Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Simen1 said:

I Polen skyter raten av positive tester i taket. Sist registrering er fra torsdag 12.11, der 44,4% testet positivt. Det tyder på stadig økende mørketall på smittede. Offisielle smittetall stiger, men på grunn av stigende mørketall stiger antagelig den reelle smitten mye brattere enn det vi ser i diagrammet. Dvs lite tyder på at den reelle smittetoppen er nådd. Sannsynligvis stiger det videre. Dødsbølgen kommer rullende ca 2-3 uker bak smittebølgen. Polen ligger altså an til noen virkelig harde uker fremover.

Pewh, her trodde jeg et øyeblikk at de hadde begynt med avlivning, før jeg leste videre :ermm:

 

8 hours ago, Simen1 said:

Tja, Belgia ligger nå egentlig ennå verre an.

Og det er jo ikke akkurat mangel på elendighet i andre land heller for tida så jeg vet nå ikke om det blir rekord, men ganske ille. Grunnen til at jeg fokuserer så mye på Polen er at det foregår veldig mye reising mellom Polen og Norge, samt prøve å forutse hva vi / de har i vente de nærmeste ukene. F.eks at ingen må finne på å myke opp grensekontrollen mot Polen akkurat nå selv om byggenæringen syter og klager.

Arbeidstilsyn og arbeidsgivere bør være ekstra fleksible og gi polakkene som allerede er her, tillatelse til å jobbe en mye lengre periode enn normalt. Ikke pålegg de hjemreiser nå og ikke hent inn nye akkurat nå. Turnuser med høyt antall uketimer skal jo under normale forhold avløses av jevnlige friperioder. Polakkene har ingen interesse av å sitte på brakka og det er neppe særlig lurt med tanke på smittevern heller. Turnusreglementet må gjøres mye mer fleksibelt en periode fremover.

Spørsmålet er om bedriftene dette dreier seg om klarer å innse dette behovet selv, eller om de kun rir de bølgene av begrensninger som de norske myndighetene pålegger dem og polakkene?

 

8 hours ago, 0laf said:


Det er det nok ingen som noen gang kan svare sikkert på, men så langt tyder alt på det er verdt det, både for å redusere antall døde, selv om det er flest i aldergruppene over femti år, og for å redusere antallet som blir syke.

Poenget mitt var at det åpenbart ikke bare er eldre som dør, også unge dør, men som du kan se på tabellen så dør det jo flest eldre mennesker, av alle årsaker, unge mennesker har en tendens til å leve lengre enn eldre mennesker, men mange av de som dør som er over femti år, hadde nok hatt flere tiår igjen dersom de ikke ble smittet.

Jeg synes egentlig at det er litt rart at vi behøver å diskutere hvilke aldersgrupper som kan dø av Covid, gitt at det er overbelastningen på sykehusene som virkelig kan bli krise (riktig ille faktisk). Som om det ikke er ille nok at noen ekstra dør enda sykehuskapasiteten også skulle holde.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt seriøst. Er så herlig design at dette bare må deles :wee:

Fordelene er jo åpenbare, maske, briller og skikkelig filter alt i ett. Omtrent som om gassmasken var oppfunnet på nytt, kanskje bare med et mye dårligere filter ;)

Screen-Shot-2020-07-30-at-15.20.26-640x4

WhatsApp-Image-2020-07-30-at-16.19.11-64

iStock-1215496108-1.jpg

New Israeli-made mask claims to offer best protection yet against coronavirus
Former IDF gas mask innovator says his invention stops 99.25% of airborne particles — better than N95 — while insisting this outweighs its clunky look

https://www.timesofisrael.com/new-israeli-made-mask-claims-to-offer-best-protection-yet-against-coronavirus/

 

Her er også en vri for damene, eller mennene som ønsker å skille seg ut:

female-mask.thumb.jpeg.524b1c4a49392af837a286bb092eff64.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Maabren said:

Ser at mange forsvarer ei vaksine som enda ikkje er på plass eller er fullt ut dokumentert på noko vis. Av den grunn er måten norske helsemyndigheter takla svineinfluensaen viktig å ha i bakhaudet når vi nå i nær framtid må gjere eit valg rundt vaksine for corona-viruset.


