Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Vi lever i et snillistisk sosialdemokrati med beslutningsvegringer og frykt for å tråkke potensielle velgere på tærne.

Jeg sier ikke at autoritære diktatur er fantastiske saker, men dette med dumsnillhet, beslutningsvegring osv er en systematisk svakhet ved vårt styresystem i kriser som dette. Det som trengs er lynraske beslutninger, inkludert upopulære beslutninger. Det hjalp i hvert fall Kina. 2 sykehus bygget på 9 dager. Beinhard karantene for millioner, som på rekordtid slo ned viruset og sikkert reddet mange liv, sammenlignet med en mer snillistisk tilnærming. Så kan man jo spørre seg, er man egentlig snill hvis man er så rundhåndet at flere folk dør?

Det er helt utrolig at tilsynelatende oppegående nordmenn faktisk foreslår å gi mer makt til regjeringen, dvs mindretallsstyre. Det som trengs er gode, sunne institusjoner. Avgjørelser som er tatt på bakgrunn av medisinskfaglig vurdering. Edruelighet ovenfor tiltak som begrenser personlig frihet og ikke hastige (hytteforbud) tiltak i øst og vest for å vise "handlekraft". 

Jeg nekter å gi opp min frihet i et fritt samfunn bare på grunn av et virus. Og jeg håper virkelig at jeg har de fleste med meg på dette. Men kanskje har vi hatt det for godt for lenge, så folk ikke er klar over hvor heldige vi er. I India (vi snakker altså om 1/7 av verdens befolkning) blir folk mishandlet av politiet om de oppholder seg utendørs. Tenk litt på dette når dere foreslår "beinhard karantene".

Det er i krisetider man må verne om våre fundamentale retter.

Ok, dog jeg vil berømme regjeringen: de har mang en gang appelert til folks sunne fornuft. De forteller over og over igjen at tiltakene ikke er det viktigste, det er hva folk faktisk gjør som avgjør fremtidig smittespredning. Dette er helt riktig og den foretrukne metoden. Man skal ikke sanksjonere, men lære folk hva som er det beste. Om det man kommer med er fornuftig (det meste, bortsett fra ting som hytteforbud etc.) vil folk følge disse rådene.  

Lenke til kommentar

 

failern skrev (8 minutter siden):

Det er helt utrolig at tilsynelatende oppegående nordmenn faktisk foreslår å gi mer makt til regjeringen, dvs mindretallsstyre. Det som trengs er gode, sunne institusjoner. Avgjørelser som er tatt på bakgrunn av medisinskfaglig vurdering. Edruelighet ovenfor tiltak som begrenser personlig frihet og ikke hastige (hytteforbud) tiltak i øst og vest for å vise "handlekraft". 

Jeg nekter å gi opp min frihet i et fritt samfunn bare på grunn av et virus. Og jeg håper virkelig at jeg har de fleste med meg på dette. Men kanskje har vi hatt det for godt for lenge, så folk ikke er klar over hvor heldige vi er. I India (vi snakker altså om 1/7 av verdens befolkning) blir folk mishandlet av politiet om de oppholder seg utendørs. Tenk litt på dette når dere foreslår "beinhard karantene".

Det er i krisetider man må verne om våre fundamentale retter.

Ok, dog jeg vil berømme regjeringen: de har mang en gang appelert til folks sunne fornuft. De forteller over og over igjen at tiltakene ikke er det viktigste, det er hva folk faktisk gjør som avgjør fremtidig smittespredning. Dette er helt riktig og den foretrukne metoden. Man skal ikke sanksjonere, men lære folk hva som er det beste. Om det man kommer med er fornuftig (det meste, bortsett fra ting som hytteforbud etc.) vil folk følge disse rådene.  

Kunne ikke ha sagt det bedre.

 Flytt til Kina eller USA hvis man har lyst på diktaturskap. Oransjefyren-apekatten i USA og han fra Kina passer godt hånd i hånd.

Jeg vil ha frihet, og om jeg smitter. Javel, ikke min feil!

Endret av Laffe
Lenke til kommentar
failern skrev (1 minutt siden):

blir folk mishandlet av politiet om de oppholder seg utendørs. Tenk litt på dette når dere foreslår "beinhard karantene".

"Jeg sier ikke at autoritære diktatur er fantastiske saker, men dette med dumsnillhet, beslutningsvegring osv er en systematisk svakhet ved vårt styresystem i kriser som dette. "

Jeg har ingen steder fremmet piskeslag på åpen gate. Nå må du roe ned antagelsene dine.

