Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (55 minutter siden):

Er ikke det en test vaksine, den er jo ny.

Ny er ikke synonymt med eksperimentell. Det er ikke en "test vaksine".
Det er endel misforståelser hos noen om dette.

Sitat

Claims that COVID-19 vaccines are “experimental”, have skipped animal testing and have not completed initial research trials are false.

https://www.reuters.com/article/factcheck-covid-vaccines-idUSL1N2M70MW


Are they experimental? Can they alter DNA? Experts tackle lingering coronavirus vaccine fears.
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/2021/05/14/safe-fast-vaccine-fear-infertility-dna/

Sitat

Are the vaccines “experimental?”
No. An experimental vaccine is one that has not gone through clinical trials and authorization or approval processes. The available coronavirus vaccines have completed clinical trials and have been authorized for emergency use.

I Europa (EU/EØS) er Pfizer-BioNTech vaksinen godkjent under navnet COMIRNATY.

PFIZER AND BIONTECH RECEIVE AUTHORIZATION IN THE EUROPEAN UNION FOR COVID-19 VACCINE
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-receive-authorization-european-union

 

Kjetil Lura skrev (55 minutter siden):

Hva vet vi om 3-10år?

Om du unngår å få covid i 10 år, så kan du vurdere det igjen da. :thumbup:

Endret av xRun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så overraskende at det skjer i disse landene, men det er likevel veldig skremmende å se at flere velger å gå det skrittet at man total forbyr uvaksinerte tilgang på slike steder. Selv om jeg skjønner at man ønsker å beskytte samfunnet og bidra til at folk tar vaksinen, så er det noe veldig skremmende at man stenger enkeltindivid ut fra samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (23 minutter siden):

Ookay, Var det ikke ca 40k som var test på c19.

Så jo, er en test vaksine.

Bare at nå er den på hele verden, og verdens befolkning er ikke 40k?

Det er muilig du har egne definisjoner på hva som er og ikke er en eksperimentell vaksine. Men den definisjonen gjelder bare hos deg og dine likesinnede. For andre blir det mer å regne som en neologisme, en omtolkning eller avvikende ide om hvilke faktorer som avgjør hvorvidt en vaksine er eksperimentell. 

Om en sprer sine egne personlige tolkninger om hva noe er og ikke er, og som avviker fra etablerte definisjoner, så oppstår fort misforståelser, forvirring, og disinformasjon. Helt unødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, xRun said:

 

Om en sprer sine egne personlige tolkninger om hva noe er og ikke er, og som avviker fra etablerte definisjoner, så oppstår fort misforståelser, forvirring, og disinformasjon. Helt unødvendig.

Nope. Skulle ikke sakt jeg er skeptisk til c19 vaksinen.

Beste hadde vært å lyge, ikke sakt min mening.

Men det er ikke meg:shrug:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Nope. Skulle ikke sakt jeg er skeptisk til c19 vaksinen.

Beste hadde vært å lyge, ikke sakt min mening.

Men det er ikke meg:shrug:

 

Nei, du kan være skeptisk til vaksinen, men den blir ikke eksperimentell av den grunn heller. Ingen grunn til å lyve, men det er en god ide å sette seg inn i ting før en kaller dette noe det ikke er.
Den var eksperimentell før den hadde gått gjennom pre-kliniske forsøk, fase 1 testing, fase 2 testing, og fase 3 testing, som vanlig med vaksiner. De har ikke hoppet over noe ift. standard for testing av vaksiner. Nå er den godkjent for bruk og ikke lenger eksperimentell.
Om en fortsetter å fortelle folk at den er eksperimentell, så sier man i praksis at den ikke har gått gjennom testfasene, så det blir feil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjetil Lura said:

Er ikke det en test vaksine, den er jo ny.

Hva vet vi om 3-10år?

Jo, jeg kan ikke være uenig med deg på akkurat dette. Men, den er relativt godt utprøvd på hva den bidrar med kortsiktig. mRNA er ihvertfall det jeg vil kalle "novel". Men, nå har jo andre vaksiner basert på tradisjonell framstilling vist verre symptomer så langt da, og det selv i Norge. Og de der sprø teoriene idéene om at dette endrer på DNA-et, virker bare for drøye.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Tja....vet ikke helt hva jeg skal si om uttalelsene fra den nye helseministeren. Per dags dato og med fortsatt økning i smittetall så virker det ganske drøyt å si det.

I de tider har _alle_ briter fått _god_ tid på å vaksinere seg. Etter det finnes det ingen grunn til å fortsette de harde tiltakene. Man må vite når man må si stopp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 timer siden):

Nei, du kan være skeptisk til vaksinen, men den blir ikke eksperimentell av den grunn heller. Ingen grunn til å lyve, men det er en god ide å sette seg inn i ting før en kaller dette noe det ikke er.
Den var eksperimentell før den hadde gått gjennom pre-kliniske forsøk, fase 1 testing, fase 2 testing, og fase 3 testing, som vanlig med vaksiner. De har ikke hoppet over noe ift. standard for testing av vaksiner. Nå er den godkjent for bruk og ikke lenger eksperimentell.
Om en fortsetter å fortelle folk at den er eksperimentell, så sier man i praksis at den ikke har gått gjennom testfasene, så det blir feil.

