Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/urix/usa-stanser-utbetalingene-til-who-1.14982635

Trump tar ikke feil, innflytelsen Kina har til WHO og FN er skremmende. Som at de legitimerer tradisjonell kinesisk medisin som aldri er blitt forsvarlig kvalitetstestet og som vi i Norge og vesten anser som heksebrygg. Og han tar heller ikke feil i at WHO skjulte hvor ille viruset var. Taiwan varslet om viruset i desember - januar men ble ignorert etter frykt for Kina.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laffe skrev (2 timer siden):

Jeg er for 100% frihet, noe tydeligvis du ikke er for. Regjeringen eller eksperter skal ikke få lov til å stoppe meg fra å gjøre det jeg har lyst til, uavhengig hva enn det måtte være. Dvs er man smittet  så skal man ikke føle seg innestengt bare fordi hva andre sier, ta hensyn til flertallet, eller bli stoppet pga restriksjoner. Gjør man det, ja da kan man ikke kalle det frihet! 


Hmm, jeg har en nabo jeg gjerne skulle vært kvitt, forferdelig fyr, kan jeg skyte naboen også dersom jeg er for 100% frihet?

Du argumenterer altså for at du skal kunne gå rundt å smitte andre, dersom du føler for det, ettersom din frihet er viktigere enn at andre i samfunnet overlever.

Jeg tror jeg kan si på vegne av 99% av oss andre i samfunnet, at slike som deg har vi null behov for, særlig i en krise som dette hvor alle forsøker å være solidariske, det beste hadde vært om vi kunne sende deg til Bjørnøya, så kunne du ha friheten din der, alene !

Det er ikke frihet du ønsker, du ønsker 100% egoisme fordi du er sykelig selvopptatt, og trolig trenger hjelp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fnix skrev (1 time siden):

Trump tar ikke feil, innflytelsen Kina har til WHO og FN er skremmende. Som at de legitimerer tradisjonell kinesisk medisin som aldri er blitt forsvarlig kvalitetstestet og som vi i Norge og vesten anser som heksebrygg. Og han tar heller ikke feil i at WHO skjulte hvor ille viruset var. Taiwan varslet om viruset i desember - januar men ble ignorert etter frykt for Kina.


Taiwan eksisterer ikke som stat, så å si ingen land i verden anerkjenner Taiwan, med unntak av 15 andre lilleputtstater som også knapt eksisterer.

Dette er hovedårsaken til at Taiwan ikke har noen plass i FN eller WHO.

Det er åpenbart en konflikt med Kina her, som har pågått siden 1911, som også gjorde at det kinesiske setet i FN ble overført til Kina fra Taiwan i 1971.

Taiwan har hevdet i alle år at de er de rettmessige "herrene" over hele Kina, men de har selvfølgelig ingen mulighet ti å utfordre folkerepublikken Kina, som nå har sitt eget lederskap.

Man kan dog anta at både WHO og FN er mer uhildet enn Kina og Taiwan, som begge har sine egne agendaer.

WHO hevder at de fikk den offisielle meldingen fra Kina 31. desember, og at de ikke kjenner noen til e-post fra Taiwan.
Taiwan hevder at de sendte en e-post til WHO den 31. desember, altså samme dag, hvor de advarte om smitte mellom mennesker, selv om de ikke nevnte dette i det hele tatt i e-posten.

WHO hevder Taiwan driver en svertekampanje og at deres e-post uansett ville vært irrelevant, ettersom WHO på det tidspunktet ikke hadde noen data om viruset.

Det virker som om det er Taiwan som koker suppe på spiker her?

https://focustaiwan.tw/politics/202004110004


Nå har jo Trump stanset støtten til WHO også, noe som fremstår som et sjakktrekk midt i en pandemi.
Amerikanerne kunne vel nesten ikke fått noen verre president til å styre landet under en slik krise, enn Trump, han blir mer og mer ustabil for hver dag han møter opp på pressekonferansene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er sikkert ingen nyhet. Men fikk litt info fra en sykepleier om at cytokine storm er et stort problem med COVID-19, og om anti-malariamedisin så pratet hun om at det kunne tenkes å gi skade på hjerte og kanskje noen andre steder i kroppen.