"Vi fraråder på det sterkeste unødvendige fritidsreiser" og en rekke andre slike vage "anbefalinger" som tøyes i strikken er derimot for slapt igjen. Vi trenger mer stramhet fordi det tøyes for mye i alle bauger og kanter. Du trenger ikke ta den helt ut og anta at jeg ønsker piskeslag på åpen gate og sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

What? Har du drukket maling, eller mener du dette i fullt alvor?

Vel. Noen har lyst på frihet.. andre diktatur! Enkel valg.

Failern forklarer det ganske så greit hvorfor frihet er bedre enn diktatuskap

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (1 minutt siden):

"Jeg sier ikke at autoritære diktatur er fantastiske saker, men dette med dumsnillhet, beslutningsvegring osv er en systematisk svakhet ved vårt styresystem i kriser som dette. "

Men det er nettopp dette du sier da du vil innføre strengere kontroll over andre borgere. Jeg skjønner at du har en god tanke bak det og at du genuint gjør dette for "the greater good", men det er en skummel sti å gå. Gir du mer makt til enkeltpersoner vet du ikke når de plutselig sitter på for mye makt og snur seg mot deg. Man kan like godt oppleve det motsatte som i Hviterussland der sjefen sier "all good! Coronavirus er ingenting å bry seg om". Det er en veldig god grunn til at vi ikke er der.

 

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen steder fremmet piskeslag på åpen gate. Nå må du roe ned antagelsene dine.

Skal vi se. Jeg har heller ikke sagt at dette er noe du fremmer. Jeg sier bare at dette er det som skjer i andre land. (India er til og med et demokrati!!) Vi må kunne åpne opp øynene og se hva som skjer rundt oss uten at man skal bli krenket av det.

Simen1 skrev (6 minutter siden):

"Vi fraråder på det sterkeste unødvendige fritidsreiser" og en rekke andre slike vage "anbefalinger" som tøyes i strikken er derimot for slapt igjen. Vi trenger mer stramhet fordi det tøyes for mye i alle bauger og kanter. Du trenger ikke ta den helt ut og anta at jeg ønsker piskeslag på åpen gate og sånt.

Vi har allerede stengt landet for utlendinger. Om vi skal begynne å stenge ned bevegelser mellom landsdeler så kommer det til å føre til massive komplikasjoner for vanlige folk. Dette er alt for inngripende i ens hverdag. Mange fylker har under 10 nye smittede den siste uken, det blir helt koko å skulle stenge disse fylkene helt ned. Du glemmer at de aller fleste anleggsarbeidere, lagerarbeidere you name it, jobber fortsatt. De pendler kanskje til jobb og er avhengig av at transporten finnes. 

Jeg liker mye bedre forslaget ditt om å gå direkte der smittespredningen skjer og der den er mest alvorligst, på sykehjemmene. Dette har jeg sagt hele tiden. Vi kan åpne samfunnet mye mer om vi klarer å hermetisk lukke sykehjemmene. Da hadde vi sett mye lavere dødstall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (9 minutter siden):

What? Har du drukket maling, eller mener du dette i fullt alvor?

Jeg syntes han er en kronidiot som tar lett på å smitte andre, men jeg støtter hans ønske om frihet 100%. Syntes du jeg har drukket maling også?

Lenke til kommentar
Maabren skrev (57 minutter siden):

Viruset i israel er sikkert av opptrekkertypen, men at viruset er borte inna 2 veker må bero på feil tolking. Nedgangen tek lenger tid og di som slåss lengst mot viruset kan i verste fall trenge 5-6 veker på seg før di har friskna til. Når eit land ikkje får nye tilfeller av viruset har di ein mulighet til å bli kvitt viruset 6 veker fram i tid. Så kjem det ann på om viruset ligger latent hjå nokre av di som har friskna til og setter i gang ei ny runde. For israel sin del skal di vær gla om di får ein jamn nedgang framover, men det vil ta lang tid å bli kvitt viruset.

Det er nok en kurve å forholde seg til ja (muligens til og med en Gauss-kurve), men hvordan inputt parameterene er, er vanskelig å forholde seg til.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
failern skrev (2 minutter siden):

Men det er nettopp dette du sier da du vil innføre strengere kontroll over andre borgere.

Så hvis jeg sier fastere enn fiskepudding så tolker du at jeg mener verktøystål?