Noko av det viktige man skal tenke over når det kommer til vaksine er at den bør være godt uttesta for målgruppa samt at all dokumentasjon er tilgjengelig og gjennomgått. For pandemrix-vaksinen fekk man ikkje ut full informasjon(offentlig). Den vart aldri testa mot gravide, barn og ungdom samt hadde generellt liten beskyttelse-effekt.  I tillegg vart det spart på virusvaksinedosen ved å tilsette eit adjuvans, dvs skavlen som er knytta til ei rekke uhedige immunologiske reaksjoner og dermed ikkje var tillatt i usa. Vaksinen var og tilsatt kvikksølv som ikkje skal brukast i norske vaksiner.


Helsemyndighetene vart advart mot pandemrix-vaksinen før den vart tilgjengelig i norge. Hadde di tek advarselen på alvor hadde man sluppe at 1485(2013) fekk bivirkninger og derav 583 alvorlige. Av 825(2019) skaderestatninger har 154 fått medhald noko som betyr at over 650 forsatt sliter med ødelagt helse utan at staten har påteke seg ansvar. Det i seg sjølv er alvorlig med tanke på korleis helsemyndighetene hausa opp svineinfluensaen og nærmast pressa fram eit behovet for å ta pandemrix-vaksinen.


Det verste med heile pandemrix-fadesen var at behovet for vaksinen aldri var til stede. Tyskland og sverige fekk like mange døde av svineinfluensaen(0,31 pr 100 000 inbyggere) med henholdsvis 8% og 60% vaksinert av befolkningen. For norge vart 45% vaksinert og opp mot polen som knapt vaksinerte fekk man dødlighet på henholdsvis 0,58 og 0,47 pr 100 000. Med andre ord ville sverige og norge 99% sikkert kome betre ut av det utan vaksine samt spart mange biverknadsskader.


Det er all grunn til å være skjeptisk overfor ei nyutvikla vaksine som mest sannsynlig blir godkjent mykje tidligare enn normalt. Vi treng full dokumentasjon rundt vaksinen og innholdet i den samt verknadsgrad, kor lenge vaksinen beskytter og eventuelle biverknader. Dernest kan det og vise seg at corona-viruset muterer såpass mykje at vaksinen ikkje har effekt. Mange problem som helsemyndighetene helst bør avklare før di eventuellt kjem med ei anbefaling.


Når det kommer til corona-viruset er det utan tvil mykje værre enn svineinfluensaen(2009) og forderer at alle gjere det di kan for at færrast mulig dør eller får langtidsskader. Vi trenger bare å sjå til sverige for å vite kor galt det kan gå om viruset får spreie seg fritt. Difor burde norge og helst alle land heller gjere eit krafttak 4-8 veker og få slått ned corona-viruset til eit minimum og aller helst kvitte seg med det heilt og holdent. Fleire land har greidd å vinne over corona-viruset og da kan alle land greie det om viljen er til stades. Så får man heller supplere med vaksine når den er klar og trygg framfor å hoppe på ei dårlig vaksine tidlig som i verste fall er meir til skade enn gavn. Det verste våre politikere kan gjere nå er å få panikk og velge ei dårlig vaksine framfor å velge ei sikker og trygg vaksine. Åpenhet og fakta bør være på plass framfor hysterisk peikefinger-mentalitet.

 

La oss sette skapet der skapet bør stå da. Dette var i Jens Stoltenbergs andre regjering.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_regjeringer

Ellers takk Maabren for et mer nyansert bilde enn det Dagbladet får tegnet opp. Interessant informasjon at adjuvans var tilsatt kun for å spare på vaksinevolumet (kostnadsbesparelse), ihvertfall tolkes det dithen slik du skriver om det.

Norsk Helseinformatikk om hendelsen:

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/virusinfeksjoner/svineinfluensa/

Det er også verdt å nevne atter en gang at i India så sliter de fortsatt med svineinfluensa på tross av at mange andre land i verden har fått bukt mer eller mindre med viruset. Dette fordi de i India ikke har sett seg å ta råd til å vaksinere de fattigste blandt de fattige i befolkningen sin (f.eks. gratis).

