Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote
Hans O Torgersen
20:03
 

USA vurderer restriksjoner på reisende fra Europa

Nyhetsbyrået AFP melder at myndighetene i USA vurderer å innføre restriksjoner på reisende fra Europa. 

Washington Post skriver at presidentens arbeidsgruppe for koronaviruset, som ledes av visepresident Mike Pence, også vurderer å begrense reiser til Europa for amerikanere. Arbeidsgruppen gjør dette fordi de fleste nye, bekreftede tilfellene av smitte nå er i Europa. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Storbritannia

Quote

'No testing on arrival from Milan'

Mattha Busby

Alberto Volpe, a 33-year-old, was feverish when he flew from Milan to Gatwick on Sunday after being forced to return home from a skiing holiday in Chamonix due to an injury to his girlfriend.

He said:

The captain informed the port authorities that people with the coronavirus may have been on board as the cabin crew reported a few people coughing, so we waited an hour and a half before disembarking but no-one came on board to check us.

I find it crazy no-one checked us. It was just like any other flight. In Italy, everyone is having their temperature measured. It is not happening in the UK and, most importantly, not on a flight containing people coming from the now quarantined areas. How else can you contain any possible risk? Its bizarre.

We took the train home to Brighton and I measured my body temperature which was 37.5 degrees and I started having diarrhoea. We rang 111 and explained where we had been and were told we should be in quarantine. They gave us the option of driving to a tent for testing or waiting for someone to call us within 48 hours to arrange a home test. But more than two days later and we were not contacted.

We rang them again this morning and they literally word for word said the same things. I’m sure I will be fine but I can’t understand why it takes so long to test someone who has a fever and has been in the area.

 

Guatemala

Quote

Guatemala bans Europeans

Guatemalan health minister Hugo Monroy said on Wednesday that the country will ban the entry of European citizens in an attempt to prevent the spread of coronavirus.

The Central American country, which has yet to confirm any cases of the virus, will block the entry of Europeans starting tomorrow, Monroy told a news conference.

The country’s director of civil aviation will communicate the ban to airlines, Monroy added, underlining that it applied to citizens from across Europe.
“This is done simply to prevent the introduction of the coronavirus to our country,” Monroy said.

 

India

Quote

India announced some of the most extreme action taken to date with respect to foreign tourists.

 

Kuwait

Quote

Kuwait bans foreign travellers

The official Kuwait state news agency, Kuna, quotes government spokesman Tareq al-Mezrem as saying:

Incoming flights to Kuwait International airport will be restricted on [sic] Kuwaiti travellers and first-degree relatives.

Kuwait, which has 72 confirmed coronavirus cases, also announced a public holiday from 12 March to 26 March, except for entities providing essential services, the National reports.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/11/coronavirus-update-live-news-uk-health-minister-italy-lockdown-australia-us-china-stock-markets-outbreak-latest-updates

Endret av G
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Nei, og det er vel egentlig ikke holdbart? Si jeg hoster og nyser, noe som er veldig normalt. Jeg vil da ikke oppsøke lege, jeg vil heller ikke bli testet, og vil kunne smitte massevis av mennesker. Når jeg da først blir alvorlig syk og får positiv test, så er det jo altfor sent. Sør Korea har råd til å teste haugevis av folk, det burde da vi også? Drive in testing eller no feks

Jeg er i akkurat samme situasjon. Snørr, hoste, nysing, feber og tung pust. Oppfyller ikke kriteriene for å bli testet. Har holdt meg hjemme i to uker nå og tenker å holde meg hjemme neste uke å. Kun vært utenfor huset to gang og holder god avstand til alle. Kjipt å ikke bli testet, men det finnes ikke resurser til å teste dem som ikke oppfyller kriteriene. Kunne ikke drømme om å bevege meg ute blant folk. Tenk hvor mange jeg eventuelt da kunne ha smittet. Det handler ikke om at Norge ikke har råd, det handler om manglende resurser.

