Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (14 minutter siden):

Ja sant, Nordmenn flyr mye og ferierer, og helsevesen følger opp med testing, karantene og tiltak.

Vi har ikke nok tester det er et stort problem.

 

Jeg mener selv at Norge har vært for passive. Norges ledere skulle vært mer på ballen for å forhindre og kontrollere smittesaker noe som ble mer eller mindre et lite sirkus hvor visse fly som landet ble tatt tak i og folk ble satt i hjem-karantene samt registeret mens andre fly fra samme destinasjon som landet et annet sted ble totalt oversett.
Vi skulle nok også vært mer frempå når det kommer til smitteforebygging i Norge. Mer konkret informasjon om hvordan man forhindrer smitte og tiltak som andre land har gjennomført, så hatt de klare om/når Norge gikk over til fase 2 som vi er inne i nå.

En annen sak er at regjeringen behandlet dette som svineinfluensa og ikke som et eget virus med et annerledes smitte og skade bilde noe som jeg ikke kan tolke som annet enn latskap eller tafatthet.

Men det hjelper uansett ingen å klage på hva vi skulle ha gjort annerledes, vi må ta lærdom av det, se fremover på hva vi bør gjøre her og nå og ikke minst hvordan dette nå vil utvikle seg og tiltakene vi burde innføre de kommende ukene og månedene. Dette vil nok bli en prøvelse landet ikke har vært borti siden Krigen.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mail fra rektor på skolen nå, den største skolene i kommunen. 

I samråd med kommunelegen er det nå i ettermiddag bestemt at elevene i 1B skal holdes hjemme fra skolen inntil ny beskjed kommer. Dette fordi en av lærerene deres bor sammen med én som har fått påvist Koronavirus og at læreren selv har fått symptomer. Elevene i 1B holdes foreløpig hjemme til det er avklart om læreren er smittet eller ikke. Foresatte til de aktuelle elevene er orientert pr SMS.

Altså... Vedkommende HAR nærmest garantert viruset selv, og hvis h*n har vært på skolen og vært smittbar så ER unger smitta. 

Og vi skal sende dem tilbake til skolen i morra, flere hundre unger. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Ikke uenig, det er bare tanker man gjør seg i situasjonen. Har nok begynt å bli litt lei også, som preger "irritasjonen". Det går seg til ;)

Man har heldigvis Netflix og litt forum innimellom. Andre ting orker man ikke, selv ikke enkle spill.
 

Håper du kommer deg, uten noe varige men og det der.

Hadde jeg blitt syk som deg, så hadde jeg jo lurt en del på om leger er skikkelig lest opp på denne nye typen coronavirus. Spesiellt med hensyn på nøyaktig når vil en stå i fare for å kunne påføre pasienter en forverrelse og varige men som følge av lungebetennelse. Det er jo selvsagt ikke så mye du kan gjøre, annet en å forsøke å bli klokere på hvordan du skal gjenkjenne en snikende lungebetennelse.

Jeg tror jeg ville ha ofret en del tid på akkurat det, slik at du kan få en lungebetennelsesdiagnose så tidlig som mulig, sånn i tilfelle det skulle gå så langt da.. Sånn i bedre førevar ånden da :wee:

Lenke til kommentar

Norge tar jo ikke lærdom! Det vurderes å stoppe arrangementer, men det er opp til hver enkelt kommune å bestemme ( søknader). 

Kina sveiser igjen dørene til folk, mens vi ler av de "tullebukkene", og bryter karanteneregler.  Det kreves handling, IGÅR og tydelig retningslinjer, men det skjer jo egentlig veldig lite. Bedrifter har jo mer fokus enn staten, de skjønner jo at det er fornuftig å holde flest mulig folk med hjemmekontor. 

Vi kontrolleres for korona med 2 spørsmål, hvorav ingen lenger er relevante. Smitten er her, og ingen vet hvem som har den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 timer siden):

Det var mest for å punktere det idiotiske Lotto-utsagnet.

Jeg spolte tilbake og sjekket - bra punktering! Det lotto-utsagnet hadde han ikke dekning for. Så vidt jeg vet finnes det ikke offentlige tall på dødsraten for unge friske menn. De 0,2% som står i linken er ikke filtrert for underliggende sykdommer. Og tabellen for underliggende sykdommer er ikke filtrert på alder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, G said:

Håper du kommer deg, uten noe varige men og det der.