Så det å påstå at vi skal klare å utrydde viruset i hele verden er en utopi. Man må ha vaksiner, som du faktisk også nevner da.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (4 timer siden):

Ser at mange forsvarer ei vaksine som enda ikkje er på plass eller er fullt ut dokumentert på noko vis. Av den grunn er måten norske helsemyndigheter takla svineinfluensaen viktig å ha i bakhaudet når vi nå i nær framtid må gjere eit valg rundt vaksine for corona-viruset.


Noko av det viktige man skal tenke over når det kommer til vaksine er at den bør være godt uttesta for målgruppa samt at all dokumentasjon er tilgjengelig og gjennomgått. For pandemrix-vaksinen fekk man ikkje ut full informasjon(offentlig). Den vart aldri testa mot gravide, barn og ungdom samt hadde generellt liten beskyttelse-effekt.  I tillegg vart det spart på virusvaksinedosen ved å tilsette eit adjuvans, dvs skavlen som er knytta til ei rekke uhedige immunologiske reaksjoner og dermed ikkje var tillatt i usa. Vaksinen var og tilsatt kvikksølv som ikkje skal brukast i norske vaksiner.


Helsemyndighetene vart advart mot pandemrix-vaksinen før den vart tilgjengelig i norge. Hadde di tek advarselen på alvor hadde man sluppe at 1485(2013) fekk bivirkninger og derav 583 alvorlige. Av 825(2019) skaderestatninger har 154 fått medhald noko som betyr at over 650 forsatt sliter med ødelagt helse utan at staten har påteke seg ansvar. Det i seg sjølv er alvorlig med tanke på korleis helsemyndighetene hausa opp svineinfluensaen og nærmast pressa fram eit behovet for å ta pandemrix-vaksinen.


Det verste med heile pandemrix-fadesen var at behovet for vaksinen aldri var til stede. Tyskland og sverige fekk like mange døde av svineinfluensaen(0,31 pr 100 000 inbyggere) med henholdsvis 8% og 60% vaksinert av befolkningen. For norge vart 45% vaksinert og opp mot polen som knapt vaksinerte fekk man dødlighet på henholdsvis 0,58 og 0,47 pr 100 000. Med andre ord ville sverige og norge 99% sikkert kome betre ut av det utan vaksine samt spart mange biverknadsskader.


Det er all grunn til å være skjeptisk overfor ei nyutvikla vaksine som mest sannsynlig blir godkjent mykje tidligare enn normalt. Vi treng full dokumentasjon rundt vaksinen og innholdet i den samt verknadsgrad, kor lenge vaksinen beskytter og eventuelle biverknader. Dernest kan det og vise seg at corona-viruset muterer såpass mykje at vaksinen ikkje har effekt. Mange problem som helsemyndighetene helst bør avklare før di eventuellt kjem med ei anbefaling.


Når det kommer til corona-viruset er det utan tvil mykje værre enn svineinfluensaen(2009) og forderer at alle gjere det di kan for at færrast mulig dør eller får langtidsskader. Vi trenger bare å sjå til sverige for å vite kor galt det kan gå om viruset får spreie seg fritt. Difor burde norge og helst alle land heller gjere eit krafttak 4-8 veker og få slått ned corona-viruset til eit minimum og aller helst kvitte seg med det heilt og holdent. Fleire land har greidd å vinne over corona-viruset og da kan alle land greie det om viljen er til stades. Så får man heller supplere med vaksine når den er klar og trygg framfor å hoppe på ei dårlig vaksine tidlig som i verste fall er meir til skade enn gavn. Det verste våre politikere kan gjere nå er å få panikk og velge ei dårlig vaksine framfor å velge ei sikker og trygg vaksine. Åpenhet og fakta bør være på plass framfor hysterisk peikefinger-mentalitet.

 

 

Her tror jeg du tillegger folk meninger du ikke har. Det er INGEN her(meg bekjent ihvertfall)som mener at man skal slippe løs en vaksine på folket som ikke har vært gjennom alle de nødvendige testprosedyrene. Kanskje det er det; man kan jo ta feil av alt; men jeg er ihvertfall ikke for det og ser heller ingen innlegg her som tar til orde for det.

Så premisset ditt er feil; det er ingen som f"orsvarer ei vaksine som enda ikkje er på plass eller er fullt ut dokumentert på noko vis".

