledere og andre i høyere stillinger reiser neppe med budsjettreiser kjøpt på nettet?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...