Det er ikke riktig så svart/hvitt.

Det er feil å kalle vaksinene eksperimentelle eller test-vaksiner, men det er også feil å kalle dem godkjente (uten forbehold) eller å si at de kliniske undersøkelsene har passert alle faser.

  • Ingen av Covid-19-vaksinene på markedet i Norge har fullført fase 3 av de kliniske undersøkelsene. Kilde VG.
  • Ingen av Covid-19-vaksinene på markedet i Norge er gitt full markedsføringsgodkjenning, derimot "betinget godkjenning" - dette gis "I situasjoner der det er et stort udekket medisinsk behov, kan myndighetene godkjenne en vaksine før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Dette kalles betinget godkjenning og er en mulighet for å sikre rask tilgang til en vaksine under en pandemi. Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekter og bivirkninger." Kilde Legemiddelverket og Legemiddelverket.
  • Når betinget godkjenning gis, betyr det i mitt hode at legemidlene ikke lenger betraktes som eksperimentelle, men at de av legemiddelmyndighetene er vurdert å være egnede medisiner for å dekke et stort og akutt medisinsk behov - det som mangler er langtidsdata. Tidligere erfaringer tilsier at bivirkninger fra vaksiner oppstår relativt tidlig, jeg tror det er null vaksiner som har vist nye bivirkninger årevis etter at de ble satt (men er usikker på hvor raskt narkolepsi oppstod etter Pandemrix?). Det vanskelige er å fange opp svært sjeldne bivirkninger - noen av dem så sjeldne at de bare kan oppdages ved massevaksinering (blodkomplikasjoner ved AstraZeneca, hjerte(pose)betennelse ved Pfizer). Uansett vil disse vaksinene overvåkes tett og lenge av legemiddelmyndigheter over hele verden.

Selv er jeg happy med å ha tatt Pfizer-dosen jeg ble tilbudt for en knapp uke siden - selv om jeg er klar over at det ligger en bitteliten risk ved å gjøre det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (25 minutter siden):

Det er ikke riktig så svart/hvitt.

Det er feil å kalle vaksinene eksperimentelle eller test-vaksiner, men det er også feil å kalle dem godkjente (uten forbehold) eller å si at de kliniske undersøkelsene har passert alle faser.

  • Ingen av Covid-19-vaksinene på markedet i Norge har fullført fase 3 av de kliniske undersøkelsene. Kilde VG.
  • Ingen av Covid-19-vaksinene på markedet i Norge er gitt full markedsføringsgodkjenning, derimot "betinget godkjenning" - dette gis "I situasjoner der det er et stort udekket medisinsk behov, kan myndighetene godkjenne en vaksine før man har all dokumentasjon som vanligvis kreves. Dette kalles betinget godkjenning og er en mulighet for å sikre rask tilgang til en vaksine under en pandemi. Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekter og bivirkninger." Kilde Legemiddelverket og Legemiddelverket.
  • Når betinget godkjenning gis, betyr det i mitt hode at legemidlene ikke lenger betraktes som eksperimentelle, men at de av legemiddelmyndighetene er vurdert å være egnede medisiner for å dekke et stort og akutt medisinsk behov - det som mangler er langtidsdata. Tidligere erfaringer tilsier at bivirkninger fra vaksiner oppstår relativt tidlig, jeg tror det er null vaksiner som har vist nye bivirkninger årevis etter at de ble satt (men er usikker på hvor raskt narkolepsi oppstod etter Pandemrix?). Det vanskelige er å fange opp svært sjeldne bivirkninger - noen av dem så sjeldne at de bare kan oppdages ved massevaksinering (blodkomplikasjoner ved AstraZeneca, hjerte(pose)betennelse ved Pfizer). Uansett vil disse vaksinene overvåkes tett og lenge av legemiddelmyndigheter over hele verden.

Selv er jeg happy med å ha tatt Pfizer-dosen jeg ble tilbudt for en knapp uke siden - selv om jeg er klar over at det ligger en bitteliten risk ved å gjøre det ;)

I know, betinget godkjenning, ref linker tidligere i diskusjonen med samme bruker hvor det er beskrevet i litt lengre format med flere detaljer. Jeg forenkler litt iblant, ellers blir det endel repetisjon av lange tekster. Hensikten var å skille mellom hvorvidt den er eksperimentell eller ikke.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kjetil Lura said:

Dette har jeg allerede tatt opp med en av koronafornekterne, eller hva jeg oppfatter som en norsk koronafornekter i en av diskusjonstrådene. Enten i denne eller i den norske covid-diskusjonstråden.