Folk forsvarer at en vaksine kan rulles ut NÅR den er på plass og fullt ut dokumentert. Ingen er for å slippe den løs nå.

Men andre reagerer med rette på at Dagbladet finner det som rimelig timing med clickbait-skremsler om svineinflusensavaksinen, en hoistorie som er 10 år gammel og velkjent nå og bekymret over hvordan det kan fyre opp vaksinemotstandere og konspirasjonsteoretikere, noe vi virkelig ikke trenger nå.

For - om folk nekter å vaksinere seg, selv om vaksinen er ferdig testet og godt dokumentert da blir det bare mer nedstenginger, mer masketvang, mer avlyste arrangemenenter....er det det vi vil? Vel, det er det vi må leve med om flertallet nekter å la seg vaksinere.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Her tror jeg du tillegger folk meninger du ikke har. Det er INGEN her(meg bekjent ihvertfall)som mener at man skal slippe løs en vaksine på folket som ikke har vært gjennom alle de nødvendige testprosedyrene. Kanskje det er det; man kan jo ta feil av alt; men jeg er ihvertfall ikke for det og ser heller ingen innlegg her som tar til orde for det.

Det er et litt for vaksinemessig nytt virus ja, til at det muligens er trygt å bare produsere på gamle meritter. Men, la oss si at det kom et nytt influensavirus, som jo er mye bedre forstått enn coronavirus (ellers hadde man jo hatt coronavirusvaksiner for en mannsalder siden vel?), da ville det kanskje vært mer naturlig å kunne framskynde vaksiner gitt at man tok lærdom av svineinfluensafadesen.

Men, jeg tror at jeg ville ha kategorisert et virus inn som bare enda mer alvorlig enn Covid-19 før vi hadde behøvd å ty til en nødløsning hvor man ruller ut noe som ikke er grundig utprøvd. Det finnes jo faktisk enda mer hissige virus enn Covid-19. Virker jo som om enkelte fugleinfluensaspredninger er hissigere, eller?

Siden man ikke står ovenfor et så riktig ille virus (ja, Covid-19 er ille nok da..), så behøver vi heller ikke ta stilling til det spørsmålet enda. Det måtte blitt mer et eksistensiellt spørsmål før man virkelig tar snarveier.

Eller at noen frivillig med viten og vilje tok "one for the team", men det er jo etiske rammer som kanskje ikke tillater slikt i demokratiske nasjoner ihvertfall.

Endret av G
Lenke til kommentar

Minner om at Pfizer sin vaksine er testet på 22.000 mennesker så langt. Ikke meldt om noen alvorlige bivirkninger så langt. 

Alvorlige bivirkninger relatert til vaksine er uhyre sjeldent. 

Sannsynligheten for å bli alvorlig syk, dø eller få andre komplikasjoner er mange mange ganger høyere ved å få sykdommen enn å ta en eventuell vaksine. Det må vi huske på, det er her valget tas. 

0.5% sjanse for å dø vs 1/1000000 for å få Guillem Barre syndrom f.eks. 

Sesonginfluensavaksinen har forøvrig 5/100000 sjanse for alvorlige bivirkninger. 

Ja, vaksinen mot coronavirus er ny, men man må ikke se seg blind på det. Som nevnt, sannsynligheten for å bli syk av vaksinen er mikroskopisk når man ser på sannsynligheten for alvorlig covid-19 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner litt forunderlig når vi begynner å snakke om vaksiner, så er det stort sett de samme grupperingene som er anti lockdown som og er anti vaksine. De argumenterer om samfunns kollaps og at våre velferdsstat kan gå tapt, vi må bare akseptere at eldre og vi i risikogruppa dør for å bevare samfunnet og velferdsstatens interesser. Men de møter jo seg selv i døra når en vaksine blir presentert, for den skal de ikke ta, til tross for at en effektiv vaksine er det absolutt mest samfunnsnyttige i en situasjon som dette. Personlig mener jeg dette taler sitt :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gode poeng de to siste innlegg.

