Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 minutt siden):

Tankemessig nøtt: Det fins en bitteliten sjanse for at en fremmed turgåer åler seg innpå deg i skogen... på samme måte finnes det en bitteliten sjanse for å bli utsatt for innbrudd hjemme, og smitte innbruddstyven. 

Med stadig flere som er hjemme, så kan det vel være på mer utsatte turstier at mange er ute å går, og at man kommer gående rett mot noen som er smittet, som kanskje hoster eller nyser rett før du går forbi eller lignende.

Det er jo teoretisk sett mulig å smitte noen på tur i skogen også, selv om sannsynligheten er langt lavere enn på helsestudio eller restaurant ?

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 minutt siden):

Hva er dødsraten i Kina om man regner det på denne måten?
Hva med Iran?
Eller hva med den mest kontrollerte enheten vi har når det kommer til rapportering, Diamond Princess?

Et cruiseskip er veldig dårlig på statistikken...

Er sikkert flertall pensjonister og skrøpelige samt noen par og familier..

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Med stadig flere som er hjemme, så kan det vel være på mer utsatte turstier at mange er ute å går, og at man kommer gående rett mot noen som er smittet, som kanskje hoster eller nyser rett før du går forbi eller lignende.

Det er jo teoretisk sett mulig å smitte noen på tur i skogen også, selv om sannsynligheten er langt lavere enn på helsestudio eller restaurant ?

Den diskusjonen forteller meg at karantenereglene er for diffuse. Karantene burde innebære at det er 0 risiko for at man kan smitte noen flere.  Mtp hvor smittsomt dette er, så burde man holde seg inne / isolert

Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Fordi det er slik dødsrate vanligvis er definert.

"In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a certain period of time."

"A CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered)."

Ingen av dem er vel korrekte isåfall. Hvilken definisjon var det du mente?

2 minutes ago, Noxhaven said:

Hva er dødsraten i Kina om man regner det på denne måten?
Hva med Iran?
Eller hva med den mest kontrollerte enheten vi har når det kommer til rapportering, Diamond Princess?

Kina: 5%
Iran: 11%
Diamond Princess: 2%

Når jeg ser på grafen til Kina var den også 43% i starten, men så synker den gradvis.

Vil dermed tippe <2% er det korrekte estimatet.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Den diskusjonen forteller meg at karantenereglene er for diffuse. Karantene burde innebære at det er 0 risiko for at man kan smitte noen flere.  Mtp hvor smittsomt dette er, så burde man holde seg inne / isolert

Det varierer nok. Bor du på en øy eller i en skog med kilometer mellom hus da er det liten sjanse for å møte noen, om du møter en, holder det at du hilser og holder flere meters avstand.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Et cruiseskip er veldig dårlig på statistikken...

Er sikkert flertall pensjonister og skrøpelige samt noen par og familier..

Det kan sikkert være litt avvik sånn sett.

Men på den andre siden så ble alle testet så man fikk med alle cases, også de som ikke ble alvorlig syke, altså alle dem som aldri blir rapportert inn i andre land.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Det kan sikkert være litt avvik sånn sett.

Men på den andre siden så ble alle testet så man fikk med alle cases, også de som ikke ble alvorlig syke, altså alle dem som aldri blir rapportert inn i andre land.

Du må ha befolknings snitt.

Om det bare var gamlinger så hadde det vært bra test.

Men det er flertall gamle ektepar og noen familier og middelaldrene par...

Det gir feil bilde.

 

Det er de store tallene fra Europeiske og USA samt Sydkorea som er interessant.

Italia har noen avvik iforhold til at de har mange eldre, (vi også for den del) og er et grenseland mot EU.

Det er også viktig å se at de aldri fant pasient zero, samme i USA.

Det betyr at de sannsynligvis startet der vi er nå i Oslo, eller etter.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

For de som har symptomer men ikke har fått test kan det i tillegg til almenntilstand være greit å følge med på oksygenmetningen i blodet. Jeg har en såkalt "pulse oximeter" man setter på fingeren hjemme og har fulgt med siden fredag.

Det interessante er at oksygenmetningen har gått gradvis nedover. På fredag var den 98%, lørdag 97%, søndag 95%, mandag 95%, tirsdag 94% og i dag har den ligget på 92-94%.

Man bør ligge mellom 94-100 (de fleste friske ligger på 97-99, noen på 95+) og faller man under 90 er det på tide å snakke med lege.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypoxemia#Signs_and_symptoms

Quote

Serious hypoxemia occurs (1) when the partial pressure of oxygen in blood is less than 60 mm Hg, (the beginning of the steep portion of the oxygen–haemoglobin dissociation curve, where a small decrease in the partial pressure of oxygen results in a large decrease in the oxygen content of the blood);[6] or (2) when hemoglobin oxygen saturation is less than 90%.

