Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det var ikke så lenge siden jeg meldte meg inn på treningsenter da ting endelig hadde roet seg. 12 mnd binding.
Derimot for en uke siden så ble lokalet stengt til 1 des og jeg frykter at det blir stengt enda lengre. Nå får jeg bare drive med alternativ trening mens jeg venter. Jeg har ingen tro på at det kommer til å åpne opp igjen i år så da blir spørsmålet hva er det jeg som kunde har rett på?

Så for dere som allerede var medlemmer på treningsenteret og det var stengt en betydelig stund. Hvordan var ordningen der? Måtte dere be om kompensasjon eller gjorde treningsentret dette av seg selv? 

Jeg er jo ikke interessert i å drive med veldedighet og betale for et produkt jeg ikke får brukt. I følge mailen jeg fikk fra treningsentret så var de "avhengig" av at folk fortsatt ble trukket. 

Beklager om dette var feil sted, men antar at det er noen som er i lignende situasjon. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (2 minutter siden):

Forleden ble det postet tweets fra en sykepleier i Sør-Dakota som bla. har jobbet med pasienter som var i fornektelse om eksistensen av COVID-19 til sitt siste åndedrag. I dag ble hun interviewet på CNN:

 

Frihet til å dø er etter mitt syn riktig. Men ikke grunnlagt på uvitenhet. Igjen påminnes vi om hvor sårbare mennesker kan være i situasjoner som krever drastiske tiltak. Bringer meg til å tenke på et utsagn; "Jeg tenker, derfor er jeg."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Frihet til å dø er etter mitt syn riktig. Men ikke grunnlagt på uvitenhet. Igjen påminnes vi om hvor sårbare mennesker kan være i situasjoner som krever drastiske tiltak. Bringer meg til å tenke på et utsagn; "Jeg tenker, derfor er jeg."

Ja her har vi folk som benekter eksistensen av en smittsom sykdom uten noen kur, som nekter å følge tiltak for å unngå å bli smittet, og som benekter at de er smittet og dør av den, til sitt siste åndedrag, før de dør av samme sykdom. Mindblowing.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ezio skrev (20 minutter siden):

Det var ikke så lenge siden jeg meldte meg inn på treningsenter da ting endelig hadde roet seg. 12 mnd binding.
Derimot for en uke siden så ble lokalet stengt til 1 des og jeg frykter at det blir stengt enda lengre. Nå får jeg bare drive med alternativ trening mens jeg venter. Jeg har ingen tro på at det kommer til å åpne opp igjen i år så da blir spørsmålet hva er det jeg som kunde har rett på?

Så for dere som allerede var medlemmer på treningsenteret og det var stengt en betydelig stund. Hvordan var ordningen der? Måtte dere be om kompensasjon eller gjorde treningsentret dette av seg selv? 

Jeg er jo ikke interessert i å drive med veldedighet og betale for et produkt jeg ikke får brukt. I følge mailen jeg fikk fra treningsentret så var de "avhengig" av at folk fortsatt ble trukket. 

Beklager om dette var feil sted, men antar at det er noen som er i lignende situasjon. 

Hvis du vil ha noe treningssenter å gå til neste år har du ikke noe valg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Forleden ble det postet tweets fra en sykepleier i Sør-Dakota som bla. har jobbet med pasienter som var i fornektelse om eksistensen av COVID-19 til sitt siste åndedrag. I dag ble hun interviewet på CNN:

Helt vanvittig og surrealistisk hva Trump har klart å oppnå. Hadde han tatt corona alvorlig så hadde mange millioner amerikanere ikke hatt den fornektende holdningen til corona. Det er vanskelig å beregne nøyaktig hvor mange liv Trumps coronahåndtering har kostet det amerikanske folket, men at det er mange tror jeg de fleste oppegående personer kan være enige i. Vil forresten nevne at dødstallene begynner å nærme seg 100 ganger så mye som 9.11 angrepene. Hele verden fikk jo et helt annet sikkerhetsregime etter 9.11, blant annet på flyplasser og i fly. Husker jeg fikk komme på besøk i cockpit i år 2000, sånn helt uten videre. Og folk som ikke skulle ut og fly kunne følge passasjerer helt til gaten. Rullestolførere kunne også føre rullestolen helt inn i flyet uten noen sikkerhetskontroll og gå ut igjen, om så ta trappa ned til rullebanen om de fikk det innfallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alene på hjemmekontor etter 245 dager. Den unge kvinnen fikk panikkangstanfall på et fysisk fellesmøte med god avstand, da sjefen spurte hvordan det gikk.

