Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (28 minutter siden):

Fin herske teknikk, uten at du setter deg inn i hva problemet rundt antivaks er oppi dette her, og hva det potensielt kan bety for samfunnet i sin helhet. 

Så det du sier er at negative sider ved vaksinen må underslås slik at folk tar vaksinen fordi det er best for "samfunnet"?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (10 minutter siden):

Så det du sier er at negative sider ved vaksinen må underslås slik at folk tar vaksinen fordi det er best for "samfunnet"?

Nei, slutt å legge ord i munnen på meg. Hadde du lest hva jeg har skrevet i tråden her de siste timene så hadde du forstått hva problemet mitt er. Det er måten Dagbladet legger frem artiklene som rene skremselspropagandaen med store skumle overskrifter med sort bakgrunn for å gjøre det enda litt mer skummelt og dystert,  istedenfor å ha et nøkternt forhold til det å presentert statestikken slik den faktisk er, som jeg og viser til i et annet innlegg litt bak her. Eneste dagbladet oppnår med disse store skumle overskriftene er å gi krutt til de enormt skadelige antivakser gruppene rundt om. Det ved å nevne samfunnsmessige konsekvenser er bare for å komme ned på litt samme nivået som dere har diskutert lock down tiltakene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (47 minutter siden):

Så det du sier er at negative sider ved vaksinen må underslås ...


Dette er ikke negative sider ved vaksinen, det er et problem med en vaksine for ti år siden, som har blitt rapportert om i årevis, det er et pussig tidspunkt for en riksdekkende avis å dra det opp igjen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Pandemrix var alt for dårlig utprøvd på barn det er alle enige om. Koronavirus vaksinene vil være testet ut på mange flere enn Pandemrix ble. Små barn og ungdom vil heller ikke bli vaksinert først. Selv om Pandemrix forårsaket narkolepsi hos en noen 100 barn er det en liten pris å betale for potensielt mange 10 000 dødsfall bare i Norge. Får vi en ny fugleinfluensa som smitter mellom mennesker har vi ett stort problem. Svineinfluensaen viste seg heldigvis å ikke være så ille som man fryket. Men kommer det en smittsom fugleinfluensa variant tar jeg gjerne "Pandemrix" igjen.

Sitat

Norge inngikk i 2008 en avtale med GSK. Kontrakten ga Norge rett og plikt til å kjøpe 9,4 millioner doser pandemivaksine til 650 millioner kroner, hvis Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte pandemi.

Svineinfluensavaksinen bygger på en såkalt modellvaksine, der antigenet, virusstammen, var fugleinfluensa. I slike modellvaksiner kan antigenet byttes ut med det aktuelle antigenet.

Modellvaksinen ble godkjent for aldersgruppen 18 til 60 år i 2008, i tilfelle pandemi. Den var da testet på 4002 voksne, ingen barn, og ble altså heller ikke godkjent for barn.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Det er 82 nye smittetilfeller registrert i Bergen siste døgn. Lørdag ble det rapportert om 77 nye smittede. Søndagens antall er altså en liten oppgang igjen, men ikke like høyt som fredag, da det var rekordmange 125 tilfeller.

De 82 som er registrert siden forrige rapport, er i alderen 3-70 år. To barn er under 6 år, to barn i alderen 6-12 år og fem personer er mellom 60 og 70 år.

Per søndag formiddag er det ni personer med ukjent smitte. Smittesporing involverer syv skoler.

Bergen går dessverre feil vei igjen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, 0laf said:

En realistisk artikkel i svenske Expressen om hva som skjer på sykehusene nå

https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/

Samt en artikkel om hvordan tallene på døde rapporteres annerledes i Sverige, enn i andre europeiske land, som ofte får det til å se ut som om det er mindre dødsfall enn det egentlig er

https://ourworldindata.org/covid-sweden-death-reporting?fbclid=IwAR0MzyODdxa4IKtV2QixEUkQlJJu3T8bmU9m3U90unFWcFMsJx6-omwvfBg

Quote

– Samhället i stort måste förbättras. Vi måste ta höjd på såna här pandemier i vår planering. Vi gör nog samma jobb. Och det klarar vi. Men vad gör vi när vi är framme vid covid-22 eller vad eller vad det nu blir i framtiden? Då kommer vi behöva mer resurser för att kunna hantera det, säger han.

