Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (4 minutter siden):

Vi har da gjort enorme tiltak langt tidligere i prosessen enn det Italia gjorde nettopp fordi regjeringen ikke driter i rådene til WHO og hva som skjer i resten av verden.

Det kom flere fly fra Italia og Østerrike etter vi hadde fått første smittet registrert i Norge.

Kun siste fly fra Italia ble møtt med kriseteam som satt alle i karantene.

Har du egentlig fulgt med i nyhetsbilde? Norge har vært ALT annet enn tidlig ute, først etter vi lå på 2. plass i smitte per 1000 innbygger i verden begynte de å vurdere tiltak, da er man altfor sent ute!

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Noxhaven said:

Vi har da gjort enorme tiltak langt tidligere i prosessen enn det Italia gjorde nettopp fordi regjeringen ikke driter i rådene til WHO og hva som skjer i resten av verden.

Det er sant, men når det dukker opp sånne innlegg på VG så blir det reaksjoner. Ingenting om tidsperiode eller noe. Bare "vurderer å åpne noen skoler". 

 

Blir nok en edit her ja:

Nei, det er ikke sant. Italia sperret kinesere fra å fly til Italia allerede ved første smitte:

First confirmed cases

On 31 January, the first two cases of COVID-19 were confirmed in Rome. A Chinese couple, originally from Wuhan, who had arrived in Italy on January 23 via Milan Malpensa Airport travelled from the airport to Verona, then to Parma, arriving in Rome on 28 January. The next afternoon, they developed a cough, and by evening the man had a fever; the couple were taken to Lazzaro Spallanzani National Institute for Infectious Diseaseswhere they tested positive for SARS-CoV-2 and were hospitalised.[20][2] On 31 January, the Italian government suspended all flights to and from China and declared a state of emergency.

 

 

On 22 February, the government announced a new decree imposing the quarantine of more than 50,000 people from 11 different municipalities in Northern Italy. The quarantine zones are called the Red Zones and the areas in Lombardy and Veneto outside of them are called the Yellow Zones.[143]Penalties for violations range from a €206 fine to three months of imprisonment.[144] The Italian militaryand law enforcement agencies were instructed to secure and implement the lockdown.[145]

Schools were closed in ten municipalities in Lombardy, one in Veneto and one in Emilia Romagna.

 

Ser ut som de stengte skolene etter oss tidsmessing fra første smitte, men ellers var de raskere enn oss (på det meste).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy

Endret av Heiheihade
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (14 minutter siden):

Herlig å se her i forumet at Norge har så mange eksperter på epidemiologi! Men hva er poenget med ville spekulasjoner om viruset og hvordan man kan overvinne det? Kan ikke alle bare akseptere situasjonen og godta det ekspertene sier?

Det eksisterer ikke en opplest vedtatt sannhet blant eksperter, tvert imot spriker det i flere meningsretninger, både innnad i hvert land og mellom land. Så hvorfor skulle ikke vanlige folk få ha ulike synspunkter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Emile the rat said:

Bent Høie fornekter seg ikke, tidligere denne uken gikk Bent Høie ut med at norske helsemyndigheter ikke ønsker å følge rådene til WHO, og nå dette: 

«HØIE VURDERER GRADVIS ÅPNING AV SKOLER

Helseminister Bent Høie (H) sier til NRK at det kan bli aktuelt å åpne skolene for de eldste elevene først, slik at de får gjennomført avgangseksamen.«

Kilde VG

Hvordan er det mulig å ha en så skakkjørt helsemenister, hvorfor har ingen stoppet den mannen ennå!?

Skjønner ikke Høie at vi er mitt oppi en krise, og at gjennåpning av skolet kun setter oss i fare for å nå Italienske tilstander. 

En ting er at norske myndigheter reagerte farlig sent, men noe annet er å gå tilbake på tiltakene når vi prøver å få kontroll.

Sjokket!

Det er stor forskjell på alle klasser på alle skoler og ETT kull som kan spre seg alene på hele skoler.........

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Trontron said:

Det er stor forskjell på alle klasser på alle skoler og ETT kull som kan spre seg alene på hele skoler.........

Men er det ETT kull? Det er jo også for eks: VG2 el-energi, VG2 automatisering, VG3 flyfag, VG2 matfag, VG2 mekaniske fag osv osv. Alle de har også eksamen i år, AVSLUTTENDE eksamen.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (Akkurat nå):

Det komme flere fly fra Italia og Østerrike etter vi hadde fått første smitte registrert i Norge.

Kun siste fly fra Italia ble møtt med kriseteam.

Har du egentlig fulgt med i nyhetsbilde? Norge har vært ALT annet enn tidlig ute, først etter vi lå på 2. plass i smitte per 1000 innbygger begynte de å vurdere tiltak, da er man altfor sent ute!

 

Ja, jeg har fult ganske godt med siden 20. januar.