Nå tar nok jeg vaksinen mest sannsynlig. Men man har bare en enslig sjanse til å være klok også. Derfor så vil jeg lese mer enn vanlig om vaksinen. Jeg har tatt mer vaksiner enn de fleste ville ha gjort, helt ukritisk, men dette har vært veldig godt utprøvde vaksiner som har eksistert i mange år. Er et par unntak, et fra russetiden, hvor jeg var forsøkskanin. Heldigvis så tror jeg at jeg ikke ramlet oppi det årskullet russ som virkelig slet av bivirkninger, eller det er så lenge siden at jeg har glemt (eller at jeg ikke leste om alle de som slet i etterkant - at det gikk meg hus forbi), men jeg fikk uansett ikke de bivirkningen som andre slet med. Jeg må jo være griseheldig jeg da som har overlevd meningokokk A vaksine + svineinfluensavaksine?

Men, en gang så kan det jo gå galt. Greit å ha litt i bakhodet også.

Er jo høyst aktuellt for de som har slitt med nevnte ME-aktige bivirkningene da, mest sannsynlig:

Quote

Utvalget mente at Folkehelseinstituttet hadde vært avvisende overfor personer med mulige komplikasjoner, og at myndighetene brukte urimelig lang tid på håndtering av erstatningssakene. De gikk så langt som å si: "I enkelte tilfeller ble sakene bevisst trenert over flere år". De omtalte også deltakernes frustrasjon om erstatningssakene. I rapporten uttrykte de: " Utvalget mener forsøkspersonenes frustrasjon framstår som berettiget, og Staten må tåle skarp kritikk". Etter undertegnedes oppfatning kan det virke som denne kritikken ikke er fulgt opp, og at det politiske ansvaret fullt og helt er overlatt til forvaltningen og rettsapparatet. Mens den aktuelle stortingsproposisjonen peker på en rekke forutsetninger som skal legges til grunn for å sikre deltakernes rettigheter, peker utvalget på en rekke forhold som gjør at man ikke har vært i stand til å sikre dette. Et eksempel er registreringen av bivirkninger og oppfølgingen av skadde, som man ikke har vært i stand til å sikre og dokumentere på skikkelig vis. Når staten her har forsømt seg i forhold til å sikre muligheten for å få dokumentert disse forholdene, har man samtidig satt de skadelidende i en situasjon som gjør at de får vansker med å følge opp de krav forvaltningen og rettsapparatet stiller til bevisføring. Samtidig kan det gjennom eksempel fra enkeltsaker framstå som at Staten bevisst trenerer innenfor rettsvesenet, og Staten bidrar heller ikke til å belyse saker utover forvaltningsvedtakene. Én forsøksperson beskriver at Staten ved Pasientskadenemda driver ufin uthalingstaktikk hvor de trekker personen til neste rettsinstans selv om den har vunnet fram i første rettsinstans. Det kan virke som Staten bevisst saboterer saker i første rettsinstans ved ikke å ta første rettsbehandling på alvor. Dette er i så fall betenkelig med tanke på hvordan vårt rettssystem faktisk skal fungere. Den praktiske etterlevningen av intensjonen om at skadde skal holdes "økonomisk skadeløse" virker også svært lite reell. Her må det også understrekes at Helsedirektoratet i 2011 fremhevet at mange ME-syke har måttet kjempe for å få hjelp fra helsevesenet og for å bli trodd.

Quote

Fra 1974 og utover opplevde Norge en epidemi forårsaket av meningokokker gruppe B. Årlig ble det registrert mellom 250 og 350 tilfeller av meningokokksykdom. Dødeligheten var høy, omkring 10 pst. I tillegg fikk mange av pasientene varige skader. Sykdommen rammet særlig småbarn under fem år og tenåringer.

 

Merker meg at artikkelen spesiellt nevner B-stammen. At jeg har fått for A-stammen mest sannsynlig, da meningokokk B falt, og A-stammen nok ble mer utpreget da jeg var russ.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

SMITTEUTBRUDDET I LYNGDAL: 37 NYE TILFELLER

Det 37 nye smittet i Lyngdal, sier kommuneoverlege Henriette Pettersen til VG mandag morgen. Søndag oppdaterte kommunen at det var 11 nye tilfeller. Dermed er 48 personer registrert smittet siste døgn. Lørdag ble 43 tilfeller bekreftet.

