Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (17 minutter siden):

 

Jeg sier ikke at jeg har fasiten

DET har du helt rett i og det er derfor man overlater slike spørsmål til de som har greie på dette med smittevern og ikke de som synser i diskusjonforum. Når til og med SVERIGE er på full vei vekk fra "la det skure og gå og brenne seg ut på egnenhånd"-politikken er det enda mindre grunn til å stole på de som i diskusjonsforum og sosiale medier ivrer for full gjenåpning av samfunnet og at samtlige smittevernstiltak skal stanses umiddelbart utenfor sykehjemmene, selv når smittetrykket øker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (7 minutter siden):

Er klar over det, men smittevernutstyr er en ekstra barriere.

Jeg tror det er litt mangel på fantasi når man ikke engang vil vurdere slike tiltak, men støtter helhjertet tiltak som går på å låse inne hele befolkningen.

Har Norge låst inn hele befolkningen? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg var ute og jogget i dag og ingen stanset meg og jaget meg innendørs.

Smiitevernstiltak er ikke tuftet på "fantasi" men på nøye overveide vurderinger som er langt fra lette å ta. Og de er IKKE blitt presset til å gjøre dette av tabolodmedia, selv om en farlig konspirasjonsteori om dette er i ferd med å spre seg, ihvertfall i dette diskusjonsforumet. Jeg ser selv når presseknferanser holdes hvordan sovnløse netter helt åpenbart har preget de innvolverte.

Om det hadde eksistert tester som ga et 100% klart svar på et minutt om man hadde corona eller ikke hadde man sluppet mye problemer, men det har man ikke. Men da hadde garantert, med 100% sikkherhet konspirasjonsteoretikerne hylt opp om at testingen bare var et ledd i å kontrollere befolkningen. Eller - de gjør det jo allerede. Jeg følger nemlig med på fornektervideoene på YT og til og med Bitchute så jeg vet hvordan denne tankegangen er. Der er imot alt av sosial avstandsregler, mot testing, mot regler for karantene, til og med mot isolasjon for SMIITEDE og mot vaksiner. Kort sagt - de mener at pandemien bare er tull og at livet bør fungere nøyaktig som det var før pandemien uten noen forandringer overhodet, en tankegang som ikke en gang Anders Tegnell går god for.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Har Norge låst inn hele befolkningen? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg var ute og jogget i dag og ingen stanset meg og jaget meg innendørs.

Jeg var i samtale med en politipatrulje ifbm. en situasjon i nabolaget for etpar netter siden. Vi stod på en drøy armlengdes avstand. Ble heller ikke jagd, arrestert, bøtelagt uten maske, eller noe som helst. Pussige vrangforestillinger enkelte fortsatt holder fast i, men det er kanskje noe som skjer med slik lengsel etter åpne ølkraner etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

Jeg var i samtale med en politipatrulje ifbm. en situasjon i nabolaget for etpar netter siden. Vi stod på en drøy armlengdes avstand. Ble heller ikke jagd, arrestert, bøtelagt uten maske, eller noe som helst. Pussige vrangforestillinger enkelte fortsatt holder fast i, men det er kanskje noe som skjer med slik lengsel etter åpne ølkraner etc.

Lengselen etter julebordet er nok stor nå i november. Men jeg har forslag til alternativ: det er fullt lovlig og helt ufarlig å ta turen ut i marka og skogen og andre friluftsarealer i vårt vakre land. Og denne uken har vi hatt et uvanlig fint novembervær. Så er det fint være i helgen kan man fint ha en utendørsgrill i friluft med venner, og med sosial avstand og spriting av hender selvsagt. Og ha et slags "julebord" der. Men man bør begrense antall selvsagt; men strengt talt er det vel veldig få som har flere titalls venner, ihvertfall nære venner uansett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (4 minutter siden):

Jeg var i samtale med en politipatrulje ifbm. en situasjon i nabolaget for etpar netter siden. Vi stod på en drøy armlengdes avstand. Ble heller ikke jagd, arrestert, bøtelagt uten maske, eller noe som helst. Pussige vrangforestillinger enkelte fortsatt holder fast i, men det er kanskje noe som skjer med slik lengsel etter åpne ølkraner etc.

Yep. Mange er så absolutt der.

