Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Theo343 said:

Veldig glad for at jeg ikke lot meg friste av å bestille utenlandsferie i sommer.  

"Vi er redde" og så vil man at forsikringselskaper og staten Norge skal rydde opp og slippe dem inn hjemme igjen så de slipper å ta konsekvensen av sine egne handlinger etter idiotien.

Går så til media og gråter litt og henger med geipen for kamera for å forsøke å tvinge det igjennom.

Veldig mange land som har kommet lenger en Norge med vaksinering - så om du skal på ferie - vil du i kanskje være tryggere i utlandet. Også mye som tyder på å være ute i fint vær hjelper mot sykdommer.

Liten forskjell på om du blir smittet av Bergen-corona, Stockholm- eller Syden-corona - siden pandemien er global.

Hvis Norge ikke vil ta seg av norske innbyggere som blir syke i utlandet - så bør disse norske innbygerene slippe å betale skatt til Norge, og heller betale til det landet som tar seg av dem. :)

Er vell hele greien med det offentlig helse-systemet i Norge som vi spleiser på, er at samfunnet skal prøve å hjelpe alle.

Hva med de overvektige i Norge? Skal de få hjelp? I fremtiden, eller skal de ikke få legehjelp fordi de trykker i seg for mange burgere? Skal vi ha en kilometers-grense på jogging før vi er villige til å hjelpe dem?

Selv betaler jobben min for tilgang til privat helsetjeneste på Volvat - men jeg har aldri brukt det legesenteret, har null erfaring med dem, er relativt sløv med å gå til doktor.

Personlig, betaler jeg inn til Norsk luftambulanse - har gjort det, helt siden jeg var i militæret for godt over 20 år siden - selv om det er en privat organisasjon - så er det en fantastisk tjeneste som jeg har sett endel i bruk, og jeg synes gjør den norske helsetjenesten mye bedre, og  i tillegg er den tilgjengelig for alle - og ikke bare oss som betaler for stiftelsen.

Og jeg ønsker å støtte dem, da de er mere effektiv enn de normale ambulansene - har selv ringt til 113 etter ulykker - 4 ganger i mitt liv så langt, og to ganger har det komt luftambulanse - og de to andre gangene da det var mindre kritisk kom det bilambulanse. :)

Synes det stort sett det norske helse-systemet fungerer relativt fint, og det er relativt få problemer med systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er både pluss og minus i dagens nyheter:

VERDENS HELSEORGANISASJON: SMITTEN STIGER I EUROPA
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/verdens-helseorganisasjon-smitten-stiger-i-europa.bPEEXEoZf

Sitat

På en pressekonferanse torsdag, advarer Verdens helseorganisasjons (WHO) regionsjef for Europa, doktor Hans Henri Kluge, om at smitten i regionen er stigende, som følge av lettede tiltak og økt reiseaktivitet.

–Dette skjer i kontekst av en situasjon i rask utvikling. Deltaviruset tar over for alfa, og fører til et økt antall innleggelser og dødsfall, sier Kluge.

 

FLERE LAND KAN BLI GRØNNE FOR NORDMENN
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/flere-land-kan-bli-groenne-for-nordmenn._Rg7I36hc

Sitat

Frankrike, Italia, Hellas, Danmark og Tyskland er nå blant de grønne områdene på smittekartet fra Det europeiske smittevernbyrået ECDC.

Fra 5. juli følger Norge EUs terskel for innreisekarantene. Man slipper dermed innreisekarantene når man kommer hjem fra land i EØS/Schengen og Storbritannia med færre enn 50 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene. Mindre enn 4 prosent av alle coronatestene  må også være negative.

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå begynner det virkelig å dra seg til i flere Europeiske land.

Spania har gjort litt av et sprang også, i dag rapporteres det om over 12 000 tilfeller, vi skal ikke lenger tilbake enn i forrige uke der daglige smittetilfeller lå et sted mellom 2000-5000 daglige tilfeller, så på tirsdag 7000 tilfeller, i går 9000 tilfeller og over 12 000 i dag. Det øker raaaskt...

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

 

Nå begynner det virkelig å dra seg til i flere Europeiske land.

Spania har gjort litt av et sprang også, i dag rapporteres det om over 12 000 tilfeller, vi skal ikke lenger tilbake enn i forrige uke der daglige smittetilfeller lå et sted mellom 2000-5000 daglige tilfeller, så på tirsdag 7000 tilfeller, i går 9000 tilfeller og over 12 000 i dag. Det øker raaaskt...