:hmm:

Quote

Inom några dagar kommer svaret: coronaviruset har orsakat en så kallad hypokalemia i Saids vältränade kropp, något som förekommer bland många covidsmittade. Det är en brist på kaliumjoner som gör att musklerna inte fungerar som de ska. För Said satte det sig i benmusklerna, men det hade lika gärna kunnat drabba hjärtmuskeln om han inte hade fått vård i tid.

Kaliumdoser för att förhindra detta är en av de saker som Akademiskas läkare diskuterar tillsammans.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:


Javisst, man kan jo undres hva som sirkulerer i hodet på redaktør Alexandra Beverfjord når hun synes det er rette tidspunktet å kjøre en større artikkelserie om problemene med Pandemrix vaksinen for 10 år siden, i en tid når landet trenger tillit til vaksiner mer enn noen gang i historien.

Jeg er for at norske medier er uavhengige, og ikke alltid politisk korrekte, men å undergrave vaksiner på den måten, akkurat nå, virker noe taktløst.

VG har jo på sin side Astrid Meland, som undergraver hele dugnaden mot coronaviruset, å har gjort det siden starten av pandemien, så de kappes kanskje om hvem som kan være dummest ?

  

14 minutes ago, Pc Lynet said:

Her er god lesning for gjengen her som ikke mener korona er farlig for andre enn 80år +

https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219

 

Man kan begynne å lure på hvor de finner etternavnene sine. Noe de har diktet selv? "Google Maps can't find Beverfjord" :wee:

"Google Maps can't find Tyskeberg"

 

  

7 hours ago, Simen1 said:

Det er veldig feil tidspunkt å fôre vaksineskeptikerne. Den 4. statsmakt burde kjenne sin besøkelsestid og samfunnsoppdrag. Dette kan bidra til at færre tar vaksinen, flere dør og den økonomiske krisen forlenges.

Temaet er forsåvidt greit nok. Men man burde vente til vaksine er ferdig, og så heller vurdere om den er bedre testet enn svineinfluensavaksinen. Jeg er for vaksinen, men er også nysgjerrig på konklusjonen rundt sikkerhet av en så "novel vaccine".

Enig i alt det andre dere sier om Dagbladet. Er innom av og til, men er så lavmåls mye der inne atte.

  

6 hours ago, DaniNichi said:

Hva dette for noe galskap dere mener ? At avisene ikke skal nevne at det er mulig ekstremt kjipe bivirkninger med vaksiner, skal de heller skjule det ? Dette er jo et veldig aktuelt tema.

Vet om flere som fikk kjipe bivirkninger av den vaksinen og jeg styrte hardt vekk fra den selv.

Takk for at vi har aviser som tør skrive både positive og negative ting så kan folk selv ta en informert avgjørelse.

Virker bare litt useriøst all den tid vaksinen ikke er ferdigutviklet en gang. Det er åpenbart noe budskapsmessig feil å nevne det nå rundt en covid-vaksine som står på trappene som er mye mer grundig testet kan det se ut til. Svineinfluensa var vel noe i en særklasse, noe som ikke er åpenbart med overskriften. Den som leser kun overskriftene kan jo vekkes feil følelser i, spesiellt om dette er en person som vipper mellom å ikke skulle ta, eller skulle ta covid-vaksinen (når den kommer).

  

6 hours ago, DaniNichi said:

Ja det handler om å informere, hørt om det ? Hva annet skal de bruke som eks på en vaksine som er hastet fram ? 

Er fristet til å si Tsjernobylulykken, selv om det ikke var noen vaksine. Tsjernobyl hastet jo enda mer enn en Covid-19 bekjempelse. Men, Tsjernobyl truet kun Europa. Hvor Covid-19 truer en hel verden. Noe sånn sammenlikning, at man står overfor en formidabel oppgave for å skulle lykkes å slå ned Covid-19. Der er vaksine et av verktøyene. Et viktig verktøy som kanskje kan normalisere hverdag og økonomi. Spørsmålet rundt om covid-vaksinen dukker nok opp igjen. Det kan dere være trygge på.

  

5 hours ago, Simen1 said:

Det er en helhetsvurdering av risikoer opp mot hverandre. Risikoen for bivirkninger synker etter hvert som de testes på et økende antall mennesker og bivirkninger over stadig lengre tid registreres. En synkende risikokurve. Risikoen for død, helseskader og økonomiske skader bare øker med antall smittede og tiden det varer. En stigende risikokurve. Så på et eller annet tidspunkt når vi et krysningspunkt der risikoen ved vaksinen blir lavere enn risikoen for covid19, og videre så øker differansen i favør vaksinen til det blir på tide å rulle den ut.