Lenke til kommentar
Sitat

Barna splittes på skolen – trener sammen på fritiden

DRAMMEN (NRK): Fra i dag er skolene i Drammen på rødt nivå. Det betyr svært strenge smitteverntiltak. På fritiden møtes likevel ungene på tvers av klasser og skoler.

https://www.nrk.no/osloogviken/skolene-i-drammen-pa-rodt_-men-pa-fritiden-omgas-ungene-pa-kryss-og-tvers-1.15245543

Måtte vel være bedre å ta pause fra alt i ett par uker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (31 minutter siden):

Topp smittevernsutstyr + daglig testing av ansatte, bl.a. Slikt er svært ressurskrevende, men når man ser ressursene som går til alskens støttepakker til et nedstengt næringsliv, så kunne ressursene vært tilgjengelig.

Jeg sier ikke at jeg har fasiten, men veien vi går på nå er meget skummel.....

Næringslivet er ikke nedstengt på generell basis sånn jeg får inntrykk av at du mener. Det er kun målrettede nedstengninger, begrensninger og rutiner med avstand, håndvask og sånt. Svært mye næringsliv fungerer tilnærmet normalt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

DET har du helt rett i og det er derfor man overlater slike spørsmål til de som har greie på dette med smittevern og ikke de som synser i diskusjonforum. Når til og med SVERIGE er på full vei vekk fra "la det skure og gå og brenne seg ut på egnenhånd"-politikken er det enda mindre grunn til å stole på de som i diskusjonsforum og sosiale medier ivrer for full gjenåpning av samfunnet og at samtlige smittevernstiltak skal stanses umiddelbart utenfor sykehjemmene, selv når smittetrykket øker.

Nei, slikt kan definitivt ikke overlates til smitteverneksperter! Det fører til suboptimalisering rundt forebygging av smitte - der man unnlater å ta nok hensyn til alle andre faktorer i samfunnet.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Yep. Mange er så absolutt der.

Ja så griper de etter alle halmstrå de kan finne på. F.eks. psykisk sårbare, og holder dem frem for å demonstrere hvor viktig det er å slutte med dette "redde liv"-tullet, for "mine" sårbare er mer sårbare enn "deres" sårbare som dør av pandemien, i håp om at kanskje kranene åpner igjen. Skammelig. Dypt skammelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Næringslivet er ikke nedstengt på generell basis sånn jeg får inntrykk av at du mener. Det er kun målrettede nedstengninger, begrensninger og rutiner med avstand, håndvask og sånt. Svært mye næringsliv fungerer tilnærmet normalt.

Ja, men de som er påvirket mottat store støttepakker som kunne vært bedre anvendt mot risikogrupper.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Har Norge låst inn hele befolkningen? Det har ikke jeg fått med meg. Jeg var ute og jogget i dag og ingen stanset meg og jaget meg innendørs.

 

Flere land har allerede innført portforbud. I Norge er vi kommet dit at staten skal blande seg borti hvor mange du kan invitere i ditt private hjem. Da er vel ikke steget til portforbud her så langt heller.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (Akkurat nå):

Flere land har allerede innført portforbud. I Norge er vi kommet dit at staten skal blande seg borti hvor mange du kan invitere i ditt private hjem. Da er vel ikke steget til portforbud her så langt heller.

Forstår du ikke at det er nettopp porforbud vi prøver å unngå? Det er jo derfor vi har tiltakene. Er det mulig å være så tett?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Ja så griper de etter alle halmstrå de kan finne på. F.eks. psykisk sårbare, og holder dem frem for å demonstrere hvor viktig det er å slutte med dette "redde liv"-tullet, for "mine" sårbare er mer sårbare enn "deres" sårbare som dør av pandemien, i håp om at kanskje kranene åpner igjen. Skammelig. Dypt skammelig.

Tja...Unge folk kan ofte være urimelige. Vi får bare leve med dem. Tror vel at jeg var likså dum selv i en viss alder 😕

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Et nytt coronatilfelle i Lyngdal

Et skolebarn har testet positivt på coronaviruset i Lyngdal kommune, opplyser ordfører Jan Kristensen mandag kveld. 680 skolebarn ble testet i helgen, og svar fra disse prøvene ventes fra i morgen. Barnet som testet positivt har ikke deltatt på møtene i den rumenske menigheten som leide lokaler av Betania. I helgen testet 37 personer positivt for coronaviruset i sørlandskommunen.

Samtidig vedtok kommunen mandag kveld forbud mot å arrangere eller delta på private sammenkomster med flere enn 5 personer til stede. Dette gjelder i en uke. Det er også ulovlig å gjennomføre, arrangere, delta på, samt leie ut til organiserte sammenkomster utenfor hjemmet

Blir spennede å se svaret på de 680 testene i morgen. Krysser fingrene for færre en 10 positive.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...