Legg nå merke til at det er totalt 1899 pasienter på sykehus av en befolkning på 66,5mill.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Like denne kommentaren på klippet til Dr covid News.

People died when there was a safe drug that might have worked. People died. And continue to. Even if they didn’t have 100% certainty that it would work, there was no risk to administering it. That part is not disputable, the drug is proven safe. Safer than doing nothing; but letting people die alone, gasping for air, with tubes down their throats was a better risk/benefit analysis? Or suffering chronic health conditions? But it wasn’t even offered as an option to patients. Patient agency in this regard was completely denied. This drug was buried intentionally. How is that not Murder.

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Ser at EM får deler av skylda for at smitten øker i Europa. Når du har titusener av tilskuere som står tett, roper og hoier, og sikkert møtes på puber før og etter kamp, da må det jo skje smitte. 

UEFA trekker på skuldrene og endrer ingenting. 

https://www.tv2.no/sport/14095346

 

Alle skjønte vel at dette ville føre til mer smitte ? Men noe må man jo tåle på veien tilbake til normalen som de aller fleste ønsker seg.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (54 minutter siden):

Alle skjønte vel at dette ville føre til mer smitte ? Men noe må man jo tåle på veien tilbake til normalen som de aller fleste ønsker seg.

 

Problemet er vel at UEFA oppfører seg som at vi er tilbake til normalen allerede. Her hjemme åpner vi så smått med noen hundre tilskuere på diverse, kanskje det er noen tusen på de største arenaene. Og UEFA bare dytter inn førti tusen på et stadion i et land med vesentlig høyere smitte enn i Norge. 

Det må jo gå galt. Spørsmålet er bare hvor galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Legg nå merke til at det er totalt 1899 pasienter på sykehus av en befolkning på 66,5mill.

 

Legg merke til at innleggelser har etterslep etter antall tilfeller. Legg merke til at innleggelser på sykehus og intensiven øker. Legg merke til at dødstallene øker. 

Legg merke til at UK har mer enn halvparten av befolkningen sin vaksinert. 

Norge har omtrent 10% av befolkningstallet til UK. Sykehusene her til lands begynte å slite ved rundt 200-250 innlagte (Ahus var fullt blant annet). Litt over der UK er nå. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Alle skjønte vel at dette ville føre til mer smitte ? Men noe må man jo tåle på veien tilbake til normalen som de aller fleste ønsker seg.

 

Som en som ikke alls är intresserad av fotball skulle jag föredra att man kunde prioritera noe annat än en massa folk på fotballskamper.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DaniNichi said:

Legg nå merke til at det er totalt 1899 pasienter på sykehus av en befolkning på 66,5mill.

 

Når ökningen är på 5% på inlagda på en dag och antal smittede har ökat raskt senaste tiden så kan det vara lurt att se på tendenser för att kunna prediktera hur det kan bli i framtiden och inte bara på dagens tal.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

 

Denne meta-studien ble for 2 dager siden referert til av overlege i geriatri og indremedisin, Anders Bugge, i Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/39lBrL/for-bastant-om-ivermectin-og-korona

Bret Weinstein og Pierre Kory var hos Joe Rogan for litt siden og snakket om Ivermectin. Veldig interessant prat:

https://open.spotify.com/episode/7uVXKgE6eLJKMXkETwcw0D?si=a3d403c8c5264f89

Det som også kan være gode nyheter er at Ivermectin ikke bare ser ut til å virke forebyggende mot Covid-smitte, samt anti-inflammatorisk hvis man skulle bli syk, men at medisinen også kan ha effekt mot Long-Covid og eventuelle bivirkninger fra vaksinering. Hørte også at de har autorisert Ivermectin for bruk i Indonesia nå, så blir spennende å høre derfra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, KongRudi said:

Veldig mange land som har kommet lenger en Norge med vaksinering - så om du skal på ferie - vil du i kanskje være tryggere i utlandet. Også mye som tyder på å være ute i fint vær hjelper mot sykdommer.

Liten forskjell på om du blir smittet av Bergen-corona, Stockholm- eller Syden-corona - siden pandemien er global.

Hvis Norge ikke vil ta seg av norske innbyggere som blir syke i utlandet - så bør disse norske innbygerene slippe å betale skatt til Norge, og heller betale til det landet som tar seg av dem. :)

Er vell hele greien med det offentlig helse-systemet i Norge som vi spleiser på, er at samfunnet skal prøve å hjelpe alle.