Jeg sier heller ikke at vi trenger noen ny styreform eller av-demokratisering. Jeg sier bare at vi trenger mer håndfaste regler. Påbud og forbud i stedet for snillistiske anbefalinger som lett sklir ut. At politikerne tør å si noe som enkelte potensielle velgere kan reagere på. Lederskap er ikke bare å stryke folk medhårs hele tida. Det handler også om å sette trygge grenser for vårt handlingsrom, for vårt felles beste. Omtrent som å tørre å servere fiskemiddag til ungene i stedet for å ta ordre fra de om at det blir pannekaker med sirup for n-te dag på rad. Selv en voksen befolkning trenger en del rammer for vårt felles beste. Litt mer en fiskepudding-slappe rammer nå under den største trusselen landet har sett siden 2. verdenskrig. Uten at du trenger å tolke det til at jeg mener verktøystål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg sier fastere enn fiskepudding så tolker du at jeg mener verktøystål?

Jeg sier heller ikke at vi trenger noen ny styreform eller av-demokratisering. Jeg sier bare at vi trenger mer håndfaste regler. Påbud og forbud i stedet for snillistiske anbefalinger som lett sklir ut. At politikerne tør å si noe som enkelte potensielle velgere kan reagere på. Lederskap er ikke bare å stryke folk medhårs hele tida. Det handler også om å sette trygge grenser for vårt handlingsrom, for vårt felles beste. Omtrent som å tørre å servere fiskemiddag til ungene i stedet for å ta ordre fra de om at det blir pannekaker med sirup for n-te dag på rad. Selv en voksen befolkning trenger en del rammer for vårt felles beste. Litt mer en fiskepudding-slappe rammer nå under den største trusselen landet har sett siden 2. verdenskrig. Uten at du trenger å tolke det til at jeg mener verktøystål.

Si noe konkret da.

Lenke til kommentar
failern skrev (11 minutter siden):

Jeg syntes han er en kronidiot som tar lett på å smitte andre, men jeg støtter hans ønske om frihet 100%. Syntes du jeg har drukket maling også?

Det var et sarkastisk spørsmål om han hadde drukket maling, ikke en mening. Om 100% frihet mener jeg: kronidiot. Et samfunn trenger: Lover, regler, tilpasninger av disse i forbindelse med kriser, et sikkerhetsnett for folk som faller utenfor, håndhevende makt, forsvar, rettsvesen, offentlige etater osv osv.  Massevis av ting som avviker fra ultraliberalistenes ytterste kjepphest: 100% frihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det var et sarkastisk spørsmål om han hadde drukket maling, ikke en mening. Om 100% frihet mener jeg: kronidiot. Et samfunn trenger: Lover, regler, tilpasninger av disse i forbindelse med kriser, et sikkerhetsnett for folk som faller utenfor, håndhevende makt, forsvar, rettsvesen, offentlige etater osv osv.  Massevis av ting som avviker fra ultraliberalistenes ytterste kjepphest: 100% frihet.

Ok

Jeg støtter personlig frihet 100%

Jeg støtter 100% frihet.

Disse betyr ikke det samme. Om du leser igjen så ser du at jeg skrev det første. Jeg er ikke ultraliberalist og jeg er veldig fornøyd med hva vi har i Norge idag.

Endret av Slettet+45613274
gjorde det tydeligere
Lenke til kommentar
failern skrev (1 time siden):

Jeg syntes han er en kronidiot som tar lett på å smitte andre, men jeg støtter hans ønske om frihet 100%. Syntes du jeg har drukket maling også?

Eeeh. Du sier at du er for 100% frihet. Du er klar over hva det innebærer? Eller er du en som mange andre, sier det ene.. men mener noe annet. Frihet = gjøre det ma  har lyst til å gjøre uavhengig forbud, regler eller hva andre sier eller mener.

Så hvem som er kronidiot er nok deg! Jeg er for 100% frihet, noe tydeligvis du ikke er for. Regjeringen eller eksperter skal ikke få lov til å stoppe meg fra å gjøre det jeg har lyst til, uavhengig hva enn det måtte være. Dvs er man smittet  så skal man ikke føle seg innestengt bare fordi hva andre sier, ta hensyn til flertallet, eller bli stoppet pga restriksjoner. Gjør man det, ja da kan man ikke kalle det frihet! Men du mener vel kanskje noe annet, med litt regulering? Som igjen ikke betyr frihet! Kronidioten er nok deg!

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...