- Her ser vi hva hjemmekontor gjør med folk, sa sjefen.

Hun var uheldig å bli overtallig i venne-kohorten, så hun må sitte å se på at vennene klemmer hverandre på sosiale medier. Det er jo bare lov til 2-3 fysiske nærkontakter på en uke. Ikke tidspunktet for å finne kjæreste eller en å stifte familie med, og sikkert av den grunn lure på alt man går glipp av.

Det er nok en del sårbare som får panikkangsfall bare av å være redd for å få Covid-19. Og de som rammes av sykdommen har det jo aller verst. Tror jeg stopper der.

Nå haster det med vaksinen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Helt vanvittig og surrealistisk hva Trump har klart å oppnå. Hadde han tatt corona alvorlig så hadde mange millioner amerikanere ikke hatt den fornektende holdningen til corona. Det er vanskelig å beregne nøyaktig hvor mange liv Trumps coronahåndtering har kostet det amerikanske folket, men at det er mange tror jeg de fleste oppegående personer kan være enige i. Vil forresten nevne at dødstallene begynner å nærme seg 100 ganger så mye som 9.11 angrepene. Hele verden fikk jo et helt annet sikkerhetsregime etter 9.11, blant annet på flyplasser og i fly. Husker jeg fikk komme på besøk i cockpit i år 2000, sånn helt uten videre. Og folk som ikke skulle ut og fly kunne følge passasjerer helt til gaten. Rullestolførere kunne også føre rullestolen helt inn i flyet uten noen sikkerhetskontroll og gå ut igjen, om så ta trappa ned til rullebanen om de fikk det innfallet.

Off topic: Sjekk siste innlegget mitt her Simen.

5 timer lang gjennomgang fra A til Å. Orker du så se den over et par dager. Hvis du ikke forandrer mening etter å ha sett på den så vil du aldri gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Alene på hjemmekontor etter 245 dager. Den unge kvinnen fikk panikkangstanfall på et fysisk fellesmøte med god avstand, da sjefen spurte hvordan det gikk.

- Her ser vi hva hjemmekontor gjør med folk, sa sjefen.

Hun var uheldig å bli overtallig i venne-kohorten, så hun må sitte å se på at vennene klemmer hverandre på sosiale medier. Det er jo bare lov til 2-3 fysiske nærkontakter på en uke. Ikke tidspunktet for å finne kjæreste eller en å stifte familie med, og sikkert av den grunn lure på alt man går glipp av.

Det er nok en del sårbare som får panikkangsfall bare av å være redd for å få Covid-19. Og de som rammes av sykdommen har det jo aller verst. Tror jeg stopper der.

Nå haster det med vaksinen.

Minner meg om advokat eden. "Ingen skjebne er meg fremmed." Litt å tenke på nå mot jul. Ring folk!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (51 minutter siden):

Hvis du vil ha noe treningssenter å gå til neste år har du ikke noe valg. 

Så du tror ikke det vil dukke opp nye sentre om f.eks en kjede går konk? Tilbudet følger som regel etterspørselen.

Jeg styrer i hvert fall unna binding og tidsbegrensede klippekort og gavekort på trening, svømming, kino, supporterklubber etc. Jeg vil mye heller sikre meg og min familie en tryggere økonomi og større "buffer" framover. Det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Heller stikk motsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 time siden):

Minner meg om advokat eden. "Ingen skjebne er meg fremmed." Litt å tenke på nå mot jul. Ring folk!

En god oppfordring og påminnelse om å ringe folk i denne tiden!

Hun som har skrevet innlegget har masse apper og kommuniserer via telefonen, men så er det likevel ikke nok.

Sitat

- Lei av å ikke ordentlig kunne uttrykke hva jeg føler fordi jeg må skrive det i et Messenger-felt

Jo da, de er der bak skjermen og er et lite tastetrykk unna, men jeg er lei av å kommunisere med venner, familie og kolleger via en app. Lei av å ikke ordentlig kunne uttrykke hva jeg føler fordi jeg må skrive det i et Messenger-felt, lei av å kommunisere via FaceTime, Zoom eller Teams, som det alltid er bugs med, eller på telefonen, der man likevel ikke ser hverandres ansiktsuttrykk.