Interessant, kanskje enkelte står midt oppi en ubehandlet cytokine storm når det rapporteres om slike symptomer:

Quote

Symptoms include fever, fatigue, loss of appetite, muscle and joint pain, nausea, vomiting, diarrhea, rashes, fast breathing, rapid heartbeat, low blood pressure, seizures, headache, confusion, delirium, hallucinations, tremor, and loss of coordination.[4]

Lab tests and clinical monitoring show low blood oxygen, widened pulse pressure, increased cardiac output (early), potentially diminished cardiac output (late), high levels of nitrogen compounds in the blood, elevated D-dimer, elevated transaminases, factor I deficiency and excessive bleeding, higher-than-normal level of bilirubin.[4][6]

Kjenner ihvertfall igjen et par symptomer i den listen.

Lenke til kommentar

Det er trist å se at politikk mellom stater står for en del av "fake news" i en situasjon som dette.

Man snakker om at man trenger en "felles fiende" for å stå sammen, men jeg synes ikke vi har bestått den prøven så langt. Vi har ikke modnet så forferdelig mye som sivilisasjon ennå.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Laffe skrev (5 timer siden):

Eeeh. Du sier at du er for 100% frihet. Du er klar over hva det innebærer? Eller er du en som mange andre, sier det ene.. men mener noe annet. Frihet = gjøre det ma  har lyst til å gjøre uavhengig forbud, regler eller hva andre sier eller mener.

Helt uenig. Friheten du snakker om er den misforståtte "amerikanske" tolkningen hvor det eneste man er fri til er å bli utnyttet av andre mennesker. Fri til å ikke ha et sikkerhetsnett. Frihet til å leve i fattigdom. Og om man drar det lenger; frihet til å utøve vold. 

Virkelig frihet er å være beskyttet fra utnyttelse, sult, sykdom og andres onde påfunn. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Belgia har nå over dobbelt så mange dødsfall per million innbygger per dag, som det Italia hadde på det verste. (7-dagers rullende snitt)

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-25..&country=BEL+DNK+FRA+DEU+ITA+NLD+NOR+KOR+ESP+SWE+GBR+USA

Jeg kan ikke forestille meg hvor ille det må være på sykehusene deres nå. Merkelig at ikke dette er høyere oppe i norsk media enn det er. ja, jeg så Dagbladet hadde én artikkel om det, men det er jo ikke i nærheten av pressedekninga Italia fikk under sin topp som altså var under halvparten av Belgias topp.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Belgia har nå over dobbelt så mange dødsfall per million innbygger per dag, som det Italia hadde på det verste. (7-dagers rullende snitt)

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-25..&country=BEL+DNK+FRA+DEU+ITA+NLD+NOR+KOR+ESP+SWE+GBR+USA

Jeg kan ikke forestille meg hvor ille det må være på sykehusene deres nå. Merkelig at ikke dette er høyere oppe i norsk media enn det er. ja, jeg så Dagbladet hadde én artikkel om det, men det er jo ikke i nærheten av pressedekninga Italia fikk under sin topp som altså var under halvparten av Belgias topp.

Har også reagert på ganske lite dekning av Belgia i norske medier. Kun den ene saken i Dagbladet jeg har sett også, i tillegg til NRK som hadde Philip Lothe på bakken der tidligere. 

Hvordan står det til med sykehusene, kapasitet og håndtering da? Har prøvd å lese litt belgiske medier men ikke funnet noe som tilsier at de er i samme grusomme situasjon som Italia/Spania med overbelastning.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Trumps jag etter noen å skylde på fordi han selv dreit voldsomt på draget med egen håndtering av krisa fører altså til at han kutter støtten til WHO.

Tragisk. 