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Det varierer nok. Bor du på en øy eller i en skog med kilometer mellom hus da er det liten sjanse for å møte noen, om du møter en, holder det at du hilser og holder flere meters avstand.

Ja, det skjønner de fleste, samtidig så er karantenereglene ganske ræva, og virker som de er basert på å være 2 meter i nærheten av folk i 15 minutter. :  I teorien, så kan man ferdes fritt, så lenge man holder litt avstand til folk. Ved strengere regler, så er det lettere for folk å skjønne alvoret. Du kan hoste, harke og gni ned mye med de reglene fra FHI: 

Personer som er i hjemmekarantene kan gå ut av eget hjem, men bør unngå nær kontakt med andre. Det omfatter å: 

  • ikke gå på jobb eller skole 
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport 
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

 

Ser at reglene for hjemmeisolasjon er mye strengere

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Ja, det skjønner de fleste, samtidig så er karantenereglene ganske ræva, og virker som de er basert på å være 2 meter i nærheten av folk i 15 minutter. :  I teorien, så kan man ferdes fritt, så lenge man holder litt avstand til folk. Ved strengere regler, så er det lettere for folk å skjønne alvoret. Du kan hoste, harke og gni ned mye med de reglene fra FHI: 

Personer som er i hjemmekarantene kan gå ut av eget hjem, men bør unngå nær kontakt med andre. Det omfatter å: 

  • ikke gå på jobb eller skole 
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport 
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre 

 

 

At karantene varierer forstår jeg, det er ulike forhold og situasjon i boforhold.

Det JEG blir provosert av er at hybelboere ikke får vite at de de bor sammen med har karantene. Kilde FHI NRK Debatten igår.

Greit personvern og jeg synes Sydkorea "vi ser deg" var litt kreepy.

Men kollektiv deler ofte do og bad, også skal liksom Karantene kiden sitte på et lite rom isolert uten at hybelboere får vite at de skal holde avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Du må ha befolknings snitt.

Om det bare var gamlinger så hadde det vært bra test.

Men det er flertall gamle ektepar og noen familier og middelaldrene par...

Det gir feil bilde.

Joda jeg er helt enig med deg.

Denne har sikkert vært oppe til diskusjon her i tråden tidligere men her er det blitt regnet litt mer på dødsrate ut ifra spesifikk alder på alle som var på båten.

https://cmmid.github.io/topics/covid19/severity/diamond_cruise_cfr_estimates.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skummelt med resultatene fra oximeteret.

Rådet for psykisk helse er å ikke sitte alene med dette, https://www.tv2.no/nyheter/11285697/

"Dyregrov opplever også folk som kjenner på sterk bekymring til ikke å se og lese alt av nyheter.

– Et godt tips er at man ikke bør sitte alene. Å ta kontakt med andre, for eksempel på Facetime, er et godt råd."

Ikke sitte alene, lol ? men "kontakt på Facetime" er vel kontakt via dataen ?

Lenke til kommentar
Relio skrev (14 minutter siden):

"In epidemiology, a case fatality rate (CFR) — sometimes called case fatality risk or case fatality ratio — is the proportion of deaths from a certain disease compared to the total number of people diagnosed with the disease for a certain period of time."

"A CFR can only be considered final when all the cases have been resolved (either died or recovered)."

Ingen av dem er vel korrekte isåfall. Hvilken definisjon var det du mente?

Jeg mente den første der. Den andre vet vi jo ikke før viruset eventuelt er forsvunnet for godt, om vi i det hele tatt noensinne vil få vite hvor mange som faktisk har vært smittet.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

At karantene varierer forstår jeg, det er ulike forhold og situasjon i boforhold.

Det JEG blir provosert av er at hybelboere ikke får vite at de de bor sammen med har karantene. Kilde FHI NRK Debatten igår.

Greit personvern og jeg synes Sydkorea "vi ser deg" var litt kreepy.

Men kollektiv deler ofte do og bad, også skal liksom Karantene kiden sitte på et lite rom isolert uten at hybelboere får vite at de skal holde avstand.

Jeg bor i kollektiv og havnet i mini-karantene inntil en beboer fikk svar på prøve. Vi fikk ingen informasjon om karantene før langt utpå dagen av personen selv, og da hadde vi allerede vært på skole, kjøpesenter og kollektivtrafikk. Veldig slapt med informasjon av både studentsamskipnad og NHI. Hvis personen ikke hadde vært åpen om dette, så ville vi visst INGENTING!

Jeg respekterte karantene når jeg fikk beskjed, mens jeg hørte andre beboere fly inn og ut mer enn på en vanlig dag. Jeg tror ikke karantenereglene respekteres!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...