Jeg unner ingen å sitte alene på en studenthybel i en fremmed by, feks første studieåret før man har rukket å få ordentlige venner. Eller å bo alene i etableringsfasen.

Håper at unge voksne likevel forstår alvoret og holder seg hjemme og viser hensyn.

Og positivt at vaksinen er på vei.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Så du tror ikke det vil dukke opp nye sentre om f.eks en kjede går konk? Tilbudet følger som regel etterspørselen.

Jeg styrer i hvert fall unna binding og tidsbegrensede klippekort og gavekort på trening, svømming, kino, supporterklubber etc. Jeg vil mye heller sikre meg og min familie en tryggere økonomi og større "buffer" framover. Det har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Heller stikk motsatt.

Er det en liten lokal en kanskje ikke. Er det en av de store går det nok bra. 

Lenke til kommentar
Sitat

Byrådsleder Raymond Johansen presenterer mandag ytterligere tiltak for å bremse smittespredningen i Oslo.

Der stenges blant annet fritidsaktivitet for ungdom, og ungdomsskoler går opp til rødt smittevernnivå.

 

Han er redd for at tiltakene kan bli langvarige.

 

- Jeg tror det er lite realistisk å åpne igjen før jul, sier Johansen.

 

Det skal gjøres en vurdering av tiltakene 1. desember.

 

- Jeg tror det vil være å gi falske forhåpninger å si at alle de tiltakene som er nå innført siden oktober, vil bli opphevet 1. desember, sier Johansen.

Sitat

Dette er tiltakene som innføres i Oslo:

 

Forbud mot innendørs organiserte fritidsaktiviteter for ungdom mellom 13 og 19 år. Det innebærer at aktiviteter i for eksempel kor, korps, teater, speider, dans og organisasjoner må opphøre. Forbudet vil ikke gjelde barn i barneskolealder.

Forbud mot innendørs breddeidrett for ungdom mellom 13 og 19 år. Det innebærer at treninger i for eksempel fotball, turn, håndball, volleyball og friidrett må opphøre. Forbudet vil ikke gjelde barn i barneskolealder eller utendørsidretter. Forbudet vil heller ikke gjelde de som driver med toppidrett, men er under 20 år.

Fra gult til rødt nivå i smitteverntiltak på skoler med ungdomstrinn. Det innebærer blant annet at elevene deles inn i mindre kohorter og at kontakt mellom kohortene skal unngås. Begrensinger i oppmøte og ulike oppmøtetider for elevene vurderes fra skole til skole.

Fritidsklubbers ordinære virksomhet stenges. Det vil fortsatt være mulig å ha et svært begrenset tilbud under strenge smittevernregler med adgangsbegrensning, avstandsregler, gruppestørrelse og krav om munnbind.

Tiltakene vil i første omgang vare i to uker.

Bra at de tar tak med ungdomsmitten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

«25 under 25»: Kjære voksne, dropp rollen som moralpoliti!

Mange voksne legger skylden på ungdommer for at coronasmitten har økt de siste ukene. Det er ikke rettferdig.

 

Forstå meg rett, jeg mener ikke at ungdom nødvendigvis er mindre forsiktig enn voksne mennesker.

 

Faktum er at jeg daglig møter voksne på bussen, som ikke bruker munnbind. Jeg møter også utallige kunder på jobb, som ikke klarer å opprettholde én meters avstand.

 

Dessuten drar foreldrene mine i middagsselskap like ofte som jeg møter venninner. Uansett løser ikke denne situasjonen seg ved å legge skylden på norsk ungdom.

 

Derfor synes jeg at de voksne skal droppe rollen som moralpoliti!

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pApWoE/25-under-25-kjaere-voksne-dropp-rollen-som-moralpoliti

Livet er ikke rettferdig. Hun kan se langt etter russetid 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et utmerket foredrag om Covid-19 av Thomas E. Woods, Jr - https://tomwoods.com/about/
PS : Så ingen her inne skal få helt fnatt og hjerneblødning av mitt innlegg : Dette har INGENTING med David Icke å gjøre... Pust med magen, som dere liker å si til meg. Håper ikke Youtube fjerner den.