Etpar glimt fra hans egne utsagn:

Spoiler

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At WHO kunne gjort ting betre er ikkje tvil om, men dette kan seiast om dei fleste, ikkje minst USA. Som vanleg er Trump meir interessert i å prate om kven han kan legge skulda på og dytte fokus vekk frå sine eigne handlingar enn å adressere tilstanden i USA og kva dei gjer for å få kontroll. Propagandavideoar, hån av pressa og å få økonomien opp igjen er fokuset der i gården.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har noen tenkt tanken på at det kanskje ikke finnes noe "COVID-19"? At folk som blir syke og dør, gjør det av samme årsaker som tidligere år. Altså fra en NORMAL influensa og andre problemer.Tallene i media er høye fordi det kom en ny test for Corona, og ikke fordi viruset er noe farligere, er informasjon som sirkulerer rundt. Men så lenge folk flest stoler blindt på hva myndigheter og media sier, så blir det vanskeligere å finne ut med sikkerhet. Flokkmentaliteten tok over da frykten satt inn.

Bill Gates (på vegne av WHO) og andre snakker om at verden vil aldri gå tilbake til det normale før ALLE mennesker tar en vaksine. En vaksine mot et virus som kanskje ikke existerer...? Men fordi experter forteller oss ditt og datt, så skal vi liksom bare følge det uten å stille spørsmål...? Stiller man spørsmål til troverdigheten til myndigheter, WHO og andre "experter" i disse dager, så blir man stemplet som en "konspirasjonsteoretiker" automatisk. Merklig åssen det funker.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 minutter siden):

Har noen tenkt tanken på at det kanskje ikke finnes noe "COVID-19"? .    . . .. snip !


Du mener at alle verdens land, alle TV-kanaler, alle leger og helseorganisasjoner, er med i en stor konspirasjon hvor de hevder at de har genetisk sekvensering av et virus som ikke finnes, hvor filmene av sykehus som er fulle og titusenvis dør er falske, trolig oppkonstruert for å lure oss til å ta en vaksine fra Bill Gates.

Svaret er vel så konsist "NEI" som det kan få blitt, det er nok veldig få som har tenkt på dette, og de som har gjort det, har forhåpentligvis slått det fra seg raskt.

Dette er ikke en konspirasjonsteori, vi vet med absolutt sikkerhet at dette viruset eksisterer, og at det tar livet av en del mennesker, mens andre kan bli veldig syke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Zeph said:

At WHO kunne gjort ting betre er ikkje tvil om, men dette kan seiast om dei fleste, ikkje minst USA. Som vanleg er Trump meir interessert i å prate om kven han kan legge skulda på og dytte fokus vekk frå sine eigne handlingar enn å adressere tilstanden i USA og kva dei gjer for å få kontroll. Propagandavideoar, hån av pressa og å få økonomien opp igjen er fokuset der i gården.

Kanskle det er fordi han stadig blir anklaget for x og y og vil tilbakevise dette? Eller sluker du alt vg skriver rått? Trump har mange feil, men jeg savner en litt mer edruelig fremstilling. Ser vi utenfor grensene så er det ikke vanskelig å finne bredere og mer utfyllende dekning. Som ofte kan gi et annet bilde. Det er faktisk helt latterlig å se viss man har et fnugg av politisk interesse utenfor sine egne landegrenser. Og man trenger ikke grave veldig for å se at det er gode grunner til å stillespm tegn med who. Men det er mye enklere og ignorere og skrike konspirasjon og hylle kina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

Ut i fra denne siden som anslår blant annet dødsfall av COVID-19 ut i fra tilgjengelig materiell i helsevesenet og tiltak innsatt, vil Norge ha 811 døde per 4. august.

Sverige anslås derimot å ha 18 322 døde på samme tidspunkt.

https://covid19.healthdata.org/sweden
https://covid19.healthdata.org/norway

Sykt (bokstavelig talt). Altså flere døde enn staten New York, med sine 19,4 millioner innbyggere. Mange flere enn Belgia, hvor det ser ille ut nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...