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Storbritannia skal ha nytt COBR-A møte

Quote

The health secretary says regular meetings of the UK government’s civil contingencies committee Cobra are taking place and that the government will do whatever it takes to battle the spread of the virus.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/11/coronavirus-update-live-news-uk-health-minister-italy-lockdown-australia-us-china-stock-markets-outbreak-latest-updates

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (6 minutter siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon. Snørr, hoste, nysing, feber og tung pust. Oppfyller ikke kriteriene for å bli testet. Har holdt meg hjemme i to uker nå og tenker å holde meg hjemme neste uke å. Kun vært utenfor huset to gang og holder god avstand til alle. Kjipt å ikke bli testet, men det finnes ikke resurser til å teste dem som ikke oppfyller kriteriene. Kunne ikke drømme om å bevege meg ute blant folk. Tenk hvor mange jeg eventuelt da kunne ha smittet.

 

Jepp, og det er det som er så farlig... Du er nok en av veldig få, som ville valgt å være hjemme i 3 uker grunnet dette, også etter at du er "frisk", kudos!, men store deler av befolkningen driter i det. De drar på jobb etter 3 dager.  Jeg mener flerer burde vært testet, selv uten å fylle kriteriene  Så lenge de kan svare nei på om de har vært i nærkontakt med en som har påvist smitte, eller ikke har vært i utlandet, så blir du ikke testet, og du lever livet videre.... da går det gærnt da.  

Spørsmålet burde vært "har du vært i nærkontakt med noen som er smittet", og der må nå de aller fleste svare "vet ikke" nå. Iløpet av ett par dager så er vi nettopp i den situasjonen at vi ikke har ressurser til å teste folk. hadde man på ett veldig tidlig tidspunkt testet fler, og satt fler i karantene så kunne vi kanskje sluppet billigere unna... men, det er kanskje ikke for seint, flere bør testes

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Vi har allerede 100% sykelønn fra første dag. Regjeringen har også tatt på seg å lønne de som blir satt i ledigpermisjon..

Norge bruker mye redningspenger nå, spørsmål er hvor lang tid vi tåler dette.

Hvis du får tak i en sykemelding ja?

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Det er vel tiltakene som ble gjort etter at smittede ble oppdaget i landet som definerer hvor flinke vi er til å håndtere dette, ikke hvordan de første som var smittet ankom nasjonen vår.

Enig ? Derfor synes jeg det blir feil å slakte norske myndigheter for at vi "plutselig" hadde høyere antall smittede enn noen av våre  naboland, slik noen har gjort i sosiale medier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir veldig spennende å se om Kina får nytt, stort utbrudd når det er back to business as usual. Da er det eneste håpet en vaksine, eller leve med at svært mange dør. Eller fengsles hjemme, men det blir for dyrt for hele verden. Da blir det nok Stalins filosofi som gjelder: noen dødsfall er tragisk, mange dødsfall er statistikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, ScandiFlick said:

Bare for å understreke hvor håpløst dette er i Norge, har en kompis, han jobber på ett sykehus i Oslo. Han har blitt syk med infulensa symptomer, gikk til sin fastlege, egentlig bare for å bekrefte eller avkrefte om han har corona siden han kan ha vært i kontakt pasienter og andre helsepersonel, tenkte selv at dette kunne være lurt. Han fikk sykemelding og må holde seg hjemme en uke. Men han manglet en av "symptomene" for å ta en test og hadde heller ikke vært direkte i kontakt med smittede eller ute å reist til rammede områder.

 

Dette kalles beredskap? Det er en parodi... Det er galskap satt i system! 

Kjenner jeg er forbanna på de som styrer dette showet! 

Jepp, det er litt av et klovneri som utspiller seg nå. Andre får ikke en gang tak på sykemeldingen men får bare beskjed om å holde seg hjemme i mer enn de 3 dagene egenmeldingen dekker.

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (16 minutter siden):

Jeg er i akkurat samme situasjon. Snørr, hoste, nysing, feber og tung pust. Oppfyller ikke kriteriene for å bli testet. Har holdt meg hjemme i to uker nå og tenker å holde meg hjemme neste uke å. Kun vært utenfor huset to gang og holder god avstand til alle. Kjipt å ikke bli testet, men det finnes ikke resurser til å teste dem som ikke oppfyller kriteriene. Kunne ikke drømme om å bevege meg ute blant folk. Tenk hvor mange jeg eventuelt da kunne ha smittet. Det handler ikke om at Norge ikke har råd, det handler om manglende resurser.