The Cult(ure) of Scientific Misdirection

Jeg som fikk inntrykket av at det bare var vitenskapsnektere og konspirasjonsteoretikere som snakket imot smittevernreglene....hmm :p

Jeg vet at kulten her inne vil ikke innse realiteten uansett, så jeg vet hva dere vil svare. Men se hele videoen før dere kommenterer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Budeia said:

Hvis du ikke er helsepersonell eller risikogruppe, vil det nok ta noe tid før du kan velge å ta vaksinen

Det kan jo både være en fordel eller en ulempe, alt etter hvordan man klarer å distansere seg fra folk en stund.

Igjen så kan man jo spørre seg om ungdom og barn bør vaksineres sammen med helsepersonell, og så la svake og eldre få som nr. 2 og deretter resten eller resterende grupperinger? Jeg tenker at den tradisjonelle tankegangen kanskje er smått feil. Med den alternative metoden som jeg foreslår så ville jeg havnet sist i vaksinekøen, til fordel for barna. Men, det må være greit.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Regnvær kan ha ødelagt coronatester i Lyngdal

Søndag ble 680 personer i Lyngdal testet for corona. Kraftig regnvær kan ha gjort informasjon på noen av testene uleselig, opplyser kommunen.

– Vi brukte tusjer til å notere informasjon på testene. Regnet har gjort noen av testene uleselige. Vi anbefaler alle som ikke får svar i løpet av fire dager, om å kontakte oss på nytt for ny test, sier Jan Kristensen, ordfører i Lyngdal kommune til Fædrelandsvennen.

Han tror ikke det er mange prøver som er ødelagt, men tør ikke tippe et antall.

I kjølvannet av smitteutbruddet i kommunen ble 300 barn og unge innkalt til testing søndag. Ytterligere 380 personer dukket opp, og på det verste var ventetiden fire timer.

Tipper rumenere vil etterlyse testen sin. Hvordan er det mulig?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Betroz skrev (37 minutter siden):

Et utmerket foredrag om Covid-19 av Thomas E. Woods, Jr - https://tomwoods.com/about/
PS : Så ingen her inne skal få helt fnatt og hjerneblødning av mitt innlegg : Dette har INGENTING med David Icke å gjøre... Pust med magen, som dere liker å si til meg. Håper ikke Youtube fjerner den.

The Cult(ure) of Scientific Misdirection

Jeg som fikk inntrykket av at det bare var vitenskapsnektere og konspirasjonsteoretikere som snakket imot smittevernreglene....hmm :p

Jeg vet at kulten her inne vil ikke innse realiteten uansett, så jeg vet hva dere vil svare. Men se hele videoen før dere kommenterer...

Han er god på å framstille det som om han vet alt og vitenskapsmenn/damer er dumme. Innføringen av maskepåbud i Europa i sommer har hatt liten effekt nettopp fordi smitten var utrolig lav i Europa i sommer. Masker er ikke noe universal løsning. Kanskje var det en tabbe å innføre masker i Europa i sommer. Folk er lei og går med de stort sett på haken, i hånda eller kun over munne og ikke nesa. Sverige har en brattkurve nå bare vent ett par uker så får du se.

Hvis du lurer på hvordan det går der det ikke er påbudt med maske i USA kan du se her:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

EB: Skal avlive 25.000 danske høns

En dansk hønsebesetning er rammet av fugleinfluensa og 25.000 høns blir avlivet, melder Ekstra Bladet.

Det er en hønsebesetning i Tustrup ved Randers som nå blir avlivet etter at det ble avdekket fugleinfluensa av typen H5N8.

Det er Fødevarestyrelsen som opplyser dette, ifølge Ekstra Bladet.

Det er første gang fugleinfluensaen er funnet blant hønsebesetninger i landet ifølge den danske avisen. Tidligere er influensaen funnet forskjellige steder blant ville fugler, særlig i Jylland.

Først mink, nå høns... Klare for Danskesyken?

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Ezio said:

Det var ikke så lenge siden jeg meldte meg inn på treningsenter da ting endelig hadde roet seg. 12 mnd binding.
Derimot for en uke siden så ble lokalet stengt til 1 des og jeg frykter at det blir stengt enda lengre. Nå får jeg bare drive med alternativ trening mens jeg venter. Jeg har ingen tro på at det kommer til å åpne opp igjen i år så da blir spørsmålet hva er det jeg som kunde har rett på?

Vet ikke. Hør med forbrukermyndighetene, eller spør i advokat-/lov jussdiskusjonstrådene her på forumet? Du er nesten blitt et sånn støttemedlem, enn aldri så ufrivillig :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...