Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

33 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hehe, det må du forklare :grin:

Theo343 spør: Så han er tatt til sykehus fordi han er statsminister, ikke fordi han er syk.

Nei, det var ikke et spørsmål. Det var en påstand. 

I Norge har vi hatt rundt 30 innlagte tross fullvaksinert, så det går an å være vaksinert og bli så syk at man blir innlagt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/2/2021 at 1:11 PM, Theo343 said:

Det bryr meg ikke om de ble syke fordi de ga en syk spanjol en klem så neida det har jeg ikke noe med. Men at de velger å reise utenlands på ferie når Delta og Delta+ er i fritt omløp gjør at de selv må ta ansvar og bør da være voksne nok til å klare seg selv om de skulle oppstå.

Dette dreier seg ikke bare om "fikk hjerneblødning i utlandet - ble fraktet med norsk flyambulanse og fikk livet reddet". Det er en pandemi som fordrer forsiktighet.

Det riktige er å frakte evt. syke folk hjem til det stedet de har skattet til, dersom det er mulig - da vil ikke nordmenn være en belastning på den spanske helsetjenesten - kan være enig med deg i at vi kan fraskrive ansvaret for disse folka dersom vi også overfører alle pengene disse folka har betalt i skatt til Norge gjennom livet til Spania. Da stjeler vi ikke penger fra spanjolene. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kjetil Lura said:

Jaha. Noen som har sakt det ikke går ann?

Brukeren som jeg siterte først mente indirekte at siden den aktuelle statsministeren var innlagt så var det ikke fordi han var syk, men fordi han var statsminister. Hen insinuerte dermed at det ikke var mulig at statsministeren var syk fordi han er vaksinert. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Benbjo said:

Brukeren som jeg siterte først mente indirekte at siden den aktuelle statsministeren var innlagt så var det ikke fordi han var syk, men fordi han var statsminister. Hen insinuerte dermed at det ikke var mulig at statsministeren var syk fordi han er vaksinert. 

 

Jeg insinuerte ingenting jeg antok at fordi han er statsminister og testet positivt så er han fraktet til sykehus for sikkerhets skyld. Så langt har jeg ikke sett noe som tilsier at han skulle vært så syk at det ble nødvendig å frakte personen til sykehus av den årsak.

Når jeg googler litt så står det "Milde symptomer" som vi alle vaksinerte kan få.
https://www.euronews.com/2021/07/05/luxembourg-s-pm-taken-to-hospital-after-testing-positive-for-covid-19

Quote

He was suffering from mild symptoms such as fever and headache.

De fleste andre vaksinerte ville neppe bli fraktet til sykehus med milde symptomer. Med en statsminister gjør man det forebyggende og/eller av sikkerhetshensyn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Jeg insinuerte ingenting jeg antok at fordi han er statsminister og testet positivt så er han fraktet til sykehus for sikkerhets skyld. Så langt har jeg ikke sett noe som tilsier at han skulle vært så syk at det ble nødvendig å frakte personen til sykehus av den årsak.

Når jeg googler litt så står det "Milde symptomer" som vi alle vaksinerte kan få.
https://www.euronews.com/2021/07/05/luxembourg-s-pm-taken-to-hospital-after-testing-positive-for-covid-19

De fleste andre vaksinerte ville neppe bli fraktet til sykehus med milde symptomer. Med en statsminister gjør man det forebyggende og/eller av sikkerhetshensyn.

Husk at milde symptomer ikke er så mildt så mange tror. Det kan være et ganske hardt sykdomsforløp. Hadde han hatt forkjølelsessymptomer hadde han neppe blitt fraktet til sykehus for sikkerhetsskyld, men det er nok langt lavere terskel for å legge han inne enn andre normale folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

Husk at milde symptomer ikke er så mildt så mange tror. Det kan være et ganske hardt sykdomsforløp. Hadde han hatt forkjølelsessymptomer hadde han neppe blitt fraktet til sykehus for sikkerhetsskyld, men det er nok langt lavere terskel for å legge han inne enn andre normale folk.

Såvidt jeg husker er det vel forespeilet at man kan få et typisk mildt influensaforløp om man er vaksinert. Det inkluderer ofte feber og hodepine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Fnugle said:

Husk at milde symptomer ikke er så mildt så mange tror. Det kan være et ganske hardt sykdomsforløp. Hadde han hatt forkjølelsessymptomer hadde han neppe blitt fraktet til sykehus for sikkerhetsskyld, men det er nok langt lavere terskel for å legge han inne enn andre normale folk.

Seriøst? Så du mener at vanlig person ikke ville fått same hjelp?

C19 driter i hvem du er?

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Seriøst? Så du mener at vanlig person ikke ville fått same hjelp?

C19 driter i hvem du er?

Og dette tolker du ut av utsagnet mitt? Nei, det handler ikke om at normale mennesker ikke får nødvendig behandling, men at innnleggelsen av statsministrer er mer førevar en akuttsituasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (9 timer siden):

Pfizer bare 64% effektiv mot Delta etter to doser ...


Dagbladet gjengir det samme, men jeg tror de bommer litt?


"Sjansen for sykehusinnleggelse eller alvorlig sykdom ved coronasmitte, er imidlertid 93 prosent, konstaterer myndighetene i samme anslag."

Høres ille ut? Det det egentlig skulle vært, er at vaksinene er 93% effektive mot sykehusinnleggelse og alvorlig sykdom.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Fnugle said:

Husk at milde symptomer ikke er så mildt så mange tror. Det kan være et ganske hardt sykdomsforløp. Hadde han hatt forkjølelsessymptomer hadde han neppe blitt fraktet til sykehus for sikkerhetsskyld, men det er nok langt lavere terskel for å legge han inne enn andre normale folk.

Kan mildt forløp få deg til å føle at du behøver oksygentilførsel, at du ikke får puste montro? Eller havner det plutselig i akutt-kategorien da? Man må jo f.eks. ikke på sykehus fordi man behøver oksygen. Regner med at eldre og sykehjem kan gi slikt til sine kunder, dersom en lege har gitt beskjed om nødvendigheten. Kanskje det er som Theo343 sier at siden han er statsminister så holder det ikke å ta han med til det lokale legekontoret?

Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Dagbladet gjengir det samme, men jeg tror de bommer litt?

"Sjansen for sykehusinnleggelse eller alvorlig sykdom ved coronasmitte, er imidlertid 93 prosent, konstaterer myndighetene i samme anslag."

Høres ille ut? Det det egentlig skulle vært, er at vaksinene er 93% effektive mot sykehusinnleggelse og alvorlig sykdom.

This.
Det skilles mellom symptomatisk infeksjon (oftest mild), og moderat til alvorlig (aktuelt med innleggelse).
Med delta kan flere bli symptomatisk tross vaksine, men beskyttelsen mot verre symptomer er fortsatt ganske god.

Og igjen, som flere nevner kan en mild symptomatisk infeksjon oppleves ganske ille i endel tilfeller, med feber, hodepine etc.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Benbjo said:

Pfizer bare 64% effektiv mot Delta etter to doser:

 

I Israel har de økning på 1000% tilfeller på to uker... 

Dette gjør ingenting. Uansett om effektiviteten blir enda lavere. Så lenge de eldre og svake ikke dauer i massevis så går det bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...