Ingen påstår at vaksinen er garantert 100% fri for bivirkninger. Men den skal være MYE tryggere enn å ikke vaksinere seg. Mange vanlige folk har dessverre liten eller ingen forståelse for risikovurderinger på dette nivået og trenger formidling med teskje. Noen fornekter det til og med og tror det handler om en konspirasjon med skumle bakenforliggende motiver, og sprer sin antivitenskap om det. Derfor er det veldig skadelig at dagbladet fôrer vaksineskeptikerne nå. Saken burde vært utsatt til senere. Dagbladet burde stilles til veggs for de negative følgene den artikkelen får og folk bør holdes orientert om hvorfor. Transparens river ned grunnlaget for konspirasjonsteorier.

Den eneste bittelille puslespillbrikken jeg ikke har fått helt på plass rundt covid-vaksine er mRNA-utgaven. De sier at vaksinen er veldig trygg. Jeg er bare smått skeptisk til å skulle ha en celleoverlevelse som pumper ut virusbiter som immunforsvaret skal trene seg på. Det normale er sikkert at immunforsvaret dreper de ødelagte cellene, her virusbite-fabrikkcellene. Men, det kan gjenstå noen slike celler i lang tid etterpå leste jeg et sted.

Så det eneste jeg er skeptisk til er om det kan gi opphav til autoimmun respons (at kroppen angriper seg selv)? Det er sikkert 100 andre ting jeg burde være skeptisk til rundt vaksiner, men heldigvis så kan jeg for lite om disse tingene. Anser vaksiner for å stort sett være trygge.

  

5 hours ago, DaniNichi said:

Jeg har bare som prinsipp ikke tilføre kroppen min noe jeg ikke har behov for samme gjelder for ting som antibiotika uten at det er ytterst nødvendig.

Men når data om covid vaksinene blir offentlig for alle så skal jeg vurdere det nærmere.

På det er vi sikkert nokså like du og jeg. Men om fastlegen forteller at jeg skal ta antibiotika så gjør jeg det. Diaré som bivirkning er forbigående, og man kan spise riktig og få i seg pre- og probiotika for å motvirke å miste nyttige tarmflora.

Om fastlegen hadde sagt at jeg skulle tatt medisin for bedring av f.eks. mental helse, så hadde jeg nok vært litt mer skeptisk til medisinen. Men, om den mentale tilstanden var virkelig ute for en hard prøvelse så hadde jeg sannsynligvis hørt på legen.

  

5 hours ago, DaniNichi said:

Nei det som er skummelt her er at dere ønsker de skal unngå skrive noe negativt slik at flest mulig skal ta en vaksine og ikke la folk selv ta en informert avgjørelse.

Jeg mener bare generelt vaksine eller om det gjaldt noe annet er det skummelt at folk tenker på en sånn måte.

Ser at frykten kan være berettiget når det er nyttig. Jeg ville også ønsket å være informert. Men, en burde kanskje la fagfolk informere framfor at Dagbladet gjør denne jobben, eller?

  

5 hours ago, Evil-Duck said:

Hvilken spesifikk data mener du at du mangler for å få tatt en informert avgjørelse om du skal ta vaksinen? 

For meg så blir det utelukkende å få mer innsikt i mRNA-vaksiner, hva dette er for noe. Jeg forstår konseptskissen for all del, så for min del så behøver ikke konseptskissen presenteres på ny. Men skulle ha likt å vite mer om det immunforsvarets virkemåte egentlig. Blir det noe fare i det hele tatt for auto-immun respons et år senere eller to?

Skulle også like å vite om jeg får mRNA-basert vaksine eller en mer ordinær oppbygget vaksine? Samt, så vil det være nyttig å informere om hvor mange som har vært forsøksmennesker i vaksineutviklingen for den vaksinen som Norge velger seg. Akkurat det siste der er nok lett å få svar på. Men, et spm. rundt auto-immunitet, tror jeg sitter lengre i dypet for å få tak i svar på.

  

5 hours ago, DaniNichi said:

Tror du de som er 18-25år idag vet så mye om svineinfluensa vaksinen ? Nei de gjør ikke det.

Da burde de kanskje lagt ekstra stor vekt på at vaksineutviklingen på den var helt ekstrem, noe de også gjør. Men overskriften og timing virker å være malplassert.

  

4 hours ago, :utakt said:

I det minste kunne de balansert med artikler om hvordan svinevaksinen ble laget og testet vs hvordan koronavaksinene lages og testes. Det er veldig forskjellig.