Hadde jeg blitt syk som deg, så hadde jeg jo lurt en del på om leger er skikkelig lest opp på denne nye typen coronavirus. Spesiellt med hensyn på nøyaktig når vil en stå i fare for å kunne påføre pasienter en forverrelse og varige men som følge av lungebetennelse. Det er jo selvsagt ikke så mye du kan gjøre, annet en å forsøke å bli klokere på hvordan du skal gjenkjenne en snikende lungebetennelse.

Jeg tror jeg ville ha ofret en del tid på akkurat det, slik at du kan få en lungebetennelsesdiagnose så tidlig som mulig, sånn i tilfelle det skulle gå så langt da.. Sånn i bedre førevar ånden da :wee:

Takk, det samme til andre som måtte sitte i samme situasjon eller verre.

I tillegg til frustrasjonen på at man ikke får sendt en sykemelding til arbeidsgiver så er det dette med mulige varige mén på lungene som er i bakhodet ja. Jeg har allerede noen tilstander som gjør dette med trening og å holde seg i form (arbeidsdyktig) en del mer utfordrende enn for andre "friske" og en smell skikkelig på lungene i tillegg ville ikke vært særlig bra der.

Edit:
Jeg har hatt lungebetennelse 1 gang tidligere i livet og denne kjennes akkurat slik ut men den virker å ta lengre tid med lengre forløp. Ingen fullblåst lungebetennelse ennå, bare de typiske symptomene på at den er begynnende.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Om snoppen er reinere enn blandebatteriet på vasken er det kanskje like greit ?

Dette har vært på toaletter som har hatt lyssensorstyrt vann og såpe, og ingen dør som hindrer utgang, på større kjøpesenter. Jeg vil da kalle slike folk for ekle.

Noen av disse toalettene har dessuten hatt både lufttørring og valgfri papirdispenser. Selv om ikke absolutt alle disse toalettene er utrustet med papirdispenser til håndtørk.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Relio skrev (Akkurat nå):

Kan man gå tur i skauen hvis man er i karantene? Er jo ikke akkurat en setting hvor man er i kontakt med folk, på noen som helst måte.

Her i området fikk folk som ble satt i karantene lov til og gå tur i turløpyer som er i byen.
Bare holde seg litt ''unna'' folk.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Takk, det samme til andre som måtte sitte i samme situasjon eller verre.

I tillegg til frustrasjonen på at man ikke får sendt en sykemelding til arbeidsgiver så er det dette med mulige varige mén på lungene som er i bakhodet ja. Jeg har allerede noen tilstander som gjør dette med trening og å holde seg i form en del mer utfordrende enn for andre "friske" og en smell skikkelig på lungene i tillegg ville ikke vært særlig bra der.

Edit:
Jeg har hatt lungebetennelse 1 gang tidligere i livet og denne kjennes akkurat slik ut men den virker å ta lengre tid med lengre forløp. Ingen fullblåst lungebetennelse ennå, bare de typiske symptomene på at den er begynnende.

Av og til så kan det lønne seg å spandere den tusenlappen for privatlegeundersøkelse om du kan få tilgang på det. Også gjør du nok ditt samfunnsansvar og forteller at du mistenker COVID-19 denne gang. Dette skriker kanskje i øynene på leger som leser det, men privatleger byr gjerne på litt mer enn fastlegen. Jeg hadde ihvertfall vurdert det når fastlege ikke strekker til og at man i tillegg har store mistanker om noe som brygger. Men, vi er alle forskjellige. Er velment, håper det blir vel mottatt i diskusjonstråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Av og til så kan det lønne seg å spandere den tusenlappen for privatlegeundersøkelse om du kan få tilgang på det. Også gjør du nok ditt samfunnsansvar og forteller at du mistenker COVID-19 denne gang. Dette skriker kanskje i øynene på leger som leser det, men privatleger byr gjerne på litt mer enn fastlegen. Jeg hadde ihvertfall vurdert det når fastlege ikke strekker til og at man i tillegg har store mistanker om noe som brygger. Men, vi er alle forskjellige. Er velment, håper det blir vel mottatt i diskusjonstråden.

Hører igjen med Aleris i morgen tidlig. Ingen vits å vente på at systemet skal fungere, jeg har prøvd det nok nå føler jeg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Relio skrev (5 minutter siden):

Kan man gå tur i skauen hvis man er i karantene? 


