Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (14 minutter siden):


Det interessante er at oksygenmetningen har gått gradvis nedover. På fredag var den 98%, lørdag 97%, søndag 95%, mandag 95%, tirsdag 94% og i dag har den ligget på 92-94%.

94-92% og synkende? :confused: Da hadde jeg oppsøkt lege! Jeg snakker av erfaring (familie) at det er temmelig lavt og presser kroppen hardt. Hadde det vært meg hadde jeg ønsket profesjonell overvåkning av videre utvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):

Panama stenger alle landets skoler på ubestemt tid, trolig frem til minst 7. april, selv om landet så langt kun har 8 bekreftede tilfeller, og ett dødsfall.

8 bekreftet og 1 død, ganske sikker på at de mangler zero.

Filippinene har 50 tilfeller ca sist jeg sjekket, men har stengt alle skoler igår tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Relio skrev (14 minutter siden):

"In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a certain period of time."

"A CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered)."

Ingen av dem er vel korrekte isåfall. Hvilken definisjon var det du mente?

Kina: 5%
Iran: 11%
Diamond Princess: 2%

Når jeg ser på grafen til Kina var den også 43% i starten, men så synker den gradvis.

Vil dermed tippe <2% er det korrekte estimatet.

Yes. Det jeg ville få frem er at dette er en helt håpløs måte å regne dødsrate på. Den raten man kommer seg frem til kan ikke brukes til noe som helst annet enn og faktisk konstatere at til nå på denne spesifikke plassen ut ifra kun de som er registrerte så har så mange omkommet og så mange har blitt friske, og brøken eller prosenten er så stor. Denne dødsraten samsvarer iallefall ikke med sånn dødsrater blir brukt når det kommer til alt annet.

Lenke til kommentar

De som røyker ser ut til å være mer utsatt enn ikke røykere, så selv om vi får samme antall smittede som Italia trenger vi ikke å få samme antall døde. 

Skal visstnok ha med at røykere produserer mer av de reseptorene viruset liker å binde seg til og dermed har man større sjanse for å utvikle alvorlig lungesykdom som ards. Men ta det med en klype salt, kilden jeg hadde har slettet artikkelen.

Ser også et par artikler som tok for seg navnet på viruset er blitt slettet hvor artiklene påsto at Kina protesterte på WHO sitt originale navn hvor det het inneholdt "China". Om det er svada eller ikke, vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Nå er det straffbart å bryte Karantene i Oslo og Bergen iallefall med bøter og fengsel..

Har de da lister over alle som har testet positivt?

Gruppe to er veldig stor, med de uregistrerte som trolig eller muligens har viruset. Denne gruppa kan iallfall gå hvor de vil.. 

Studenter må nok legges i jern, hvis de skal holde seg inne på sine hybler i ukesvis. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

94-92% og synkende? :confused: Da hadde jeg oppsøkt lege! Jeg snakker av erfaring (familie) at det er temmelig lavt og presser kroppen hardt. Hadde det vært meg hadde jeg ønsket profesjonell overvåkning av videre utvikling.

Ja, jeg ringer aleris i morgen tidlig og bruker cpap i natt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Har de da lister over alle som har testet positivt?

Gruppe to er veldig stor, med de uregistrerte som trolig eller muligens har viruset. Denne gruppa kan iallfall gå hvor de vil.. 

Studenter må nok legges i jern, hvis de skal holde seg inne på sine hybler i ukesvis. 

Tro det eller ei, men jeg har ikke tenkt meg noen steder. Har dog egen leilighet, men skal fint holde kustus på meg selv i en så liten av periode av livet om det kan sørge for at flere mennesker overlever. Og jeg tenker sånn nå at om eksamener blir utsatt, om man må ta dem senere, eller må gå ett ekstra år for å få bacheloren, så skal jeg klare det helt fint. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Har de da lister over alle som har testet positivt?

Gruppe to er veldig stor, med de uregistrerte som trolig eller muligens har viruset. Denne gruppa kan iallfall gå hvor de vil.. 

Studenter må nok legges i jern, hvis de skal holde seg inne på sine hybler i ukesvis. 

Helt usaklig å mene at noen skal bo i et kott i 2 uker, da synes jeg det er mer humant med et sykeværelse med alt du trenger....

Samtidig om det må være sånn, så burde hele kollektiv informeres.

 

Akkurat som familier som bor sammen vet...