Nå oppnår de bare å så en spire "Nye vaksiner er farlig" i folk. De som er kronisk mot alle vaksiner uansett gleder seg vel til å få nye medlemmer på Facebook-sidene sine..

Kanskje rett og slett det beste og enkleste svaret +1

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er god lesning for gjengen her som ikke mener korona er farlig for andre enn 80år +

Sitat

Hanne Tyskeberg hiver etter pusten etter noen få benkpress. Melkesyra river i lårene. For den 34 år gamle sykepleieren er det uvant.

Første august fikk hun de første symptomene. Det begynte med lett hoste. Etterhvert kom smertene i hodet og kroppen. Pulsen ble skyhøy med hver bevegelse. En kveld lå hun helt stille på sofaen og kjente pulsslagene mens hun gapte etter luft. Hun var livredd.

– Mest redd var jeg for å bli en av de alvorlige syke, og det selv om jeg bare er 34 år, sier hun.

På natten pakket hun en bag og var klar til å ringe sykehuset.

Da Hanne Tyskeberg fikk påvist covid-19, tenkte hun først at det var greit. For da ble hun jo immun, og det er en fordel i jobben som sykepleier ved akuttavdelingen på Ahus.

–Jeg var tilbake i jobb etter tre uker, men selv det å gå opp en trapp var uoverkommelig, forteller hun. Hun måtte ta to og to skritt av gangen. Også konsentrasjonen var svekket.

– Jeg glemmer ting med en gang. Hvis jeg snakker med noen, får jeg ikke med meg halvparten engang, sier Tyskeberg.

Da hun etter fem uker i jobben ikke klarte å snakke i hele setninger uten å snappe etter luft, var det stopp. Røntgenbilder viste litt vann og rester av fortetning i lungene, men ikke nok til å forklare hvorfor hun pustet så tungt.

–Da skjønte jeg at jeg måtte ha hjelp.

Sitat

Bena går i raskt tempo på tredemølla. Ennå har ikke Morten Møller krefter til de vanlige løpeturene. De siste månedene har han i stedet tøyd tålmodigheten for å mestre helt hverdagslige ting.

Å snakke med andre i samme situasjon ved LHL-sykehuset føles godt.

– Jeg lurte på om dette er normalt. Vil det gå over? Kan jeg fungere i den jobben jeg har hatt og komme tilbake til det livet jeg vil tilbake til?

46-åringen var på guttetur i Serfaus i Østerrike i mars. Veltrent og uten underliggende sykdommer, trodde han at det ville gå fort over da han ble dårlig og gikk i karantene på hytta. Men han ble sykest av alle.

– Etterpå har jeg gått noen runder med eget selvbilde, sier han.

Møller endte på sykehus med akutt lungesvikt og lå to uker i respirator.

– Da de vekket meg kunne jeg verken snakke eller bevege hendene. Jeg opplevde at jeg ikke fikk puste. Angsten for å ikke få puste satt i lenge, sier han.

I mai var han delvis tilbake i jobb som sivilingeniør ved Aker Solutions. Målet var å øke arbeidsmengden over sommeren.

Men smertene i brystet og utmattelsen ville ikke gi slipp. Når han ble andpusten fikk han ikke hentet seg inn. Han pustet og pustet uten å få nok oksygen, og turte ikke lenger gå de lange turene.

– Jeg ble veldig inaktiv. Mye går på å føle seg trygg, og LHL-sykehuset ga meg den tryggheten tilbake.

Her har han fått utredet hjertet. Selv om de ikke så noen fortetninger, fant de ut at oksygenopptaket er dårligere enn det skal være.

– Jeg ønsker bare å finne tilbake til den jeg egentlig er. Jeg er jo aldri syk, sier han.

Sitat

Lars Arve Helgesen synes fremgangen går i sirupsfart.

Det er lenge siden 59-åringen sto i skibakkene og svingte innom «korona-baren» i Ischgl i Østerrike. Da han kom hjem til Trondheim 8. mars, hadde han feber. Ti dager senere endte han i respirator.

– Jeg har aldri tidligere hatt dårlig helse, så at jeg skulle bli så syk er uforståelig, sier han.

Da han ble skrevet ut av St. Olavs hospital i midten av april, var han veldig svekket. Likevel fikk han ikke noe tilbud om rehabilitering før han selv tilfeldigvis etter noen måneder hørte om LHL-sykehuset.

– Det å komme hit har betydd enormt. Det er nesten en vekkelse, for jeg har lært mange grep som kan hjelpe meg tilbake til hverdagen, sier han.