 

Vi har ei på jobben som var hjemme i 3 dager, nå er det tredje uka hun flyr rundt og hoster på folk. Hun var så sliten og tungpusten uka etter egenmeldingen at hun nesten ikke klarte få matvareposene fra butikken til bilen, hun måtte ta pustepauser på veien.. og hun måtte avlyste planlagte helge aktiviteter siden hun ikke var i form til det.

Men på jobb skal hun, og til legen nekta hun å dra selv om alle oppfordret henne til det (for 2 uker siden da det var mye mindre press på fastleger).

Nå ligger mannen hennes hjemme med feber og sønnen begynner føle seg slapp. Ei annen på avdelingen hennes har vært hjemme hele denne uken og jeg selv har hatt litt irritasjon i halsen i dag. Jeg blir så oppgitt..

Det verste er at hun gikk til lederen sin siden hun følte seg uglesett av de fleste avdelingene i firmaet for at hun var på jobb.. og der fikk hun så klart full støtte.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Enig ? Derfor synes jeg det blir feil å slakte norske myndigheter for at vi "plutselig" hadde høyere antall smittede enn noen av våre  naboland, slik noen har gjort i sosiale medier.

Er det virkelig noen som synes Norge har gjort en god jobb med å håndtere denne varslede krisen?

Hvilken god jobb har de egentlig gjort?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, Szeth said:

Lett å være etterpåklok ser jeg. Hva med å ta seg en bolle?

At de med ansvar skal ta ansvar er helt legitimt. Men ansvar for hva da?

Ansvar for at ingen skal bli smittet i norge?
Ansvar for at ingen skal dø?
Ansvar for at smitten skal spre seg langsommere?

Lett å stå her idag å si noe burde vært gjort bedre.
I kina og s-korea går smitte spredning % ned, noe som betyr at de gjør ting riktig.
Vi vil se det samme i Norge også. Ro ned da.

Etterpåklok? Det er ting man har bedt om og snakket om i lang tid som har blitt bagatellisert bort før man nå såvidt har begynte å våkne litt av arroganse komaen du ser ut til å være tilhenger av.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Danmark slo oss på målstreken

Quote

Danmark stenger skoler og innfører flere tiltak

Danmarks statsminister Mette Frederiksen opplyste onsdag kveld at alle skoler og barnehager blir stengt. Dette vil i første omgang gjelde i to uker fremover.

Offentlig ansatte som ikke besitter nøkkelstillinger blir sendt hjem. 

Skolene skal holde åpent for de elevene der foreldrene ikke finner andre løsninger, men det vil komme ordninger for å løse dette. 

Blant annet må nattklubber, diskoteker og vertshus holde stengt. Arrangementer med mer enn 100 personer er ikke tillatt. Pasientbesøk på sykehusene blir regulert. 

- Dette betyr at vi dansker kommer til å se mindre til hverandre, sa Frederiksen under en pressekonferanse onsdag kveld.  

- Noen vil dessverre miste sitt arbeid. Jeg vil oppfordre sterkt til at alle sårbare må holde seg hjemme, sier hun.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (29 minutter siden):

Jepp, og det er det som er så farlig... Du er nok en av veldig få, som ville valgt å være hjemme i 3 uker grunnet dette, også etter at du er "frisk", kudos!, men store deler av befolkningen driter i det. De drar på jobb etter 3 dager.  Jeg mener flerer burde vært testet, selv uten å fylle kriteriene  Så lenge de kan svare nei på om de har vært i nærkontakt med en som har påvist smitte, eller ikke har vært i utlandet, så blir du ikke testet, og du lever livet videre.... da går det gærnt da.  

Spørsmålet burde vært "har du vært i nærkontakt med noen som er smittet", og der må nå de aller fleste svare "vet ikke" nå. Iløpet av ett par dager så er vi nettopp i den situasjonen at vi ikke har ressurser til å teste folk. hadde man på ett veldig tidlig tidspunkt testet fler, og satt fler i karantene så kunne vi kanskje sluppet billigere unna... men, det er kanskje ikke for seint, flere bør testes

Hva er det som er så vanskelig å forstå? Det finnes ikke ressurser til å teste deg. Andre enn deg står lenger fram i køen. Så da er det liksom greit å ha en oppførsel som innebærer fare for å smitte andre? Håper inderlig ikke det er mange som er så likegyldige til andres liv og helse. Du er smittebærer i inntil 35 dager.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...