Alle er nok i systemet, både de med virus og folk i vanlig Karantene ventende på test eller ei.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
9 hours ago, Yiddo10 said:

Tro det eller ei, men jeg har ikke tenkt meg noen steder. Har dog egen leilighet, men skal fint holde kustus på meg selv i en så liten av periode av livet om det kan sørge for at flere mennesker overlever. Og jeg tenker sånn nå at om eksamener blir utsatt, om man må ta dem senere, eller må gå ett ekstra år for å få bacheloren, så skal jeg klare det helt fint. 

Bra. Flott og solidarisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Deler av Sverige slutter å teste folk med symptomer, de har ikke nok testkit.

"Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19"

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

 

 

 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Theo343 said:

Ja, jeg ringer aleris i morgen tidlig og bruker cpap i natt.

Du kan prøve å puste hurtig av og til når oksygennivået går lavt. Vet det er noe fjellklatrere pleier å gjøre ved lav oksygenmetning.

Endret av Relio
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (53 minutter siden):

Nå er det straffbart å bryte Karantene i Oslo og Bergen iallefall med bøter og fengsel..

Det kommer snart helt sikkert i hele landet, men nå er det iallefall ulovlig med vedtak i Norges to største byer.

Da nærmer det seg unntakstilstand. Bevegelse restriksjoner og andre ting som kanskje er uengåelig kan raskt komme. Hold på hatten!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Erna bør gå av og overlate lederskapet av landet til et tverrpolitisk panel som har evnen til resolutte beslutninger. For la det ikke være noen tvil: Dagens krise skyldes et feminisert lederskap. Over mange år har samfunnet fremdyrket den feminine lederrollen, på alle plan i stat og kommuner, i privat virksomhet, sågar i forsvaret. Uten tanke på at det feminine forutsetter rammer beskyttet av maskulinitet. Overalt i naturen ser vi det samme, det maskuline skaper trygge rammer der det feminine kan fungere. Når samfunnet møter kriser som denne, blir den feminine sårbarheten tydelig. Vi er et feminint samfunn som har forkastet den beskyttende maskuliniteten. Det vi trenger nå, er resolutt maskulinitet som kan styre skuta og ta de vanskelige beslutningene.

Spar meg for fascisme-preik. En sterk mann som undertrykker befolkningen, er det motsatte av en sterk mann som beskytter befolkningen.

Et maskulint tiltak nå vil være å isolere områder som deler av Oslo og andre steder som har ukontrollert smittespredning. Myndighetene feilet i å beskytte landets grenser i startfasen, nå kan de rette opp noe ved å opprette grenser mot resten av landet. Iverksett nå! Tidsvinduet er smalt.

Det tas til orde for å stenge barnehager og skoler over hele landet, det er meningsløst i dag, fordi smitten uansett da får etablere seg over hele landet. Det er smitteområder som må isoleres.

Internt i de isolerte områdene må skoler stenges, kollektivtransport stoppes og strenge restriksjoner på all reisevirksomhet. Gjøres ikke dette NÅ, må vi i neste omgang gjøre dette for hele landet.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Just now, Miri said:

Erna bør gå av og overlate lederskapet av landet til et tverrpolitisk panel som har evnen til resolutte beslutninger. For la det ikke være noen tvil: Dagens krise skyldes et feminisert lederskap. Over mange år har samfunnet fremdyrket den feminine lederrollen, på alle plan i stat og kommuner, i privat virksomhet, sågar i forsvaret. Uten tanke på at det feminine forutsetter rammer beskyttet av maskulinitet. Overalt i naturen ser vi det samme, det maskuline skaper trygge rammer der det feminine kan fungere. Når samfunnet møter kriser som denne, blir den feminine sårbarheten tydelig. Vi er et feminint samfunn som har forkastet den beskyttende maskuliniteten. Det vi trenger nå, er resolutt maskulinitet som kan styre skuta og ta de vanskelige beslutningene.

Spar meg for fascisme-preik. En sterk mann som undertrykker befolkningen, er det motsatte av en sterk mann som beskytter befolkningen.

Akkurat nå trenger vi en leder som tar tak i dette på samme måte en slakter tar tak i en sau, ingen nåde. Går ikke å drive med lulle-lalle om vi skal få ned smitten. Jo fortere vi "blir kvitt den" jo fortere kan også samfunnet gå tilbake til normalen igjen. Men det må skje nå, ikke vente enda litt til og enda litt til og enda litt til. Ting må liksom skje nå, ikke om en uke, men nå, og med ting mener jeg ikke "om du har vondt i halsen ring legen", men røde soner, skoler må stenges etc etc etc.

R0 < 1 = viruset dør ut. Så lenge folk møtes, samles, omgås i det offentlige som busser, skole, butikker osv vil R0 > 1

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...