Sitat

RETTELSE: INGEN NYE SMITTEDE I LYNGDAL

VG meldte mandag morgen at det var 37 nye smittetilfeller i Lyngdal etter spørsmål om hvor mange nye det var siden gårsdagens 11 tilfeller. Det er feil. Det riktige er at det ikke er noen nye tilfeller siden i går, men fortsatt er 37 tilfeller totalt i helgen, forklarer kommunelege Henriette Pettersen: 26 på lørdag og 11 på søndag.

 

Lørdag kunne totalt 43 tilfeller knyttes til det samme miljøet, 26 fra Lyngdal kommune og 17 fra Lindesnes.

 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (54 minutter siden):

Nå tar nok jeg vaksinen mest sannsynlig.

Hvis du ikke er helsepersonell eller risikogruppe, vil det nok ta noe tid før du kan velge å ta vaksinen. Men husker fra 2009 at en del helsepersonell vegret seg for å ta svineinfluensavaksinen. Så da kan det jo være det blir noe til overs av denne også. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/1988-180-000-skolebarn-og-50-000-rekrutter-ble-vaksinert-na-295-syke-vil-ha-gransking/60819794

Kjenner til en del av dem som deltok i meningokokk b-forsøket fra 1988 til 1991, og tror det er ytterst få av dem som er uføre i dag. I en alder av 46-50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Smitteutbruddet i Lyngdal: Avlyser alle religiøse samlinger

Kommunen krever at alle religiøse samlinger avlyses etter et større utbrudd i en rumensk menighet i Lyngdal.

Påbudet gjelder i én uke fremover, opplyser ordfører Jan Kristensen til NRK.

 

Dette skjer som følge av et smitteutbrudd etter flere samlinger i en rumensk menighet i Lyngdal forrige helg.

 

Rundt hundre personer fra ulike Agder-kommuner deltok. To av dem var smittet.

 

Den ene er politianmeldt for brudd på reglene om pålagt isolasjon. Kommunen vurderer også å anmelde menigheten.

 

Smitteutbruddet har endt med at 42 personer så langt er bekreftet smittet.

 

Søndag ble 680 nye personer testet. Svarene er ventet tirsdag.

https://www.nrk.no/sorlandet/smitteutbruddet-i-lyngdal_-avlyser-alle-religiose-samlinger-1.15245503

Kan bli potensiell Norges rekord i utbrudd størrelse her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er om bedriftene dette dreier seg om klarer å innse dette behovet selv, eller om de kun rir de bølgene av begrensninger som de norske myndighetene pålegger dem og polakkene?

Nei, de forholder seg til en hver tids gjeldende lover og regler. Dette med unntaktstilstand for turnusreglementer er noe som må komme ovenfra og ned. Fra myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (48 minutter siden):

Så får vi se hvordan det eksperimentet går... 

Det er noe Trumpisk over covid-tiltaks-fornektelsen i Sverige. Det gikk prestisje i å fornekte tiltak helt fra starten og de har hatt utrolig liten vilje til kritisk tenkning og ta inn over seg at de bør endre kurs. Skjønt de har jo justert ørlite her og der, men det er mest endringer "under radaren". Merkelig holdning det der. Det begynner å falle en del brikker på plass for hvordan Sverige har stått bom fast i flere andre politiske saker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Det jeg finner litt forunderlig når vi begynner å snakke om vaksiner, så er det stort sett de samme grupperingene som er anti lockdown som og er anti vaksine. De argumenterer om samfunns kollaps og at våre velferdsstat kan gå tapt, vi må bare akseptere at eldre og vi i risikogruppa dør for å bevare samfunnet og velferdsstatens interesser. Men de møter jo seg selv i døra når en vaksine blir presentert, for den skal de ikke ta, til tross for at en effektiv vaksine er det absolutt mest samfunnsnyttige i en situasjon som dette. Personlig mener jeg dette taler sitt :)

Og du snakker om herske teknikk, du kaller mennesker med naturlig skepsis til vaksine for anti vaxxere 😅

Jeg tok vaksiner for reise for 7-8år siden, jeg ser på foreldre som ikke vaksiner barna sine som historieløse halvveis gale mennesker. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...