Hva med de overvektige i Norge? Skal de få hjelp? I fremtiden, eller skal de ikke få legehjelp fordi de trykker i seg for mange burgere? Skal vi ha en kilometers-grense på jogging før vi er villige til å hjelpe dem?

Selv betaler jobben min for tilgang til privat helsetjeneste på Volvat - men jeg har aldri brukt det legesenteret, har null erfaring med dem, er relativt sløv med å gå til doktor.

Personlig, betaler jeg inn til Norsk luftambulanse - har gjort det, helt siden jeg var i militæret for godt over 20 år siden - selv om det er en privat organisasjon - så er det en fantastisk tjeneste som jeg har sett endel i bruk, og jeg synes gjør den norske helsetjenesten mye bedre, og  i tillegg er den tilgjengelig for alle - og ikke bare oss som betaler for stiftelsen.

Og jeg ønsker å støtte dem, da de er mere effektiv enn de normale ambulansene - har selv ringt til 113 etter ulykker - 4 ganger i mitt liv så langt, og to ganger har det komt luftambulanse - og de to andre gangene da det var mindre kritisk kom det bilambulanse. :)

Synes det stort sett det norske helse-systemet fungerer relativt fint, og det er relativt få problemer med systemet.

Hvor kom overvektige inn? Vi betaler allerede milliarder til mer eller mindre selvpåført kreft her i landet. Skal vi nekte de alkohol resten av livet? Eller bare de med skrumplever? Har selv hatt tilgang til Volvat og Aleris via jobb i hele min arbeidskarriere men forstår ikke helt relevansen her?

Hvilke problemer er det snakk om i helsevesenet som du svarer på her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

18 minutes ago, Theo343 said:

Hvor kom overvektige inn? Vi betaler allerede milliarder til mer eller mindre selvpåført kreft her i landet. Skal vi nekte de alkohol resten av livet? Eller bare de med skrumplever? Har selv hatt tilgang til Volvat og Aleris via jobb i hele min arbeidskarriere men forstår ikke helt relevansen her?

Hvilke problemer er det snakk om i helsevesenet som du svarer på her?

Du fortalte om syke folk i utlandet som var redde, at disse folka ikke tok ansvar for egne handlinger - og staten Norge og forsikringselskaper måtte rydde opp - de sutret i media for å tvinge gjennom dette. 😕

Mitt poeng var at isåfall er dette syke folk, og du har ikke noe med hvorfor disse folka ble syk.

Poenget er at de er syk, og så lenge disse folkene er med på spleiselaget som norsk helsevesen er - så må dem også få benytte seg av disse tjenestene som blir levert.

Hvis vi begynner å nekte folk tjenester som de har betalt for, fordi de har gjort noe som du ikke liker - så vil andre folk sikkert også at vi skal nekte andre folk tjenester for noe de ikke liker - og til slutt så betaler alle bare inn penger for tjenester som ingen kan få.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, KongRudi said:

 

Du fortalte om syke folk i utlandet som var redde, at disse folka ikke tok ansvar for egne handlinger - og staten Norge og forsikringselskaper måtte rydde opp - de sutret i media for å tvinge gjennom dette. 😕

Mitt poeng var at isåfall er dette syke folk, og du har ikke noe med hvorfor disse folka ble syk.

Poenget er at de er syk, og så lenge disse folkene er med på spleiselaget som norsk helsevesen er - så må dem også få benytte seg av disse tjenestene som blir levert.

Hvis vi begynner å nekte folk tjenester som de har betalt for, fordi de har gjort noe som du ikke liker - så vil andre folk sikkert også at vi skal nekte andre folk tjenester for noe de ikke liker - og til slutt så betaler alle bare inn penger for tjenester som ingen kan få.

 

 

Det bryr meg ikke om de ble syke fordi de ga en syk spanjol en klem så neida det har jeg ikke noe med. Men at de velger å reise utenlands på ferie når Delta og Delta+ er i fritt omløp gjør at de selv må ta ansvar og bør da være voksne nok til å klare seg selv om de skulle oppstå.

Dette dreier seg ikke bare om "fikk hjerneblødning i utlandet - ble fraktet med norsk flyambulanse og fikk livet reddet". Det er en pandemi som fordrer forsiktighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...