Jeg er ikke uenig med deg i at vi kunne og burde vært tidligere ute med diverse tiltak, men nå var det vel ikke det jeg sa? Altså at Norge har vært tidlig ute?
Jeg sa at vi var tidlig ute i forhold til Italia når de var i samme fase av pandemien, ikke sant? Og jeg regner med at du ikke er uenig i dette siden du valgte å svare på noe jeg ikke sa istedenfor det jeg faktisk sa.

De vurderte tiltak langt før vi lå på andre plass på cases/1 mil population, men de ble ikke enig og de ble ikke offentliggjort noen tiltak som du sier før vi lå veldig langt oppe på listen. (ser man bort ifra Island og andre mindre nasjoner som ikke er inkludert så var vi på andre plass) 
En annen grunn til at vi kanskje lå så langt oppe på listen kan være at vi faktisk testet veldig mange i forhold til 1 mil population på den tiden. (Uten at jeg har noen tall på at det faktisk er tilfelle)

Angående flyene så var det en katastrofe i tidsperioden vi hadde mye å tjene på å behandle disse seriøst.
Nå i dag som vi alt er langt inne i fase 2 der smitten er ute av kontroll så er det marginalt hvor mye man tjener på innreisende, men det er uansett bra at de nå tar denne gruppen mer seriøst og har satt inn et kriseteam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Det viktigste nå er det er gjort mange ekstreme tiltak, og flere vil følge. Nå har vi ikke noe valg, alle må jobbe sammen for at vi skal komme oss gjennom dette her. Så får man fordele skyld, si "hva var det jeg sa", være etterpåkloke og alt annet når den tid kommer.

Hehe, jeg ser tusenvis av de komme om noen mnd eller når enn dette er "over". "Hva var det jeg sa?" "Jeg sa jo det" osv :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Heiheihade said:

Men er det ETT kull? Det er jo også for eks: VG2 el-energi, VG2 automatisering, VG3 flyfag, VG2 matfag, VG2 mekaniske fag osv osv. Alle de har også eksamen i år, AVSLUTTENDE eksamen.

Det er en stund siden videregående for meg, men såvidt meg bekjent er det svært få av de der som er samlet på én skole.
Kanskje et kull med studiespesialiserende VG3 og en liten klasse med VG2 matfag osv. 
Som en annen her nettopp sa til deg; du trenger ikke å vri alt sammen til verst tenkelige scenarioet med en gang du ser en setning du tolker litt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om "waves" ang covid-19? Som spanskesyken:

There were 3 different waves of illness during the pandemic, starting in March 1918 and subsiding by summer of 1919. The pandemic peaked in the U.S. during the second wave, in the fall of 1918. This highly fatal second wave was responsible for most of the U.S. deaths attributed to the pandemic.

https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/1918-commemoration/three-waves.htm

 

Hvordan ligger vi an? Er vi i første bølge? Andre? Kina --> Europa? Usikker på hvordan det "fungerer"

Lenke til kommentar
1 minute ago, Heiheihade said:

Hvordan ligger vi an? Er vi i første bølge? Andre? Kina --> Europa? Usikker på hvordan det "fungerer"

Første bølge. Det betyr ikke at det kommer flere bølger. Det kan også bety at neste bølge er mye mindre farlig eller mer farlig.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trontron said:

Det er en stund siden videregående for meg, men såvidt meg bekjent er det svært få av de der som er samlet på én skole.
Kanskje et kull med studiespesialiserende VG3 og en liten klasse med VG2 matfag osv. 
Som en annen her nettopp sa til deg; du trenger ikke å vri alt sammen til verst tenkelige scenarioet med en gang du ser en setning du tolker litt feil.

Nåja, alt sammen vris ikke. Men en skole med 1500 elever for eks vil ha veldig mange linjer som skal ha eksamen. Tverrfaglig eksamen, både praktisk og teoretisk. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trontron said:

Første bølge. Det betyr ikke at det kommer flere bølger. Det kan også bety at neste bølge er mye mindre farlig eller mer farlig.

Med andre ord, man vet ikke hvordan vi ligger an. Kan enten være en bølge eller flere. Eller sier jo seg selv at man ikke kan vite om det kommer flere, tenkte bare på om det er "vanlig" med flere

Lenke til kommentar
1 minute ago, Heiheihade said:

Med andre ord, man vet ikke hvordan vi ligger an. Kan enten være en bølge eller flere. Eller sier jo seg selv at man ikke kan vite om det kommer flere, tenkte bare på om det er "vanlig" med flere

"Vanlig" influensa har en ny bølge hvert eneste år.
Spanskesyken hadde tre bølger hvor den midterste var veldig dødelig.
Svineinfluensaen hadde kun én bølge og antydning til at bølge nummer to skulle starte; men den døde ut.
SARS så vidt jeg husker hadde vel bare én bølge.

Ganske umulig å vite

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...