Der har jeg pratet om Svartedauen, og hvordan norske etterlevende kvinner i enkelte slekter får brystkreft fordi de overlevde svartedauen. Disse kvinnene må amputere brystene sine i ung alder som en sikkerhet for å få seg et langt liv, samtidig som helsevesenet tilbyr dem kreftoppfølging på jakt etter om de skulle utvikle brystkreft, kreft. Sannsynligvis ut livet sitt får de denne kreftoppfølgingen i et eller annet intervall.

Jeg nevnte også sannsynligheten for at kroppen kan lagre informasjon i overlevende som har opplevd sykdommer. Nøyaktig hva som er virkemekanismen er ikke jeg sikker på. Men siden vi har en ryggmargsdonor som er HIV-immun som når gir sin ryggmarg får HIV-smittede til å bli kvitt HIV, så tror jeg rett og slett en prater om immunforsvaret og ikke at selve viruset lagrer ned dette i vårt DNA til tider.

Det er også slik at dersom du vasker ut all blodet med en bloddonor sitt blod, så vil du miste mye av den immunitet du har fått igjennom vaksiner du har tatt opp igjennom årene. Så det skjer ikke alltid. Dette kan jo f.eks. skje med folk som har blodkreft antar jeg.

Det er derfor veldig drøyt å påstå at vaksinen endrer ditt DNA. I og med at den aldri i teorien skal kunne nå inn til cellekjernens mitokondrier hvor DNA-et ditt er krøllet opp på kromosomer.

mRNA-vaksine gir et kommunikasjons-RNA (messenger-RNA (mRNA)). Dette er ikke et DNA, men en ordre som cellen følger. Den kloner da opp massevis av RNA fra dette mRNA-et. Disse RNA-klonene vil så kroppscellen utrykke på utsiden av sin cellevegg, eller at immunforsvaret stikker "tentaklene" sine inn i noen celler her og der og kjenner etter om alt er i orden inni cellene våre. Noe sånt noe.

Cellene lager rett og slett det piggproteinet (spike-protein) som viruset består av. Dette er en hensiktsmessig måte å etterlikne virusets virkemåte. Som gjør at vi kan herme litt, så vi kan få oss immunitet uten å bli syke.

Artikkelen du viser til er dårlig. Den nevner ingenting om hvordan.

Vi har f.eks. mye uvirksomt skrot-DNA hvor det hoper seg opp ting fra fortiden.

Vi har også en annen funksjon med DNA-et. Det slår seg av og på etter behov. For å få produsert forskjellige nyttige ting. Så man kan si svært lite om deler av et DNA er aktivt eller inaktiv i øyeblikket vil jeg tro.

Edit:

Moderator, kan kanskje redigere dette innlegget, eller åpne for at jeg kan redigere med det. Der jeg feilaktig sier at "Det tukler med DNA-et". Kan godt redigeres til at det ikke tukler med DNA-et. Får ikke redigert i det:

EDIT2:

Her er det jeg har sagt før nylig:

Altså for å oppsummere litt, så er også jeg noe skeptisk til mRNA-vaksiner. Men, det går mer i om det kan legge forholdene til rette for autoimmun sykdom. Altså jeg betviler at det går rett inn i DNA siden forskere sier at det er umulig og forkludre på dette DNA-et, slik at du får sykdommer som kreft f.eks. Man har noe som kalles senescence, men det er et fenomen som foregår ved naturlige celledelinger at kromosomene blir kortere med alle disse celledelingene, og du kan få kreft av å bli eldre. Vi skal alle dø av noe, kreft, alzheimer, en bilulykke eller noe.

Jeg har likevel uredd valgt å ta vaksinen. Jeg tror den gjør mer nytte enn at den kan gjøre skade. Altså så har helsemyndighetene opptrådt så ansvarlig at jeg har tillit til dem fortsatt.

Men, jeg vet at skrot-DNA-et og funksjonellt DNA kan motta endringer i fra sykdommer. Men, da tror jeg at immunforsvaret står for disse endringene. At det via kontrollmekanismer som immunforsvaret velger for oss, at det kan skje. Det er med andre ord langt i fra det samme. Og det vil sannsynligvis foregå på naturlige og sunne måter som som regel er bra for oss. Med ymse unntak da naturligvis som vi har etterlevende i fra svartedauen som DNA-vitner på.

Immunolog prater om at vaksinene kan gi livslang beskyttelse. Dette er jo ingen fremmed tanke, og skjer ofte med helt ordinære vaksiner også:

Quote

Ny studie: Pfizer og Moderna kan gi livslang beskyttelse
Forskerne i en amerikansk studie konkluderer med at de to mRNA-vaksinene kan gi beskyttelse i mange år fremover. – Veldig oppløftende resultater, sier immunolog Anne Spurkland.

https://www.vg.no/i/0KeXy6

Endret av G
Rettelser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...