Sitat

De færreste får hjelp.

Til nå har over 60 personer blitt henvist til LHL-sykehuset av fastlegen sin grunnet senvirkninger av covid-19.

– Alle sliter med dårlig lungekapasitet og muskelstyrke, og det er forventet.

Det sier fysioterapeut Silje Ask Solbakken.

– Mer overraskende er det at nesten samtlige har problemer med konsentrasjon og hukommelse, legger hun til.

Siden april har hun trent opp covid-19-pasienter. Alle får et tilpasset treningsprogram som de skal følge de ukene de er her. Også yoga og pusteteknikk er en del av opptreningen.

https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nye coronatiltak i Oslo:

Etter det Dagbladet erfarer vil byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo presentere nye tiltak mot smitten på en pressekonferanse i morgen.

Det har vært møter i Oslo-byrådet i helgen og nye tiltak vil bli bestemt i morgen tidlig.

Oslo er episenteret for coronasmitten i Norge og har hatt kraftig økning i høst.

Det er registrert 179 nye tilfeller sist døgn, som er en dobling fra samme dag sist uke da det ble registrert 93 smittetilfeller.

I alt er det nå registrert 2091 nye smittetilfeller i Oslo de siste 14 dagene.

Bydel Bjerke og bydel Stovner har det høyeste smittetrykket, med et smittetrykk per 100.000 innbyggere de siste to ukene på henholdsvis 487,7 og 462,2 tilfeller.

Bydel Ullern har det laveste smittetrykket i Oslo med 39 nye smittetilfeller de siste to ukene. Det tilsvarer et smittetrykk på 112,8 tilfeller per 100.000 innbyggere.

Erna Solberg uttrykte før helgen bekymring for smitteutviklingen blant ungdom i alderen 13 til 19 år.

- Vi sa før helgen at i områdene med mye smitte bør videregående skoler settes til rødt og så bør ungdomsskoler forberede seg på å bli satt i rødt. Først og fremst er dette en lokal vurdering, men vi vil se på om vi skal gi en sterkere anbefaling, sa Erna Solberg til Dagbladet tidligere søndag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Nei, slutt å legge ord i munnen på meg. Hadde du lest hva jeg har skrevet i tråden her de siste timene så hadde du forstått hva problemet mitt er. Det er måten Dagbladet legger frem artiklene som rene skremselspropagandaen med store skumle overskrifter med sort bakgrunn for å gjøre det enda litt mer skummelt og dystert,  istedenfor å ha et nøkternt forhold til det å presentert statestikken slik den faktisk er, som jeg og viser til i et annet innlegg litt bak her. Eneste dagbladet oppnår med disse store skumle overskriftene er å gi krutt til de enormt skadelige antivakser gruppene rundt om. Det ved å nevne samfunnsmessige konsekvenser er bare for å komme ned på litt samme nivået som dere har diskutert lock down tiltakene.

Ikke bare det, men nå har kanskje folk et magert håp om at vaksinen skulle redde oss (sånn delvis ihvertfall), også tar Dagbladet bort alt håp med sin svartmaling. Nå er jo ingenting trygt lenger. Enkelte kan jo slite en del allerede slik situasjonen er, selv om det nok er mange sterke i blant oss også som har tro og håp om at Covid skal passere en dag (ihvertfall den verste brodden av det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NYTT CORONADØDSFALL I EIDSVOLL

Ytterligere en coronasmittet beboer ved sykehjemmet Villa Skaar Valstad i Eidsvoll kommune er død. Det melder Romerikes Blad søndag kveld.

Det er det fjerde dødsfallet ved sykehjemmet etter at 20 av beboerne ved sykehjemmet har fått påvist coronasmitte.

Lørdag ble det meldt om det tredje dødsfallet på sykehjemmet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

Det var vel samme sykehjem 20 av 23 var smittet? Med andre ord har 4 av de 20 smittede alt mistet livet. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Pc Lynet said:

Her er god lesning for gjengen her som ikke mener korona er farlig for andre enn 80år +

https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219

God og sterk artikkel! Bra det settes mer fokus på long covid. 

Tallene fra FHI overrasker meg. 20% alvorlig eller kritisk syke. Det rimer ikke helt. Er jo "bare" 2-3% som legges inn. Det må jo bety at 10x så mange ligger hjemme og er alvorlig syke 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Her er god lesning for gjengen her som ikke mener korona er farlig for andre enn 80år +

https://www.nrk.no/norge/xl/_-det-verste-er-angsten-for-ikke-a-fa-puste-1.15208219

Er det noen som hevder at korona overhodet ikke representerer noen risiko for dem under 80?