Man kan åpenbart det, hvorvidt man bør er et annet spørsmål.

FHI opplyser om karantene :
 

Tiltak ved hjemmekarantene 

Personer som er i hjemmekarantene kan gå ut av eget hjem, men bør unngå nær kontakt med andre. Det omfatter å: 

  • ikke gå på jobb eller skole 
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport 
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre 

Så lenge ingen i husstanden har symptomer på covid-19, anses de ikke å utgjøre en risiko for smitte. Det er derfor ikke nødvendig for helsepersonell å følge spesielle råd for beskyttelse ut over håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak.   

Det er viktig at personer som er i hjemmekarantene og helsepersonell som er i kontakt med disse er årvåkne på om nærkontakten utvikler symptomer på luftveisinfeksjon. I så fall defineres personen som mistenkt tilfelle. Da skal smitteverntiltak som ved hjemmeisolering følges, og lege må kontaktes for videre vurdering og testing for covid-19.   

Tiltak ved hjemmeisolering

Hjemmeisolering innebærer at pasienten holder seg hjemme. Helsepersonell som skal besøke pasienter som er hjemmeisolert skal følge anbefalte smitteverntiltak, inklusive bruk av personlig beskyttelsesutstyr, som beskrevet under tiltak i primærhelsetjenesten. Dette gjelder også om helsepersonell skal besøke andre i samme husstand til hjemmeisolerte pasienter. Se lenke til pasientråd nederst på denne siden.

---


https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

Dette virker for meg litt vagt, formålet er jo at man ikke smitter andre, så man bør holde seg hjemme dersom man er i karantene, men bor man slik til at man kan gå i skogen uten å treffe på andre mennesker man kan smitte, så er det neppe noe problem ?

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Norge tar jo ikke lærdom! Det vurderes å stoppe arrangementer, men det er opp til hver enkelt kommune å bestemme ( søknader). 

Kina sveiser igjen dørene til folk, mens vi ler av de "tullebukkene", og bryter karanteneregler.  Det kreves handling, IGÅR og tydelig retningslinjer, men det skjer jo egentlig veldig lite. Bedrifter har jo mer fokus enn staten, de skjønner jo at det er fornuftig å holde flest mulig folk med hjemmekontor. 

Vi kontrolleres for korona med 2 spørsmål, hvorav ingen lenger er relevante. Smitten er her, og ingen vet hvem som har den. 

I krisetider så anbefaler jeg at du følger med på nyhetene, og ikke bare sitte på nett og se linker fra menigmann.

Idag er det kommet ny vedtak/lov informert på NRK Dagsrevyen.

Det er nå forbudt med over 500 personer på arrangemang, det må i tillegg de fleste steder såvidt jeg skjønte søkes om ting med 50 personer.

I Oslo er det veldig strengt nå, Sjekk ordfører Raymond Johansens pressekonferanse..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Relio skrev (5 minutter siden):

Kan man gå tur i skauen hvis man er i karantene? Er jo ikke akkurat en setting hvor man er i kontakt med folk, på noen som helst måte.

Det har Jeg sett er blitt tilatt der det er mulighet. Vanskelig midt i byen eller boligfelt, enkelt der det er skog og stier..

Siden det er så mye ulike forhold, så spør først.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

I Oslo er det veldig strengt nå, Sjekk ordfører Raymond Johansens pressekonferanse..

 

Har'n Raymon blitt ordfører? Det er vel fremdeles Marianne Borgen som er ordfører, mens Raymon er litt sånn viktigper og bry-seg-type.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

I krisetider så anbefaler jeg at du følger med på nyhetene, og ikke bare sitte på nett og se linker fra menigmann.

Idag er det kommet ny vedtak/lov informert på NRK Dagsrevyen.

Det er nå forbudt med over 500 personer på arrangemang, det må i tillegg de fleste steder såvidt jeg skjønte søkes om ting med 50 personer.

I Oslo er det veldig strengt nå, Sjekk ordfører Raymond Johansens pressekonferanse..

 

Men på busser og trikker og kjøpesentre er det ingen tiltak enda. Skoler er åpne. Jada, er mye som vurderes, men for hver dag noe vurderes, så dobles potensielt antall smittede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...