Men så var det det med *graden* av risiko, som altså synker voldsomt med synkende alder. Men noen gode anekdoter gjør jo sånt inntrykk.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Jeg  er virkelig glad for at jeg slipper å løse denne situasjonen. Det er bare å takke alle som jobber i førstelinje: politi, sykepleiere, butikkmedarbeidere, bussjåfører m.fl. De må på jobb uansett hvor redde de er for å bli smittet, mens andre kan sitte på hjemmekontoret og ta vare på egen helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dødsraten beveger seg raskt nedover, ettersom stadig flere testes, og vi er nå på 1%. Dvs 1% av smittede. Hvis Norge fortsetter å teste som nå, tar det nok ikke lang tid før dødsraten er på 0,5%. Men vi skal enda videre ned, tenker jeg. Til 0,1-0,2%. For bare en måned siden var tallet 2,6. Dette ender nok på influensanivå. Det er på tide å svelge stoltheten, innrømme at man har tatt feil. 

Vi ser f eks på børsen hvor sterkt instinkt mennesket har til å følge flokken. Det kan forklare den latterlige overeaksjonen som samtlige vestlige land har gjort seg skyldig i. En annen forklaring er media, som styrer Vesten i betydelig grad. Media har pisket opp stemningen fra dag 1, skapt frykt og panikk. Det har videre ført til nedstengning og unødvendig strenge restriksjoner. Det er jo egentlig skammelig at media, som bare er på jakt etter sensasjoner, skal styre samfunnsutviklingen på denne måten. Sannheten er at viruset kun er farlig for personer med 2-3 alvorlige sykdommer. Dvs personer som f eks har både kreft og hjerte/karsykdom samtidig. Risikogruppen er med andre ord så liten at det på ingen måte forsvarer de strenge tiltakene. De fleste covid-19 døde ville dødd innen kort tid uansett. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Vaniman said:

Dødsraten beveger seg raskt nedover, ettersom stadig flere testes, og vi er nå på 1%. Dvs 1% av smittede. Hvis Norge fortsetter å teste som nå, tar det nok ikke lang tid før dødsraten er på 0,5%. Men vi skal enda videre ned, tenker jeg. Til 0,1-0,2%. For bare en måned siden var tallet 2,6. Dette ender nok på influensanivå. Det er på tide å svelge stoltheten, innrømme at man har tatt feil. 

Vi ser f eks på børsen hvor sterkt instinkt mennesket har til å følge flokken. Det kan forklare den latterlige overeaksjonen som samtlige vestlige land har gjort seg skyldig i. En annen forklaring er media, som styrer Vesten i betydelig grad. Media har pisket opp stemningen fra dag 1, skapt frykt og panikk. Det har videre ført til nedstengning og unødvendig strenge restriksjoner. Det er jo egentlig skammelig at media, som bare er på jakt etter sensasjoner, skal styre samfunnsutviklingen på denne måten. Sannheten er at viruset kun er farlig for personer med 2-3 alvorlige sykdommer. Dvs personer som f eks har både kreft og hjerte/karsykdom samtidig. Risikogruppen er med andre ord så liten at det på ingen måte forsvarer de strenge tiltakene. De fleste covid-19 døde ville dødd innen kort tid uansett. 

 

Er du helt ute av stand til å ta i mot informasjon?

Mer enn 0.1% av New York befolkning er allerede døde og smitten fortsetter å stige der. De er langt unna flokkimmunitet. 0.1% er en umulighet. Helt 100% umulig. 

Slipper man dette viruset løs får det enorme konsekvenser utover de som dør direkte av Covid-19. Helsesystemet vil kollapse (vi var nære i Mars - se uttalser fra A-hus og dokumenteren om Covid i Norge), folk med andre sykdommer vil dø, mange flere enn det som dør i dag vil dø av Covid fordi man ikke har mulighet til å behandle. På toppen av dette kommer de langtidssyke som er en lang langt langt større kohort enn de som dør. 

Den siste paragrafen din er så feil av misinformasjon at jeg ikke engang vet hvor jeg skal begynne. 40-50% av de som dør, dør på sykehus. Ikke gamlehjem. De er ikke nødvendigvis gamle og ville hatt mange år igjen. En i 70-åra kan fint ha 10+ år igjen selv med underliggende sykdommer. 

Endret av Benbjo
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...